Gå til innhold

TEST: Apple iPhone 7 Plus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Klart det er mye penger, men nå erstatter en slik telefon ganske mange andre dingser vi før måtte dra med oss rundt. Det er kun til tung redigering og når ma skal skrive mye at en PC er et must. Kameraet på telefonene overgår kompaktkameraer fra få år tilbake. Og folk betalte for 3-6 lapper for et kompaktkamera alene.

Hvilke dingser har den erstattet som du har dratt rundt de siste 6-7 år?

 

 

Telefon, GPS/kart, musikkspiller, lommelykt, radio, bærbar TV, lommebok, busskort, fotoapparat, videokamera, 7. sans/kalender, bærbar PC, avis, bok, kalkulator, etc.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Stusser alltid litt på minusene som blir gitt.

 

Jeg stusser på dine kommentarer rundt minusene. Stor ramme er et objektivt minus, og innelåst system er i seg selv en ulempe (selv om det også ofte følger med noen fordeler). Og størrelsen er en reell ulempe for mange.

 

AtW

 

Greit nok det, blir jo litt subjektivt fra meg også :) At systemet er låst er derimot totalt idiotisk å gi minus for da det gjelder et selskap som alltid har kjørt den linja. Det er altså et minus at XB, PS og Nintendokonsoller er låst?

 

Ja, det er åpenbare minuser at konsollene er låst, og man ser jevnlig baksiden med det. At produkter fra et selskap alltid har hatt et gitt minus gjør vel ikke at man ikke skal trekke for det?

 

Det er åpenbare fordeler ved å ha et låst system også, skal man gi pluss for fordelene ved låst system og minus for ulempene ved låst system? Det går opp i opp og de nuller hverandre ut.

 

Edit; Jeg burde presisert det i mine kommentarer på minusene selvfølgelig. Tenker ikke alltid på å presisere ting godt nok så takk for den :)

 

 

I mine øyne nuller de hverandre ikke ut, men uansett er det jo vanlig å gi pluss på fordelene også, om de er store nok.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Klart det er mye penger, men nå erstatter en slik telefon ganske mange andre dingser vi før måtte dra med oss rundt. Det er kun til tung redigering og når ma skal skrive mye at en PC er et must. Kameraet på telefonene overgår kompaktkameraer fra få år tilbake. Og folk betalte for 3-6 lapper for et kompaktkamera alene.

Hvilke dingser har den erstattet som du har dratt rundt de siste 6-7 år?

 

 

Telefon, GPS/kart, musikkspiller, lommelykt, radio, bærbar TV, lommebok, busskort, fotoapparat, videokamera, 7. sans/kalender, bærbar PC, avis, bok, kalkulator, etc.

 

 

Dette er ting som ikke har blitt erstattet i det siste.

 

AtW

Lenke til kommentar

Klart det er mye penger, men nå erstatter en slik telefon ganske mange andre dingser vi før måtte dra med oss rundt. Det er kun til tung redigering og når ma skal skrive mye at en PC er et must. Kameraet på telefonene overgår kompaktkameraer fra få år tilbake. Og folk betalte for 3-6 lapper for et kompaktkamera alene.

 

Jeg er egentlig veldig glad i Windows 10 mobile selv, men på jobb er iOS et åpenbart valg ut fra appene som skal brukes og derfor det som man får utlevert. Utrolig stabilt og kjapt. Spesielt etter iOS 10 oppdateringen er 6S snappy og responsiv som bare det.

 

Prismessig er det klart at 8000 for en iPhone 7 32 GB er penger, men kan du ha den i 3-4 år snakker vi 170-230,- pr mnd. I forhold til nytteverdi og bruk er jo ikke det en helt vill sum tenker jeg. Alt handler om prioriteringer.

 

Kompaktkameraer for hvor mange år siden mener du? Og problemet med den logikken er at det finnes masse telefoner som erstatter ting som koster ganske mye mindre. Men jo da, det handler om prioriteringer, men det gjør ikke at det fritt fram å bruke rare argument.

