Gå til innhold

TEST: Apple MacBook Pro 13 med Touch Bar (2016)


Anbefalte innlegg

Takk for hyggelig tilbakemelding, Håkon :)

 

La oss krysse fingrene for denne, selv om det blir _enda_ et adapter:

http://www.tek.no/artikler/enda-et-magsafe-alternativ-dukker-opp-pa-kickstarter/364063

Problemet med den er at adapteren er ment til å stå igjen i maskinen(og vil da stikke ut). Det jeg ville foretrukket er å bare ha en magnetsikring mellom USB-pluggen og kabelen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mitt hode sluttet Macbook Pro å være proff da de kuttet ut ethernet, men det er vel bare jeg som er en sur gubbe før tiden. :p

Haha, den er kanskje å dra det litt langt ;)

 

 

Apple flytter grensene igjen. Kun USB-C porter er jo en selvfølge. Apple gjør ingenting halvveis.

 

Nye Macbook er en selvfølge for oss som driver med foto/video og vil ha en problemfri pc-hverdag. Flott!

 

Hvorfor er det en selvfølge?

 

AtW

 

Tror posten er ironisk.
Lenke til kommentar

La oss krysse fingrene for denne, selv om det blir _enda_ et adapter:

http://www.tek.no/artikler/enda-et-magsafe-alternativ-dukker-opp-pa-kickstarter/364063

Eg støtta Kickstarter-prosjektet ZNAPS i juli 2015.

Magnetkontakten er stadig nærare å skulle bli sendt.

Kanskje det berre tar 1,5 år til, og så har eg den i posten? ;-)

 

Apple har utvikla to utgåver av MagSafe, så teknologien er kjend. Spekulerer dei i at vi brukarar har alt for sjeldan service på MacBook-maskinene, etter at dei kom med MagSafe? ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Apple flytter grensene igjen. Kun USB-C porter er jo en selvfølge. Apple gjør ingenting halvveis.

 

Nye Macbook er en selvfølge for oss som driver med foto/video og vil ha en problemfri pc-hverdag. Flott!

 

Hvorfor er det en selvfølge?

 

AtW

Jeg kan jo sitere fra testen ;)

 

"Videre skilter MacBook Pro nå med utvidet fargerom (P3), noe som bidrar til at blant annet rød- og grønntoner vises på en mer realistisk måte enn tidligere. Dette, sammen med den alltid like presise kalibreringen gjør sitt til at MacBook Pro-skjermen fortsatt vil være å foretrekke for profesjonelle video- og bildebehandlere."

 

"Heldigvis for nye MacBook Pro takler både prosessoren og kjøleløsningen oppgaven godt og kan vise til et resultat som gjennomgående er best i klassen. "

 

"PCIe-lagringsløsningen i nye MacBook Pro er helt spinnvill. "

Lenke til kommentar

 

Eg fekk min MBP13m/touch på fredag, og er veldig einig med det Anders skriv. Du skriv godt og har fått med veldig mange gode moment. Artikkelterningkast seks :)

 

Eg skulle ikkje ha ein Pro-maskin, men erstatta den seks år gamle MBA13 m/2GB RAM!!. Ønske om Touch ID gjor at eg ikkje valgte den minste modellen, og så langt er eg nøgd med maskina.

 

Småpirk: Klikkelyden i styreflata var overraskande plagsom, så eg har for lengst aktivert "tap-to-click". Tastaturet har også mykje klikkelyd, men det får gå.

 

Ein ting eg ikkje trur du fekk med, er escape-tasten. Den er flytta opp til Touch Bar (kontrollstripe). Då kan du ikkje kvila fingen på Esc-tasten og trykka ned akkurat på ønska tidspunkt. Er du borti Esc-tasten, _har du trykt_.

 

Eg savna Ctrl+Shift+Power (Ctrl+Shift+Eject) for å låsa skjermen (tilsvarar Win+L). Så etter tips i den her artikkelen, fekk eg bytta ut Siri-ikonet med låseknapp.

 

Absolutt _ikkje_ småpirk: Magsafe er borte!! Krise! Den dagen maskina deiser i gulvet, eller et knekker kontakten, blir det banning og skuffelse.

