Gå til innhold

TEST: Apple MacBook Pro 13 med Touch Bar (2016)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt min Spectre med to usb-c og en usb 3 i snart 2 mnd, og jeg syns det går helt fint. Ja, det er mer styr med adaptere enn hvis PCen hadde hatt alle utgangene, men lav vekt og liten PC syns jeg er enda bedre.

 

Har adapter til:

- Ethernet (ligger stort sett hjemme)

- HDMI (ligger hjemme for bruk hjemme)

- Liten dock med flere USB 3.0 (er med overalt).

 

Tror det skal gå helt fint for alle med Mac også.

Lenke til kommentar

Altså, nå er jo Skylake og KabyLake 99,99% identisk da. Det kun snakk om forbedret produksjonsteknikk, 14nm+ som de kaller det. KabyLake fantes jo ikke i de SKU'ene Apple benytter når disse kom på markedet. De har vel begynt å dukke opp sakte men sikkert først nå. Og den har da vitterlig fire porter? Så helt uten porter er den jo ikke.

Lenke til kommentar

Altså, nå er jo Skylake og KabyLake 99,99% identisk da. Det kun snakk om forbedret produksjonsteknikk, 14nm+ som de kaller det. KabyLake fantes jo ikke i de SKU'ene Apple benytter når disse kom på markedet. De har vel begynt å dukke opp sakte men sikkert først nå. Og den har da vitterlig fire porter? Så helt uten porter er den jo ikke.

Nå er jo Kaby Lake en annen produksjonsteknikk da, så det vil jo si at hver eneste transistor er forskjellig. Så da kan en si at de er 100% forskjellige og da. 

 

Kaby Lake SKUer for de svakeste 13" versjonene av Mac fantes ved realease. Liksom, de var i Dell XPSer på det tidspunktet. Så det var beviselig mulig å ha nyeste gen for noen av versjonene. Dell lanserer jo nye 13" og 15" på ulikt tidspunkt pga av dette, og justerer launch etter CPU launch. Apple gjør ikke, og har ofte hatt 1 år + gamle CPUer ved launch. Det er reelt et negativt punkt.

 

Ellers er Intel sin 14 nm+ bedre enn TSCM og Samsung sin kommende 10 nm. Og "+" og slikt er en reell ting. Apples A9 ble produsert på 14/16 nm LPE, der  E = early. Senere kom SD820 og Exynos 8890 til våren med LPP, der P = plus. Så kom A10 med LPP også til høsten. A10 er ganske lik A9 og nesten all ytelsen kommer av økt klokkehastighet. Hvorfor kan de øke klokkehastigheten? Fordi de bruker en mye bedre 16 nm FinFET prosess fra TSCM i forhold til året før. Så før du er så ivrig med å mene at de er 99,99% like, og det bare er en "plus-versjon" så burde du kanskje satt deg litt mer inn i produksjonsprosess. Det er å lage bedre versjoner av en 14 nm prosess er reelt og kan gi store fordeler. 

Lenke til kommentar

Men helt ærlig, uten de tekniske begrepene så er foundry noe det brukes latterlige summer på. Intel, Samsung og TSCM sine foundry budsjetter har gått opp i himmelen, og det samme har omsetning. Du kan kritisere Intel for mye ellers, men foundry bruker de mye tid å penger på. Apple er jo et selskap som er en konstant konkurransefaktor f.eks. De bytter mellom Samsung og TSCM stadig. Finanssider har sagt at Apple har bestilt 160 millioner OLED paneler, så det er snakk om ekstremt stor kontrakt som kan svinge basert på hvem som gjør det best det året.

 

Til tross for hva Samsung sier med 10 nm prosess så er det jo halvveis lureri og ren PR. Intel sin 14 nm er bedre. Intel sier 3 år, er nok mer 1-2 år i realiteten. Så lenge Intel har en såpass stor ledelse derimot blir det vanskelig for andre aktører, f.eks Apple, å konkurrere med Intel sine produkter. A10 sin ytelsesøkning i år kom f.eks stort sett pga forbedring her. "16 nm + som de kaller det". Så det er en reell betydelig forskjell. Det gjør at AMD sannsynligvis ikke kan leverer konkurrerende laptop CPUer. Det gjør at det blir mye vanskeligere for Apple å erstatte Intel CPUer med sine egne, fordi de har den ulempen mot Intel. A10 på Intel sin 14 nm + ville vært klart raskere og mer effektiv enn dagens. Og du kan jo se at forskjellene i ytelse mot Core M ikke er så store.

