Gå til innhold

TEST: Apple MacBook Pro 13 med Touch Bar (2016)


Anbefalte innlegg

Jeg kan jo sitere fra testen ;)

"Videre skilter MacBook Pro nå med utvidet fargerom (P3), noe som bidrar til at blant annet rød- og grønntoner vises på en mer realistisk måte enn tidligere. Dette, sammen med den alltid like presise kalibreringen gjør sitt til at MacBook Pro-skjermen fortsatt vil være å foretrekke for profesjonelle video- og bildebehandlere."

 

"Heldigvis for nye MacBook Pro takler både prosessoren og kjøleløsningen oppgaven godt og kan vise til et resultat som gjennomgående er best i klassen. "

 

"PCIe-lagringsløsningen i nye MacBook Pro er helt spinnvill. "

 

Bruker du faktisk P3 fargerommet når du redigerer bilder? For om maskinen din og programmet kjører i P3 fargerommet og du redigerer et si AdobeRBG bilde, så blir alle fargene feil. Og har du tenkt på hvem du lager det til?

 

Kult at din Mac har utvidet fargerom, men 99.9% av verden har sRBG som target. Så det ser kanskje bra ut på et par hundretusen Macer, men for alle andre blir fargene feil.

 

Macbook bruker en helt vanlig Skylake CPU, som ikke er av den kraftige sorten engang. Det at det er best i klassen har bare med at "klassen" har svakere CPUer. Sammenlign med en annen PC, eksempelvis en XPS 15 og plutselig er den ikke best i klassen.

 

PCIe lagringen er en Samsung PM961, muligens konfigurert for å se bra ut i benchmarks for Apple med å booste sequential og senke 4K random read/write.

http://www.ps.no/samsung-sm961-512gb-nvme-pcie/cat-p/c/p8901768

Virker tallene muligens litt like? Forresten, det å tweake slik Apple gjør er dårlig for opplevd ytelse, og bare bra i benchmarks... Ikke at du merker det uansett.

Poenget var uansett at Samsung SM961 har monopol i high end PCer som PCIe storage. Alle har den, Mac er ikke spesielt rask. Den er likt som alle andre. Selvfølgelig hvis du plukker en "klasse" med folk som yter mye lavere ser den mye bedre ut.

 

At ikke flere hyller Apple for å tørre å sette standarden er jo utrolig merkelig. For min del klarer jeg meg med én overgang midlertidig for å få koblet til en USB-hub. Så kommer produsentene etter med USB-C produkter.

 

At flere som kjøper Apple ikke klarer å innse at Apple ikke har satt noen som helst standard til USB-C er utrolig merkelig. iPhone har ENDA ikke USB Type-C plugg, selv om så godt som alle andre toppmodeller på markedet har det. Apple er en sinke med Type-C. Se på andre high end PCer som er sammnelignbare. Finn en uten Type-C. Kult at Apple og bruker Type-C, men det er ikke de som kom med standarden, og det stemmer ikke at de "tvinger" folk over på type-C og "bringer verden videre". Hvis folk vil gå rundt å se på Apple som i et slikt lys og alt de gjør er de først og i tet med osv. så får de lov til det. Det blir ikke sant av den grunn. Alle gjør det, og det er hyggelig at Apple for en gangs skyld er med på samme port som ALLE andre.

 

Hvilket selskap har blitt dømt i retten for å ikke følge standard? Apple.

Hvilken standard var det? USB.

 

 

Hvor lenge skal man beholde gamle porter? Hva med VGA, Ethernet, Firewire, Displayport, CD-rom, m.m.

 

Et av designtrekkene til Apple er jo rene og pene produkter. Da er det jo helt naturlig at man erstatter alt med USB-C når det er kommet en slik standard som man kan koble absolutt alt til.

 

Produktet er slik, så må man bare akseptere det eller kjøpe noe annet :) Ca 70% av alle som kommenterer på Apple-produkter har aldri eid et Appleprodukt eller kommer til å eie et Appleprodukt igjen. Det er i hvertfall min teori. Man kan jo lure på hvorfor de likevel er så interesserte i Apple.

 

Du er klar over at alle nye Macer har Ethernet og Displayport, ikke sant?

 

Du vet og muligens at Displayport er den beste og nyeste porten for videooverføring på markedet? Og at den har Type-C plugg? Så du klarte å liste 4 porter. 2 av dem er nyeste og beste versjon. Firewire er allerede utryddet for Thunderbolt, som alltid har hatt lik plugg som DP, og nå fått Type-C plugg.

 

VGA er vel bedrifter og skoler som fortsatt holder på med. På forbruker markedet med PCer av en viss pris er de utryddet.

 

Gamle porter i denne sammenhengen er USB (Thunderbolt er mye bedre og nyere), HDMI (patentert copyright greier som folk må betale for, elendige greier, og basert på DVI, forsvinner åpenbart ikke pga copyright delen) og minnekortleser. Vel mini-jack også da. Det er disse, altså USB, minnekort, HDMI, "gamle" portene som folk ikke liker blir fjernet. Så argumentet ditt om hvor lenge vi skal fortsette å bruke de gamle portene (der 4 var porter, 2 var nyeste, og 2 har vi allerede sluttet å bruke) holder ikke helt her.