Takk for hyggelig tilbakemelding, Håkon :)

 

La oss krysse fingrene for denne, selv om det blir _enda_ et adapter:

http://www.tek.no/artikler/enda-et-magsafe-alternativ-dukker-opp-pa-kickstarter/364063

 

 

Den stikker jo voldsomt ut av maskinen da. Ser ikke spesielt praktisk ut spør du meg. Skal man få til noe "MagSafe" opplegg så må det jo nesten være noe som er tilnærmet flush med porten så den stå i hele tiden.

 

 

 

En "Pro"-maskin som ikke lar deg ha funksjonstastene på bekostning av at du skal spole i youtubevideoer? Merkelig valg. Mangel på USB A er fullstendig krise. I mitt hode sluttet Macbook Pro å være proff da de kuttet ut ethernet, men det er vel bare jeg som er en sur gubbe før tiden. :p

 

Magsafe var bra, men Apples misbruk av patenter for å hindre konkurrenter i å lage ladekabler var et stort minus - særlig med tanke på at kvaliteten (og da mener jeg holdbarheten) på ledningene, som selvfølgelig ikke var utbyttbare (gjett hvorfor) - gjorde dem til en pine og ikke et pluss. Jeg tipper vi ser USB C-adaptere med magsafeliknende løsning snart.

 

 

Syntes du er i overkant negativ til Touch Bar her, det har nok mye potensiale som vi ikke vil få se i sin fulle prakt før om minst 6mnd-1,5år når utviklere har fått lekt seg litt med tankene og mulighetene. Formålet er nok ikke tiltenkt spoling i YouTubevideoer for å si det sånn. Du kan jo forøvrig gå i innstillingene å gjøre sånn at den til enhver tid utelukkende viser de tradisjonelle funksjonstastene så om det er kun det du ønsker så lar det seg gjøre. Det negative er jo dog det faktum at det er touchknapper og ikke fysiske. Selve Touch ID biten er jo flott, og funksjonstastene har jeg brukt så forsvinnende lite at for min del så vil de ikke være noe stort savn.

Lenke til kommentar

Forstår jeg anmelder riktig sier han det ikke finnes en av/på knapp?

Stemmer! Touch ID-lesaren er også ein knapp.

Det fungerer å skru maskina *på* ein avslått maskin, ved å trykka på Touch ID-knappen (som Apple også omtalar som "av/på-knappen").

Men du kan diverre ikkje skru maskina *av* med denne kneppen.

 

Apple omtalar knappen som av

Hurtigtastane for å setja maskina i dvale eller setja skjermen i dvale, fungerer heller ikkje :-(

 

Men du kan tvinga maskina av, ved å holda Touch ID-knappen inne i fem sekund. Då får du melding om at du "..slo av maskina fordi det oppsto et problem" ;-)

 

Holder du inne Touch ID-knappen i fem sekund når du står i påloggings-skjermbiletet, blir du tvinga inn i "gjennopprett pålogginspassordet", men om du ikkje gir opp, går det å komma seg ut av det, tom. utan at du _må_ skifta passordet.

 

Apple seier at det er sånn vi vil ha det, og vi godtek ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar


 

Touch bar, formfaktor, design, batteri, styreflate osv. virker alt veldig spennende.
Er jo generelt fan av multi-use-porter, men enn så lenge er det aalt for tidlig for meg å gi slipp på alle vanlige USB-kontakter og dedikert HDMI-port.

 

Noe som Apple-fanatikerne ikke ser ut til å bry seg noe særlig om.

 



Igjen bekreftes mitt inntrykk at det er anti-apple-gjengen som er tidligst og mest ivrig/fanatisk på å rakke ned på andre.

 

 

- Det er ironisk at man kan skrive side opp og side ned om generelt sett positive ting, men folk klarer alltid å finne en settning som dem ikke liker...

I dette tilfellet så var det ikke fanatiker aspektet som var hoved poenget.
Bare et faktum at for fanatikere så betyr ikke pris noe nevneverdig.

Noe som Apple i dette tilfellet nyter godt av.

Jeg rakket ikke ned på fanatikerne, men ned på Apple som melker kundene sine.

Men samme hvilken vei jeg snur meg så er rompa bak.
For før eller senere så vil en Apple-fan lese dette, og vil i så måte ønske å forsvare Apple med nebb og klør.

Jeg er selv-bygger selv så jeg vet veldig godt at HW ikke akkurat er gratis.
Og det faktum at Apple ikke bare bygger, men også innoverer produktene sine som dem selger, så jeg forstår at dem jo også har lyst til å gjøre en fortjeneste.

