Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Noen har kjøpt TV i mitt navn - Diskusjon med NRK Lisens Avd.


Anbefalte innlegg

Lang historie kort:

 

Hadde en TV som jeg betalt NRK Lisens på i noen år. Denne ble ødelagt sommeren før jeg skulle flytte til en Bergen for å studere. Jeg skulle flytte inn hos en venn som hadde TV i stua og så derfor ikke behov for å anskaffe meg en ny TV.

 

Jeg meldte inn til NRK at mitt mottaker utstyr var blitt ødelagt og at jeg ikke hadde noen planer om å erstatte denne i nær fremtid. Min kringkastingsavgift ble avsluttet. Etter ca. et halvt år kommer det en ny regning fra NRK Lisensavd. Jeg tenker bare at dette er en feil, sender på mail vedlegget der det er opplyst om at min lisens er avsluttet. Får ingen svar og tenker at alt er greit.

 

Neste periode får jeg et nytt brev fra NRK og jeg sender inn samme mail og vedlegg på nytt. Får vell her en purring, på sen betaling, men jeg betaler fortsatt ingenting og tenker det ordner seg når NRK får mailen. Fortsatt ingen svar på denne mailen.

 

Noen mnd senere går jeg tilfeldigvis gjennom søppelposten i mailen min, her finner jeg en e-post fra NRK:

 

Krav på kringkastingsavgift er sendt på grunnlag av melding fra Lefdal Elektromarked Avdeling Forus om at du har anskaffet ny fjernsynsmottaker (Samsung 40" Smart Full HD LED-TV) den 21.10.2015

 

Jeg har aldri vært på Lefdal og handlet denne TVen. Sjekker først nettbanken og finner ingen kjøp, men kjører for sikkerhets skyld innom Lefdal der jeg bor (ikke Lefdal Forus) og får dem til å søke gjennom alle kjøp gjort i mitt navn, på samtlige Lefdal butikker. De ansatte her finner ingenting på mitt navn, nummer eller adresse.

 

Jeg sender en mail tilbake til NRK der jeg opplyser om at denne TVen ikke eksisterer. Jeg blir fortalt av NRK at lisens betalingene er sendt til Inkasso og at det er min oppgave å finne ut om jeg har noe mottaker utstyr i mitt navn. Lisensen avsluttes når jeg har betalt fra perioden der denne TVen ble "kjøp" til sommeren 2017.

 

Det jeg lurer på er om jeg har noe jeg skulle ha sagt? TVen NRK snakker om eksisterer ikke, vil det hjelpe å få en bekreftelse fra Lefdal?

 



Anonymous poster hash: 95720...583
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, en bekreftelse fra Lefdal på at du ikke har kjøpt denne TVen burde holde. Du har loven på din side. Selv om de gjør alt de kan for å fakturere folk, så må de fjerne lisensen når deres eneste bevis ikke kan bekreftes av Lefdal.

Endret av SpaceLemon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

NRK har i mange år ønsket å registrere kringkastingsavgiften med fødselsnummer (vise ID), men får ikke lov av Datatilsynet. Hadde de kunne gjort dette hadde de spart mye arbeid selv (som f.eks, dobbeltregistreringer pga feilstaving av navn) og sluppet problemene med at folk kjøper i annet/falsk navn.

 

 

Problemet til TS er enten at noen har kjøpt i hans navn eller at det er gjort en feil i butikken. Hvis TS vil sende meg en PM med eksakt navn som NRK har registrert dette på, så kan jeg prøve å sjekke kjøpet og/eller hva som har skjedd når jeg kommer på jobb på mandag.

Lenke til kommentar

Moderatormelding

En rekke innlegg som bygger på eller diskuterer på basis av feil rettslig forståelse av hvordan inndrivelse av statlige krav fungerer er slettet. Dette er villedende for trådstarter og kan føre til at trådstarter lider rettstap som følge av at han får dårlige råd.



For det første bør du kreve at NRK gir deg kopi av meldingen som er sendt fra Lefdal. For det andre bør du be Lefdal om kopi av meldingen som er sendt. Du har en dato, og du vet hvor den er sendt fra. Lefdal bør kunne hoste opp hvilke TVer som er solgt den aktuelle dagen/den aktuelle perioden, og hvem de er solgt til. Siden Lefdal ikke får opp at det er solgt noen TV til deg har svindleren antagelig benyttet sitt eget navn på kvitteringen (for garantiformål) men oppgitt at det er "gave til deg" eller lignende for lisensformål.

