Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbil, hybrid eller vanlig fossilbil?


Vitis

Anbefalte innlegg

Virker litt som at elbil er på vikende front, nedgang på 6 % i 2016, i et marked som økte 2.6 %. Lover ikke bra det, er jo gitt all verdens fordeler som går an å gi også. Skal de ha mer fordeler må man gi dem bort eller betale folk for å bruke dem.

http://www.dinside.no/motor/beste-pa-30-ar-og-hybridenes-ar/66587363

Det kan umulig ha noe å gjøre med alle de sterkt forbedrede bilene som kommer i år...

 

SÅ stor er ikke interessen for elbiler, ta bort alle subsidiene så får vi se hvor mange som kjøper dem.

Avgiftsfritakene er jo nettopp der for å få flere over på elbil, så hva er poenget ditt, Mr. Obvious?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at folk flest ikke vil ha elbiler. Det er ikke noe poeng for dem. Kan like gjerne bare ha den bilen man har hatt i mange år, de fleste gidder ikke bry seg med lading og begrensning på kjørelengde osv.

15.7 % av nybilsalget i 2016 stod elbiler for. Det er et tydelig bevis på at folk flest ikke vil ha dem. Ta også med i beregningen at vanlige biler er nedlesset med avgifter og skatter, mens elbiler er fritatt for alt som går an å frita dem for. Det gjør bildet enda verre.

Lenke til kommentar

Poenget er at folk flest ikke vil ha elbiler. Det er ikke noe poeng for dem. Kan like gjerne bare ha den bilen man har hatt i mange år, de fleste gidder ikke bry seg med lading og begrensning på kjørelengde osv.

15.7 % av nybilsalget i 2016 stod elbiler for. Det er et tydelig bevis på at folk flest ikke vil ha dem. Ta også med i beregningen at vanlige biler er nedlesset med avgifter og skatter, mens elbiler er fritatt for alt som går an å frita dem for. Det gjør bildet enda verre.

 

Tja når en ser på diverse spørsmål om en ønsker elbil eller annet så er det store deler som vill ha bil som går på el. drift, helt eller delvis. Her er ett eksempel:

 

http://www.side3.no/motor/br-du-velge-elbil-hybrid-diesel-bensin-eller-hydrogen/3423297979.html

 

Legger en inn ladbare hybrider i salget for 2016 så ser en fort at veldig mange har lyst til å ha muligheten til å lade. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ladehybrider kommer altfor godt ut avgiftsmessig, dette vil bli endret. Mange av dem betaler omtrent ikke avgifter, men har store motorer og høyt utslipp dersom de brukes vanlig. Et par-tre mil på strøm hjelper ikke mye når man må drasse rundt på 300 kilo ekstra på motor og batteri. Det sier seg selv hva folk velger når prisene er som de er, ta Golf for eksempel. Man kan velge mellom 140 hk bensin manuell og 200 hk GTE automat, prisen er omtrent den samme, selv om GTE er en mye dyrere bil så blir den ikke det siden staten skal ha så lite for den. Miljøfordelen er nok diskuterbar. Det er jo lett å skjønne hva folk velger.

Lenke til kommentar

Ladehybrider kommer altfor godt ut avgiftsmessig, dette vil bli endret. Mange av dem betaler omtrent ikke avgifter, men har store motorer og høyt utslipp dersom de brukes vanlig. Et par-tre mil på strøm hjelper ikke mye når man må drasse rundt på 300 kilo ekstra på motor og batteri. Det sier seg selv hva folk velger når prisene er som de er, ta Golf for eksempel. Man kan velge mellom 140 hk bensin manuell og 200 hk GTE automat, prisen er omtrent den samme, selv om GTE er en mye dyrere bil så blir den ikke det siden staten skal ha så lite for den. Miljøfordelen er nok diskuterbar. Det er jo lett å skjønne hva folk velger.

 

enig at bildet er helt feil, men det er fortsatt rett at mange kjøper biler med mulighet for å lade om dagen. 

