Gå til innhold

TEST: Apple iPhone 7 Plus


Anbefalte innlegg

 

 

 

Du har nok sjekket fakta dårlig ang enkelte av dine påstander, ingen problem å speile innholdet fra iPhone til en smart-TV uten å måtte bruke Apple TV

 

Hvordan speiler jeg mine bilder og videoer til min Smart TV fra galleriet på iPhone?  

 

 

Ser i ettertid at Sony TVen som brukes her må ha appene innstallert, You Tube, Netflix og andre fungerer fint, men når jeg prøver bildedelingfunksjonen så får jeg beskjed at nettleseren ikke støtter det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er noen grunner til at samsung 7 er bedre enn iphone

 

 

•Man må åpne en å en varsel eller slette alle samtidig får å fjerne dem.

Kan ikke bare slette en å en som på samsung

 

•Snarvei til tall tastature mangle så man må trøkke det opp hver gang man skal skrive tall i en tekst

 

•Har ikke en egen .com hurtigtast når man skal skrive epost adressen

 

•Camraet har ikke like klare og fine farger som samsung

 

•Mindre skjerm

 

•Den har ikke varsel lys som kan blinke blått når noen ringer og grønt når du for eksempel har fått snap

 

•Man kan ikke ha widges på startskjermen

 

•Den har ikke snarvei til posisjon eller 4g

 

•Har ikke call rekorder på apple som er en gratis og veldig bra opptaker til samtaler

 

•Ikke Puls og stress måler (S health app) som er en bra trenings app

 

•Kan ikke ha camera på lydløs

 

•Kan ikke ha minne kort

 

•Står ikke hvor lenge der er til den er ferdig laddet

 

•Ladder litt tregere

Samung hadde 36%

iPhone 38%

Laddet de samtidig og etter en stund hadde

Sam 99%

Iphone 89%

 

•Kan ikke ladde å høre på musikk samtidig dersom man ikke bruker tråløse øreplugger. Da den kun har en utgang som man bruker både til å ladde å ha head sette i.

 

•vanskeli å lage mellomrom mellom tekst vist man skal gå tilbake å korrigere en feil

 

Dårlig opplegg inne på bilde appen( med en bilde mappe der alle bildene er i lag) i tilegg til de andre mappene

 

 

Mindre funksjoner tilknyttet til instagram

 

 

De få tingene iphone har som jeg likte er

 

 

Siri som man kan snakke til og dermed enkelt om man foreksempel ska ta et notat. Så skrives det ned bare ved å si hva hun skal skrive.

 

 

Lyden er mye bedre enn samsung. Da den har stereo høytaler

 

Bra at den har papirkurv dersom man sletter noe og vil opprette det igjen

 

Siden du tydeligvis har tilgang til en iPhone, så kan jeg jo "rette" litt opp i tingene du tar feil i.

 

Usikker på hvilke varsler du mener, så der kan jeg ikke svare.

 

Men du har rett, man må trykke fram tallene.

 

E-post, den har nok det du savner, trykk lett på punktum knappen så dukker en drøss med alternativ opp.

 

Kamera og skjermstørrelse avhenger av hvilken modell man sammenligner med.

 

Korrekt, lite lys med farge som blinker i iPhone.

 

Ikke widgets på hjemskjerm nei, men man kan laste ned widgets og feks få tilgang til 4G i kontrollsenter.

 

Har flere puls og stress-apper på iPhonen min som måler puls, men det tar Apple Watch seg av og sender data automatisk til Apple sin helse-app.

 

Mange av de andre tingene er individuelt, og man kjøper som regel tlf etter behov.

 

Ang å korrigere tekst, enten har du ikke prøvd nyere iPhone med 3D Touch, eller så kjenner du ikke til funksjonen.

Hvis du skal redigere tekst eller flytte markør, trykk hardt uansett hvor på tastaturdelen, og markøren vil fungere som en mus på en pc, langt enklere enn å gjøre det på "gamlemåten" slik de fleste må.

 

Mulig Tek skrev nettopp om dette i en av de nyere artiklene om iPhone.

