Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbil, hybrid eller vanlig fossilbil?


Vitis

Anbefalte innlegg

Du tror Norge med sine 5 mill innbyggere tar unna 20 % av verdens TM3? http://model3counter.com/

Se også Estimated Final Delivery Date, det er en stund igjen.

Per dags dato er det 12335 Tesla Model S registrert i Norge, og den er solgt i over 3 år.

SÅ stor er ikke interessen for elbiler, ta bort alle subsidiene så får vi se hvor mange som kjøper dem.

Endret av kremt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tror Norge med sine 5 mill innbyggere tar unna 20 % av verdens TM3? http://model3counter.com/

Se også Estimated Final Delivery Date, det er en stund igjen.

Per dags dato er det 12335 Tesla Model S registrert i Norge, og den er solgt i over 3 år.

SÅ stor er ikke interessen for elbiler, ta bort alle subsidiene så får vi se hvor mange som kjøper dem.

Den delivery datoen er jo om en reserverer i dag og er gestimate. Når jeg la inn min der fikk jeg november 2017 eller noe, det skjer ikke.

 

Som sagt det var tallet jeg så en plass, om det stemmer skal ikke jeg begi meg ut på. Avgiftene er uansett reservert frem til 2020 når alle disse 500k skal være levert.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt Leaf. Velg en fra siste halvdel av 2013 eller nyere så du får varmepumpe. Den gir betydelig bedre rekkevidde vinterstid. Ang priser på service etc så er de for det meste greie, men f.eks bytte av touchskjerm er dyrt siden den omtrent aldri byttes og bare selges som hel modul, dog har flere fått bytta denne billig ved å velge fra delebiler etc. Bremsene trenger du kanskje aldri bytte da regenereringa gjør at de brukes lite. Jeg har kjørt ca 2000 km i Leaf og synes det er en god bil på mange måter. Ang bompenger og parkering så er det vell vedtatt at man skal innføre halv pris slik at elbil alltid vil lønne seg framover. Billigere årsavgift og forsikring har du og. Servicene generelt er rimeligere enn vanlige biler, litt avhengig av hvilken forhandler du drar innom.

Lenke til kommentar

Må en betale avgifter på EL-biler så vil svært få kjøpe og det gjelder ikke bare Tesla

Det blir vell ikke avgifter fra før tidligst 2020 så det skal vell gå greit siden batteriprisene dropper kraftig nå år for år. Kan godt hende elbiler er konkurransedyktige på pris fra 2020. Dvs litt dyrere i innkjøp selv med mva, men betydelig billigere i drift.

Lenke til kommentar

Bremsene trenger du kanskje aldri bytte da regenereringa gjør at de brukes lite. 

Du vil nok fort merke at det ikke er helt som du tror, mange finner ut dette på den dyre måten med elbil. Bremser som ruster ihjel fordi de ikke blir brukt. Det er lurt å bruke bremsene skikkelig sånn at de blir pusset rene og blanke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bremsene trenger du kanskje aldri bytte da regenereringa gjør at de brukes lite. 

Du vil nok fort merke at det ikke er helt som du tror, mange finner ut dette på den dyre måten med elbil. Bremser som ruster ihjel fordi de ikke blir brukt. Det er lurt å bruke bremsene skikkelig sånn at de blir pusset rene og blanke.

 

 

Helt korrekt. Rust på bremseskifer er vel også den vanligste feilen på EU-kontroller. Pappa bruker f.eks. bilen sin så lite at han får anmerktning for rust på bremseskiver ved hver eneste EU-kontroll.

Spesielt bakbremsene har en tentens til å ruste, da de bare brukes for å stabilisere bilen under bremsing. Mellom 60 og 80 prosent av bremsekraften skjer på forhjulene.

