Gå til innhold

TEST: Apple MacBook Pro 13 med Touch Bar (2016)


Anbefalte innlegg

Hvor lenge skal man beholde gamle porter? Hva med VGA, Ethernet, Firewire, Displayport, CD-rom, m.m.

 

Til folk slutter å bruke de?

 

Spillere bruker fortsatt PS/2 porten

Mange firma bruker COM porten

Ethernet er en selfølge selve på laptoper, da wireless ikke er sikkert/bra nok

 

Det fine med laptop markedet er at det er mye å velge i, så slipper jeg å kjøpe Mac

Jeg må ha Ethernet og minnekortleser

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to forutsetninger her, nemlig at disse produktene ikke finnes, og at de ikke var planlagt å komme uten macbooken med kun usb-c. Jeg tror mange av de nye produktene som er skissert ikke fyller disse forutsetningene.

 

AtW

Jeg tror og står fortsatt på at en såpass stor økning i etterspørselen absolutt vil øke tilbudet ganske kraftig. Vet ikke hvor mange andre maskiner som bruker USB-C i dag eller hvor mange som kun bruker USB-C. Er det ikke fornuftig å anta hvertfall en dobling av etterspørselen?

 

Disse brukerne vil jo også være mye sikrere kjøpere da de ikke har noe valg(de må kjøpe USB-C). Med unntak av de som bruker dongle.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke så rart, Apple begynner å bli i overkant grådige.

F.eks 10.000kr for en mobiltelefon er helt på viddene.

 

 

 

 

Som ikke er dyrere enn andre toppmodeller ved lansering.

Vi har kronekursen å takke for de høye prisene.

 

 

 

 

 

- Du har rett i at dem ikke akkurat er i strupen på hverandre...

Men er rimelig sikker på at selv om Apple's konkurenter hadde halvert prisen på sine respektive toppmodeller, på enten "Mobil-TLF"-fronten eller om det hadde vært på "Bærbar"-fronten, så er Apple hoven nok til å fortsette med å overprise produktene sine.

 

Og i kjent Apple-stil så finner dem alltid på en unskyldning for grunnen til at dem ligger så høyt i pris.

 

Noe som en fanatiker ikke bry seg noe særlig om.

Selv om dem fint kunne ha funnet noe som er tilnærmet like bra, bare mye billigere.

 

Som det heter i reklamen...

"Må ha det... Bare MÅ ha det...!!!"

 

 

 

Hater A: Apple er overpriset!

 

Rasjonell person: De andre sine toppmodeller koster ca. det samme

 

Hater B: Jammen jammen ... (ikke innrømme at hater A bommet, men heller endre tema og desperat prøve å finne noe søppel å gulpe opp slik at Apple-hatet holdes ved like)

 

 

 

- Bare fordi jeg ikke er Apple-fan, betyr ikke at jeg hater Apple.

Verden er ikke i Sort-Hvitt.

 

Men takk for tilbakemeldingen...

 

 

 

 

Samtidig så er det ikke sånn at alle som handler Appleprodukter nødvendigvis er Applefans, eller fanatikere.

 

Du legger jo veldig opp til et sort/hvitt perspektiv i dine egne innlegg.

 

 

 

- Touché!

 

Du skal få den..., siden det kan tolkes slik...

 

My bad... *Cough* *Cough*

 

En rettelse...:

Som førstegangs bruker av et Apple-produkt så har du et poeng.

Men man fortsetter ikke å kjøpe Apple-produkter om man konkludere med at det ikke var noe for deg.

 

Gjentatte kjøp av et hvilket som helst merke defineres som fandom.

 

Sist, men ikke minst...

Fanatisme fremstår som grensen der noen velger å satse på noe, koste hva det koste vil...

Djupe lommebøker pleier ofte å være en avgjørende faktor, men ikke alltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dave2D som ikke akkurat er apple fan se det bra på youtube. Vi trenger firmaer som Apple, Dell og HP å ta steget videre. Og i en overgangsfase så "sucks" denne laptopen.