 

AtW

Lenke til kommentar

At det er litt ramme rundt skjermen burde ikke stå som minus, det er forferdelig å ikke ha igjen noe sted å faktisk holde i mobilen uten å havne bortpå touch hele tiden. spesielt med større mobiler som plus så er det viktig at det er igjen litt plass å holde mobilen uten å måtte balansere den - spesielt når man bruker mobilen mens den ene hånda er opptatt, noe som er ganske vanlig i travle hverdager :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Klart det er mye penger, men nå erstatter en slik telefon ganske mange andre dingser vi før måtte dra med oss rundt. Det er kun til tung redigering og når ma skal skrive mye at en PC er et must. Kameraet på telefonene overgår kompaktkameraer fra få år tilbake. Og folk betalte for 3-6 lapper for et kompaktkamera alene.

Hvilke dingser har den erstattet som du har dratt rundt de siste 6-7 år?

 

 

Telefon, GPS/kart, musikkspiller, lommelykt, radio, bærbar TV, lommebok, busskort, fotoapparat, videokamera, 7. sans/kalender, bærbar PC, avis, bok, kalkulator, etc.

tror poenget hans var at disse tingene har allerede blitt erstattet for 6-7 år siden av mobilene, som man får i mye billigere utgaver :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Klart det er mye penger, men nå erstatter en slik telefon ganske mange andre dingser vi før måtte dra med oss rundt. Det er kun til tung redigering og når ma skal skrive mye at en PC er et must. Kameraet på telefonene overgår kompaktkameraer fra få år tilbake. Og folk betalte for 3-6 lapper for et kompaktkamera alene.

Hvilke dingser har den erstattet som du har dratt rundt de siste 6-7 år?

 

 

Telefon, GPS/kart, musikkspiller, lommelykt, radio, bærbar TV, lommebok, busskort, fotoapparat, videokamera, 7. sans/kalender, bærbar PC, avis, bok, kalkulator, etc.

tror poenget hans var at disse tingene har allerede blitt erstattet for 6-7 år siden av mobilene, som man får i mye billigere utgaver :)

 

 

Bare delvis. Netthastighet og pris, kamerakvalitet, og betaling med mobil var ikke bra nok i 2010 til at folk flest ikke trengte alternativer. Man trenger dog ikke en så dyr telefon for disse tingene. Personlig synes jeg det er latterlig å betale så mye for en telefon med tanke på hva man får for under halvparten av prisen.

Lenke til kommentar

 

 

Klart det er mye penger, men nå erstatter en slik telefon ganske mange andre dingser vi før måtte dra med oss rundt. Det er kun til tung redigering og når ma skal skrive mye at en PC er et must. Kameraet på telefonene overgår kompaktkameraer fra få år tilbake. Og folk betalte for 3-6 lapper for et kompaktkamera alene.

Hvilke dingser har den erstattet som du har dratt rundt de siste 6-7 år?

 

 

Telefon, GPS/kart, musikkspiller, lommelykt, radio, bærbar TV, lommebok, busskort, fotoapparat, videokamera, 7. sans/kalender, bærbar PC, avis, bok, kalkulator, etc.

 

 

Erh...

 

1. Jeg har hatt mulighet til alt dette på iP4 siden 2010 om jeg ville

2. Bærbar PC har ingen telefoner fortsatt erstattet (selv ikke med continoum).

3. Kindle er vesentlig bedre å lese elktroniske bøker på

4. Jeg bruker nettbrett eller laptop om jeg skal streame TV på farten

5. Innimellom må jeg fortsatt bruke ruterkort (jobbreiser mm)

6. Ingenting slår Garmin på sykkeltrening og drasse på telefon på trening er ikke alltid ønskelig.

7. Jeg har ikke spilt musikk mobilt på annet enn via telefon siden 2010.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ser flott ut, men å bruke så mye penger på en telefon?