 

Ellers er det bare en myte at det er mindre vedlikeholdsutgifter med elbil. Du må fremdeles bytte vanlige slitedeler som bremser, klosser, støtdempere, fjærer, foringer, kjølevæske, bremsevæske, bremserør, hjullager, etc. Eneste du slipper å bytte er vel olje, girolje, tennplugger, registerreim og clutch. Men til gjengjeld har du batteriene som gjerne må byttes etter en del år. Prisen for komplett batteribytte på Leaf er vel rundt 40 000 kr tror jeg. Og da er man oppe vel oppe i prisen for både registerreim og clutch til sammen.

 

Men likevel ville jeg fremdeles valgt elbil. Dette kommer av lavere driftskostnader (strøm er billigere pr. km), foreløpig lavere eller ingen bompenger, faren for forbud mot fossilbiler i bysentrum (som Oslo har eksprimentert med i det siste).

 

Hadde rekkevidde vært et stort issue, ville jeg (noe motvillig) valgt en ladbar bensinhybrid. Diesel er uaktuelt for min del.

Lenke til kommentar

 

Bremsene trenger du kanskje aldri bytte da regenereringa gjør at de brukes lite.

Du vil nok fort merke at det ikke er helt som du tror, mange finner ut dette på den dyre måten med elbil. Bremser som ruster ihjel fordi de ikke blir brukt. Det er lurt å bruke bremsene skikkelig sånn at de blir pusset rene og blanke.
Jeg har kjørt ebil i over 4 år i over 40 000 km nå i form av Tesla og Leaf og aldri hatt problemer med bremsene. Jeg bremser kraftig av og til og sliter ikke med rust. De fleste med litt elbilerfaring vet dette.
Lenke til kommentar

 

 

Bremsene trenger du kanskje aldri bytte da regenereringa gjør at de brukes lite.

Du vil nok fort merke at det ikke er helt som du tror, mange finner ut dette på den dyre måten med elbil. Bremser som ruster ihjel fordi de ikke blir brukt. Det er lurt å bruke bremsene skikkelig sånn at de blir pusset rene og blanke.

Helt korrekt. Rust på bremseskifer er vel også den vanligste feilen på EU-kontroller. Pappa bruker f.eks. bilen sin så lite at han får anmerktning for rust på bremseskiver ved hver eneste EU-kontroll.

Spesielt bakbremsene har en tentens til å ruste, da de bare brukes for å stabilisere bilen under bremsing. Mellom 60 og 80 prosent av bremsekraften skjer på forhjulene.

 

Ellers er det bare en myte at det er mindre vedlikeholdsutgifter med elbil. Du må fremdeles bytte vanlige slitedeler som bremser, klosser, støtdempere, fjærer, foringer, kjølevæske, bremsevæske, bremserør, hjullager, etc. Eneste du slipper å bytte er vel olje, girolje, tennplugger, registerreim og clutch. Men til gjengjeld har du batteriene som gjerne må byttes etter en del år. Prisen for komplett batteribytte på Leaf er vel rundt 40 000 kr tror jeg. Og da er man oppe vel oppe i prisen for både registerreim og clutch til sammen.

 

Men likevel ville jeg fremdeles valgt elbil. Dette kommer av lavere driftskostnader (strøm er billigere pr. km), foreløpig lavere eller ingen bompenger, faren for forbud mot fossilbiler i bysentrum (som Oslo har eksprimentert med i det siste).

 

Hadde rekkevidde vært et stort issue, ville jeg (noe motvillig) valgt en ladbar bensinhybrid. Diesel er uaktuelt for min del.