 

Om 1 år dog er kanskje situasjonen en annen. Vi var igjennom det samme diskettstasjonen og CDstasjonen.

Og om noen år dukker det samme opp igjen når Apple fjerner alle porter og tar alt over på trådløst.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dave2D som ikke akkurat er apple fan se det bra på youtube. Vi trenger firmaer som Apple, Dell og HP å ta steget videre. Og i en overgangsfase så "sucks" denne laptopen.

 

Om 1 år dog er kanskje situasjonen en annen. Vi var igjennom det samme diskettstasjonen og CDstasjonen.

 

For det første er jeg ikke interessert i å være forsøkskananin, for det andre trenger man ikke denne maskinen, steget er allerede satt i gang "alle" er enige om å gå over på USB-C.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor lenge skal man beholde gamle porter? Hva med VGA, Ethernet, Firewire, Displayport, CD-rom, m.m.

 

Til folk slutter å bruke de?

 

Spillere bruker fortsatt PS/2 porten

Mange firma bruker COM porten

Ethernet er en selfølge selve på laptoper, da wireless ikke er sikkert/bra nok

 

Det fine med laptop markedet er at det er mye å velge i, så slipper jeg å kjøpe Mac

Jeg må ha Ethernet og minnekortleser

Bare det at du drar inn PS/2 viser jo at du ikke er i målgruppen til Apple. De satser på slanke design med enkle tilkoblinger (ja, det er ironisk siden man gjerne må ta i bruk overganger en periode).

 

Hvor digg er det ikke bare å slippe en egen usb-kabel fra skjermen til pcen for å få brukt usb-huben på skjermen? Det er jo uante muligheter i USB-C, og jeg vet i hvertfall hvilke porter jeg ønsker på min fremtidige pc. Det inkluderer ikke gamle typen USB og PS/2.

 

PS: det finnes også overgang for USB-C til Ethernet :D

Lenke til kommentar

 

 

Hvor lenge skal man beholde gamle porter? Hva med VGA, Ethernet, Firewire, Displayport, CD-rom, m.m.

 

Til folk slutter å bruke de?

 

Spillere bruker fortsatt PS/2 porten

Mange firma bruker COM porten

Ethernet er en selfølge selve på laptoper, da wireless ikke er sikkert/bra nok

 

Det fine med laptop markedet er at det er mye å velge i, så slipper jeg å kjøpe Mac

Jeg må ha Ethernet og minnekortleser

Bare det at du drar inn PS/2 viser jo at du ikke er i målgruppen til Apple. De satser på slanke design med enkle tilkoblinger (ja, det er ironisk siden man gjerne må ta i bruk overganger en periode).

 

Hvor digg er det ikke bare å slippe en egen usb-kabel fra skjermen til pcen for å få brukt usb-huben på skjermen? Det er jo uante muligheter i USB-C, og jeg vet i hvertfall hvilke porter jeg ønsker på min fremtidige pc. Det inkluderer ikke gamle typen USB og PS/2.

 

PS: det finnes også overgang for USB-C til Ethernet :D

 

 

Alternativet er ikke "ikke usb-c", det er "ikke kun usb-c".

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja. Jeg anser det i det store og hele som et dårligere alternativ. Helt uproblematisk for meg at maskinen har kun én type port, om jeg fikk velge ville jeg ikke hatt det annerledes.

 

Salgstallene og utviklingen i tilgjengelig tilbehør vil vise om jeg har rett, såklart.

 

Edit: har hatt maskinen i en uke nå. Koblet til eksakt to ting: kamera og lader. Ikke brukt en eneste overgang.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Jeg anser det i det store og hele som et dårligere alternativ. Helt uproblematisk for meg at maskinen har kun én type port, om jeg fikk velge ville jeg ikke hatt det annerledes.

 

Salgstallene og utviklingen i tilgjengelig tilbehør vil vise om jeg har rett, såklart.

