Gå til innhold

TEST: Apple MacBook Pro 13 med Touch Bar (2016)


Anbefalte innlegg

Hvilket selskap har blitt dømt i retten for å ikke følge standard? Apple.

Hvilken standard var det? USB.

Jeg prøvde å finne mer informasjon om dette, men fant ingen verdens ting. Har du en link?

 

Det hadde vært fint om du kunne tatt med en i utgangspunktet...

 

Ellers så har jeg svart folk som mener plass er årsaken sikker 10 ganger +. Jeg viser til tall for størrelse på konkurrerende modeller. Beste eksempelet er Note. Større skjerm, den har Pen og mini jack, og bedre batteri. Hvorfor er den like stor som iPhone Plus da? Alle andre klarer å lage mindre telefoner MED mini-jack, men så fjerner liksom Apple mini-jack pga plass? Fordi hver millimeter teller? Virker ikke som hver millimeter teller når en ser på de gigantiske kroppene de har til mobilene sine.

Nå erstattes minijack-plassen på iPhone 7 i stor grad av Haptic Feedback-mekanismen for den nye hjem-knappen. Det blir litt feil å sammenligne telefonene direkte når de ikke inneholder samme teknologier.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.google.no/search?q=eu+force+apple+to+include+micro+usb+adapter+iphone&oq=eu+force+apple+to+include+micro+usb+adapter+iphone&aqs=chrome..69i57j69i64l2.8379j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

Altså jeg vet ikke hva du har søkt på, men alle treffene jeg får handler om det jeg skrev, eksempel:

http://www.ibtimes.co.uk/will-eu-ruling-force-apple-change-iphone-6-charger-1440273

 

Jeg skrev det fordi jeg var lei av folk som går rundt og roper om at Apple pusher Type-C USB. Igjen, hvorfor har ikke telefonene deres det, når "alle" andre har? Har det ikke eksistert Dell XPSer med Type-C kontakt i over et år allerede?

 

Apple har et produkt som lanserte tidlig med Type-C kontakt: MacBook 2015. MacBookPro er sent til festen, og iPhone har fortsatt ikke, samme med iPad.

 

Jeg synes det er utrolig. Bare Apple tar i bruk en teknologi, så er det liksom de som pusher den videre og gjør den populær. Alle andre selskapet gjør åpenbart ingenting. Til info så er det kinesiske selskaper som er flinkest til å bruke ny teknologi raskt. Vi er f.eks veldig langt fremme med mobilbetaling i Norge i forhold til våre naboer i Europa(altså ikke Skandinavia), og spesielt mange andre land i verden. Dra til Kina derimot, og du kan bruke det overalt til alt. Så jeg vil tro Kina er landet med høyest USB Type-C adoption også mtp på salgstallene der og mengden Type-C modeller til salgs.

 

Så ja, Apple er med på det alle andre gjør for en gangs skyld. Alle som ikke synes alt Apple gjør er fantastisk ser det. Og for å være ærlig så må de jo i 2017 bruke USB også sannsynligvis. I EU altså. Så vi har hvertfall EU som tvinger verden videre. Apple derimot utsetter åpenbart mest mulig, eller mulig de sniker unna med adapter.

 

Men ellers er jeg enig med Audun_K om at dette kabelgreiene ikke er så viktig. Jeg har ingenting USB Type-C, og jeg måtte nok hatt noen adaptere om jeg hadde 4 Type-C porter. Jeg ser derimot ikke at det er et sååå stort problem. Nesten ingenting har DP av slike steder du drar så der må du ha adapter uansett. Ethernet er det heller ingen som har. Såklart om du plugger masse til kan du vurdere noe annet, men jeg ser ikke så mange folk som kobler masse til. Selv folk med elendige trackpads har ikke mus koblet til engang. Så og enig i at porter ikke er det viktige med denne PCen. Jeg tror aldri porter ville bestemt om jeg kjøpte en Mac eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvor sier linkene dine at "Hvilket selskap har blitt dømt i retten for å ikke følge standard? Apple.

