Gå til innhold

TEST: Apple MacBook Pro 13 med Touch Bar (2016)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mener du den ligger da? Vis gjerne til bilder, feks på ifixit.

 

Edit: "midt" betyr ikke "mellom de to midterste tastene", jeg bruker det omtrentlig i betydningen "på ingen måte ute i kanten sammen med usb-portene.

 

Det er uansett ikke relevant hvor den ligger da det er antenna som påvirkes av interferens, og den ligger altså i skjermen.

 

Jeg er 100% sikker på at dette ikke er et generelt problem på den måten det vises i videoen.

 

Edit: ser nå at du prater om en annen maskin enn den som er testet.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Hvor mener du den ligger da? Vis gjerne til bilder, feks på ifixit.

 

Som jeg trodde, du har vært på ifixit og sjekket.

 

Legg merke til at ifølge ifixit så er det kun en vifte som skiller wifi chippen og "usb-kontrollerne".

 

Mens du er der, legg merke til hvordan brukere kan redigere innholdet du har sett på. I tillegg kan du ta en titt på hvordan wifi "chippen" har forskjellig plassering og størrelse på 15" og 13" versjonene.

 

Når du har gjort dette så kan du ta en titt på denne linken (http://www.intel.com/content/www/us/en/io/universal-serial-bus/usb3-frequency-interference-paper.html) og innse at det ikke kun er wifi chippen og "usb-kontrollerne" sine plasseringer som er relevant, men også materialet som skiller dem, shielding av usb3.0 porten osv.

 

Om du fortsatt har lyst å diskutere om dette er en designfeil av Apple eller noe de enkelt kan rette opp i software så foreslår jeg at forklarer hvordan en vifte (luft og plastikk) hindrer forstyrrelser mellom wifi chippen og usb 3 kontrollerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig mest spent på hvordan en chip klarer å ta inn signaler uten å gå via antenna. Men dette blir off topic. Om det virkelig er som du tror blir det en stor skandale, og da hører vi nok om det i plenty av medier.

 

Det er forsåvidt ikke umulig at fyren på videoen (herregud for en nisse!) på en eller annen måte opplevde interferens, men jeg tror ikke problemet er generelt. Til det er det for lett å fange opp i testing og for banalt til at man ikke har tenkt på det. Apple har temmelig fete signaltestlabber.

 

Men dette er totalt uinteressant for tråden. Over og ut om tema fra min side. Vi får vente og se.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/CXMhriTlspAPXA6p.medium

 

Dette er link til bildet av kretskortet med MacBookPro 13" ingen TouchBar, som er maskinen i videoen med feil.

 

Den gule chipen er Wi-Fi og den grønne er USB kontroller(vel Thunderbolt).

 

https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+13-Inch+Function+Keys+Late+2016+Teardown/72415

 

Og side 9 i den Intel manualen pluss side 11 sier at hvis du gjør dette så får du veldig høy interferens.  Så det kan faktisk være mulig..... det virker utrolig at det faktisk kan være sant. Samtidig så klarte jo Samsung å lage en telefon som brenner to ganger og da.

 

De andre med touch bar har mye større avstand mellom Wi-Fi og kontroller forresten. Så mulig det er interferens, men ikke like mye.

 

 

En chip har ledninger som leder inn i den. Signalene der vil bli påvirket av en USB kontroller som har lik frekvens. Siden de er så nære så trenger du ingen antenne til å ta den inn, som er problemet. Så om de er litt fra hverandre så klarer ikke de svake signalene fra USB kontroller påvirke Wi-Fi chip, men de er så nærme at den lett havner inni det elektromagnetiske feltet til USB kontrolleren. Og med de resonnerende frekvensene så vil den kunne påvirke signalet i stor grad. 

 

Joda selve Wi-Fi antennen tar ikke opp noe, men Wi-Fi chipen har garantert noe inni seg som fungerer som en veldig liten, dårlig antenne, og DEN vil plukke det opp om du putter en interferens veldig nær. Og det ser faktisk ut som om de har gjort det. Mulig at antennene kommer inn enda nærmere kontrolleren, men kan ikke ser hvor de ledningene ligger.

 

Tror ikke de andre vil være nevneverdig påvirket av dette. Joda, plastvifter er ikke god shielding, men avstanden er ganske stor, og disse kontrollerene bruker ikke mye strøm = svake signaler.

 

EDIT: Hvis du bruker 5 GHz trådløst bør du ikke møte det samme problemet.

