Gå til innhold

TEST: Apple MacBook Pro 13 med Touch Bar (2016)


Anbefalte innlegg

Hva med et par ulemper til?

 

-Ikke utskiftbar ssd

-Ikke oppgraderbar ram (maksimalt 16gb)

-Ikke utskiftbart batteri

-Ikke beskyttelse mot søl i tastaturet (Ja dette er seriøst til en maskin som koster såpass mye)

- 2GB vram, (Kom igjen, det er 2016 nå, jeg har 2gb på min dell latitude fra 2012...)

- Kun LPDDR3 ram?? CPU'en støtter jo LPDDR4 som er raskere og mer strømeffektiv!!

 

Dette er bare de jeg kommer på i farten og er i tillegg til alle tek.no listet opp.

Jeg blir fornøyd når dere legger disse til i minuslisten...

 

Og denne serien er beregnet på proffbrukere... 

 

Minnekontrolleren i Skylake støtter ikke LPDDR4.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva med et par ulemper til?

 

-Ikke utskiftbar ssd

-Ikke oppgraderbar ram (maksimalt 16gb)

-Ikke utskiftbart batteri

-Ikke beskyttelse mot søl i tastaturet (Ja dette er seriøst til en maskin som koster såpass mye)

- 2GB vram, (Kom igjen, det er 2016 nå, jeg har 2gb på min dell latitude fra 2012...)

- Kun LPDDR3 ram?? CPU'en støtter jo LPDDR4 som er raskere og mer strømeffektiv!!

 

Dette er bare de jeg kommer på i farten og er i tillegg til alle tek.no listet opp.

Jeg blir fornøyd når dere legger disse til i minuslisten...

 

Og denne serien er beregnet på proffbrukere... 

 

Minnekontrolleren i Skylake støtter ikke LPDDR4.

 

 

Ja jeg ser jeg har tatt meg vann over hodet på akkurat denne :)

Endret av Utking
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke så rart, Apple begynner å bli i overkant grådige.

F.eks 10.000kr for en mobiltelefon er helt på viddene.

 

 

 

 

Som ikke er dyrere enn andre toppmodeller ved lansering.

Vi har kronekursen å takke for de høye prisene.

 

 

 

 

- Du har rett i at dem ikke akkurat er i strupen på hverandre...

Men er rimelig sikker på at selv om Apple's konkurenter hadde halvert prisen på sine respektive toppmodeller, på enten "Mobil-TLF"-fronten eller om det hadde vært på "Bærbar"-fronten, så er Apple hoven nok til å fortsette med å overprise produktene sine.

 

 

 

 

Dette blir jo rene spekulasjoner.

Men i en verden hvor konkurrentene neppe kommer til å halvere prisene på sine toppmodeller så ser jeg ikke helt poenget med å dra inn slike fiktive problemstillinger inn i diskusjonen?

 

 

 

- Det kalles å overdrive og/eller å sette ting på spissen...

Noe som ikke er et fremmed konsept her på TEK-forumet.

 

Det var gjort med hensikt...

Da det gjenspeiler Apples salgs-strategi.

 

Det er et ordtak som heter...

"If you do what you've always done... Then you will get what you've always got..."

 

Med andre ord så vil Apple fortsette med å kjøre sitt eget løp..., samme hva konkurentene dems velger å gjøre.

 

Det appellerer ikke akkurat så veldig til potensielt nye kunder..., men betyr ikke særlig for Apple-fans...

 

Ikke det at jeg har fulgt så veldig nøye med, men det er lenge siden jeg har sett en Apple-bærbar som var direkte billig priset.

Samme om det var snakk om en toppmodell eller en enklere utgave.

Selv om konkurentene har kunnet tilby tilsvarende, eller bedre, ytelse til en billigere pris.

 

Så ja, mitt første argument var overdrevet, men ikke fullt så fiktivt som du skal ha det til.

 

Men uansett...

Takk for tilbakemeldingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det nødvendig å "tvinge fram" en endring? USB-C er i ferd med å ta over uansett.

Nødvendig og nødvendig.. Kanskje ikke, men når et av verdens største selskaper gjør endringer som dette, setter det fart på resten av markedet. Det er på tide at USB-C blir den nye standarden og jeg mener at Apple gjør det helt rett her. 

