Gå til innhold

Denne elbilen har kjørt fra Paris til Drammen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt negativiteten i denne tråden. Ved tradisjonell hybrid blir man nødt å bære på dette utstyret til daglig kjøring, her kan tilhengeren monteres ved behov. Jeg ser på dette som mulig løsning for folk til å leve med rimeligere el-bil som eneste bil, og får da muligheten til å kjøre lengre ved behov. 

Endret av Woods
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser ikke helt negativiteten i denne tråden. Ved tradisjonell hybrid blir man nødt å bære på dette utstyret til daglig kjøring, her kan tilhengeren monteres ved behov. Jeg ser på dette som mulig løsning for folk til å leve med rimeligere el-bil som eneste bil, og får da muligheten til å kjøre lengre ved behov. 

Tanken er sikkert god, men det er så mye som taler imot denne løsningen:

1. De små kortrekkeviddeelbilene har ikke hengerfeste, og produsentene nekter å godkjenne det selv om mange etterspør dette.

2. Om jeg fikk montert hengerfeste på min Leaf og skulle bruke en slik så ville jeg hatt en større henger, største problemet vårt med fem familiemedlemmer på langtur er ikke ladingen, men plassen, spesielt på vinteren med mye klær og utstyr.

3. Hvis jeg først skulle hatt en slik ville jeg droppet hele bensinmotoren, en større henger med et større batteri ville gjort susen, da kunne jeg kjørt non-stop de fleste lengre strekninger jeg kjører, tatt med mer bagasje og ting, og kjørt utslippsfritt. Man ville også fått mye mer effektive hurtigladinger siden et mye større batteri kan lades med høyere effekt og man får en mer fornuftig pause etter 3-4 timer.

4. Dette blir nok totalt sett en dyrere, mer komplisert og mindre miljøvennlig løsning enn å bare kjøpe en Ampera-e eller Model 3, og den er ikke tidligere ute heller.

 

Men det som virkelig er interessant her er at man kan få hengerfeste på Zoe for 600 euro. Han kan nok selge noen tusen slike i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Når det er behov for å kjøre langt, kan en slik henger hektes på."

 

Nå er det jo ikke noe problem med rekkevidden på batteri-elbiler.  Og når man lader kan man jo like så godt  spise et godt måltid eller overnatte, det nok av koselige overnattingsplasser, så dette er ikke noe problem.

 

Men for de få som har såkalt rekkeviddeangst ( altså et konstruert begrep), burde denne tilhengeren inneholde et batteri. Så kan man fylle gratis hjemme.

 

:)

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Det finnes en løsning for de få gangene man trenger lenger rekkevidde: LEIEBIL.

 

Eventuelt medlemskap i bilkollektiv, som vi har her i Oslo.

 

Unntaket må være de med egen hytte som drar dit såpass ofte at det blir dyrt i lengden med leiebil. For sporadiske turer til jul, påske, sommerferie etc. er leie- eller lånebil mye bedre enn å kjøpe denne til odel og eie og sette den i garasjen mellom hver gang den trengs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

... Om det bare kunne finnes en slags lignende løsning for elbiler...

Løsningen er enkel å beskrive men ikke like enkel å bygge. Alt du trenger er et passe stort batteri til daglig bruk som kan lades djevelsk fort..for å ikke knele strømnettet bør hurtigladere ha bufferbatterier. Da slipper man å ha med 'energihenger' eller hydrogentanker, det senker også behovet for store batterier.

 

Selve bilen kan ha et batteri på rundt 60kWh som lades med 360kWh eller mer (6C).

 

Ladestasjonene må som nevnt utstyres med bufferbatterier. Med utgangspunkt i dagens bruksmønster på hurtigladere kom jeg frem til at en ladepark med nettilknytning på 1MVA vil trenge 11MWh med bufferbatterier og kunne gi opp til 3MW effekt ut til bilene. Batterier er fortsatt ikke billige men med utgangspunkt i det Tesla/GM sine celler koster i dag vil et prispåslag på strømmen på så lite som NOK1/kWh være realistisk(for batteriene, man vil spare på nettleia)

 

 

Den største utfordringen med løsningen jeg beskriver er batterikjemien. Det finnes batterier med den ladehastigheten men de har ikke den energitettheten, robustheten, prisen eller levetiden vi forventer i en elbil. Nå er det ikke noen tvil om at Tesla jobber for å utvikle batterier med nettopp de egenskapene og de *har* kommet med noen tvetydige hint om at de er på vei men enn så lenge *vet* vi egentlig ingenting..

Lenke til kommentar

"Ifølge Segard økes bilens forbruk med sju prosent under bykjøring, og tre prosent på motorvei. I hastigheter over 110 kilometer i timen, er merforbruket mindre enn dette, og dermed neglisjerbart, hevder Segard."

 

Synd at det ikke er lov å kjører fortere enn 80 km/t med tilhenger da.

 

Ellers er vel også forklaringen at det går sinnsykt mye mer energi med til fremdrift når en kjører over 110km/t.

Lenke til kommentar

Vil kan kunne kjøre gratis gjennom bomring, på ferge, parkere gratis og benytte seg av alle elbilfordelene, når man driver bilen med et bensinaggregat?

Ja, og det er etter min mening en kjempefordel. Bilavgiftene bestemmes av bilen, ikke hva du har på en eventuell henger. Et aggregat har naturligvis ikke bilavgifter, selv om det skulle være skrudd fast i en henger. Hengeren har heller ikke bilavgifter.

 

Dette er et smart smutthull i lovverket, både for den rent bruksmessige verdien og politisk, siden den avslører bensin/diesel-elbil hybrider som urettferdig høyt belastet med avgifter. Avgiftene bør ligge på drivstoffet og løpende utslipp knyttet til bruken av drivstoffet (altså justert for motortype), og i mindre grad legges på kjøpesummen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Når det er behov for å kjøre langt, kan en slik henger hektes på."

 

Nå er det jo ikke noe problem med rekkevidden på batteri-elbiler.  Og når man lader kan man jo like så godt  spise et godt måltid eller overnatte, det nok av koselige overnattingsplasser, så dette er ikke noe problem.

 

Men for de få som har såkalt rekkeviddeangst ( altså et konstruert begrep), burde denne tilhengeren inneholde et batteri. Så kan man fylle gratis hjemme.

 

:)

 

Hvorfor skal man stoppe for å spise et godt måltid eller sove? Jeg kjører ofte mellom Oslo og Stavanger, dette er en ren transport-etappe, og vil bare fortest mulig frem. Grunnen til at bilen brukes er at det ofte er flere som kjører sammen, og at det fraktes ting og tang samtidig. Så å ta fly, med all det styr som er med det, er uaktuelt, videre er tog av så forferdelig dårlig standard her i landet, at jeg ikke nærmer meg et slikt et.

Dagen man kan kjøre Oslo - Stavanger på vinterføre, så er det aktuelt med el-bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

facepalm

Egentlig ikke så tilbakestående. Du kan lade bilen din i 95% av alle turene du noengang kommer til å ha med den. Og du kan slenge på denne de få gangene du virkelig skal ut på langtur hvor lading av bil blir upraktisk.

 

 

Poenget er vell tidspunktet, det er alt for sent. Bilene som kommer nå har god rekkevidde, det er etter min mening helt unødvendig med slikt for de aller fleste da det er normalt å ta pauser og styre på. Men for all del, det er nok mange som kjøper den for å ha det "liggende". Tipper den blir akkurat det for de fleste. I tillegg må en ordne det slik at en faktisk kan lade under kjøring, det kan ikke min feks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...