Når Statens innkrevingssentral er inkassator kan du bestride kravet, men det får ingenting å si når innsigelsen er ubegrunnet. Krav på fjernsynsmottakeravgift er særlig tvangsgrunnlag, og de kan kjøre tvangssakene sine selv - i motsetning til andre kreditorer må ikke staten generelt sett gå til forliksrådet/domstolene, og de er ikke forpliktet til å sette krav på vent bare fordi du bestrider det. Det du må gjøre er å faktisk forklare saken (gi en begrunnet innsigelse), og be om at inndrivelsen stilles i bero en kort periode frem til du har avklart hva som har skjedd.

Fra NRKs/SIs perspektiv er du frem til du gir dem grunn til å tro noe annet en slubbert som bare har kastet regningene. Fra NRKs/SIs perspektiv har de en melding de ikke har noen grunn til å tvile på som etablerer at du eier et fjernsyn. Det er da opp til deg å introdusere tvil. Endret av krikkert
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Han behøver egentlig ikke kopi av meldingen fra forhandler til NRK. Den informasjonen som er rapportert har han allerede. Det blir kun rapportert navn og adresse (som kraver er sendt til), varen (Samsung 40" Smart Full HD LED-TV) og dato (21.10.2015).

 

 

Når TS har fått beskjed om at de ikke finner kjøpet, så spørs det hvilken butikk han har vært i. Det er ikke alltid like lett å finne kjøp i andre butikker da det kan ligge på forskjellige servere (og spørs hvor godt de har lett).

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Moderatormelding

En rekke innlegg som bygger på eller diskuterer på basis av feil rettslig forståelse av hvordan inndrivelse av statlige krav fungerer er slettet. Dette er villedende for trådstarter og kan føre til at trådstarter lider rettstap som følge av at han får dårlige råd.

 

For det første bør du kreve at NRK gir deg kopi av meldingen som er sendt fra Lefdal. For det andre bør du be Lefdal om kopi av meldingen som er sendt. Du har en dato, og du vet hvor den er sendt fra. Lefdal bør kunne hoste opp hvilke TVer som er solgt den aktuelle dagen/den aktuelle perioden, og hvem de er solgt til. Siden Lefdal ikke får opp at det er solgt noen TV til deg har svindleren antagelig benyttet sitt eget navn på kvitteringen (for garantiformål) men oppgitt at det er "gave til deg" eller lignende for lisensformål.

 

Når Statens innkrevingssentral er inkassator kan du bestride kravet, men det får ingenting å si når innsigelsen er ubegrunnet. Krav på fjernsynsmottakeravgift er særlig tvangsgrunnlag, og de kan kjøre tvangssakene sine selv - i motsetning til andre kreditorer må ikke staten generelt sett gå til forliksrådet/domstolene, og de er ikke forpliktet til å sette krav på vent bare fordi du bestrider det. Det du må gjøre er å faktisk forklare saken (gi en begrunnet innsigelse), og be om at inndrivelsen stilles i bero en kort periode frem til du har avklart hva som har skjedd.

 

Fra NRKs/SIs perspektiv er du frem til du gir dem grunn til å tro noe annet en slubbert som bare har kastet regningene. Fra NRKs/SIs perspektiv har de en melding de ikke har noen grunn til å tvile på som etablerer at du eier et fjernsyn. Det er da opp til deg å introdusere tvil.

 

Er det aktuellt å politianmelde Lefdal for mangelfull ID-kontroll? Eller for noe annet forhold? Går det an å melde til politiet at man har vært utsatt for ID-tyveri?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Moderatormelding

En rekke innlegg som bygger på eller diskuterer på basis av feil rettslig forståelse av hvordan inndrivelse av statlige krav fungerer er slettet. Dette er villedende for trådstarter og kan føre til at trådstarter lider rettstap som følge av at han får dårlige råd.

 

For det første bør du kreve at NRK gir deg kopi av meldingen som er sendt fra Lefdal. For det andre bør du be Lefdal om kopi av meldingen som er sendt. Du har en dato, og du vet hvor den er sendt fra. Lefdal bør kunne hoste opp hvilke TVer som er solgt den aktuelle dagen/den aktuelle perioden, og hvem de er solgt til. Siden Lefdal ikke får opp at det er solgt noen TV til deg har svindleren antagelig benyttet sitt eget navn på kvitteringen (for garantiformål) men oppgitt at det er "gave til deg" eller lignende for lisensformål.