 

Legger seg i samme prisklasse som toppmodeller fra de fleste andre kjente produsenter, ala HTC, Samsung, Sony osv.. Så ser ikke helt hvorfor folk stusser så voldsomt over prisen?

 

Dessverre så har jo prisene blitt noe stivere enn vi er vant til på grunn av svak kronekurs. Går vi noen år tilbake i tid så kunne vi fort sløyfet av 25% av prisen bare på grunn av valutakursforskjeller. Det er klart prisene føles stive når vi ser at prishopp på rundt 25% i eget markedet som resultat av at kronen har blitt enormt svekket iforhold til dollaren.

 

 

 

Når dere tester mobiler, hvor mye vektlegger dere egentlig pris?

 

 

Pris burde ikke vektlegges i en anmeldelse i det hele tatt. Pris er så subjektivt som det kan få blitt. For noen så vil en forskjell på 500kr i pris bety enormt mye, for andre så kunne det ikke betydd mindre.

 

Tek.no og øvrige sider som anmelder telefoner burde holde seg unna vurdering av pris. De har ikke noe utgangspunkt til å kunne vurdere prissetting ut ifra andre sin økonomi og prioriteringer, ergo vil det å ta med pris i vurderingen være en ekstremt dårlig idé som kan farge anmeldelsen veldig uten at det trenger å ha relevans for den som leser den.

 

En person burde ha såpass god oversikt og styre på egen økonomi og prioriteringer at de skal kunne lese en anmeldelse og selv klare å vurdere seg frem til hvorvidt produktet er verdt prisen for dem selv eller ikke.

 

 

 

Blant alternativene burde ikke iPhone 6S-variantene nevnes? Billigere, hodetelefonkontakt som virker og ytelsen er ikke så mye dårligere at det merkes på brukeropplevelsen. Selv iPhone 6 kan forsvares som et verdig kjøp den dag i dag.

 

 

iPhone 6S burde så absolutt nevnes. Selges nå rimeligere enn noengang, og har jo ifølge Anandtech, Linus TechTips og endel andre en teoretisk og opplevd/praktisk ytelse som overgår de fleste modeller på markedet til tross for at den nå er ett år gammel.

 

Apple A9 står jo ikke tilbake for telefoner med Qualcomm Snapdragon 820, som er det du finner i 99% av toppmodeller på markedet. Eneste modellene på markedet som utfordrer Apple A9 på ytelse er telefoner med Samsung Exynos 8890. Men Android telefoner med Exynos har en aldri så liten ulempe i form at veldig mye av programvaren i Android rett og slett ikke er spesielt godt optimalisert mot Exynos. Nå er jo riktignok Apple A9 trumfet av Apple A10 Fusion, logisk nok.

 

 

iPhone 6 er jeg litt mer skeptisk til å anbefale, hovedsaklig på grunn av 1GB RAM vs 2GB, og 3GB RAM på iPhone 7. Den noe begrensede mengden av RAM er en aldri så liten flaskehals. Og det er et ganske så stort hopp i ytelse mellom Apple A8 i iPhone 6 til Apple A9 i iPhone 6S og med ganske så proaktive utvikling og optimalisering mot nyere modeller i AppStore så kan iPhone 6 fort føles treg med årene som kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Litt spent på hva dere mener med "innelåst økosystem"?`

Bare en Apple-kunde kan vel ikke skjønne dette.

 

Denne tråden var egentlig ganske så seriøs, helt til du entret banen. Og det er ganske sjelden når det gjelder tråder som omhandler iPhone/Apple på noen måte.

 

Men av en eller annen grunn er det de samme som går igjen hele tiden, når en Apple-tråd dras til en "standard" Apple-tråd, der Apple-eiere mobbes, og alt fra Apple tydeligvis er djevelens verk.

