Gå til innhold

Kom med innspill på forumstrukturen!


Anbefalte innlegg

Jeg splittet ut en diskusjon rundt +1-knappen til en egen tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1744937
 

Hvorfor kan ikke "Hjelp til kjøp og salg av PC" forbli under data?


Denne skal ikke flyttes og ligger allerede under "Data". Det er bare "Hjelp til kjøp av salg" (uten "av PC") som evt. vil forsvinne ut fra Forbruker og over til Fritid. Det er bare en snarvei til "Hjelp til kjøp av salg av PC" i den kategorien under "Forbruker".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at samfunnsvitenskap kan ha en naturlig plass i en ny kategori ved navn "Teknologi og vitenskap". Samtidig ønsker vi å begrense antall kategorier som vi begynner med. Vi har også flere kategorier som man alternativt også kan poste i. Det kan være aktuelt å legge til en "annen"-kategori. Da kan vi se an aktiviteten over tid, og hvilke temaer som trenger egen kategori.

 

 

 

 

Til sist, kategorien elektronikk kan renames til Elkraft & Elektronikk da det er to vidt forskjellige fagfelt som likevel blander seg der.

 

Tenker du på denne kategorien? Tanken er at diskusjon rundt Elkraft skal kunne passe inn i en ny kategori for teknologi og vitenskap (Energi). Dette kan nok presiseres bedre i en beskrivelse av underkategorien.

 

 

 

neineinei

 

Elektronikk-kategorien du linker til omhandler for det meste praktiske problemer og diskusjon rundt løsninger. Typisk PCB-utvikling og elektromotorer samt frekvensomformere, og noe elektroinstallasjonsbeslektet.

 

Vitenskapskategorien skal omhandle diskusjon om teori og ideer, ikke brukernes praktiske utfordringer :)

 

Enig?

 

 

Jeg er litt usikker på hva du mener med: "kategorien elektronikk". Viser du til forslaget jeg la ut, som nr. 1? I forslaget jeg har lagt ut her blir det en underkategori av Teknologi og vitenskap ved navn "Energi". Det som står i parantes "(Diskusjon rundt elektrisitet, fornybar energi (vindkraft, vannkraft osv.), petroleum)" er ment som kategoribeskrivelse.

 

Forhåpentligvis skal kategorien "Teknologi og vitenskap" omhandle diskusjon rundt spennende ny teknologi og vitenskap, teori og idéer - og ikke nødvendigvis brukerhjelp.

 

 

Nr 1 gir mening som struktur rent logisk, men er det så mye aktivitet i teknologi at det holder?

Nr 2 ser jeg ikke grunnen til, og det blir vel en veldig stor hovedkategori?

Nr 3 er fornuftig. Forbrukerrett kan strengt tatt avvikles og flyttes til juss. Økonomi bør åpenbart til samfunn, ikke fritid.

1) Vi opplever god aktivitet på kommentarartiklene til TU.no. Teknisk Ukeblad og Automasjon.no har ikke noen naturlig plass i forumet. 

 

2) En årsak er som nevnt lite visninger i disse kategoriene. Som du nevner blir dette en veldig stor hovedkategori, og det er uten tvil utfordringen med å slå disse sammen.

Lenke til kommentar

Med fare for å bli lynsjet; kan dere ikke fjerne religionskategorien? Den tiltrekker seg mye rart og virker som et fluepapir på gærninger.

 

Forøvrig veldig gledelig at dere fremhever vitenskapskategorien.

 

Til sist, kategorien elektronikk kan renames til Elkraft & Elektronikk da det er to vidt forskjellige fagfelt som likevel blander seg der.

Jasså! Du vil altså diskriminere både ovenfor troende og ikke-troende?

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe problem med at det er relativt få visninger inne i en hovedkategori. Det blir først og fremst problematisk når det er få visninger i en underkategori.

 

For ordens skyld (usikker på om det kom klart frem), så teller visningene vi ser på når vi snakker om visninger på hovedkategoriene også med visninger i underkategorier til den hovedkategorien, og alle visningene til tråder i de kategoriene. 

Lenke til kommentar

Har dere administratorer noen tanker angående bioteknologi som en underkategori? Hadde vært fint med en respons når dere ber om innspill. :)

 

Personlig synes jeg det høres veldig fornuftig ut og passer fint inn mellom de andre temaene, synes jeg. Jeg er absolutt for! Jeg tror dog vi venter med å evt. hive inn en egen etikk-del, som jeg så ble foreslått tidligere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Med fare for å bli lynsjet; kan dere ikke fjerne religionskategorien? Den tiltrekker seg mye rart og virker som et fluepapir på gærninger.

Den syns jeg var ganske smålig Twin.. det hadde jeg ikke ventet av deg. "Gærninger" har livets rett de og :)

 

 

Mule man kunne skille Filosofi fra Religion & Livsyn. Men det blir jo isåfall flere kategorier, og det er vel ikke ønskelig.

Går jo fint syns jeg.

Beklager å skuffe deg. Jeg har bare veldig lite til overs for bibelfanatikere.

Samfunnet trenger et løft på realfags- og vitenskapsfronten. Ikke ytterligere stimulering i fantasi- og overtroavdelingen.