 

Når Statens innkrevingssentral er inkassator kan du bestride kravet, men det får ingenting å si når innsigelsen er ubegrunnet. Krav på fjernsynsmottakeravgift er særlig tvangsgrunnlag, og de kan kjøre tvangssakene sine selv - i motsetning til andre kreditorer må ikke staten generelt sett gå til forliksrådet/domstolene, og de er ikke forpliktet til å sette krav på vent bare fordi du bestrider det. Det du må gjøre er å faktisk forklare saken (gi en begrunnet innsigelse), og be om at inndrivelsen stilles i bero en kort periode frem til du har avklart hva som har skjedd.

 

Fra NRKs/SIs perspektiv er du frem til du gir dem grunn til å tro noe annet en slubbert som bare har kastet regningene. Fra NRKs/SIs perspektiv har de en melding de ikke har noen grunn til å tvile på som etablerer at du eier et fjernsyn. Det er da opp til deg å introdusere tvil.

 

Er det aktuellt å politianmelde Lefdal for mangelfull ID-kontroll? Eller for noe annet forhold? Går det an å melde til politiet at man har vært utsatt for ID-tyveri?

 

 

I isåfall burde du politianmelde den som har kjøpt TVen i ditt navn, ikke Lefdal. Som nevnt over her kan ikke Lefdal kreve ID for kjøp av TV, og har ingen har ingen forutsetninger til å forhindre at dette skjer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lefdal har ikke noen plikt til å verifisere de opplysningene kunden oppgir, men kan ilegges overtredelsesgebyr etter kringkastingsloven § 10-3 dersom de oppgir andre opplysninger til NRK enn de reelle opplysningene. Dette vil kunne være aktuelt hvis kunden oppgir ett navn i garanti-/kjøpssammenheng og et annet navn i lisenssammenheng.

 

Hypotetisk sett kunne Lefdal vært straffet etter meldepliktforskriften (forskrift 23. oktober 1980 nr. 8777) § 8 for å ha gitt feil opplysninger til NRK. Men lovhjemmelen (kringkastingsloven § 10-1) er opphevet for brudd på reglene i kapittel 8 og forskrifter med hjemmel i kapittel 8, så meldepliktforskriften § 8 kan ikke lenger brukes som hjemmel for straff.

 

Det er derfor ikke noe grunnlag for å politianmelde Lefdal - mest sannsynlig har ikke den ansatte eller andre i Lefdal-systemet nok kunnskap til å rammes av en tiltale om medvirkning til bedrageri.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

kanskje på tide at elektro butikker bør bli bedre med ID? vær gang jeg har foretatt kjøp i det siste så har de kun spurt om navn og adresse med ingen spørsmål om id, Skumle greier at hvem som helst kan kjøpe f.eks tv i ditt navn.

 

Burde kanskje vært innført plikt for butikken til å verifisere ID hvis man betaler TV-apparat med kontante penger. Jeg antar ingen er så dumme at de oppgir falsk navn (for å unnslippe lisens) når de betaler med kort.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

 

Lang historie kort:

 

Hadde en TV som jeg betalt NRK Lisens på i noen år. Denne ble ødelagt sommeren før jeg skulle flytte til en Bergen for å studere. Jeg skulle flytte inn hos en venn som hadde TV i stua og så derfor ikke behov for å anskaffe meg en ny TV.

 

Jeg meldte inn til NRK at mitt mottaker utstyr var blitt ødelagt og at jeg ikke hadde noen planer om å erstatte denne i nær fremtid. Min kringkastingsavgift ble avsluttet. Etter ca. et halvt år kommer det en ny regning fra NRK Lisensavd. Jeg tenker bare at dette er en feil, sender på mail vedlegget der det er opplyst om at min lisens er avsluttet. Får ingen svar og tenker at alt er greit.

 

Neste periode får jeg et nytt brev fra NRK og jeg sender inn samme mail og vedlegg på nytt. Får vell her en purring, på sen betaling, men jeg betaler fortsatt ingenting og tenker det ordner seg når NRK får mailen. Fortsatt ingen svar på denne mailen.