Det er langt mindre deler som må/kan byttes på en elbil. De delene som kan byttes er som regel latterlig billige. Motor og reduksjonsgir på elbiler koster som regel langt mindre enn fossilbiler. Ang slitedeler har du i tillegg mange andre deler som ofte går i stykker eller må byttes ved regelmessige intervaller. Vannpumpe, filter, oljepumpe, termostat, dynamo, ofte turbo, katalysator, partikkelfilter, kjølevæskepumpe, tennplugger, viftereim, registerreim, eksosanlegg og veldig mye annet. Elbilmotorer er fantastisk ukompliserte til sammenligning og inneholder langt mindre ting som kan gå i stykker. Det er uvanlig at elbiler må bytte bremser. Hvor er kjølevæska i elbilene forresten? Noen har væskesystem for batteritempregulering. Leaf har ikke det meg bekjent. Tesla har det og det må byttes hver 4 år. Koster da ca 2k inkl jobb. Svært uvanlig at de må bytte batterier. Hvor mange tilfeller har du hørt om hvor elbileiere selv har stått for batteribytte? Mange produsenter gir 8 års garanti. Med unntak av Leafeiere i sørstatene (hvor man bruke en kjemi som tålte varme dårlig) har man ikke opplevd problemer med batterier som får så dårlig kapasitet at man må kjøpe nye.

 

Har du en fossilbil i garantiperioden er ting greit, men når ting streiker etter 8 år blir ting ofte langt dyrere enn hos elbiler. Et eksempel, vennepar fikk problemer med oljepumpa på 7 år gammel Audi. Førte til diverse følgefeil som bl.a ødelagt turbo = tilsammen 85 000.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Like mye som stereoen til Leaf det :p

 

Tesla har kjøleveske for å kjøle og varme batteriene. Leaf har ikke dette og derfor degraderes leaf sine batteri mye raskere.

 

Få vel heller ikke ladet leaf i nordnorge når det blir 20 - 30 minus da batteriene er for kald. Ingen problem på f.eks Tesla som bare varmer batteriene litt først.

 

Nå som folk begynner å miste garantien vil flere å flere bytte batterier og slikt selv. Ingen har hittil orket å skru siden det blir gjort gratis på verksted.

Lenke til kommentar

Nå som folk begynner å miste garantien vil flere å flere bytte batterier og slikt selv. 

Spørsmålet er vel hvordan de skal få tak i de delene. Produsentene er ikke akkurat veldig ivrige på å selge batterier og slikt.

Ser for meg hvertfall Nissan tar et heftig påslag på noe slikt dersom det blir spørsmål om det.

Lenke til kommentar

Tilgjengelig kapasitet på min 2014 bmw i3 har ikke forandret seg siden den var ny, tviler på at det blir no batteribytte med det første.

 

Edit: 2 stk service, (etter 2 og 4 år) koster totalt 5000kr.

 

Husk at dette er SW justert og en vet egentlig ikke helt hvor mye en har tapt. Det er helt normalt å tape noen prosent de første årene, men så jevner det seg ut før det når 60-70% og da er batteriet tilnærmet dødt. Men tester så lang viser at dette er lenge til, det er jo en del model S som har gått over 300 000 etterhvert uten store endringene. Det tyder mot at bilene er utslitt før batteriet. I tillegg er det alltids en delebil om en vill gjøre det billig. 

Lenke til kommentar

Generelt taper batteriene i elbiler seg langt mindre enn mange frykta. Leaf lader fint i -20 den, tar litt lengre tid å lade enn Teslan min dog. I minus 15 eller mer slår varmeteppet inn. Etter 33k km og 3 år kan jeg fremdeles hente ut 55 kW av mitt 60 kW batteri. Da bilen var ny greide jeg 56 kW. 2% degradering er godkjent i min verden. Jeg behandler dog batteriet penere enn mange og lader typisk til 50%.

Lenke til kommentar

 

Nå som folk begynner å miste garantien vil flere å flere bytte batterier og slikt selv. 

Spørsmålet er vel hvordan de skal få tak i de delene. Produsentene er ikke akkurat veldig ivrige på å selge batterier og slikt.

Ser for meg hvertfall Nissan tar et heftig påslag på noe slikt dersom det blir spørsmål om det.