Jeg sier forresten ikke at dette er et bevis, bare at det er en reell mulighet for at det stemmer, og ikke er SW.

Endret av TKongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurte på hvorfor det var en selvfølge med kun USB-C-porter.

 

AtW

Fordi det er en flott universell standard. ENDELIG kan vi bruke samme plugg til alt (skjermer, lading, prosjektorer, tastatur, usb-hub +++++++)

 

At ikke flere hyller Apple for å tørre å sette standarden er jo utrolig merkelig. For min del klarer jeg meg med én overgang midlertidig for å få koblet til en USB-hub. Så kommer produsentene etter med USB-C produkter.

 

For folk som har pcen sin i 4-5-6 år så er det like greit at den går all-in for standarden som tar over markedet. Så slipper man 2 ubrukelige USB-porter, HDMI osv osv andre året ut i eierskapet. Helt unødvendig med noe annet enn USB-C etter min mening.

 

 

Ja, mer eller mindre ihvertfall (bortsett fra ting som at macbook ikke støtter apples sine thunderboltskjermer osv). Men det er jo ikke slik at USB-C er nytt, andre produsenter har hatt det en stund, min bærbare er over et år gammel, og har det. Men den har også andre overganger, man kan si at "urbuklige porter" er en ulempe, men den ulempen er langt mindre enn ulempen med å måtte ha med seg overganger. Og ting tar tid, i levetiden til min bærbare kommer jeg fortsatt til å ha USB-utstyr som bruker gammel tilkobling, bytter ikke alt utstyr hver gang jeg kjøper ny bærbar.

 

AtW

Må skyte inn at USB-C som plugg ikkje garanterer nokenting ettersom du kan velge sjøl kva kontrolleren støtter. Man kan eksempelvis ha ein USB-C plugg, med eller uten, støtte for displayport. Vis såg jo og dette med Thunderbolt der den på MAC kunne gjere langt meir enn den kunne på PC. Deler av det helt utanfor sjølve Thunderbolt standarden.

 

Personlig synest eg det er jevla irriterande at både produsenter driver og markedsfører noke med benevnelsen på pluggen framfor å skrive eksplisitt kva inkarnasjon og funksjonalitet som faktisk er tilgjengelig. For å ta et eksemepel som ikke er Apple relatert sjå på ein tv der det står 3 HDMI innganger. Ja vel; Kva jevla HDMI standard støtter dei då?

Lenke til kommentar

Alle bildene til iFixit viser Intel Thunderbolt kontrollere, og ingen USB kontrollere. Plassering matcher og veldig bra (altså ute på sidene). Så vidt jeg vet derimot så har nye Thunderbolt USB i seg, så de kan og brukes som USB.

 

Med Macbook, mener du da ikke Pro versjonen?

 

Når jeg skrev alle Macs så mente jeg egentlig alle de nye MacBook Pro, så beklager det. Såvidt jeg vet så har Macbook en USB kontroller, og ikke Thunderbolt. Så hvis det var det du tenkte på så har du nok rett.

Lenke til kommentar

Man kan bruke adaptere nå og bli kvitt dem om en stund, eller man kan slippe adaptere nå og trenge massevis av dem om en stund når alt kommer med usb-c-port. Fritt valg. 

 

For min del har den nye MBPen alle portene jeg trenger. Strøm, skjerm og USB. 

 

Men for deg så har jo alle de nye apple-produktene alt du trenger. Helt til det kommer ett enda nyere apple-produkt. Merkelig ikke sant ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På ingen måte, men de treffer definitivt bedre enn alle andre produsenter der ute. Det er derfor jeg handler fra dem.

 

På den nye maskina skulle jeg gjerne hatt diskret gpu, esc-tast, magsafe, utskiftbar disk og minne, touch-skjerm og mange andre ting, men ingen av de manglene er store problemer og gjør ikke til at jeg er villig til å leve med Windows.

 

At mac-brukere ofte ikke er villige til å bytte plattform betyr ikke at vi mener Apples produkter er perfekte, bare at vi synes de er det beste alternativet der ute. Og at jeg ikke blir med i alle hylekorene på forumet betyr ikke at jeg støtter Apple i ett og alt, bare at jeg anser mesteparten av sytinga som irrelevant. Det gjelder f.eks ting som alt port/donglemaset nå. Er det noe som er dumt med maskinene er det prisingen og mangel på støtte for 32gb minne. Men de er fortsatt markedets overlegent mest attraktive modeller for min bruk, selv med de negative sidene.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

...