 

Noen mnd senere går jeg tilfeldigvis gjennom søppelposten i mailen min, her finner jeg en e-post fra NRK:

 

Krav på kringkastingsavgift er sendt på grunnlag av melding fra Lefdal Elektromarked Avdeling Forus om at du har anskaffet ny fjernsynsmottaker (Samsung 40" Smart Full HD LED-TV) den 21.10.2015

 

Jeg har aldri vært på Lefdal og handlet denne TVen. Sjekker først nettbanken og finner ingen kjøp, men kjører for sikkerhets skyld innom Lefdal der jeg bor (ikke Lefdal Forus) og får dem til å søke gjennom alle kjøp gjort i mitt navn, på samtlige Lefdal butikker. De ansatte her finner ingenting på mitt navn, nummer eller adresse.

 

Jeg sender en mail tilbake til NRK der jeg opplyser om at denne TVen ikke eksisterer. Jeg blir fortalt av NRK at lisens betalingene er sendt til Inkasso og at det er min oppgave å finne ut om jeg har noe mottaker utstyr i mitt navn. Lisensen avsluttes når jeg har betalt fra perioden der denne TVen ble "kjøp" til sommeren 2017.

 

Det jeg lurer på er om jeg har noe jeg skulle ha sagt? TVen NRK snakker om eksisterer ikke, vil det hjelpe å få en bekreftelse fra Lefdal?

 

 

Anonymous poster hash: 95720...583

 

 

Dersom vennen har TV i stua som du også benytter deg av skal du uansett betale lisens. 

Lenke til kommentar

Dersom vennen har TV i stua som du også benytter deg av skal du uansett betale lisens.

NRK Lisensavdelingen er ikke enig med deg:

 

"Kringkastingsavgift skal betales av den som har, det vil si eier, leier eller låner en fjernsynsmottaker [...] Øvrige husstandsmedlemmer som forsørger seg selv skal betale egen lisens dersom de har egen mottaker i bruk."

 

https://www.nrk.no/lisens/sv-kun-hvem-skal-betale-1.11575233

  • Liker 3
Lenke til kommentar

NRK sender alltid lisenskrav til alle innbyggere, uavhengig av om vedkommende har registrert tv på seg eller ikke. Så er det opp til hver enkelt å bestride. Det er slik forretningsmodellen til nrk er, samme gjelder statskirka osv... kirka melder inn alle innbyggere hvert 2-3 år.. så får de penger for antall medlemmer de har. Så får det være opp til hver enkelt å melde seg ut. Helt vanlig forretningsmodell i det offentlige. 

Lenke til kommentar

Liten hensikt for butikker å starte med ny ID løsning for lisensen siden innkrevingsmetoden skal endres og dermed ikke sikkert det blir noen hensikt å melde inn kjøp av TV etc.

 

Inntil videre boikotter jeg EL-bransjen, i påvente av nyanskaffelse av TV. Alternativt når det kommer tilsvarende monitor i salg, så går jeg heller for det, dersom prisen ikke avviker for mye.

 

EDIT:

Jeg tror det hadde vært ganske effektivt av EL-bransjen om de hadde hatt guts til det, å bare latt være å ta videre navn for innrapportering til Nrk. Og dersom det var en eller annen kunde som protesterte på at de ikke tok hans navn, så kunne selger sagt; "å ja uff, unnskyld for at jeg var litt glemsom". Da tror jeg Nrk hadde fått som fortjent, og DET ville gått opp nye løyper i korridorene på Stortinget, om å få dem til å skynde seg med utarbeidelse med de nye innkrevningsmetodene.

 

Ting på Stortinget tar som oftest veldig lang tid. Nå har jo interesseorganisasjonene med Rimmereid (uff) blitt spurt for lenge siden.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

NRK sender alltid lisenskrav til alle innbyggere, uavhengig av om vedkommende har registrert tv på seg eller ikke.

Merkelig at jeg da har bodd for meg selv i 17 år og først fikk en lisensregning i posten rett etter at jeg kjøpte meg en TV ifjor høst. Men, hey, hvis de sender ut til alle så har de sikkert bare glemt meg i alle de åra.

 

 

Tror han sammenblander praksisen hos Den norske kirke, politiske partier med lisenskontoret. Det finnes vel klageadgang mot Nrk tror jeg, dersom du mener noe ikke er som det skal være. Hvordan klager man inn kirken eller politikerne for å få bukt med kriminell praksis, med avisartikler?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...