 

Dette mener jeg uten å ha eid en Mac før, og ikke i nærmeste framtid heller. Min Splitter nye x360 har én USB-C, og hadde den kommet med 3 hadde valget blitt lett. Man hadde måtte investert i nytt utstyr eller brukt overganger. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurte på hvorfor det var en selvfølge med kun USB-C-porter.

 

AtW

...

 

 

Ja, mer eller mindre ihvertfall (bortsett fra ting som at macbook ikke støtter apples sine thunderboltskjermer osv). Men det er jo ikke slik at USB-C er nytt, andre produsenter har hatt det en stund, min bærbare er over et år gammel, og har det. Men den har også andre overganger, man kan si at "urbuklige porter" er en ulempe, men den ulempen er langt mindre enn ulempen med å måtte ha med seg overganger. Og ting tar tid, i levetiden til min bærbare kommer jeg fortsatt til å ha USB-utstyr som bruker gammel tilkobling, bytter ikke alt utstyr hver gang jeg kjøper ny bærbar.

 

AtW

Men en gang må man gå videre. Og poenget er jo at det finnes et adapter til alt. Du kan koble til thunderboltskjermen med adapter. Tar du med deg Thunderboltskjermen din hvor enn du ferdes?

 

Det hadde vært langt verre hvis det faktisk ikke gikk an å bruke det gamle utstyret, men det er fortsatt fullt mulig. At det er noe dritt med overganger er ingen uenig i, men det er midlertidig.

 

Den neste eksterne harddisken din, eller skjermen eller minnekortleseren osv osv vil være USB-C.

 

For de som ikke bruker Apple sine produkter av prinsipp så skjønner jeg ikke hvorfor de er så engasjerte :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke så rart, Apple begynner å bli i overkant grådige.

F.eks 10.000kr for en mobiltelefon er helt på viddene.

 

 

 

 

Som ikke er dyrere enn andre toppmodeller ved lansering.

Vi har kronekursen å takke for de høye prisene.

 

 

 

 

 

- Du har rett i at dem ikke akkurat er i strupen på hverandre...

Men er rimelig sikker på at selv om Apple's konkurenter hadde halvert prisen på sine respektive toppmodeller, på enten "Mobil-TLF"-fronten eller om det hadde vært på "Bærbar"-fronten, så er Apple hoven nok til å fortsette med å overprise produktene sine.

 

Og i kjent Apple-stil så finner dem alltid på en unskyldning for grunnen til at dem ligger så høyt i pris.

 

Noe som en fanatiker ikke bry seg noe særlig om.

Selv om dem fint kunne ha funnet noe som er tilnærmet like bra, bare mye billigere.

 

Som det heter i reklamen...

"Må ha det... Bare MÅ ha det...!!!"

 

 

 

Hater A: Apple er overpriset!

 

Rasjonell person: De andre sine toppmodeller koster ca. det samme

 

Hater B: Jammen jammen ... (ikke innrømme at hater A bommet, men heller endre tema og desperat prøve å finne noe søppel å gulpe opp slik at Apple-hatet holdes ved like)

 

 

 

- Bare fordi jeg ikke er Apple-fan, betyr ikke at jeg hater Apple.

Verden er ikke i Sort-Hvitt.

 

Men takk for tilbakemeldingen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

 

Det er ikke så rart, Apple begynner å bli i overkant grådige. f.eks 10.000kr for en mobiltelefon er helt på viddene.

Som ikke er dyrere enn andre toppmodeller ved lansering. Vi har kronekursen å takke for de høye prisene.

 

 

 

de er ikke noe bedre de heller, uansett merke, det har blitt for dyrt.

jeg har altid kjøpt ny mobil annen hvert år, men nå blir jeg på iphone 6 til den dør.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er ikke så rart, Apple begynner å bli i overkant grådige.

F.eks 10.000kr for en mobiltelefon er helt på viddene.

 

 

 

Som ikke er dyrere enn andre toppmodeller ved lansering.

Vi har kronekursen å takke for de høye prisene.

 

 

 

 

 

- Du har rett i at dem ikke akkurat er i strupen på hverandre...