Men jeg synes at dem smører vel tykt på...
Noe som jeg ikke er særlig fan av.

Ta f.eks. "INTEL vs AMD"...

På CPU-fronten så ligger Intel noe høyere i pris, men har i lengre tid ligget et hestehode foran AMD på performance.

Jeg har alltid vært fan av Intel sine CPU'er, og performance-forspranget til Intel over AMD synes jeg rettferdiggjør prisforskjellen.

Snur jeg på det og ser på denne problemstillingen fra motsatt ståsted så er "NVIDIA vs AMD" et godt eksempel.

Ja, Nvidia har i lengre tid nå ligget et lite stykke foran AMD når det kommer til performance, men samtidig ligger et godt stykke høyere i pris.

I motsettning til "INTEL vs AMD" så synes ikke at performance-forspranget til Nvidia over AMD rettferdiggjør prisforskjellen.

Besides..., så liker jeg Control-center'et til AMD bedre enn Nvida sitt alternativ.

Når det kommer til Apple så er det i dag fint lite som skiller en MAC og en PC.
Som er grunnen til at jeg reagerer på prisforskjellen mellom Apple og konkurentene dems.

Endret av BizzyX78
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke så rart, Apple begynner å bli i overkant grådige.

F.eks 10.000kr for en mobiltelefon er helt på viddene.

Som ikke er dyrere enn andre toppmodeller ved lansering.

Vi har kronekursen å takke for de høye prisene.

 

 

- Du har rett i at dem ikke akkurat er i strupen på hverandre...

Men er rimelig sikker på at selv om Apple's konkurenter hadde halvert prisen på sine respektive toppmodeller, på enten "Mobil-TLF"-fronten eller om det hadde vært på "Bærbar"-fronten, så er Apple hoven nok til å fortsette med å overprise produktene sine.

 

Og i kjent Apple-stil så finner dem alltid på en unskyldning for grunnen til at dem ligger så høyt i pris.

 

Noe som en fanatiker ikke bry seg noe særlig om.

Selv om dem fint kunne ha funnet noe som er tilnærmet like bra, bare mye billigere.

 

Som det heter i reklamen...

"Må ha det... Bare MÅ ha det...!!!"

 

Hater A: Apple er overpriset!

 

Rasjonell person: De andre sine toppmodeller koster ca. det samme

 

Hater B: Jammen jammen ... (ikke innrømme at hater A bommet, men heller endre tema og desperat prøve å finne noe søppel å gulpe opp slik at Apple-hatet holdes ved like)

Lenke til kommentar

Syntes det er viktig å understreke at tastaturet, til tross for at det bruker "butterfly keyswitches" ikke er i nærheten av å være det same som på MacBook 12-tommer. Folk gikk jo ut å nærmest slaktet tastaturet fra sekundet maskinen var lansert og de kunne lese "Butterfly Keyswitch 2".

 

Her føler jeg folk har tatt seg litt vann over hodet (som vanlig på Internett i disse dager..), for alle som har gått helt av skaftet fordi de har trodd at tastaturet er det samme som på MacBook 12-tommer har rett og slett tatt feil. Det er samme brytere under tastene, men det er jo ikke bryterne i seg selv som var utfordringen med tastaturet på MacBook 12-tommer, det var jo heller det faktum at du hadde en keytravel som føltes som mer eller mindre ikke-eksisterende. Her er tastene på nye MacBook Pro 13-tommer med Touch Bar MYE bedre.

 

Er tastaturet bedre enn Apple sitt chiclet keyboard ifra tidligere modeller? Her blir det jo mye smak og behag. Jeg syntes bryterne føltes bedre, de har en mer distinkt feedback og selve tastene føles faste og solide, hvor Apple sine chiclet keyboard som på tidligere MacBook Pro modeller har tidvis føltes litt løse og "wobbly".

 

Keytravel er utvilsomt kortene enn hva som er tilfellet på chiclet tastaturene, så det vil nok fremdeles være en overgang og tilvenning for mange. For min del som går fra MacBook 12-tommer så føles det mye bedre med en eneste gang. Nå hatet jeg ikke MacBook 12-tommer tastaturet like mye som enkelte, syntes det fikk litt i overkant mye refs. Men må jo ærlig innrømme at å skrive på nye MacBook Pro føles utvilsomt en hel del bedre.