 

 

Ikke godt å si hvordan det blir.

i det store utland finnes det flere som har gitt faen i garantien, å f.eks satt inn 100kw batteri i sin 85kw Tesla. Må litt firmwaremodding til for at det skal fungere men det er jo ingen problem når man ikke bryr seg om garantien. Så tipper dette blir vanlig når folk i norge og er fri for garanti. De har og fått til ludacris mode på biler som ikke skal støtte dette.

 

Batteripakker hentes vel hos huggern på kræsja biler f.eks.

 

Tar man vare på batteriet varer det selvfølgelig lengere. Alle kjenner jo noen med en laptop som har ødelagt batteri etter bare ett års bruk, selv om maskinen har stått på lading hele tiden!  :nei:

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det er langt mindre deler som må/kan byttes på en elbil. De delene som kan byttes er som regel latterlig billige. Motor og reduksjonsgir på elbiler koster som regel langt mindre enn fossilbiler. Ang slitedeler har du i tillegg mange andre deler som ofte går i stykker eller må byttes ved regelmessige intervaller. Vannpumpe, filter, oljepumpe, termostat, dynamo, ofte turbo, katalysator, partikkelfilter, kjølevæskepumpe, tennplugger, viftereim, registerreim, eksosanlegg og veldig mye annet. Elbilmotorer er fantastisk ukompliserte til sammenligning og inneholder langt mindre ting som kan gå i stykker. Det er uvanlig at elbiler må bytte bremser. Hvor er kjølevæska i elbilene forresten? Noen har væskesystem for batteritempregulering. Leaf har ikke det meg bekjent. Tesla har det og det må byttes hver 4 år. Koster da ca 2k inkl jobb. Svært uvanlig at de må bytte batterier. Hvor mange tilfeller har du hørt om hvor elbileiere selv har stått for batteribytte? Mange produsenter gir 8 års garanti. Med unntak av Leafeiere i sørstatene (hvor man bruke en kjemi som tålte varme dårlig) har man ikke opplevd problemer med batterier som får så dårlig kapasitet at man må kjøpe nye.

 

Har du en fossilbil i garantiperioden er ting greit, men når ting streiker etter 8 år blir ting ofte langt dyrere enn hos elbiler. Et eksempel, vennepar fikk problemer med oljepumpa på 7 år gammel Audi. Førte til diverse følgefeil som bl.a ødelagt turbo = tilsammen 85 000.

Leaf har vannkjøling, men ikke radiator, og har nok vannpumpe og termostater også. Er enig i at Elbil-motorer er enkle, men bortsett fra motoren er den jo omtrent lik en hvilken som helst annen bil. At bremsene slites lite kan som nevnt føre til at de må byttes pga rust i stedet. Og dagens moderne el-biler er ikke gamle nok til at man kan konkludere med batteriene enda. Men basert på det vi kan om li-ion-batterier fra før, er det logisk å anta at batteriene må påberegnes byttes. I norge er gjennomsnittlig levealder på en bil 18 år. De eldste Leafene litt over 5 år gamle, klart man ikke trenger å bytte batteri enda. Men når bilen er 10-12 år gammel vil det nok bli aktuelt med batteribytte. Om ikke nissan selv tilbyr batteriene, kommer garantert noen andre til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Ja, men de klart største itgiftene til vanlige biler er nettopp relatert til motoren. Og nei, svært få elbileiere har måttet skifte bremser, noen får smurt opp bremsene mot noen hundrelapper.

 

Mulig endel Leafer etterhvert må bytte batteri, MEN de eldste Leafene hadde en annen og dårligere type batterier som tålte varme langt dårligere. Norsk klima med lav temp er perfekt for batteriene. Det er etterhvert mange Teslaer som har passert 100k kilometer og meg bekjent har ingen mindre enn 90% restkapasitet. Batteriene vil trolig vare bilens levetid. I USA ruller en Model S med over 500 000 km på triptelleren som har rundt 80% kapasitet ogjen. Batteriene varier mye lenger enn de fleste tror. Kia har bl.a sagt at de regner med Soulbatteriene skal ha mer enn 70% rest etter 15 år. Jeg tviler foruten på de eldste Leafene at batteribytter blir vanlig :)

Lenke til kommentar

Det er uvanlig at elbiler må bytte bremser.

