Gå til innhold

TEST: Apple iPhone 7 Plus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke tvil om at Apple leverer flotte telefoner, men personlig synes jeg over 5" skjerm blir alt for stort... 

 

Men det mange glemmer (eller ikke bruker?) er at Apple ikke bare leverer en telefon, men et helt økosystem som virker utrolig enkelt sammen. Hovedpoenget mitt for å bruke Apple-produkter er at det virker sammen på alt fra telefon, datamaskin (mac), nettbrett (ipad), tv, (Apple tv) også videre.. Og det å ha de funksjonalitetene der er hvertfall for meg det avgjørende for valget av telefon. 

 

Så vet jeg jo at det finnes tilsvarende funksjoner i Android/Chrome-universet, og at det i PlayStore finnes apper i hytt og dyne som kan gjøre alt dette.. 

 

Men det er jo nettopp enkelheten jeg etterlyser. Det at jeg ikke trenger å lete rundt etter apper og ha alt fra dropbox til gmail her og der, osv spredd i ørten forskjellige apper.. Og jeg ønsker heller ikke å ha alle de valgmulighetene som Android sies å ha. For meg holder det å skifte bakgrunnsbilde på telefonen og evt flytte et ikon rundtomkring :)

 

Tror det er den enkelheten mange iOS-brukere setter pris på, det at de ikke MÅ hele tiden finne andre løsninger..

 

Alt jeg har virker også sammen, på akkurat like enkel måte som folk som kun har Apple. Og da har jeg til og med tatt med en Macbook Air som jeg har.

 

Og: i tillegg til tv ( hvor mulighetene uansett er større hos Android enn hos Apple hvor du faktisk er avhengig av Apple TV for å f.eks kunne speile), datamaskin, nettbrett og mobil kan du også ha enda flere enheter inne på samme "økosystem".

 

Det at du kan bruke f.eks samme kabler til å lade PS4-kontrollere som telefonen og nettbrettet er genialt nok i seg selv.

 

Og alt jeg har på min fullblods PC har jeg også tilgang til på mobil, nettbrett og til og med på Macbook Air'en. Å laste ned en app i Play Store eller bruke en av de appene som følger med som f.eks Google Drive eller Google Photos er minst like enkelt som å sette opp en skytjeneste hos Apple hvor du uansett må registrere enheten. Og ser man vekk fra skymuligheten er det jo greit å ha 150 filmer og endeløse timer med lokalt lagret musikk også til enhver tid inne på både nettbrett og telefon. Spesielt gøy når man er ute å reiser.

 

Men ha det fint med din nye telefon;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om jeg er godt klar over at Apple-produkter alltid har hatt god ytelse sammenliknet med konkurrentene, så blir det litt merkelig å si at de ligger et hestehode foran alle andre når multi-core ytelsen er ganske jevn blant toppmodellene. Store single-core fremskritt, men jeg tipper at det ikke vil ha allverdens å si for helhetsvurderingen. 

 

Til daglig bruker jeg en S7 Edge, og etter min mening er den hakket for stor. Pga. den kurvede skjermen ligger den litt bedre i hånden en ellers samtidig som at hendene mine kanskje er på den større siden. Hvordan i huleste kan da noen bruke dette monsteret av en iPhone komfortabelt?

 

Ser ikke helt hvorfor denne ville vært mer aktuell enn den vanlige modellen med mindre man på død og liv trenger større batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser flott ut, men å bruke så mye penger på en telefon?

 

Det er jo noen som kjøper siste modell hvert år og selger den gamle. iPhone holder seg godt i pris på bruktmarkedet, så det blir jo ikke nesten ti lapper i minus hvert år. I tillegg er det sikkert en del som ikke betaler telefonen selv (får via jobb o.l.).