Lenke til kommentar

Det er mange små detaljer som gjør at Appleprodukter samkjøres bedre enn konkurrerende produkter, noe veldig mange ofte overser. Det er klart man kan finne alternativer til en iPhone, alternativer til en Mac, alternativer til en Apple TV osv osv.. Og isolert sett så kan faktisk flere av disse alternativene på sett og vis bli sett på som "bedre" også, hvertfall iforhold til pris/funksjonalitet.

 

 

Men ta noe som "simpelt" som en Apple TV da. Det er vel kanskje det Appleproduktet som lettest kan erstattes med et konkurrerende produkt som tilsynelatende kan gjøre stortsett samme nytten, og det gjerne til en lavere pris.

 

Nå har jeg ikke helt oversikten om hva bokser som Roku, Amazon Fire TV, NVIDIA Shield osv kan tilby en iOS/iPhone bruker hva gjelder speiling av skjerminnhold osv.. Mye mulig de har kommet på plass med AirPlay-støtte eller noe annet du kan bruke som gjør mye av den samme nytten.

 

Det er dog endel mer jeg bruker min Apple TV til som går utover akkurat dette som jeg tviler sterkt på at de øvrige produktene støtter. Per nå så er jo min Apple TV en "Hub" for Apple Home / Home Kit. Den er altså hjernen / hjerte i automatisering og styring av mitt Philips Hue lyssystem som jeg har hjemme. Så vidt jeg vet så er dette ingen andre støtter per dags dato.

 

 

Så hvorvidt en Roku, Fire TV, NVIDIA Shield TV kanskje støtter speiling av skjermbildet fra iOS-enheter så mister jeg jo fremdeles funksjonalitet jeg benytter og ønsker på en Apple TV. Dette er detaljer som veldig mange ofte overser i forbifarten, og noe som nesten aldri blir tatt høyde for når man vurderer hvert enkelt produkt isolert ifra hele økosystemet som Apple tilbyr.

 

En annen ting med Apple TV er jo at den er brukervennlig til tusen, tilbyr per dags dato det jeg mener er den beste Plex brukeropplevelsen / GUI-et som er på markedet og den ser kontinuerlige oppdateringer og forbedringer og har allerede et veldig stort og solid app-bibliotek. Og det er et par andre småting som integrering direkte mot iCloud for Apple Home / Home Kit, iCloud Music Library / Apple Music, iCloud Photo Sharing, iCloud Family Sharing, bruk av en veldig solid Remote.app i iOS, fjernkontrollen lades via Lightning som alle andre enheter vi bruker gjør osv osv..

 

 

 

Det er et samspill mellom Appleenheter som jeg hvertfall har tilgode å se og oppleve på konkurrerende plattformer. Så spesielt for de av oss som er godt integrert i økosystemet så gir det fint lite mening å gå ut av det. Og det handler jo ikke først og fremst om at vi har blitt låst inne av Apple, det handler jo mer om at vi selv finner det fordelaktig å være endel av et såpass god integrert og optimalisert økosystem og finner en ekstra stor verdi i det som gjør hverdagen vår bedre.

Lenke til kommentar

 

 

Det er dog endel mer jeg bruker min Apple TV til som går utover akkurat dette som jeg tviler sterkt på at de øvrige produktene støtter. Per nå så er jo min Apple TV en "Hub" for Apple Home / Home Kit. Den er altså hjernen / hjerte i automatisering og styring av mitt Philips Hue lyssystem som jeg har hjemme. Så vidt jeg vet så er dette ingen andre støtter per dags dato.

 

 

Det er vanskelig å argumentere for at Apple TV fungerer godt som noe hjerte i automatisering på noe annet enn veldig simpelt nivå. Nå spørs det jo litt hva man sammenlikner med, men min HTPC gjør den jobben mye mye bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Stusser alltid litt på minusene som blir gitt.

 

Jeg stusser på dine kommentarer rundt minusene. Stor ramme er et objektivt minus, og innelåst system er i seg selv en ulempe (selv om det også ofte følger med noen fordeler). Og størrelsen er en reell ulempe for mange.