 

Bare så du vet det, ingen av Apple sine high-res skjermer fungerer uten Displayport. Ingen dyre gaming skjermer kommer med HDMI. Dell Ultrasharps kommer alle med massevis av DP. DP er en PC kabel. HDMI er elendige greier for mediabokser, TVer ol pga copyright-freaker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor han den minijack? Virker malplassert på et nytt Apple-produkt i 2016.

 

Hvorfor skulle den ikke ha minijack? Grunnen til at den er borte fra iPhone handler jo først og fremst om prioritering av plassforbruk. Apple føler ikke en egen, dedikert port til såpass begrenset og spesifikt bruk er verdt å ha i et produkt hvor hver millimeter teller. Spesielt ikke når det i utgangspunktet er ingenting negativt med å bruke Lightning for lyd med tanke på lydkvalitet og egenskaper.

 

På en MacBook Pro så er jo situasjonen en helt annen, produktet er jo mye, mye større så den bittelille plassen minijacken tar opp av det totale volumet til maskinen er ikke av samme betydning. Så hvorfor skulle Apple fjerne den?

 

Ser ut som hver millimeter teller på Macbook og. Customiser hovedkort, gjør key-travel kortere osv.

 

Ellers så har jeg svart folk som mener plass er årsaken sikker 10 ganger +. Jeg viser til tall for størrelse på konkurrerende modeller. Beste eksempelet er Note. Større skjerm, den har Pen og mini jack, og bedre batteri. Hvorfor er den like stor som iPhone Plus da? Alle andre klarer å lage mindre telefoner MED mini-jack, men så fjerner liksom Apple mini-jack pga plass? Fordi hver millimeter teller? Virker ikke som hver millimeter teller når en ser på de gigantiske kroppene de har til mobilene sine.

 

Ikke ulempe med lyd over lighthning? Beklager, men det må du like Apple godt for å si. Du må ha et eget headset som passe i et lite utvalg iPhones og INGENTING annet. Det er jo bare latterlig. Det er slik Sony gjorde det. Vil du ha minnekort til PS Vita? Du må kjøpe vårt dobbelt så dyre minnekort, som er helt likt inne, men ulik form på pakningen. Jeg mener om du ikke bryr deg om hva ting koster og slikt er det ikke et problem. Når jeg skulle kjøpe mini-DP -> VGA adapter fra utenlandsk nettbutikk var alt jeg fant hvite overganger. Altså beregnet på Apple produkter. Andre kabler er stort sett sorte, her var ALT hvitt. Så åpenbart bryr folk som kjøper Apple seg om prisen på slikt, og betaler ikke blodpris for overganger fra Apple.

 

Likevel, når Apple kommer med et slik skittent "passer bare til en enhet" tilbehør så er det "ingenting negativt".

 

Fjerne mini-jack på iPhone, beholde på Mac.

Bruke lightning på iPhone, bruke Type-C utelukkende på Mac.

 

Oppskrift på hvordan ingen headset passer på begge enheter. Du kunne hatt minijack på begge, eller Type-C på begge, men neida. Lightning og ingen minijack på iPhone, men minijack pluss Type-C på MacBook. Enhver person som har kjøpt Sony ser med en gang hva dette er. Det har ikke stoppet folk fra å kjøpe Sony, og det vil ikke stoppe folk fra å kjøpe Apple, men det er en stygg ting å gjøre mot forbrukere. Og uansett hva folk sier om at det ikke plager dem, og du kan ha adapter og trådløs, så er det fortsatt en stygg ting å gjøre. Det hadde fått meg til å kjøpe trådløs, men ikke fordi jeg mente trådløs var bedre, det hadde vært fordi jeg ikke ville bli robbet ved å kjøpe et lightning headset.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så klarte altså denne også å bli den samme gamle tråden. Med de samme gamle folka.

 

Oh yes. Med de samme gamle argumentene, men fullstendig uinteressert i å faktisk kjøpe produktene.

 

At disse fortsatt ikke har skjønt at det er totalpakken man kjøper er uforståelig. Ja, noen pcer har bedre prosessor, noen har bedre grafikk, men totalen er det ingen som er i nærheten av (min mening).

 

Og ja, jeg skal bytte min 2012 macbook pro i en 2016/17 macbook pro

Lenke til kommentar

For meg er de viktige tingene med en laptop: 
 

* Størrelse

* Batterilevetid

* Byggekvalitet / industridesign

* OS og driverstøtte

* Kvalitet på touchpad, tastatur og skjerm

 

Rå ytelse er temmelig uinteressant så lenge den er grei nok. Pris avskrives over såpass mange år at det ikke teller veldig mye. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Så klarte altså denne også å bli den samme gamle tråden. Med de samme gamle folka.

Oh yes. Med de samme gamle argumentene, men fullstendig uinteressert i å faktisk kjøpe produktene.