 

Har spurt deg før, uten å noen gang få svar: Hvorfor hater du Apple så mye, at du må mobbe de som bruker Apple-utstyr? Hvorfor har du utviklet en slik tvangstanke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Blant alternativene burde ikke iPhone 6S-variantene nevnes? Billigere, hodetelefonkontakt som virker og ytelsen er ikke så mye dårligere at det merkes på brukeropplevelsen. Selv iPhone 6 kan forsvares som et verdig kjøp den dag i dag.

Noen sier at 6s til og med oppleves raskere enn 7 i enkelte tilfeller, f.eks. ved åpning av apper. Sikkert pga. at 6s alltid bruker A9-kjernene, mens 7 skifter over til de to sparekjernene under enkle oppgaver. 

 

 

Dette ville jeg tatt med en stor klype salt inntil videre. Anandtech kommer nok med dypdykk som vil bekrefte/avkrefte dette om ikke så alt for lenge.

 

Grunnen til at jeg vil ta det med en klype salg er fordi dette høres ut som en konklusjon noen som innbiller seg selv at de har peiling kunne påstått. "Siden den har to lav-effekt kjerner som den bruker for å spare strøm, så er den sikkert tregere i de tilfellene hvor telefonen og operativsystemet mener og føler den ikke trenger høy ytelse".

 

Jeg vil ha dette noe bedre dokumentert før jeg konkluderer med noe i den ene eller andre retningen. Jeg vil også tro at både apper og operativsystemet i seg selv vil bli bedre og bedre optimalisert rundt big.LITTLE kjerne i Apple A10 Fusion med tiden.

 

 

Nå har jeg samboer sin iPhone 6S og iPhone 7 for hånden, de kjører jo nå helt identiske oppsett da jeg bare har tatt backup og gjenopprettet det over på den nye telefonen. Testet raskt med oppstart av de samme appene på hjemskjermen hennes og for meg så virker det som iPhone 7 generelt er hakket raskere på å åpne litt større spill blant annet. Men forskjellene var ganske så minimale, så jeg kunne ikke måle noen umiddelbar forskjell.

 

 

 

 

Stusser alltid litt på minusene som blir gitt.

 

Jeg stusser på dine kommentarer rundt minusene. Stor ramme er et objektivt minus, og innelåst system er i seg selv en ulempe (selv om det også ofte følger med noen fordeler). Og størrelsen er en reell ulempe for mange.

 

AtW

 

Greit nok det, blir jo litt subjektivt fra meg også :) At systemet er låst er derimot totalt idiotisk å gi minus for da det gjelder et selskap som alltid har kjørt den linja. Det er altså et minus at XB, PS og Nintendokonsoller er låst?

 

Ja, det er åpenbare minuser at konsollene er låst, og man ser jevnlig baksiden med det. At produkter fra et selskap alltid har hatt et gitt minus gjør vel ikke at man ikke skal trekke for det?

 

Det er åpenbare fordeler ved å ha et låst system også, skal man gi pluss for fordelene ved låst system og minus for ulempene ved låst system? Det går opp i opp og de nuller hverandre ut.

 

Edit; Jeg burde presisert det i mine kommentarer på minusene selvfølgelig. Tenker ikke alltid på å presisere ting godt nok så takk for den :)

 

 

 

Hmmm prisen vil definitivt synke etterhvert, derfor er det lurt å vente noen måneder.

 

 

Neppe. Prisen på iPhone's holder seg vanvittig stabilt inntil en ny modell annonseres. Unntaket er tilbud ifra operatører mot binding av abonnement over 12 mnd. Men disse dukker sjeldent opp før etter minimum 4-6 mnd.

 

 

 

 

 

 

Stusser alltid litt på minusene som blir gitt.

 

Jeg stusser på dine kommentarer rundt minusene. Stor ramme er et objektivt minus, og innelåst system er i seg selv en ulempe (selv om det også ofte følger med noen fordeler). Og størrelsen er en reell ulempe for mange.