Hvilken standard var det? USB."? Altså, hvor står det at apple har blitt dømt?

 

Og det er ikke klart hvordan denne loven vil praktiseres. Er det for eksempel greit om apple legger med en adapter? Hva med Android-telefoner som nå selges med USB-C? Eller de som selges med Micro-USB? Kommer alle gamle Android-telefoner til å bli forbudt i 2017? Hva med alle nye med USB-C?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke her for å kverulere. Apple ble ikke dømt i en rettssal, du har rett i det. Poenget er hva som er viktig, ikke de nøyaktige ordene jeg skrev. Jeg la uansett ved kilder som beskriver akkurat hav det handler om.

 

Apple er eneste selskap som ikke hadde micro-USB, så loven er jo bare rettet mot Apple. Så EU tvinger altså Apple til å bruke micro-USB. Om det skjer i et rom i EU parlamentet eller en rettssal er ikke så viktig. Hvis de ikke følger lovene så blir det jo rettssal neste.

 

Som jeg sa, usikker på om de kan snike seg unna med adapter eller ikke. De har jo blitt presset til å selge adapter allerede.

 

Hvordan det blir med Type-C vet jeg heller ikke, men kan ikke se for meg det blir ulovlig. Og så lenge iPhone 8 har det, så vil de nok være på trygg grunn hvertfall.

 

Ser ikke hvorfor dette er så viktig å diskutere i en tråd om Mac derimot?

Lenke til kommentar

Du pleier da ikke gi deg så lett når noen er såpass lemfeldige med fakta?

 

Fakta her er at EU godtar at Apple hadde proprietær kabel så lenge de bruker standard usb-lader. Det er ganske enkelt å finne ut av om man prøver. At de er "dømt for å ikke følge usb-standarden" er bare tull.

 

Hele regelen er uansett fullstendig galskap, da den definerer at det kun er USB-A som er tillatt på ladere til telefoner, også nå etter at USB-C begynner å spre seg. Det vil si at iPhone er compliant som bare det, mens telefoner med USB-C i veggladeren faktisk bryter med loven.

 

Apple var også først med å fase ut alt annet enn usb-a (på iMac) og nå på usb-c, så jeg vil absolutt si de er en fanebærer for USB, selv om de ikke benytter den der de ønsker å bruke noe annet.

 

Usb Consortium er et supperåd som ikke virker særlig interessert i noe nytt i det hele tatt, at noen presser dem og gjør det litt varmt under føttene deres er helt topp. Hvis ikke hadde vi antakeligvis vært stuck med USB-A og Microusb-kontakter for alltid.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Du pleier da ikke gi deg så lett når noen er såpass lemfeldige med fakta?

 

Fakta her er at EU godtar at Apple hadde proprietær kabel så lenge de bruker standard usb-lader. Det er ganske enkelt å finne ut av om man prøver. At de er "dømt for å ikke følge usb-standarden" er bare tull.

 

Hele regelen er uansett fullstendig galskap, da den definerer at det kun er USB-A som er tillatt på ladere til telefoner, også nå etter at USB-C begynner å spre seg. Det vil si at iPhone er compliant som bare det, mens telefoner med USB-C i veggladeren faktisk bryter med loven.

 

Apple var også først med å fase ut alt annet enn usb-a (på iMac) og nå på usb-c, så jeg vil absolutt si de er en fanebærer for USB, selv om de ikke benytter den der de ønsker å bruke noe annet.

 

Usb Consortium er et supperåd som ikke virker særlig interessert i noe nytt i det hele tatt, at noen presser dem og gjør det litt varmt under føttene deres er helt topp. Hvis ikke hadde vi antakeligvis vært stuck med USB-A og Microusb-kontakter for alltid.

 

Joda, det er et poeng, de er ikke dømt, men det er ikke enste gang apple har jobbet "mot" usb.