Hvor lenge har det vært noe særlig utvalg av elbiler på markedet sa du?

 

De eldste Nissan Leaf forlot samlebåndet en gang i 2010 som 2011-modeller.

 

De fleste driter i alt sånt helt til de er på EU-kontroll, det ble registrert relativt få elbiler i Norge før 2013 og de har derfor ikke vært på EU-kontroll enda.

Kan du ikke vente ut 2019 omtrent og se da? :)

 

 

Hvor er kjølevæska i elbilene forresten? Noen har væskesystem for batteritempregulering. Leaf har ikke det meg bekjent. Tesla har det og det må byttes hver 4 år. Koster da ca 2k inkl jobb.

Omtrent som på en bil da.

 

Svært uvanlig at de må bytte batterier. Hvor mange tilfeller har du hørt om hvor elbileiere selv har stått for batteribytte? Mange produsenter gir 8 års garanti. Med unntak av Leafeiere i sørstatene (hvor man bruke en kjemi som tålte varme dårlig) har man ikke opplevd problemer med batterier som får så dårlig kapasitet at man må kjøpe nye.

Igjen, det er fortsatt svært få elbiler som har gått såpass lenge (og langt) at de har kommet dit, du kan være sikker på at det kommer.

 

Har du en fossilbil i garantiperioden er ting greit, men når ting streiker etter 8 år blir ting ofte langt dyrere enn hos elbiler. Et eksempel, vennepar fikk problemer med oljepumpa på 7 år gammel Audi. Førte til diverse følgefeil som bl.a ødelagt turbo = tilsammen 85 000.

Kan du ikke fortelle oss det når du har kjørt rundt i en gammel elbil en stund? (altså om noen år..)

 

Venneparet ditt fulgte ikke med i timen, er det feil på oljetrykk som det blir med defekt oljepumpe får man opp en rød varsellampe som betyr at man skal slå av motoren umiddelbart.

 

Tette folk vil alltid klare å kjøre i filler mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Ljølevæskesystemet på elbiler er generelt mindre komplisert enn på bensinbiler og ikke alle har det engang.

 

Om du har sett degraderingskurver for batterier så vet du at ut ifra forutsetningene med elbiler hvor du sjelden lader helt opp og helt tomt, sperre i bunn og topp, perfekt temp for langtidslagring i norsk klima så tviler jeg sterkt på at vi får noen særlug grad av bytte av batterier før etter 10-15-år, noe som er skrotingstid med endel biler. Man kan også reparere batteripakker ved å bytte ut moduler eller veller og gi de lengre liv uten å bytte hele greia.

 

Venneparet mitt fikk rødlampe på motorvegen. De kjørte en km meter til nærmeste mulige stopp og da var det for seint. Karen der er elektroingeniør og har foretatt endel reparasjoner på den og tidligere biler før så han visste hva han måtte gjøre da det lyste rødt. Noen har rett og slett uflaks og en elbil er det generelt langt billigere å ha uflaks med ved lignende tilfeller.

Lenke til kommentar

Jeg har vært gjennom samme kavler som trådstarter og valgte en Leaf med Tekna-pakke.

 

Batterier blir bedre og bedre og fra 2014 har Leaf bedre batteri mht degradering i Arizona-varme.

 

Batteri trenger bare å bytte døde celler. Ikke hele. I utgangspunktet kan du forvente at batteri lever ut bilens levetid.

 

Valgte Leaf fordi pga størst plass pr krone.

 

Jeg leste denne og ble litt mer klokere: http://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...