 

AtW

 

Greit nok det, blir jo litt subjektivt fra meg også :) At systemet er låst er derimot totalt idiotisk å gi minus for da det gjelder et selskap som alltid har kjørt den linja. Det er altså et minus at XB, PS og Nintendokonsoller er låst?

(I den grad man kan anse godheten av egenskaper objektiv/subjektiv:)

 

Det er selvsagt subjektivt hvis du personlig liker en telefon med uforholdsmessig store rammer rundt skjermen. Objektivt sett vil dette ikke være en fordel sammenlignet med andre telefoner.

 

Det er dessuten objektivt negativt at XB og PS har låste systemer, sammenlignet med en tenkt konsoll ved navn PlayDroid eller AndroidBox, med samme utvalg av spill. Det er ikke galt å mene at et etablert faktum kunne vært bedre.

 

 

Ingen grunn til å fanboye over en telefon til 11.000. Skjønner ikke tek.no's fascinasjon over uforholdsmessig dyre ting. Jeg har en Meizu MX6 som jeg betalte 2500 for. Hvorfor tester dere ikke kinesiske billigtelefoner, kun de dyre telefonene? Det vil være et bidrag mot en fremtid hvor forbrukere er mer bevisste ift bang for the buck.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er dog endel mer jeg bruker min Apple TV til som går utover akkurat dette som jeg tviler sterkt på at de øvrige produktene støtter. Per nå så er jo min Apple TV en "Hub" for Apple Home / Home Kit. Den er altså hjernen / hjerte i automatisering og styring av mitt Philips Hue lyssystem som jeg har hjemme. Så vidt jeg vet så er dette ingen andre støtter per dags dato.

 

 

Det er vanskelig å argumentere for at Apple TV fungerer godt som noe hjerte i automatisering på noe annet enn veldig simpelt nivå. Nå spørs det jo litt hva man sammenlikner med, men min HTPC gjør den jobben mye mye bedre.

 

AtW

 

 

 

At du i det hele tatt sammenligner en Apple TV med en HTPC på denne måten sier jo hvor vidt forskjellig hensikt og formål du har kontra de som kjøper en Apple TV da.

 

Har selv hatt HTPC-er opp igjennom årene, men de kan jo overhode ikke sammenlignes med en Apple TV. Du ofrer helt latterlig mengder med brukervennlighet og simplistet for ekstra teoretisk funksjonalitet. To helt vidt forskjellig målgrupper.

 

Og selv om en HTPC i utgangspunktet burde kunne tilby en større grad av fleksibilitet og funksjonalitet, så vil du ha store utfordringer med å få til samme grad av integrering mot iCloud, HomeKit, AirPlay osv..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er dog endel mer jeg bruker min Apple TV til som går utover akkurat dette som jeg tviler sterkt på at de øvrige produktene støtter. Per nå så er jo min Apple TV en "Hub" for Apple Home / Home Kit. Den er altså hjernen / hjerte i automatisering og styring av mitt Philips Hue lyssystem som jeg har hjemme. Så vidt jeg vet så er dette ingen andre støtter per dags dato.

 

 

Det er vanskelig å argumentere for at Apple TV fungerer godt som noe hjerte i automatisering på noe annet enn veldig simpelt nivå. Nå spørs det jo litt hva man sammenlikner med, men min HTPC gjør den jobben mye mye bedre.

 

AtW

 

 

 

At du i det hele tatt sammenligner en Apple TV med en HTPC på denne måten sier jo hvor vidt forskjellig hensikt og formål du har kontra de som kjøper en Apple TV da.

 

Har selv hatt HTPC-er opp igjennom årene, men de kan jo overhode ikke sammenlignes med en Apple TV. Du ofrer helt latterlig mengder med brukervennlighet og simplistet for ekstra teoretisk funksjonalitet. To helt vidt forskjellig målgrupper.

 

Og selv om en HTPC i utgangspunktet burde kunne tilby en større grad av fleksibilitet og funksjonalitet, så vil du ha store utfordringer med å få til samme grad av integrering mot iCloud, HomeKit, AirPlay osv..