 

Og Apple gjør mye for konkurransen blant de to andre, og det er godt mulig at de kan stenge gapet opp mot Intel. Jeg tipper at både TSCM og Samsung nå jobber hardt mot å få Apple sin kontrakt for neste iPhone. Så de virker ganske interessert i å få teknologien på samme nivå, slik at de kan konkurrere med Intel på mer likt nivå. Apple splittet tom produksjonen Samsung/TSCM for å få til 14/16 nm, noe som aldri skjer, og var en betydelig ekstra kostnad for Apple. Noe de ikke har gjort for å prøve å få nyeste Intel CPUer. Så jeg vil absolutt si at denne forskjellen er viktig, og det virker definitivt som om Apple er opptatt av det også. Som er bra, deres volum hjelper definitivt på å drive teknologien videre, raskere.

Lenke til kommentar

Har hatt min Spectre med to usb-c og en usb 3 i snart 2 mnd, og jeg syns det går helt fint. Ja, det er mer styr med adaptere enn hvis PCen hadde hatt alle utgangene, men lav vekt og liten PC syns jeg er enda bedre.

 

Har adapter til:

- Ethernet (ligger stort sett hjemme)

- HDMI (ligger hjemme for bruk hjemme)

- Liten dock med flere USB 3.0 (er med overalt).

 

Tror det skal gå helt fint for alle med Mac også.

Det er stor forskjell på å ha én USB A-kontakt, og å ikke ha det i det hele tatt.

Lenke til kommentar

For meg hadde 4 USB type-C vært ok, men det hadde vært lettere og mer praktisk med en type A kontakt som en av de 4 helt klart. VGA er f.eks noe jeg har adapter for, men jeg vil jo ikke ha en PC med VGA. Så det er ikke alt du har adapter til som du egentlig vil ha i PCen. Er derimot greit å ha, siden så mange bruker VGA. Blir jo mer HDMI og DP da, som er bra. Du må gjerne ha adapter til eldre DP plugg eller til HDMI nå da. Vil jo heller ikke ha egen DP, egen HDMI (som begge har mini og fullversjoner) port heller. Så adapter til slik synes jeg er ok, fordi ellers ville PCen blitt 1 kg tyngre for å inkludere alle verdens porter. Det hadde derimot ikke skadet at en av de fire USB portene var type-A. Greit at Apple har visjoner og slikt om hvordan ting skal bli, og har gode intensjoner, men det er jo egentlig mer praktisk å likevel beholde en type-A. Selv om det ikke er like kult, og alle pluggene er den nye gode sorten.

Lenke til kommentar

Jeg kan ta min situasjon som eksempel. Jeg bruker aller mest USB port til å lade telefonen min. Den er enkelt og greit USB til micro-usb. Så da må jeg ha en egen USB-C til micro-USB for å lade den fra PCen. Jeg har jo derimot lyst til å bare ha USB type-C til type C, men jeg har ikke en helt ny telefon. Så når jeg da får ny telefon vil jeg jo være glad for en type-C port på PCen, men i mellomtiden er det bare ekstra problemer i så fall. Og jeg kommer heller til å kjøpe en kabel enn ny mobil. En port på PCen får meg ikke til å kjøpe ny mobil.

 

Selvfølgelig vil jeg jo da kjøpe alt nytt med type-C, men jeg kommer ikke til å kjøpe alt jeg allerede har på nytt bare for å få med type-C plugg, så jeg ser ikke helt hvorfor det å ha en type-A fører til at type-C ikke blir mer vanlig. Om jeg har bare en type-A vet jeg at om en generasjon eller to er den vekke, så selvfølgelig kjøper jeg da bare type-C når jeg kjøper nytt.

 

Om det virkelig skal tvinge folk over på type-C så blir det som å tvinge frem bruk og kast. Hele tiden kjøpe alt på nytt, kjøpe masse adaptere, og kaste det gamle. Det er ikke så veldig bra akkurat.

 

Om noe så får det meg heller til å kjøpe Bluetooth, da det blir så mye med forskjellige kontakter og slik. Logitech har mus med både bluetooth og USB unifying til maskiner uten bluetooth (som hjemmelagede desktoper) så det fungerer ganske bra. Likevel så er ladekabelen USB type-A :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...