 

AtW

 

Greit nok det, blir jo litt subjektivt fra meg også :) At systemet er låst er derimot totalt idiotisk å gi minus for da det gjelder et selskap som alltid har kjørt den linja. Det er altså et minus at XB, PS og Nintendokonsoller er låst?

 

 

Det er helt klart en av de største ulempene med Apple og konsollene du nevnte. Hva mener du er fordelene, forresten?

 

 

 

 

En stor fordel med et låst økosystem er optimalisering. Det er jo ikke uten grunn at Apple feier de fleste av banen hva gjelder strømforbruk/effektivitet og ytelse. Det skyldes jo først og fremst den tette integreringen og kontrollen over egen maskinvare og programvare.

 

Andre fordeler er jo raske og effektive oppdateringer av operativsystemet uten at du må sitte å vente på at produsentene skal få ut fingeren. Og du slipper veldig mye av problematikken rundt fragmentering.

 

Er bare å se på siste utgave av "The WAN-Show" hos Linus Tech Tips hvor de snakker om at utviklerne de kjenner til sier at hovedutfordringen ved å utvikle apper og spill til Android er at for å nå et bredt publikum så må de sørge for at de også fungerer på "dritt telefoner" med så lite som 512MB RAM og håpløst svake prosessorer. Det er ytterst få utviklere som bryr seg om spesifikasjoner og "mulighetene" som toppmodellene åpner for, da brorparten av det aktuelle nedslagsfeltet som er Androidbrukere ikke har disse toppmodellene, ergo så er det å investere i optimalisering mot disse modellene lite økonomisk.

 

Og hvis utviklerne ikke bryr seg om eller optimaliserer mot disse modellene, hva er det poenget med maskinvaren? Apple på sin side har et mye tettere og samkjørt økosystem. Det er langt færre modeller å forholde seg til, og samtlige modeller har til enhver tid det som tilsvarer helt tipp-topp SoC og ytelse for det året de blir lansert.

 

 

 

Et lukket økosystem byr på både fordeler og ulemper, det er det liten tvil om. Det å late som et lukket økosystem ikke har fordeler fremstår ganske så naivt og ignorant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det rapporteres jo for øvrig ifra Head-fi.org at lydkvaliteten skal være bedre på iPhone 7 og 7 Plus via Lightning til minijackovergangen enn den var via hodetelefonutgangen på iPhone 6S og 6S Plus. Skyldes trolig det at det sitter en separat DAC i selve overgangen, og som et resultat av at den har blitt flyttet ut av telefonen så blir den ikke påvirket av elektronisk støy som den blir når den er lokalisert inne i telefonen.

 

Nå har jo Apple alltid hatt god DAC og amplifier på telefonene sine, men det var visstnok noe mer støy og noe tull med "impediance" på de europeiske modellene av iPhone 6S og 6S Plus som et resultat av maksgrense på lydnivå som er påtvunget av EU.

 

Alt dette har blitt mer eller mindre perfekt ved bruk av ekstern DAC i overgangen som følger med. Det er jo et aldri så lite pluss oppi all negativiteten rundt at hodetelefonutgangen ble fjernet.

Lenke til kommentar

 

 

En stor fordel med et låst økosystem er optimalisering. Det er jo ikke uten grunn at Apple feier de fleste av banen hva gjelder strømforbruk/effektivitet og ytelse. Det skyldes jo først og fremst den tette integreringen og kontrollen over egen maskinvare og programvare.

 

Andre fordeler er jo raske og effektive oppdateringer av operativsystemet uten at du må sitte å vente på at produsentene skal få ut fingeren. Og du slipper veldig mye av problematikken rundt fragmentering.