 

Ellers har jeg lest regelen, og såvidt jeg forstår er det ingenting der som sier man må bruke USB-A, om jeg ikke har misforstått, så er det ikke engang spesifisert at det må være usb. Regelen er formulert slik at alle skal bruke det samme, men angir ikke detaljert hvilke pligg, så usb-c er god innafor.

 

AtW

Lenke til kommentar

Alle skal bruke det samme og er enige om å bruke USB-A, for å endre det må alle bli enige om å endre. Noe de åpenbart ikke er. Uansett er altså Apple 100% innafor og var en av de aller første til å være det siden iPhone fra dag én har blitt ladet via USB.

 

Av nysgjerrighet; når ellers har Apple jobbet "mot" usb? De har støttet andre standarder i tillegg for å få til ting ikke USB har kunnet støtte, men utover det?

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Alle skal bruke det samme og er enige om å bruke USB-A, for å endre det må alle bli enige om å endre. Noe de åpenbart ikke er. Uansett er altså Apple 100% innafor og var en av de aller første til å være det siden iPhone fra dag én har blitt ladet via USB.

 

Av nysgjerrighet; når ellers har Apple jobbet "mot" usb? De har støttet andre standarder i tillegg for å få til ting ikke USB har kunnet støtte, men utover det?

 

Er de ikke? USB-c er jo i ferd må å bli standarden. Det er jo bare å se på markedet? Apple har fra dag 1 hatt en annen plugg enn så godt som alle andre, det er vanskelig å argumentere for at dette harført USB eller standardisering framover.

 

Det er riktignok en stund siden, men apple har jo tidligere levert produkter (som kunne vært USB), med kun firewire istedet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Lightning er en kjempesuksess. Gå på Elkjøp og se hvilken standard som er i det meste av tredjepartsutstyr med dock.

 

AtW: firewire og usb pleide å løse forskjellige problemer. Da iPod kom er det helt riktig at den bare støttet usb, men den støttet også kun Mac, og alle macer hadde firewire. På den tiden var usb ubrukelig tregt i forhold, så jeg vil ikke si det var noe dårlig valg.

 

Det stemmer også at Apple pleide å ha veldig mye proprietære porter, men de siste ti årene har det nesten gått helt over. At de bruker egne kontakter i utstyret sitt er i mine øyne ikke et problem så lenge både protokoll og den andre enden av ledningen er fullstendig standard. Men ja, for lenge siden var det helt håpløst - da måtte man ha helt eget utstyr og helt egne porter for alt fra Apple. Nå kan jeg ikke huske sist jeg hadde problemer med å koble noe til - alle maskinene jeg har hatt siden 12" Powerbook har benyttet industristandarder til alt.

 

Som nevnt anerkjenner jeg rett og slett ikke at det er et problem med proprietær io/ladeport på iPhone. Ja, iPhone 7 kunne gjerne hatt usb-c, men herregud så glad jeg er for at aldri Apple hoppa på microusb-tullet. Den porten har akkurat én fordel (at den er vanlig), og et hav av både fysiske og funksjonelle problemer.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Lightning er en kjempesuksess. Gå på Elkjøp og se hvilken standard som er i det meste av tredjepartsutstyr med dock.

 

AtW: firewire og usb pleide å løse forskjellige problemer. Da iPod kom er det helt riktig at den bare støttet usb, men den støttet også kun Mac, og alle macer hadde firewire. På den tiden var usb ubrukelig tregt i forhold, så jeg vil ikke si det var noe dårlig valg.

 

Ubrukelig tregt er vel å ta i litt? Dette var etter USB 2.0 kom, og den hadde bare 5 GB om jeg ikke husker feil? Kunne disken engang levere mer enn USB 2.0 kunne ta unna?

 

AtW

Lenke til kommentar

Usb2 var vel sluppet i markedet, men det var ikke vanlig. Firewire var på stort sett alt av Macer, og iPod 1 ble markedsført som en sidegadget til Mac i starten. Usb-støtte som såvidt jeg husker i versjon 2 sammen med iTunes til PC.

