Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvem utfører kontroll på brannslukkerapparat i Bergen?


Anbefalte innlegg

Jeg har googlet litt rundt, men det er ikke lett å finne en eneste bedrift i Bergensområdet som utfører kontroll av brannslukningsapparater. Mulig jeg må hone google-egenskapene mine, men jeg finner bare sider som sier at det er viktig å utføre, men jeg finner ikke en eneste annonse for hvem som faktisk utfører det. Og finner jeg det, så holder de ikke til i Bergen.

 

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For Bergen er det fleire tilbydarar, som f.eks. http://www.teknisk-industrivern.no/documents/26.html eller http://www.noha.no/service-opplaering/service-vedlikehold/service-brannslokkingsutstyr/ som eg fikk opp øverst ved å google "bergen kontroll av håndslokker".

 

Merk at mange retter seg hovedsaklig mot bedriftsmarkedet, så det er ofte forholdsvis dyrt for privatpersonar å få utført påkrevd sakkyndig kontroll og service.

For mange er nok den praktiske løysninga å kjøpe nytt brannslokkningsapparat kvart 5 år for å oppfylle kravet.

 

Ein anna ting som kan være verdt å merke seg er at sjølv om det er påbudt å få kontrollert brannslokkningsutstyret sitt så er det ikkje direkte straffbart å ikkje gjere det. Konsekvensen er stort sett at du ikkje har fungerande apparat dersom noke skjer, og at forsikringsselskapet ikkje vil betale ut full erstattning dersom dei meinar at du kunne ha slokt brannen dersom apparatet ditt hadde fungert.

Lenke til kommentar

For Bergen er det fleire tilbydarar, som f.eks. http://www.teknisk-industrivern.no/documents/26.html eller http://www.noha.no/service-opplaering/service-vedlikehold/service-brannslokkingsutstyr/ som eg fikk opp øverst ved å google "bergen kontroll av håndslokker".

 

Merk at mange retter seg hovedsaklig mot bedriftsmarkedet, så det er ofte forholdsvis dyrt for privatpersonar å få utført påkrevd sakkyndig kontroll og service.

For mange er nok den praktiske løysninga å kjøpe nytt brannslokkningsapparat kvart 5 år for å oppfylle kravet.

 

Ein anna ting som kan være verdt å merke seg er at sjølv om det er påbudt å få kontrollert brannslokkningsutstyret sitt så er det ikkje direkte straffbart å ikkje gjere det. Konsekvensen er stort sett at du ikkje har fungerande apparat dersom noke skjer, og at forsikringsselskapet ikkje vil betale ut full erstattning dersom dei meinar at du kunne ha slokt brannen dersom apparatet ditt hadde fungert.

Takk for svar. Mulig jeg bare ender opp med å kjøpe nytt. Jeg har gjort disse årlige kontrollene, men skulle gjerne ha hatt den 5-årsservicen som skulle vært gjort for en tid tilbake. Men siden det ikke er så dyrt kan jeg sikkert like gjerne kjøpe nytt.

Lenke til kommentar

Det handler litt om å ha non kunnskap til å vurdere kva som er godt nok også.

Vite korleis du kan finne ut om pulveret har blitt øydelagt, vite om pila står på grønt fordi det er nok trykk på apparatet eller om det er fordi pila har rusta fast, osv.

 

Ein ting er å vite kva du skal gjere, men noke anna er å vite kva du sjekker.

Alle kan finne ut når trykkflaska er produsert, men har det betydning om apparatet er produsert i år 2000 eller i 2010?

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
  • 3 måneder senere...
On 12/13/2016 at 6:22 PM, FrihetensRegn said:

Jeg mener å huske at skumapparat er foretrukket forran pulver.

Det er nok ikke så lett dessverre. 

Pulver har større slukkekraft enn skum, og vil være mer effektiv på en del branner. Ulmepen med pulver er at opprydningen etterpå blir enorm, da pulveret er flyktig og sprer seg fort til hele leiligheten / huset. Kombinert med fukt (høy luftfuktighet kan være nok) vil pulveret også virke korroderende og skade elektronikk i store deler av huset. 

Pulver er derfor ikke optimalt til å slukke mindre branner.

Med skum slipper man dette, men slukke-effekten er ikke helt den samme. 

Selv har vi to apparater hjemme, ett skum og ett med pulver. I tillegg til et brannteppe på kjøkkenet.

Endret av dundersalt123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...