Men er rimelig sikker på at selv om Apple's konkurenter hadde halvert prisen på sine respektive toppmodeller, på enten "Mobil-TLF"-fronten eller om det hadde vært på "Bærbar"-fronten, så er Apple hoven nok til å fortsette med å overprise produktene sine.

 

Og i kjent Apple-stil så finner dem alltid på en unskyldning for grunnen til at dem ligger så høyt i pris.

 

Noe som en fanatiker ikke bry seg noe særlig om.

Selv om dem fint kunne ha funnet noe som er tilnærmet like bra, bare mye billigere.

 

Som det heter i reklamen...

"Må ha det... Bare MÅ ha det...!!!"

 

 

 

Hater A: Apple er overpriset!

 

Rasjonell person: De andre sine toppmodeller koster ca. det samme

 

Hater B: Jammen jammen ... (ikke innrømme at hater A bommet, men heller endre tema og desperat prøve å finne noe søppel å gulpe opp slik at Apple-hatet holdes ved like)

 

 

 

- Bare fordi jeg ikke er Apple-fan, betyr ikke at jeg hater Apple.

Verden er ikke i Sort-Hvitt.

 

Men takk for tilbakemeldingen...

 

 

 

Samtidig så er det ikke sånn at alle som handler Appleprodukter nødvendigvis er Applefans, eller fanatikere. Du legger jo veldig opp til et sort/hvitt perspektiv i dine egne innlegg.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg lurte på hvorfor det var en selvfølge med kun USB-C-porter.

 

AtW

...

 

 

Ja, mer eller mindre ihvertfall (bortsett fra ting som at macbook ikke støtter apples sine thunderboltskjermer osv). Men det er jo ikke slik at USB-C er nytt, andre produsenter har hatt det en stund, min bærbare er over et år gammel, og har det. Men den har også andre overganger, man kan si at "urbuklige porter" er en ulempe, men den ulempen er langt mindre enn ulempen med å måtte ha med seg overganger. Og ting tar tid, i levetiden til min bærbare kommer jeg fortsatt til å ha USB-utstyr som bruker gammel tilkobling, bytter ikke alt utstyr hver gang jeg kjøper ny bærbar.

 

AtW

Men en gang må man gå videre. Og poenget er jo at det finnes et adapter til alt. Du kan koble til thunderboltskjermen med adapter. Tar du med deg Thunderboltskjermen din hvor enn du ferdes?

 

Det hadde vært langt verre hvis det faktisk ikke gikk an å bruke det gamle utstyret, men det er fortsatt fullt mulig. At det er noe dritt med overganger er ingen uenig i, men det er midlertidig.

 

Den neste eksterne harddisken din, eller skjermen eller minnekortleseren osv osv vil være USB-C.

 

For de som ikke bruker Apple sine produkter av prinsipp så skjønner jeg ikke hvorfor de er så engasjerte :)

 

 

Men hva betyr "videre" i denne sammenhengen? (og kan du koble thunderboltskjermen med adapter forresten? Det vikrer i det aller minste ikke til å være trivielt), videre, som i ha muligheten til å koble til usb-c-enheter? Det har jeg allerede. Videre, som at enheter får usb-c istedet for tidligere usb-varianter? Det skjer allerede.

 

Problemet er at overgangene neppe er mer midlertidige enn at de varer levetiden til produktet, og da er det ikke så gunstig lengre.

 

Og "ingen" er i mot at det skal finnes usb-c-porter på denne maskinen.

 

Hvem er det som ikke bruker produktene av prinsipp?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beskrivelsen av artikkelen "Mange kompromiss er gjort, og vi misliker bare ett av dem." er jo ren clickbait contra de negative trekk som beskrives i oppsummeringen, i praksis er også artikkelen i sin helhet lite kritisk til at maskin som heter "pro" contra Air byr KUN på litt flere porter av samme slag som kan brukes til fint lite i det som gjelder fysiske tilkoblinger.

Apple har egenlig bæsja på leggen: Mac Pro har laber ytelse og astronomisk pris, og mens Macbook Pro aer i det minste oppdatert HW messig så tar den enormt mange steg i retningen forbrukermarked og slettes ikke myntet på noe som helst profesjonelt bruk, med mindre alt man gjør er i skyen og det eneste man kobler til er USB-C.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg lurte på hvorfor det var en selvfølge med kun USB-C-porter.