 

Edit: Tok feil, usb 2 var faktisk ikke en standard da iPod kom, den ble først ratifisert noen måneder etter iPod-releasen selv om selve standarden kom litt før.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det sier iallfall en del om noens vilje til å se bort fra virkeligheten om det kan fremme et argument mot noe Apple har gjort.

Det sier iallfall om noens vilje til å diskutere andre personer, og deres ord istedenfor saken. Ekstra morsomt med tanke på at du tidligere i saken klaget over hva andre her skriver. 

 

Dette er grunnen til at jeg ikke liker Apple tråder. Skriver du kun ETT ord feil, så kommer "de samme gamle folka" som du tidligere skrev og skriver om det ene ordet du skrev feil, og beskylder deg for alt annet. Selv om det jeg skrev er utrolig lite viktig. Selv om jeg selv har sagt at jeg skrev feil. Likevel så klarer du altså å påstå at jeg ser bort fra virkeligheten for å argumenter mot Apple. Selv om jeg altså har sagt at det ikke stemmer.

 

Så hvis du er ferdig med å angripe meg, og påstå at jeg gjør alt for å argumentere mot Apple, hadde det vært gøy. Dette handler om Mac, ikke om meg. 

 

Selv så klarer du å kalle regelen galskap, fordi bare USB-A er tillatt, selv om det ikke stemmer. Virker som du vrenger virkeligheten for å forsvare Apple uansett hva? Dette må jeg skrive 10 kverulerende innlegg på at du klarte å skrive noe slik, som er helt feil, og bare gjort for å forsvare Apple, åpenbart.

 

Du har og rett i at Apple følger regelen med adapter, men vet du hva? EU er ikke noen som bare tvinger alle til å gjøre alt en spesifikk måte. Loven er der for å spare miljøet og gjøre ting lettere for forbrukere. Så det er sant at Apple kan klare å snike seg unna med adapter, men bare noen som virkelig liker Apple ville sagt at dette er å følge reglene. Det er åpenbart ment for å få produsenter til å ha en felles ladeplugg i alle ledd. Ikke snike seg unna med adaptere som ingen bruker uansett. Så Apple motarbeider helt åpenbart en felles ladestandard her. Alle andre bruker akkurat samme plugger i alle ledd, ikke Apple.

 

Og argumentene du og andre kommer med om at Apple liksom pusher nye USB standarder er så dumme. Du svarer ikke på noen av mine argumenter. Apple har ikke vært noe spesielt gode til å adoptere USB Type-C. De er dårligere. Det å blindt kreditere Apple for alt er så dumt. INGEN selskaper har gjort det, bransjen gjør det som helhet. Slik det skal være. Det blir liksom raskt slik at hvis Apple gjør noe, så er de best på det/pusher den teknologien uansett. Selv om andre har gjort det før. På en eller annen måte er det at Apple bruker Type-C at de pusher teknologien, men om noen andre gjør det, så er det ikke slik. Snakk om forskjellsbehandling.

Lenke til kommentar

Vel, en regel som prøver å få folk til å bruke microusb er en regel som bør motarbeides.

Igjen, det finnes ingen regel som spesifiserer en bestemt plugg noen skal bruke. EU vil kun at alle skal bruke en standard. Usikker på om du vet hva hovedpoenget med slike lover er. EU prøver å få alle involverte parter vil å bruke en standard, og de vil at det skal skje frivillig. Med lovgivningen legger de klart opp til at en telefon skal kunne lades, uansett hvilken lader du har. Og vær så snill og ikke kom med det laderen har USB, men så må du ha riktig kabel til telefon tullet.

 

Håpet til EU er at du skal kunne kjøpe en lader og en kabel, og den vil kunne lade hvilken som helst telefon. De er ikke ute etter å tvinge produsenter til å lage telefonen slik EU vil. EU har to hovedmål i slike saker: enklere hverdag for forbrukere, og miljøet. Jeg tror ingen her er imot noen av de punktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...