Lenke til kommentar

 

 

Legger en inn ladbare hybrider i salget for 2016 så ser en fort at veldig mange har lyst til å ha muligheten til å lade.

Det riktige er vel at en fort ser at mange vil spare penger..

 

 

Ja ved å lade.

 

Hvis du ser på plug-in-greiene er det nok i veldig stor grad at man får en bil som går bra for prisen av en bil som går dårlig.

 

Eksempelvis koster en C350e kr 485900,- mens en C220d med 9-trinns kasse koster 491745,-

 

C350e yter 279hk mens C220d yter 170hk.

Utstyrsnivået er tilnærmet helt likt.

 

Mitsubishi Outlander 4wd koster fra 454k, PHEV-utgaven koster 422k.

PHEV yter 202hk mens vanlig yter 150hk.

 

Volvo XC90 T8 (hybrid) koster fra 843k og yter 320+87hk (400hk)

XC90 T6 koster fra kr 978k og yter 320hk..

Altså koster det 135k å slippe el-motoren og batteripakka.

 

Dette dreier seg ikke om å være miljøbevisst, trolig heller ikke om noen kroner i besparelse på drivstoff.

 

Folk har lyst til å få en bil med god ytelse for en lav pris, det er nok hovedforklaringen..

Lenke til kommentar

 

 

 

Legger en inn ladbare hybrider i salget for 2016 så ser en fort at veldig mange har lyst til å ha muligheten til å lade.

Det riktige er vel at en fort ser at mange vil spare penger..

 

 

Ja ved å lade.

 

Hvis du ser på plug-in-greiene er det nok i veldig stor grad at man får en bil som går bra for prisen av en bil som går dårlig.

 

Eksempelvis koster en C350e kr 485900,- mens en C220d med 9-trinns kasse koster 491745,-

 

C350e yter 279hk mens C220d yter 170hk.

Utstyrsnivået er tilnærmet helt likt.

 

Mitsubishi Outlander 4wd koster fra 454k, PHEV-utgaven koster 422k.

PHEV yter 202hk mens vanlig yter 150hk.

 

Volvo XC90 T8 (hybrid) koster fra 843k og yter 320+87hk (400hk)

XC90 T6 koster fra kr 978k og yter 320hk..

Altså koster det 135k å slippe el-motoren og batteripakka.

 

Dette dreier seg ikke om å være miljøbevisst, trolig heller ikke om noen kroner i besparelse på drivstoff.

 

Folk har lyst til å få en bil med god ytelse for en lav pris, det er nok hovedforklaringen..

 

 

Dette er jo bare dine spekulasjoner, klart folk vill spare penger om de kan det. Vi er jo på topp ved å klage på driftsutgiftene på biler. Men at folk velger de på grunn av ytelse er det jo ingen tvil om, en tar jo det "beste" en kan få for de pengene en har tenkt å bruke. Det er uansett like reelt, en stor andel av biler som selges i dag er "elbiler" 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært gjennom samme kavler som trådstarter og valgte en Leaf med Tekna-pakke.

 

Batterier blir bedre og bedre og fra 2014 har Leaf bedre batteri mht degradering i Arizona-varme.

 

Batteri trenger bare å bytte døde celler. Ikke hele. I utgangspunktet kan du forvente at batteri lever ut bilens levetid.

 

Valgte Leaf fordi pga størst plass pr krone.

 

Jeg leste denne og ble litt mer klokere: http://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

Artikkelen der er en fin lesing ja.

 

Selv er jeg på leaf nr. 2 (oppgraderer litt utstyr og 30kwt batteripakke med 8 år (160.000km) garanti.

 

Fant ikke artikkelen i farten, men mener det var en TU artikkel hvor en Leaf har gått snart 500.000km som drosje i Oslo. Med mye hurtiglading så var batteriet ca. 82% sammenliknet med et nytt. Noe som i mine ører klinger bra.

 

Når det kommer til fordelene så er iallefall momsfritaket fredet til år 2020.

 

http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/10/06/1228/Statsbudsjettet-2017/elbilene-fredes-til-2020

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...