 

AtW

...

 

 

Ja, mer eller mindre ihvertfall (bortsett fra ting som at macbook ikke støtter apples sine thunderboltskjermer osv). Men det er jo ikke slik at USB-C er nytt, andre produsenter har hatt det en stund, min bærbare er over et år gammel, og har det. Men den har også andre overganger, man kan si at "urbuklige porter" er en ulempe, men den ulempen er langt mindre enn ulempen med å måtte ha med seg overganger. Og ting tar tid, i levetiden til min bærbare kommer jeg fortsatt til å ha USB-utstyr som bruker gammel tilkobling, bytter ikke alt utstyr hver gang jeg kjøper ny bærbar.

 

AtW

Men en gang må man gå videre. Og poenget er jo at det finnes et adapter til alt. Du kan koble til thunderboltskjermen med adapter. Tar du med deg Thunderboltskjermen din hvor enn du ferdes?

 

Det hadde vært langt verre hvis det faktisk ikke gikk an å bruke det gamle utstyret, men det er fortsatt fullt mulig. At det er noe dritt med overganger er ingen uenig i, men det er midlertidig.

 

Den neste eksterne harddisken din, eller skjermen eller minnekortleseren osv osv vil være USB-C.

 

For de som ikke bruker Apple sine produkter av prinsipp så skjønner jeg ikke hvorfor de er så engasjerte :)

 

 

Men hva betyr "videre" i denne sammenhengen? (og kan du koble thunderboltskjermen med adapter forresten? Det vikrer i det aller minste ikke til å være trivielt), videre, som i ha muligheten til å koble til usb-c-enheter? Det har jeg allerede. Videre, som at enheter får usb-c istedet for tidligere usb-varianter? Det skjer allerede.

 

Problemet er at overgangene neppe er mer midlertidige enn at de varer levetiden til produktet, og da er det ikke så gunstig lengre.

 

Og "ingen" er i mot at det skal finnes usb-c-porter på denne maskinen.

 

Hvem er det som ikke bruker produktene av prinsipp?

 

AtW

Hvor lenge skal man beholde gamle porter? Hva med VGA, Ethernet, Firewire, Displayport, CD-rom, m.m.

 

Et av designtrekkene til Apple er jo rene og pene produkter. Da er det jo helt naturlig at man erstatter alt med USB-C når det er kommet en slik standard som man kan koble absolutt alt til.

 

Produktet er slik, så må man bare akseptere det eller kjøpe noe annet :) Ca 70% av alle som kommenterer på Apple-produkter har aldri eid et Appleprodukt eller kommer til å eie et Appleprodukt igjen. Det er i hvertfall min teori. Man kan jo lure på hvorfor de likevel er så interesserte i Apple.

Lenke til kommentar

 

Hvor lenge skal man beholde gamle porter? Hva med VGA, Ethernet, Firewire, Displayport, CD-rom, m.m.

 

Et av designtrekkene til Apple er jo rene og pene produkter. Da er det jo helt naturlig at man erstatter alt med USB-C når det er kommet en slik standard som man kan koble absolutt alt til.

 

Produktet er slik, så må man bare akseptere det eller kjøpe noe annet :) Ca 70% av alle som kommenterer på Apple-produkter har aldri eid et Appleprodukt eller kommer til å eie et Appleprodukt igjen. Det er i hvertfall min teori. Man kan jo lure på hvorfor de likevel er så interesserte i Apple.

 

 

En passe mengde tid, det gir hverken mening å ta det bort for tidlig, eller for sent.

 

Det er bare det at adaptere ikke er så rent og pent. Det er tungvindt og stygt.

 

Alle vet at produktet er slik, men du diskuterer produktet, jeg diskuterer produktet, og andre diskuterer produktet, om du mener det er meningsløst å diskutere et produkt, fordi "man enten kjøper det eller ikke", så er det bare å la være.

 

Vil forøvrig anbefale deg å ha lav tiltro til din egne "teorier" du bare trekker ut av rumpa.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fordi det er en flott universell standard. ENDELIG kan vi bruke samme plugg til alt (skjermer, lading, prosjektorer, tastatur, usb-hub +++++++)

Poenget er vel at du ikke endelig kan bruke samme plugg til alt da nesten ingenting leveres med USB-C enda.