Lenke til kommentar

 

 

 

Andre produsenter har da slettes ikke samme kontroll på maskinvaren. Apple designer sin egen SoC in-house spesifikt etter hva de ønsker med iPhone og iOS. En Qualcomm Snapdragon 820 til sammenligning er designet til å kjøre på Windows 10, Windows Phone, Android med mer.. De må legge til støtte for DirectX, OpenCL, OpenGL osv på maskinvarenivå. Apple trenger kun å sørge for at de har nøyaktig det de trenger i SoC da Apple AX brikken ikke skal benyttes i noe som helst annet enn iOS-enheter.

 

 

Og Androidprodusenter har heller ikke full kontroll på programvaren, det er begrenset hva de kan gjøre av eget fiksfakseri for optimalisering mot egen maskinvare. Er jo ikke uten grunn at til tross for at Exynos 8890 uten tvil er en bedre SoC med tanke på CPU enn Qualcomm Snapdragon 820, så gjør den det likevel ikke like godt i praksis sammenlignet med hva fordelen i ren kraft burde tilsi.

 

 

De kan fint velge å ha det, har ingenting med låst økosystem å gjøre. 

 

Apple har ikke "full kontroll på programvaren". Og argumentet for at man ikke kan gjøre optimalisering er at en uten tvil dårligere soc yter bedre? Er ikke det et argument for at optimalisering kan gjøres i ganske stor grad?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er vel ikke tvil om at Apple leverer flotte telefoner, men personlig synes jeg over 5" skjerm blir alt for stort... 

 

Men det mange glemmer (eller ikke bruker?) er at Apple ikke bare leverer en telefon, men et helt økosystem som virker utrolig enkelt sammen. Hovedpoenget mitt for å bruke Apple-produkter er at det virker sammen på alt fra telefon, datamaskin (mac), nettbrett (ipad), tv, (Apple tv) også videre.. Og det å ha de funksjonalitetene der er hvertfall for meg det avgjørende for valget av telefon. 

 

Så vet jeg jo at det finnes tilsvarende funksjoner i Android/Chrome-universet, og at det i PlayStore finnes apper i hytt og dyne som kan gjøre alt dette.. 

 

Men det er jo nettopp enkelheten jeg etterlyser. Det at jeg ikke trenger å lete rundt etter apper og ha alt fra dropbox til gmail her og der, osv spredd i ørten forskjellige apper.. Og jeg ønsker heller ikke å ha alle de valgmulighetene som Android sies å ha. For meg holder det å skifte bakgrunnsbilde på telefonen og evt flytte et ikon rundtomkring :)

 

Tror det er den enkelheten mange iOS-brukere setter pris på, det at de ikke MÅ hele tiden finne andre løsninger..

 

Alt jeg har virker også sammen, på akkurat like enkel måte som folk som kun har Apple. Og da har jeg til og med tatt med en Macbook Air som jeg har.

 

Og: i tillegg til tv ( hvor mulighetene uansett er større hos Android enn hos Apple hvor du faktisk er avhengig av Apple TV for å f.eks kunne speile), datamaskin, nettbrett og mobil kan du også ha enda flere enheter inne på samme "økosystem".

 

Det at du kan bruke f.eks samme kabler til å lade PS4-kontrollere som telefonen og nettbrettet er genialt nok i seg selv.

 

Og alt jeg har på min fullblods PC har jeg også tilgang til på mobil, nettbrett og til og med på Macbook Air'en. Å laste ned en app i Play Store eller bruke en av de appene som følger med som f.eks Google Drive eller Google Photos er minst like enkelt som å sette opp en skytjeneste hos Apple hvor du uansett må registrere enheten. Og ser man vekk fra skymuligheten er det jo greit å ha 150 filmer og endeløse timer med lokalt lagret musikk også til enhver tid inne på både nettbrett og telefon. Spesielt gøy når man er ute å reiser.

 

Men ha det fint med din nye telefon;)

Du har nok sjekket fakta dårlig ang enkelte av dine påstander, ingen problem å speile innholdet fra iPhone til en smart-TV uten å måtte bruke Apple TV

Lenke til kommentar

At det er litt ramme rundt skjermen burde ikke stå som minus, det er forferdelig å ikke ha igjen noe sted å faktisk holde i mobilen uten å havne bortpå touch hele tiden. spesielt med større mobiler som plus så er det viktig at det er igjen litt plass å holde mobilen uten å måtte balansere den - spesielt når man bruker mobilen mens den ene hånda er opptatt, noe som er ganske vanlig i travle hverdager :)

Det sier du helt til Apple kommer med en mobil med bedre skjermutnyttelse.

Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor de ikke kan kjøre samme kamerateknologi på begge varianter. Ville gjerne hatt kameraet fra 7 pluss, men orker ikke den størrelsen på telefonen ellers.

 

Ikke det at jeg egentlig behøver det, men når man først skal nå ha et kamera på mobilen, gjør det jo ikke noe at det er brukende til noe.

Lenke til kommentar

 

 

 

Du har nok sjekket fakta dårlig ang enkelte av dine påstander, ingen problem å speile innholdet fra iPhone til en smart-TV uten å måtte bruke Apple TV

 

Hvordan speiler jeg mine bilder og videoer til min Smart TV fra galleriet på iPhone?  

 

 

Men iPhone er jo sååå enkel å bruke i motsetning til konkurrerende OS sies det hele tiden... ;)

Lenke til kommentar

Dere kunne jo like så godt trekke ned på ingen minnekortstøtte, proprietær kabel og ikke mulighet for å synkronisering mot flere datamaskiner.

 

Utover det så er det nok økosystemet som trekker opp ytelsen betraktelig grunnet hvor lukket iOS-systemet er.

Lenke til kommentar

 

 

 

Du har nok sjekket fakta dårlig ang enkelte av dine påstander, ingen problem å speile innholdet fra iPhone til en smart-TV uten å måtte bruke Apple TV

Hvordan speiler jeg mine bilder og videoer til min Smart TV fra galleriet på iPhone?

Det lurer jeg også på uten å bruke dedikerte apper. Jeg har to IOS samsung apper , tv cast og smartview.

Jeg kjøpte en apple tv og bruker kun det nå.

Samsung Smart TV.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Her er noen grunner til at samsung 7 er bedre enn iphone

 

 

•Man må åpne en å en varsel eller slette alle samtidig får å fjerne dem.

Kan ikke bare slette en å en som på samsung

 

•Snarvei til tall tastature mangle så man må trøkke det opp hver gang man skal skrive tall i en tekst

 

•Har ikke en egen .com hurtigtast når man skal skrive epost adressen

 

•Camraet har ikke like klare og fine farger som samsung

 

•Mindre skjerm

 

•Den har ikke varsel lys som kan blinke blått når noen ringer og grønt når du for eksempel har fått snap

 

•Man kan ikke ha widges på startskjermen

 

•Den har ikke snarvei til posisjon eller 4g

 

•Har ikke call rekorder på apple som er en gratis og veldig bra opptaker til samtaler

 

•Ikke Puls og stress måler (S health app) som er en bra trenings app

 

•Kan ikke ha camera på lydløs

 

•Kan ikke ha minne kort

 

•Står ikke hvor lenge der er til den er ferdig laddet

 

•Ladder litt tregere

Samung hadde 36%

iPhone 38%

Laddet de samtidig og etter en stund hadde

Sam 99%

Iphone 89%

 

•Kan ikke ladde å høre på musikk samtidig dersom man ikke bruker tråløse øreplugger. Da den kun har en utgang som man bruker både til å ladde å ha head sette i.

 

•vanskeli å lage mellomrom mellom tekst vist man skal gå tilbake å korrigere en feil

 

Dårlig opplegg inne på bilde appen( med en bilde mappe der alle bildene er i lag) i tilegg til de andre mappene

 

 

Mindre funksjoner tilknyttet til instagram

 

 

De få tingene iphone har som jeg likte er

 

 

Siri som man kan snakke til og dermed enkelt om man foreksempel ska ta et notat. Så skrives det ned bare ved å si hva hun skal skrive.

 

 

Lyden er mye bedre enn samsung. Da den har stereo høytaler

 

Bra at den har papirkurv dersom man sletter noe og vil opprette det igjen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...