 

 

Når det gjelder hjemmeautomasjon, så er den ekstra funksjonaliteten høyst reell. Men joda, er enig i at de to har forskjellig hensikt, jeg vil bare si apple TV ikke fungerer til hensikten "hjemmeautomasjon". Og det er ihvertfall ikke noe argument for et "lukket økosystem" i så måte.

 

Brukervennligheten i bruk er forøvrig minst like god vil jeg si, men oppsettet er mer jobb.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, kommer jo naturligvis helt an på hva man legger i det. Uansett hvor mye flid og tid du legger i oppsettet, så vil du jo ikke klare å oppnå samme integreringen med iOS-enheter du du vil oppnå, og det med helt minimalt av oppsett på en Apple TV.

 

Dette var jo mye av grunnen til at min HTPC ble avviklet til fordel for en Apple TV (Gen.4) når denne kom. Når HTPC ikke lenger klarte å tilby meg noen relevant fordeler lenger, samtidig som Apple TV-en er mindre, uten støy, bruker mindre strøm og faktisk kan tilby unik funksjonalitet utover hva jeg kunne replisere og få til på HTPC-en så var jo svaret ganske så enkelt.

 

Når det kommer til hjemmeautomasjon så kommer det jo igjen helt an på hva du legger i det. Her går det kun i et Philips Hue lyssystem, og vi styrer dette nå via Apple Home / Home Kit da det gir mest mening for vår del da primært benytter Appleenheter og da er det Apple TV som er vår "hub" for automasjon og fjernstyring av Philips Hue. Dette fungerer helt utmerket det, kan ikke helt se hva en HTPC kunne gjort så veldig annerledes eller bedre enn det oppsettet vi per dags dato har.

Lenke til kommentar

Tja, kommer jo naturligvis helt an på hva man legger i det. Uansett hvor mye flid og tid du legger i oppsettet, så vil du jo ikke klare å oppnå samme integreringen med iOS-enheter du du vil oppnå, og det med helt minimalt av oppsett på en Apple TV.

 

Dette var jo mye av grunnen til at min HTPC ble avviklet til fordel for en Apple TV (Gen.4) når denne kom. Når HTPC ikke lenger klarte å tilby meg noen relevant fordeler lenger, samtidig som Apple TV-en er mindre, uten støy, bruker mindre strøm og faktisk kan tilby unik funksjonalitet utover hva jeg kunne replisere og få til på HTPC-en så var jo svaret ganske så enkelt.

 

Når det kommer til hjemmeautomasjon så kommer det jo igjen helt an på hva du legger i det. Her går det kun i et Philips Hue lyssystem, og vi styrer dette nå via Apple Home / Home Kit da det gir mest mening for vår del da primært benytter Appleenheter og da er det Apple TV som er vår "hub" for automasjon og fjernstyring av Philips Hue. Dette fungerer helt utmerket det, kan ikke helt se hva en HTPC kunne gjort så veldig annerledes eller bedre enn det oppsettet vi per dags dato har.

 

Joda, appleenheter er gode til å styre appleenheter, men det er ikke noe argument for at automasjon liksom blir bedre av et lukket økosystem. Det er mye som blandes sammen i denne sammenhengen.

 

Ikke for å være frekk, men om du ikke ser hva du kan gjøre mer enn å styre pærer fra en produsent, så har du nok ikke satt deg så mye inn i den slags.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke si noe annet enn at denne kameraløsningen ikke er noen designbombe i mine øyne :( En dobbelt så stor klump på baksiden, som sikkert ikke er veldig praktisk å ha i lommen.

 

Fotoapparater må ha en viss størelse på optikken for å ta bra bilder. Jeg hadde, til jeg fikk min 6 brukt speilrefleks til fotografering, men 6´ern har avløst speilrefleksen i økende grad. Som ekspertene sier: "det beste kameraet er det du har med deg". Jeg ser frem til jeg får min nye 7plus, bl.a for kameradelen...
Lenke til kommentar

 

Tja, kommer jo naturligvis helt an på hva man legger i det. Uansett hvor mye flid og tid du legger i oppsettet, så vil du jo ikke klare å oppnå samme integreringen med iOS-enheter du du vil oppnå, og det med helt minimalt av oppsett på en Apple TV.

