Gå til innhold

Nintendo Switch: Informasjon og generell diskusjon


Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da Pokemon Sword and Shield ble annonsert ble jeg riiimelig skuffa over at de nok en gang så ut til å innovere minimalt og følte at de så helt like ut som 3DS-spillene. Før gårdsdagens direct hadde jeg lave eller ingen forventninger, og ble egentlig noe positivt overrasket.

 

-Deilig og stilig med kamerakontroll og overworld pokemon en del steder. Pokemonene ser it til å passe bedre inn i verdenen og miljøet enn de gjorde i Let’s Go. Wild Areaene vi så virket kanskje litt tomme og uinteressante i seg selv, men forhåpentligvis kan dette bli bra.

-Kan bli kult med multiplayer raid-kamper mot gigantiske og kraftige pokemon

-Kult med gymkamper på en enorm stadion

-Karakterer har mange flere ansiktsuttrykk en før og ser ut til å bevege munnen mer realistisk (voice acting?)

-Så tydelig denne gangen at grafikken er bedre enn tidligere spill, men det imponerer fremdeles ikke noe voldsomt

-Fikk se noen nye pokemon. Helt greie design, men ikke noe å hoppe i taket for.

-Dynamaxing så kult nok ut, men blir nok gammelt fort og jeg er egentlig ikke så glad i sånne gimmicker. Gjør kampene litt mindre frie når man «må» legge opp til dynamax/z-move/mega evolution hver gang. Liker det bedre enn z-moves, men er mye mindre interessant enn mega evolution.

 

Litt usikker på om det blir kjøp, men var ganske lunken til gen 6 og 7 fram til release da jeg plutselig ble gira. Kommer sikkert til å skje igjen.

Lenke til kommentar

-Dynamaxing så kult nok ut, men blir nok gammelt fort og jeg er egentlig ikke så glad i sånne gimmicker. Gjør kampene litt mindre frie når man «må» legge opp til dynamax/z-move/mega evolution hver gang. Liker det bedre enn z-moves, men er mye mindre interessant enn mega evolution.

Er det ikke bare på utvalgte steder man kan gjøre det da? Fikk inntrykk at det nesten bare var hos gymledere du kunne bruke det. Isåfall blir det jo bare et friskt avbrekk fra den gamle tralten.

 

Egentlig lenge siden jeg har brydd meg om pokemon, men de klarte å lure meg til å spille (og like) Let's Go, så kanskje de klarer det igjen.

Lenke til kommentar

Er det ikke bare på utvalgte steder man kan gjøre det da? Fikk inntrykk at det nesten bare var hos gymledere du kunne bruke det. Isåfall blir det jo bare et friskt avbrekk fra den gamle tralten.

 

Egentlig lenge siden jeg har brydd meg om pokemon, men de klarte å lure meg til å spille (og like) Let's Go, så kanskje de klarer det igjen.

Sa de det? I så fall er det jo greit nok. Men den offisielle siden sier at dynamaxing er en «integral part of Pokémon battles in the Galar region», så er ikke så helt sikker der. Blir fort en nødvendig del av mega-spillet også, selv om det sikkert går an å velge regler som ekskluderer dynamax.
Lenke til kommentar

Da Pokemon Sword and Shield ble annonsert ble jeg riiimelig skuffa over at de nok en gang så ut til å innovere minimalt og følte at de så helt like ut som 3DS-spillene. Før gårdsdagens direct hadde jeg lave eller ingen forventninger, og ble egentlig noe positivt overrasket.

 

-Deilig og stilig med kamerakontroll og overworld pokemon en del steder. Pokemonene ser it til å passe bedre inn i verdenen og miljøet enn de gjorde i Let’s Go. Wild Areaene vi så virket kanskje litt tomme og uinteressante i seg selv, men forhåpentligvis kan dette bli bra.

-Kan bli kult med multiplayer raid-kamper mot gigantiske og kraftige pokemon

-Kult med gymkamper på en enorm stadion

-Karakterer har mange flere ansiktsuttrykk en før og ser ut til å bevege munnen mer realistisk (voice acting?)

-Så tydelig denne gangen at grafikken er bedre enn tidligere spill, men det imponerer fremdeles ikke noe voldsomt

-Fikk se noen nye pokemon. Helt greie design, men ikke noe å hoppe i taket for.

-Dynamaxing så kult nok ut, men blir nok gammelt fort og jeg er egentlig ikke så glad i sånne gimmicker. Gjør kampene litt mindre frie når man «må» legge opp til dynamax/z-move/mega evolution hver gang. Liker det bedre enn z-moves, men er mye mindre interessant enn mega evolution.