 

At disse fortsatt ikke har skjønt at det er totalpakken man kjøper er uforståelig. Ja, noen pcer har bedre prosessor, noen har bedre grafikk, men totalen er det ingen som er i nærheten av (min mening).

 

Og ja, jeg skal bytte min 2012 macbook pro i en 2016/17 macbook pro

 

 

Jeg foreslår du antar litt mindre om hvorvidt folk kjøper apple-produktet eller ikke, det er ikke rart dine profetier oppfylles når du bare tror dine forutintatte holdninger stemmer, uten å sjekke.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For meg er de viktige tingene med en laptop: 

 

* Størrelse

* Batterilevetid

* Byggekvalitet / industridesign

* OS og driverstøtte

* Kvalitet på touchpad, tastatur og skjerm

 

Ytelse er temmelig uinteressant så lenge den er grei nok. 

 

Så hvorfor bytte ut macbook? Den er bedre eller like god(?) på det meste der (untatt skjerm, og tastatur om jeg har forstått andmeldelsene riktig, men til gjengjeld er den bedre på vesentlige faktorer som størrelse og batteri.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

For meg er de viktige tingene med en laptop: 

 

* Størrelse

* Batterilevetid

* Byggekvalitet / industridesign

* OS og driverstøtte

* Kvalitet på touchpad, tastatur og skjerm

 

Ytelse er temmelig uinteressant så lenge den er grei nok. 

 

Så hvorfor bytte ut macbook? Den er bedre eller like god(?) på det meste der (untatt skjerm, og tastatur om jeg har forstått andmeldelsene riktig, men til gjengjeld er den bedre på vesentlige faktorer som størrelse og batteri.

 

 

Den var perfekt som kun privatmaskin, men nå trengte jeg en som funker til begge deler. Da endrer hva som er "grei nok" ytelse seg for meg, siden jeg har behov for å kjøre VMs og Docker-opplegg mye oftere enn før. Trenger fortsatt ikke noe monster, men en m-cpu blir i svakeste laget, og 12" blir litt lite skjermareal. 

 

Som du påpeker er det en nedgradering på flere viktige områder, men det må jeg bare bite i meg, og heldigvis er det en klar oppgradering på skjerm og tastatur. Vurderte en stund å kjøpe en 15" og beholde Macbooken i tillegg, men orker ikke styret med å ha flere datamaskiner. Det får holde med tablet, pc og telefon.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Man kan bruke adaptere nå og bli kvitt dem om en stund, eller man kan slippe adaptere nå og trenge massevis av dem om en stund når alt kommer med usb-c-port. Fritt valg. 

 

For min del har den nye MBPen alle portene jeg trenger. Strøm, skjerm og USB. 

Eller en kan kjøpe laptop som har alle kontaker og gradvis skifte

Men om en skal kjøpe alt nytt så er det jo ikke dumt..

Lenke til kommentar

 

 

Rart at dere ikke nevner noe om nettverksproblemer ved bruk av USB C porter. Jo mer av båndbredden på USB C man bruker jo tregere blir nettet.

Flinke ingeniører hos apple som stapper nettverkskortet rett ved USB C

På hvilken måte skjer det?

 

https://youtu.be/NYVjIjBMx6o

 

Det der tipper jeg er en softwarebug. Garantert ikke interferens, iallfall, som det virker som du insinuerer.

 

 

 

Man kan bruke adaptere nå og bli kvitt dem om en stund, eller man kan slippe adaptere nå og trenge massevis av dem om en stund når alt kommer med usb-c-port. Fritt valg. 

 

For min del har den nye MBPen alle portene jeg trenger. Strøm, skjerm og USB.

Eller en kan kjøpe laptop som har alle kontaker og gradvis skifte

Men om en skal kjøpe alt nytt så er det jo ikke dumt..

 

Såklart, om man virkelig er helt avhengig av porter som ikke er på en maskin og ikke vil ha dongles er det dumt å kjøpe den maskinen. Det gjør ikke maskinen dårligere.

 

Jeg har levd med kun én port i over et år nå, uten at det har vært noe problem i det hele tatt. Har vel brukt den til annet enn strøm kanskje ti ganger, stort sett for å ta backup til minnepinne. Resten går uansett trådløst, og bilder importerer jeg stort sett direkte fra kamera til ipad, så synces de automatisk inn i maskinen etter noen minutter. Porter er oppskrytt.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

 

Rart at dere ikke nevner noe om nettverksproblemer ved bruk av USB C porter. Jo mer av båndbredden på USB C man bruker jo tregere blir nettet.

Flinke ingeniører hos apple som stapper nettverkskortet rett ved USB C

På hvilken måte skjer det?
https://youtu.be/NYVjIjBMx6o
Det der tipper jeg er en softwarebug. Garantert ikke interferens, iallfall, som det virker som du insinuerer.

 

http://www.intel.com/content/www/us/en/io/universal-serial-bus/usb3-frequency-interference-paper.html

 

Er nok ikke software kompis. Apple kommer nok som vanlig til å nekte for dette med mindre det blir en stor sak, akkurat som bendgate og touch disease...

 

Måten de håndterer kundene sine på er skammelig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...