Lenke til kommentar

Denne Macen er jo ubrukelig for alle som har nytte av den, rett og slett på grunn av at det ikke er kortleser

 

og det er noe galt med karaktersystemet når en gir 8 poeng til noe med like mange minus som pluss

 

 

Makan til generalisering? Alle jeg kjenner som bruker Mac i profesjonell sammenheng (altså jobb) benytter aldri minnekortleser. Dette er da for det meste folk som jobber innenfor programmering, sikkerhet og nettverk.

 

Kjenner også noen som bruker til video og etterarbeid av video, de bruker heller aldri minnekortleser.

Lenke til kommentar

 

Denne Macen er jo ubrukelig for alle som har nytte av den, rett og slett på grunn av at det ikke er kortleser

Og det vet du fordi du er i målgruppen? Eller fordi du bare antar det fordi du tror du vet hvem som er i målgruppen?

 

 

Ubrukelig er jo såklart alt for sterkt, men om den skal brukes til bildebehandling som ble trukket fram vil jeg si det er en ulempe.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Denne Macen er jo ubrukelig for alle som har nytte av den, rett og slett på grunn av at det ikke er kortleser

 

og det er noe galt med karaktersystemet når en gir 8 poeng til noe med like mange minus som pluss

 

Du misforstår hvordan vi bruker pluss/minus-punktene. Disse fungerer kun som en raskt oppsummering av de viktigste elementene det er viktig å være klar over før du kjøper et produkt. Altså er de ikke vektet, og har ikke noe med selve karakteren å gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg lurte på hvorfor det var en selvfølge med kun USB-C-porter.

 

AtW

 

Fordi det er en flott universell standard. ENDELIG kan vi bruke samme plugg til alt (skjermer, lading, prosjektorer, tastatur, usb-hub +++++++)

 

At ikke flere hyller Apple for å tørre å sette standarden er jo utrolig merkelig. For min del klarer jeg meg med én overgang midlertidig for å få koblet til en USB-hub. Så kommer produsentene etter med USB-C produkter.

 

For folk som har pcen sin i 4-5-6 år så er det like greit at den går all-in for standarden som tar over markedet. Så slipper man 2 ubrukelige USB-porter, HDMI osv osv andre året ut i eierskapet. Helt unødvendig med noe annet enn USB-C etter min mening.

Lenke til kommentar

Hva med et par ulemper til?

 

-Ikke utskiftbar ssd

-Ikke oppgraderbar ram (maksimalt 16gb)

-Ikke utskiftbart batteri

-Ikke beskyttelse mot søl i tastaturet (Ja dette er seriøst til en maskin som koster såpass mye)

- 2GB vram, (Kom igjen, det er 2016 nå, jeg har 2gb på min dell latitude fra 2012...)

 

 

Dette er bare de jeg kommer på i farten og er i tillegg til alle tek.no listet opp.

Jeg blir fornøyd når dere legger disse til i minuslisten...

 

Og denne serien er beregnet på proffbrukere... 

 

Edit: Ser at minnekontrolleren ikke støtter lpddr4, kun vanlig ddr4! 

Endret av Utking
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg lurte på hvorfor det var en selvfølge med kun USB-C-porter.

 

AtW

Fordi det er en flott universell standard. ENDELIG kan vi bruke samme plugg til alt (skjermer, lading, prosjektorer, tastatur, usb-hub +++++++)

 

At ikke flere hyller Apple for å tørre å sette standarden er jo utrolig merkelig. For min del klarer jeg meg med én overgang midlertidig for å få koblet til en USB-hub. Så kommer produsentene etter med USB-C produkter.

 

For folk som har pcen sin i 4-5-6 år så er det like greit at den går all-in for standarden som tar over markedet. Så slipper man 2 ubrukelige USB-porter, HDMI osv osv andre året ut i eierskapet. Helt unødvendig med noe annet enn USB-C etter min mening.

 

 

Ja, mer eller mindre ihvertfall (bortsett fra ting som at macbook ikke støtter apples sine thunderboltskjermer osv). Men det er jo ikke slik at USB-C er nytt, andre produsenter har hatt det en stund, min bærbare er over et år gammel, og har det. Men den har også andre overganger, man kan si at "urbuklige porter" er en ulempe, men den ulempen er langt mindre enn ulempen med å måtte ha med seg overganger. Og ting tar tid, i levetiden til min bærbare kommer jeg fortsatt til å ha USB-utstyr som bruker gammel tilkobling, bytter ikke alt utstyr hver gang jeg kjøper ny bærbar.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...