 

Dette var jo mye av grunnen til at min HTPC ble avviklet til fordel for en Apple TV (Gen.4) når denne kom. Når HTPC ikke lenger klarte å tilby meg noen relevant fordeler lenger, samtidig som Apple TV-en er mindre, uten støy, bruker mindre strøm og faktisk kan tilby unik funksjonalitet utover hva jeg kunne replisere og få til på HTPC-en så var jo svaret ganske så enkelt.

 

Når det kommer til hjemmeautomasjon så kommer det jo igjen helt an på hva du legger i det. Her går det kun i et Philips Hue lyssystem, og vi styrer dette nå via Apple Home / Home Kit da det gir mest mening for vår del da primært benytter Appleenheter og da er det Apple TV som er vår "hub" for automasjon og fjernstyring av Philips Hue. Dette fungerer helt utmerket det, kan ikke helt se hva en HTPC kunne gjort så veldig annerledes eller bedre enn det oppsettet vi per dags dato har.

 

Joda, appleenheter er gode til å styre appleenheter, men det er ikke noe argument for at automasjon liksom blir bedre av et lukket økosystem. Det er mye som blandes sammen i denne sammenhengen.

 

Ikke for å være frekk, men om du ikke ser hva du kan gjøre mer enn å styre pærer fra en produsent, så har du nok ikke satt deg så mye inn i den slags.

 

AtW

 

 

 

Men nå har jeg aldri noengang påstått at Apple Home / Home Kit er mer avansert eller tilbyr løsninger som går utover hva enn du kjører på en HTPC. Påstanden min var så enkel som at for de av oss som ønsker å benytte oss av Apple sin Home / Home Kit løsning så tilbyr Apple TV en unik funksjon utover hva andre lignende løsninger tilbyr da den kan sette opp som "Hub" i Apple Home / Home Kit som muliggjør fjernstyring og automasjon av HomeKit enheter.

Lenke til kommentar

 

 

Tja, kommer jo naturligvis helt an på hva man legger i det. Uansett hvor mye flid og tid du legger i oppsettet, så vil du jo ikke klare å oppnå samme integreringen med iOS-enheter du du vil oppnå, og det med helt minimalt av oppsett på en Apple TV.

 

Dette var jo mye av grunnen til at min HTPC ble avviklet til fordel for en Apple TV (Gen.4) når denne kom. Når HTPC ikke lenger klarte å tilby meg noen relevant fordeler lenger, samtidig som Apple TV-en er mindre, uten støy, bruker mindre strøm og faktisk kan tilby unik funksjonalitet utover hva jeg kunne replisere og få til på HTPC-en så var jo svaret ganske så enkelt.

 

Når det kommer til hjemmeautomasjon så kommer det jo igjen helt an på hva du legger i det. Her går det kun i et Philips Hue lyssystem, og vi styrer dette nå via Apple Home / Home Kit da det gir mest mening for vår del da primært benytter Appleenheter og da er det Apple TV som er vår "hub" for automasjon og fjernstyring av Philips Hue. Dette fungerer helt utmerket det, kan ikke helt se hva en HTPC kunne gjort så veldig annerledes eller bedre enn det oppsettet vi per dags dato har.

 

Joda, appleenheter er gode til å styre appleenheter, men det er ikke noe argument for at automasjon liksom blir bedre av et lukket økosystem. Det er mye som blandes sammen i denne sammenhengen.

 

Ikke for å være frekk, men om du ikke ser hva du kan gjøre mer enn å styre pærer fra en produsent, så har du nok ikke satt deg så mye inn i den slags.