 

Er bare å se på siste utgave av "The WAN-Show" hos Linus Tech Tips hvor de snakker om at utviklerne de kjenner til sier at hovedutfordringen ved å utvikle apper og spill til Android er at for å nå et bredt publikum så må de sørge for at de også fungerer på "dritt telefoner" med så lite som 512MB RAM og håpløst svake prosessorer. Det er ytterst få utviklere som bryr seg om spesifikasjoner og "mulighetene" som toppmodellene åpner for, da brorparten av det aktuelle nedslagsfeltet som er Androidbrukere ikke har disse toppmodellene, ergo så er det å investere i optimalisering mot disse modellene lite økonomisk.

 

Og hvis utviklerne ikke bryr seg om eller optimaliserer mot disse modellene, hva er det poenget med maskinvaren? Apple på sin side har et mye tettere og samkjørt økosystem. Det er langt færre modeller å forholde seg til, og samtlige modeller har til enhver tid det som tilsvarer helt tipp-topp SoC og ytelse for det året de blir lansert.

 

 

 

Et lukket økosystem byr på både fordeler og ulemper, det er det liten tvil om. Det å late som et lukket økosystem ikke har fordeler fremstår ganske så naivt og ignorant.

 

 

Er Apple så bra på batteri/strømforbruk? Det er ikke mitt inntrykk, telefonene har ikke spesielt lang batteritid.

 

Og andre produsenter har like "full kontroll på hardwaren", på sin telefoner. Spennvidden i ytelse har heller ingenting med et lukket økosystem å gjøre som sådan.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det rapporteres jo for øvrig ifra Head-fi.org at lydkvaliteten skal være bedre på iPhone 7 og 7 Plus via Lightning til minijackovergangen enn den var via hodetelefonutgangen på iPhone 6S og 6S Plus. Skyldes trolig det at det sitter en separat DAC i selve overgangen, og som et resultat av at den har blitt flyttet ut av telefonen så blir den ikke påvirket av elektronisk støy som den blir når den er lokalisert inne i telefonen.

 

Nå har jo Apple alltid hatt god DAC og amplifier på telefonene sine, men det var visstnok noe mer støy og noe tull med "impediance" på de europeiske modellene av iPhone 6S og 6S Plus som et resultat av maksgrense på lydnivå som er påtvunget av EU.

 

Alt dette har blitt mer eller mindre perfekt ved bruk av ekstern DAC i overgangen som følger med. Det er jo et aldri så lite pluss oppi all negativiteten rundt at hodetelefonutgangen ble fjernet.

 

"Noe tull med impedance", gir ikke så mye mening, men om du snakker om det jeg tror du gjør, så trenger man ikke å ha disse problemene selv om man har EU-regler. 

 

Disse mulighetene (som jeg mistenker i praksis folk sliter med skille på blindtester, om ikke forrige apple-dac var dårlig), har man forøvrig også med minijackutgang på telefonen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+014398532

Skikkelig bra telefon, sikkert. Synd at dem ikke satser på et batteri med litt bedre kapasitet. Kjipt med masse flotte funksjoner og ingen strøm..... Holder meg hos Ulefone med 6050 mAh batteri,så kan jeg i det minste nyte mine gjennomsnittlige funksjoner både lenge og vel... ?

Lenke til kommentar

 

 

En stor fordel med et låst økosystem er optimalisering. Det er jo ikke uten grunn at Apple feier de fleste av banen hva gjelder strømforbruk/effektivitet og ytelse. Det skyldes jo først og fremst den tette integreringen og kontrollen over egen maskinvare og programvare.

 

Andre fordeler er jo raske og effektive oppdateringer av operativsystemet uten at du må sitte å vente på at produsentene skal få ut fingeren. Og du slipper veldig mye av problematikken rundt fragmentering.