 

 

Når man ser hvordan andelen av de som tror på kontakt med døde og mirakler etc øker så synes jeg det er bekymringsverdig og et stort tilbakesteg for kunnskapssamfunnet.

 

 

Med fare for å bli lynsjet; kan dere ikke fjerne religionskategorien? Den tiltrekker seg mye rart og virker som et fluepapir på gærninger.

Et av prinsippene med diskusjon.no skal jo være at det er en plass man kan uttrykke sine meninger. Det blir feil å skjerme oss for kontroversielle idéer. Litt av poenget med en debatt er å dele forskjellige idéer og drive andre mot fornuft.

 

 

Det er nå bedre at de blir her på diskusjon.no og møter motstand, fremfor at de rømmer til et ekkokammer.

Enig.

Problemet er jo at ørene deres er plombert og all motstand og fornuft preller av.

 

Tror du tar litt feil der. Klart at det finnes uhelbredelige hjernevaskede, men jeg lurer på om ikke: "Jo mer tvilende en troende blir, jo mer dogmatisk synes vedkommende å være!" - har en kime av sannhet i seg?

 

Jeg tror både saklig og usaklige angrep på "tro" bidrar til et løft på realfags- og vitenskapsfronten.

Endret av Thonord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Til sist, kategorien elektronikk kan renames til Elkraft & Elektronikk da det er to vidt forskjellige fagfelt som likevel blander seg der.

Tenker du på denne kategorien? Tanken er at diskusjon rundt Elkraft skal kunne passe inn i en ny kategori for teknologi og vitenskap (Energi). Dette kan nok presiseres bedre i en beskrivelse av underkategorien.

 

neineinei

 

Elektronikk-kategorien du linker til omhandler for det meste praktiske problemer og diskusjon rundt løsninger. Typisk PCB-utvikling og elektromotorer samt frekvensomformere, og noe elektroinstallasjonsbeslektet.

 

Vitenskapskategorien skal omhandle diskusjon om teori og ideer, ikke brukernes praktiske utfordringer :)

 

Enig?

Jeg er litt usikker på hva du mener med: "kategorien elektronikk". Viser du til forslaget jeg la ut, som nr. 1? I forslaget jeg har lagt ut her blir det en underkategori av Teknologi og vitenskap ved navn "Energi". Det som står i parantes "(Diskusjon rundt elektrisitet, fornybar energi (vindkraft, vannkraft osv.), petroleum)" er ment som kategoribeskrivelse.

 

Forhåpentligvis skal kategorien "Teknologi og vitenskap" omhandle diskusjon rundt spennende ny teknologi og vitenskap, teori og idéer - og ikke nødvendigvis brukerhjelp.

Jeg mener at *forumet* som i dag heter Elektronikk (under maskinvare) kan renames til Elektro (evt elkraft) og Elektronikk. Og muligens flyttes til noe annet enn maskinvare siden det er lite PC-relaterte tråder der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg ser ikke noe problem med at det er relativt få visninger inne i en hovedkategori. Det blir først og fremst problematisk når det er få visninger i en underkategori.

 

For ordens skyld (usikker på om det kom klart frem), så teller visningene vi ser på når vi snakker om visninger på hovedkategoriene også med visninger i underkategorier til den hovedkategorien, og alle visningene til tråder i de kategoriene.

 

Jeg forsto det.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med fare for å bli lynsjet; kan dere ikke fjerne religionskategorien? Den tiltrekker seg mye rart og virker som et fluepapir på gærninger.

 

Samme resonnement kan brukes til å fjerne iPhone og Android-kategoriene...

 

Oppdaget nettopp at det finnes en egen Fotball-kategori, den kan kjapt fjernes med samme begrunnelse.

 

Er det ikke lavest mulig takhøyde som gir best mulig ekkokammer?

Lenke til kommentar

 

Med fare for å bli lynsjet; kan dere ikke fjerne religionskategorien? Den tiltrekker seg mye rart og virker som et fluepapir på gærninger.

Samme resonnement kan brukes til å fjerne iPhone og Android-kategoriene...

 

Oppdaget nettopp at det finnes en egen Fotball-kategori, den kan kjapt fjernes med samme begrunnelse.

 

Er det ikke lavest mulig takhøyde som gir best mulig ekkokammer?

Nei, det kan det ikke.

Jeg skrev mer utfyllende om bekymringen min i en annen post.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg synes religions og livssyns delen av forumet kunne få en dedikert "boks" på forsiden, slik at enda flere kunne få øye på det og mulighet til å bidra med sine beste tanker og fantasier 

 

:)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal foto være under multimedia? Foto har ingenting med multimedia å gjøre

 

De er jeg uening i. Multi betyr jo nettopp at det er flere typer media. Og multimedia brukes jo ofte om en blanding av foto, video, lyd osv.

 

Men jeg forbinder multimedia med tidlig til midten av 90-tallet da det først ble mulig å lage mulltimedia med relativt beskjedene ressurser. Tror ikke jeg har brukt ordet på et tiår så selv om ordet fortsatt dekker ville jeg ikke brukt det som betegensle i dag. Synes Lyd og bilde som noen foreslo er et bedre navn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...