Gå til innhold

Chips = pommes frites eller potetgull?


Håkonv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Amerikansk chips = potetgull. Britisk chips = pommes frites. Sånn er det bare. :p Forvirringa kommer sikkert mye derfra.

 

Stemmer, Britene mener pommes frites når de sier "chips" og bruker "crisps" om potetgull (tm?)

 

Men i Norge er det vel mer vanlig å referer til "potetgull" når man sier chips enn pommes frites.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Brukes chips i det hele tatt på norsk? Jeg og alle jeg kjenner bruker potetgull og pommes frites (da uttalt som "påmmfri").

Representerer du og dine venner alle landsdeler og de fleste dialektene i landet? Å kjenne flere hundre på Gjøvik er ikke nok, forstår du!

 

 

Vi gjør tilfeldigvis det, så da var den saken avklart. 

Lenke til kommentar

 

 

Brukes chips i det hele tatt på norsk? Jeg og alle jeg kjenner bruker potetgull og pommes frites (da uttalt som "påmmfri").

Representerer du og dine venner alle landsdeler og de fleste dialektene i landet? Å kjenne flere hundre på Gjøvik er ikke nok, forstår du!

 

 

Vi gjør tilfeldigvis det, så da var den saken avklart. 

 

Så flott at vi fikk brakt det på det rene! Da foreslår jeg at du og dine Gjøvik-venner skriver til Kims og til Sørlandschips og gir dem en liten innføring i korrekt norsk terminologi. Begge de to kaller nemlig sine produkter for chips. En annen vranglærer, Polly, med sitt potetløv, er heldigvis henfaren, så den kan forbigås i stillhet.

Håper dere tar den jobben, for en slik eminent samling med potetkompetanse bør komme samfunnet til nytte.  

Lenke til kommentar

Så flott at vi fikk brakt det på det rene! Da foreslår jeg at du og dine Gjøvik-venner skriver til Kims og til Sørlandschips og gir dem en liten innføring i korrekt norsk terminologi. Begge de to kaller nemlig sine produkter for chips. En annen vranglærer, Polly, med sitt potetløv, er heldigvis henfaren, så den kan forbigås i stillhet.

Håper dere tar den jobben, for en slik eminent samling med potetkompetanse bør komme samfunnet til nytte.

Kims er fullt klar over dette problemet, men Maarud påstår at potetgull er et beskyttet merkenavn. http://e24.no/media/markedsfoering/maarud-gir-seg-ikke-i-potetgull-saken-tar-kims-til-retten-igjen/23612096
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...