Selvsagt så snakker jeg ikke om maskin til 2-3k på expert tilbud. Men den nye macbook pro gir meg ubehag i fingrene og det har jeg aldri opplevd med andre maskiner over 10k de siste 10 årene.

 

Selv har jeg større samling av eksterne tastaturer alt fra de første til de siste Tandberg, til Topre, ALPS og uttalelig varianter fra Cherry MX.

 

Og som utvikler som gjør knapt noe annet enn å skrive på tastaturet tror jeg er kvalifisert til å uttale meg om at, ja dette er den dårligste tastaturet jeg har noen gang prøvd i et proff maskin.

Lenke til kommentar

Er det nødvendig å "tvinge fram" en endring? USB-C er i ferd med å ta over uansett.

Vel, på denne måten fremskyndes det av Apple. Apple pleier jo å gjøre slikt, så det bør ikke akkurat komme som noen bombe akkurat.

 

For det første er jeg ikke interessert i å være forsøkskananin, for det andre trenger man ikke denne maskinen, steget er allerede satt i gang "alle" er enige om å gå over på USB-C.

Du er jo ikke forsøkskanin, men du velger jo selv om du vil kjøpe.

 

At alle er enige om å gå ver til USB-C betyr ikke at det går raskt. Apple bidrar til at det vil gå mye raskere enn det ville gjort ellers.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

Hater A: Apple er overpriset!

 

Rasjonell person: De andre sine toppmodeller koster ca. det samme

 

Hater B: Jammen jammen ... (ikke innrømme at hater A bommet, men heller endre tema og desperat prøve å finne noe søppel å gulpe opp slik at Apple-hatet holdes ved like)

- Bare fordi jeg ikke er Apple-fan, betyr ikke at jeg hater Apple.

Verden er ikke i Sort-Hvitt.

 

Men takk for tilbakemeldingen...

 

Nå er du jo raskt ute med merkelapper selv. Poenget her er at du velger å følge opp en diskusjon der en "hatmelding" om Appe blir tilbakevist med fakta. Men i stedet for å godta at fakta er som det er, så begynner du å endre tema så Apple-hater-rekka ikke skal avbrytes.

 

 

Hater A: Apple er overpriset!

 

Rasjonell person: De andre sine toppmodeller koster ca. det samme

 

Hater B: Jammen jammen ... (ikke innrømme at hater A bommet, men heller endre tema og desperat prøve å finne noe søppel å gulpe opp slik at Apple-hatet holdes ved like)

 

Ikke store forskjellen på ett medlem av menigheten og en hater er det?

 

Det spørs. Er han som kommer med en enkel faktaopplysning over et medlem av menigheten, eller det det mer religiøst å komme med feilaktige påstander for å hetse noe, og så følger noen andre på med endring av tema når fakta ikke støttet den opprinnelige påstanden?

Lenke til kommentar

Hva med et par ulemper til?

 

-Ikke utskiftbar ssd

-Ikke oppgraderbar ram (maksimalt 16gb)

-Ikke utskiftbart batteri

-Ikke beskyttelse mot søl i tastaturet (Ja dette er seriøst til en maskin som koster såpass mye)

- 2GB vram, (Kom igjen, det er 2016 nå, jeg har 2gb på min dell latitude fra 2012...)

 

 

Dette er bare de jeg kommer på i farten og er i tillegg til alle tek.no listet opp.

Jeg blir fornøyd når dere legger disse til i minuslisten...

 

Og denne serien er beregnet på proffbrukere... 

 

Edit: Ser at minnekontrolleren ikke støtter lpddr4, kun vanlig ddr4!

Det er ikke noe poeng i å legge mangel på utskiftbare deler i minuslisten når omtrent ingen bryr seg om det uansett.

 

 

Dave2D som ikke akkurat er apple fan se det bra på youtube. Vi trenger firmaer som Apple, Dell og HP å ta steget videre. Og i en overgangsfase så "sucks" denne laptopen.

 

Om 1 år dog er kanskje situasjonen en annen. Vi var igjennom det samme diskettstasjonen og CDstasjonen.

Og om noen år dukker det samme opp igjen når Apple fjerner alle porter og tar alt over på trådløst.

 

Ja, og Apple vil lede an igjen. Og det vil være verdt det til syvende og sist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...