 

AtW

 

 

 

Men nå har jeg aldri noengang påstått at Apple Home / Home Kit er mer avansert eller tilbyr løsninger som går utover hva enn du kjører på en HTPC. Påstanden min var så enkel som at for de av oss som ønsker å benytte oss av Apple sin Home / Home Kit løsning så tilbyr Apple TV en unik funksjon utover hva andre lignende løsninger tilbyr da den kan sette opp som "Hub" i Apple Home / Home Kit som muliggjør fjernstyring og automasjon av HomeKit enheter.

 

 

Påstanden din var vel at du bruke homekit, og du ikke kunne se hva en mer avansert løsning lot deg gjøre i tillegg. En mer avansert løsning lar deg gjøre mye mer. Men dette begynner å bli litt på siden. Poenget er at dette ikke har så mye med et "lukket system" å gjøre. Windows tilbyr også masse unike funksjoner uten å være lukket. Det handler bare om softwaren som er tilgjengelig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Å si at alt over 5" skjerm er for stort, synes jeg blir et feil mål. En 5,5" skjerm er 68mm bred. iPhone 7 Plus er totalt 77,9mm bred. S7 Edge er 72,6mm bred. Sistnevnte går akkurat for hånden min, mens iPhone 7 Plus blir uhåndterlig. Må også nevnes at folk har ulike håndstørrelser. Det burde være lov å produsere telefoner i ulike størrelser, uten at størrelsen blir ansett som feil.

5mm er forskjellen mellom passer og uhåndterlig. Livet ditt må være bra vanskelig.

Lenke til kommentar

 

Å si at alt over 5" skjerm er for stort, synes jeg blir et feil mål. En 5,5" skjerm er 68mm bred. iPhone 7 Plus er totalt 77,9mm bred. S7 Edge er 72,6mm bred. Sistnevnte går akkurat for hånden min, mens iPhone 7 Plus blir uhåndterlig. Må også nevnes at folk har ulike håndstørrelser. Det burde være lov å produsere telefoner i ulike størrelser, uten at størrelsen blir ansett som feil.

5mm er forskjellen mellom passer og uhåndterlig. Livet ditt må være bra vanskelig.

 

 

Strengt tatt sa han "går akkurat" og uhåndterlig, og ingen andre enn deg har overdrevet hvor fælt dette er.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående mirroring/casting og trådløs overføring av bilde og lyd.

Airplay er en proprietær protokoll kun for apple.

WIFI alliance som mange står bak , og som apple faktisk er sponsor av - standardiserte miracast i 2012/2013 som en erstatning for "trådløs hdmi"

Intel har " standardisert". WIDI.

Google har fjernet støtte for miracast til fordel for sin egen proprietære chromacast i Android 6.x . Så de er ikke noe bedre heller.

 

Nå er det kun Microsoft og Linux som native støtter Miracast , noe jeg smertelig erfarer i moderne møterom i jobb sammenheng.

 

 

En Apple tv gen 4 med 32GB kostet meg kun kr 1600,- og den er god på alt av airplay enten musikk eller annet fra en ios device. Og til TV boks.

 

Før den hadde jeg en Samsung Homesync som kostet rundt kr 4000,- .Eneste grunn til at jeg anskaffet den var billisalg hos Dustin til 700,-

Den gikk i stykker og jeg måtte bytte disk på den (gjorde selv) , men den ble aldri helt bra etterpå.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

Å si at alt over 5" skjerm er for stort, synes jeg blir et feil mål. En 5,5" skjerm er 68mm bred. iPhone 7 Plus er totalt 77,9mm bred. S7 Edge er 72,6mm bred. Sistnevnte går akkurat for hånden min, mens iPhone 7 Plus blir uhåndterlig. Må også nevnes at folk har ulike håndstørrelser. Det burde være lov å produsere telefoner i ulike størrelser, uten at størrelsen blir ansett som feil.

5mm er forskjellen mellom passer og uhåndterlig. Livet ditt må være bra vanskelig.

Strengt tatt sa han "går akkurat" og uhåndterlig, og ingen andre enn deg har overdrevet hvor fælt dette er.

 

AtW

Haha. Sliter du med å se litt humor i ting?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...