Men tror du ikke dette får en fortgang i prosessen? Jeg tror det kommer mange nye USB-C produkter som en følge av dette.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er ikke så rart, Apple begynner å bli i overkant grådige.

F.eks 10.000kr for en mobiltelefon er helt på viddene.

Som ikke er dyrere enn andre toppmodeller ved lansering.

Vi har kronekursen å takke for de høye prisene.

 

 

- Du har rett i at dem ikke akkurat er i strupen på hverandre...

Men er rimelig sikker på at selv om Apple's konkurenter hadde halvert prisen på sine respektive toppmodeller, på enten "Mobil-TLF"-fronten eller om det hadde vært på "Bærbar"-fronten, så er Apple hoven nok til å fortsette med å overprise produktene sine.

 

Og i kjent Apple-stil så finner dem alltid på en unskyldning for grunnen til at dem ligger så høyt i pris.

 

Noe som en fanatiker ikke bry seg noe særlig om.

Selv om dem fint kunne ha funnet noe som er tilnærmet like bra, bare mye billigere.

 

Som det heter i reklamen...

"Må ha det... Bare MÅ ha det...!!!"

 

Hater A: Apple er overpriset!

 

Rasjonell person: De andre sine toppmodeller koster ca. det samme

 

Hater B: Jammen jammen ... (ikke innrømme at hater A bommet, men heller endre tema og desperat prøve å finne noe søppel å gulpe opp slik at Apple-hatet holdes ved like)

 

 

Ikke store forskjellen på ett medlem av menigheten og en hater er det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men tror du ikke dette får en fortgang i prosessen? Jeg tror det kommer mange nye USB-C produkter som en følge av dette.

Jo, uten tvil. Men det er samtidig ganske tydelig at en haug med nåværende Apple-brukere er misfornøyde og ikke har tenkt å gi opp vanlig USB, HDMI, og minnekortleser med det første. Sjeldent vært så negativ forumstemning på MacRumors som består av gode, gamle Apple-brukere.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Fordi det er en flott universell standard. ENDELIG kan vi bruke samme plugg til alt (skjermer, lading, prosjektorer, tastatur, usb-hub +++++++)

Poenget er vel at du ikke endelig kan bruke samme plugg til alt da nesten ingenting leveres med USB-C enda.

Men tror du ikke dette får en fortgang i prosessen? Jeg tror det kommer mange nye USB-C produkter som en følge av dette.

 

 

Ikke så mye tror jeg, noen apple-spesifikke produkter blir det nok fortgang i, og jeg tror også på laderfronten, men når det gjelder "normal tilkobling", så tror jeg ikke det gjør den store forskjellen fra eller til. Og kontra om ikke alle portene var USB-C tror jeg forskjellen i praksis er null.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ikke så mye tror jeg, noen apple-spesifikke produkter blir det nok fortgang i, og jeg tror også på laderfronten, men når det gjelder "normal tilkobling", så tror jeg ikke det gjør den store forskjellen fra eller til. Og kontra om ikke alle portene var USB-C tror jeg forskjellen i praksis er null.

 

AtW

Jeg ser på det som veldig usannsynlig at et marked hvor det nå vil selges en del millioner maskiner i kvartalet som kun har USB-C ikke også vil endre tilbudet av USB-C-produkter ganske kraftig.
Lenke til kommentar

 

Ikke så mye tror jeg, noen apple-spesifikke produkter blir det nok fortgang i, og jeg tror også på laderfronten, men når det gjelder "normal tilkobling", så tror jeg ikke det gjør den store forskjellen fra eller til. Og kontra om ikke alle portene var USB-C tror jeg forskjellen i praksis er null.

 

AtW

Jeg ser på det som veldig usannsynlig at et marked hvor det nå vil selges en del millioner maskiner i kvartalet som kun har USB-C ikke også vil endre tilbudet av USB-C-produkter ganske kraftig.

 

 

Det er to forutsetninger her, nemlig at disse produktene ikke finnes, og at de ikke var planlagt å komme uten macbooken med kun usb-c. Jeg tror mange av de nye produktene som er skissert ikke fyller disse forutsetningene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...