 

Er bare å se på siste utgave av "The WAN-Show" hos Linus Tech Tips hvor de snakker om at utviklerne de kjenner til sier at hovedutfordringen ved å utvikle apper og spill til Android er at for å nå et bredt publikum så må de sørge for at de også fungerer på "dritt telefoner" med så lite som 512MB RAM og håpløst svake prosessorer. Det er ytterst få utviklere som bryr seg om spesifikasjoner og "mulighetene" som toppmodellene åpner for, da brorparten av det aktuelle nedslagsfeltet som er Androidbrukere ikke har disse toppmodellene, ergo så er det å investere i optimalisering mot disse modellene lite økonomisk.

 

Og hvis utviklerne ikke bryr seg om eller optimaliserer mot disse modellene, hva er det poenget med maskinvaren? Apple på sin side har et mye tettere og samkjørt økosystem. Det er langt færre modeller å forholde seg til, og samtlige modeller har til enhver tid det som tilsvarer helt tipp-topp SoC og ytelse for det året de blir lansert.

 

 

 

Et lukket økosystem byr på både fordeler og ulemper, det er det liten tvil om. Det å late som et lukket økosystem ikke har fordeler fremstår ganske så naivt og ignorant.

 

 

Er Apple så bra på batteri/strømforbruk? Det er ikke mitt inntrykk, telefonene har ikke spesielt lang batteritid.

 

Og andre produsenter har like "full kontroll på hardwaren", på sin telefoner. Spennvidden i ytelse har heller ingenting med et lukket økosystem å gjøre som sådan.

 

AtW

 

 

 

Tatt i betraktning størrelsen på batteriet i telefonen sett opp imot batteritiden så mener jeg det. Spesielt når vi samtidig tar med i betraktning hvor raskt/kraftige SoC osv faktisk er på telefonen itillegg.

 

Tar vi iPhone 6S Plus, som visstnok har dårligere batteri enn iPhone 7 Plus og sammenligner med for eksempel Samsung Galaxy S7 Edge som har vesentlig større batteri så kommer jo Apple veldig godt ut;

 

80546.png

 

 

Og det er jo tiltross for at Apple sin LCD-skjerm visstnok trekker mer strøm enn Samsung sine AMOLED-skjermer osv..

 

 

Andre produsenter har da slettes ikke samme kontroll på maskinvaren. Apple designer sin egen SoC in-house spesifikt etter hva de ønsker med iPhone og iOS. En Qualcomm Snapdragon 820 til sammenligning er designet til å kjøre på Windows 10, Windows Phone, Android med mer.. De må legge til støtte for DirectX, OpenCL, OpenGL osv på maskinvarenivå. Apple trenger kun å sørge for at de har nøyaktig det de trenger i SoC da Apple AX brikken ikke skal benyttes i noe som helst annet enn iOS-enheter.

 

 

Og Androidprodusenter har heller ikke full kontroll på programvaren, det er begrenset hva de kan gjøre av eget fiksfakseri for optimalisering mot egen maskinvare. Er jo ikke uten grunn at til tross for at Exynos 8890 uten tvil er en bedre SoC med tanke på CPU enn Qualcomm Snapdragon 820, så gjør den det likevel ikke like godt i praksis sammenlignet med hva fordelen i ren kraft burde tilsi.

Lenke til kommentar

Det er helt klart en av de største ulempene med Apple og konsollene du nevnte. Hva mener du er fordelene, forresten?

 

Hvis du ikke vet det så har det ingenting å si for deg og ditt bruk, man velger det man vil ha/ har behov for. Jeg trenger ikke ramse opp, men "idiotsikring" er en av fordelene :)

 

Nei, jeg vet ikke hvilke fordeler DU foretrekker før du forteller om det.

 

Som sagt så er det mange åpenbare fordeler, men de vet du sikkert om :) Hva jeg tenker og "foretrekker" i forhold til fordelene/ ulempene er irrelevant da jeg har gått over til en superflott Nokia 108 :w00t:  og har derfor ingen preferanser verken den ene eller den andre veien.

 

 

nokia_108_-_itmarket.my_(1)__59219_zoom.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...