 

Edit: har hatt maskinen i en uke nå. Koblet til eksakt to ting: kamera og lader. Ikke brukt en eneste overgang.

 

Joa, men da må du ha en ny kabel til kameraet sitt, en kabel som ikke funker med bilen du leier som har normal usb, eller batteribanken man hadde som har usb, osv. Det er selvfølgelig ikke uoverkommelig problem, men slikt har en tendens til å gjøre ting unødvendig tungvindt. Det er dog i det minste kjekt å kunne lade kameraet mens maskinen er plugget til strøm.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne har kanskje markeds dårligste tastaturet - eller definetivt det dårligste jeg har noen gang prøvd. Helt elendig og gir vondt i fingrene dersom man skriver i mer enn et par timer. Ekstern (helst mekanisk) tastatur er et must.

 

Har du i det hele tatt brukt maskinen over flere timer? Tastaturet her er slettes ikke så ille. Om du er en som foretrekker eksterne med høye taster og lang key travel og helst mekanisk så vil du jo føle et behov for eksternt tastatur uansett hvilken bærbarmaskin du går for.

 

Selv har jeg brukt utallige maskiner med dårligere tastatur enn nye MacBook Pro 2016, de fleste er jo riktignok langt rimeligere maskiner men uansett. En påstand om at tastaturet er det definitivt dårligste kjøper jeg ikke. Om du da ikke har en høyst spesiell og sær smak hva gjelder tastaturer, eller du eventuelt stortsett aldri har prøvd bærbaremaskiner og utelukkende sammenligner de med eksterne mekaniske tastaturer.

Lenke til kommentar

 

Ja. Jeg anser det i det store og hele som et dårligere alternativ. Helt uproblematisk for meg at maskinen har kun én type port, om jeg fikk velge ville jeg ikke hatt det annerledes.

 

Salgstallene og utviklingen i tilgjengelig tilbehør vil vise om jeg har rett, såklart.

 

Edit: har hatt maskinen i en uke nå. Koblet til eksakt to ting: kamera og lader. Ikke brukt en eneste overgang.

Joa, men da må du ha en ny kabel til kameraet sitt, en kabel som ikke funker med bilen du leier som har normal usb, eller batteribanken man hadde som har usb, osv. Det er selvfølgelig ikke uoverkommelig problem, men slikt har en tendens til å gjøre ting unødvendig tungvindt. Det er dog i det minste kjekt å kunne lade kameraet mens maskinen er plugget til strøm.

 

AtW

Jeg lever godt med å måtte kjøpe en kabel til 199 kroner når jeg uansett har kjøpt en laptop. Dette er et ikke-problem for alle som ikke prøver å gjøre det til et.

 

Tastaturet er forøvrig helt topp, eneste irriterende med maskinen så langt er at den har vifte og at palm rejection kunne vært bedre.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Neida, men den går fortere med en gang man får masse brukere som virkelig ikke vil ha gamle standarder fordi de er veldig mye dårligere i bruk (pga at man må ha adapter).

 

Kom forresten på en skikkelig irriterende ting til med maskina: Når jeg kobla den sammen med den gamle (Macbook) med ladekabelen kunne de ikke prate sammen. Det er idiotisk.

Lenke til kommentar

Hvorfor han den minijack? Virker malplassert på et nytt Apple-produkt i 2016.

 

Hvorfor skulle den ikke ha minijack? Grunnen til at den er borte fra iPhone handler jo først og fremst om prioritering av plassforbruk. Apple føler ikke en egen, dedikert port til såpass begrenset og spesifikt bruk er verdt å ha i et produkt hvor hver millimeter teller. Spesielt ikke når det i utgangspunktet er ingenting negativt med å bruke Lightning for lyd med tanke på lydkvalitet og egenskaper.

 

På en MacBook Pro så er jo situasjonen en helt annen, produktet er jo mye, mye større så den bittelille plassen minijacken tar opp av det totale volumet til maskinen er ikke av samme betydning. Så hvorfor skulle Apple fjerne den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...