 

Litt usikker på om det blir kjøp, men var ganske lunken til gen 6 og 7 fram til release da jeg plutselig ble gira. Kommer sikkert til å skje igjen.

 

 

Veldig enig i mye av det du skriver her. Jeg fikk jo temmelig høye forventninger, eller forventninger er vel kanskje litt feil ord. Ettersom Nintendo/GameFreak/ThePokémonCompany eller hvem det var gikk ut å sa at Pokémon Let's Go spillene bare var mellomspill som førts og fremst var myntet på casuals som nettopp har oppdaget Pokémon via Pokémon Go og ikke var noe fullverdig Switch/konsoll release av Pokémonspillene så fikk jeg opp forventningene til hva disse nye spille skulle være.

 

Personlig så synes jeg GameFreak har sluppet ALT for billig unna i gud vet hvor mange år nå. Jeg har vokst opp med Pokémon og er en veldig stor fan av Pokémon og vil alltid være interessert i disse spillene.

 

Men gud bedre så lite RPG-serien har utviklet seg. Ser vi på Pokémon Red/Blue/Green og setter de opp med nye spill som Pokémon X/Y så er det fremdeles utrolig likt. Nå vil jeg ikke at de skal tulle så alt for mye med selve grunnformelen, for hver gang de prøver på det så blir det bare et dårligere spill spør du meg. Men serien har så vanvittig mye uforløst potensiale på så utrolig mange områder.

 

En langt mer involverende historie hadde jo vært en ting. Nå i 2019, og da spesielt på Nintendo Switch så er det egentlig ingen unnskyldning for å kjøre helt uten sammenhengende og god story med en klar rød tråd igjennom spillet, og dette burde kombineres med gode in-game cutscenes osv.. Serien har jo vært helt blottet voice acting og cutscenes, det var noe forsøk på cutscenes i Pokémon Sun/Moon og Ultra Sun/Moon men det var ikke mye å skryte av.

 

Selve kampene har jo potensiale til å føles langt mer flytende og naturlige med mer naturtro og troverdige animasjoner og effekter. Her kan det vel kanskje se ut som Pokémon Sword/Shield kanskje prøver på noe men vanskelig å dømme ut ifra videoene så langt.

 

Pokémon Let's Go gjorde kanskje den beste forbedringen i spillene på år og da ved å introdusere Pokémon synlige i verden. Nå går de sånn halvveis bort fra dette i Pokémon Sword/Shield som jo er helt latterlig, men de har det tydeligvis noen steder så vi må jo nesten se hvordan det er utført i praksis før man kan si noe her.

 

Spillene har nå også mulighet til å være langt større enn tidligere. Spillene tar vel normalt 25-35 timer å fullføre, noe som må sies å være veldig kort til å være JRPG så håper de kan gå bort fra at det må være 8-gym's, så Elite-4 osv og den formelen. Ha flere gymmer, hvor kanskje ikke absolutt alle er obligatoriske, kan gjerne ha flere forskjellige turneringer osv rundt på kartet og ikke bare at absolutt alt fører til Elite-4 og bare det osv osv.. Ganske mange muligheter og måter dette kan løses på men de er stortsett stuck i den samme formelen om og om igjen.

 

 

Nå som de først er på konsoll/Switch så er kravene ditto større. Kan ikke bare dasse rundt med det samme år etter år, spesielt ikke nå som maskinvaren, skjermstørrelse og potensiale for noe langt bedre er så til de grader til stedet denne gangen.

 

Men dessverre så virker det jo som de kjører veldig safe nok en gang. Det fremstår veldig som Pokémon X/Y bare oppskalert til Switch. Mange av de nye tingene som dynamax virker utrolig merkelig og unødvendig. Akkurat som Z-moves, Mega Evolution osv så ser de ikke ut til å tilføre noe interessant til gameplayet.

 

 

Eneste som virker nytt og interessant er "Wild Area" men vet fremdeles ikke nok om hvordan det fungerer og det hele virket myntet på Online Multiplayer. Det kan være kult det, men nå som Nintendo tar seg betalt for Online så forventer man automatisk at denne delen skal være ganske så bra og solid og gi endel merverdi til spillopplevelsen. Det holder ikke med clunky halvveis oppleveler som Nintendo dessverre er kjent for å levere hva gjelder Online Multiplayer biten i de fleste spill. RAID's virker veldig lovende, men alt står jo og faller på hvor bra Onlinebiten fungerer. Det å drive å kaste gigantiske Pokéballer osv ser jo bare snålt ut.

 

 

Dette med Stadioner osv er kjempekult, men er jo ikke særlig mer enn hva vi burde kunne forvente nå som det er konsollspill og ikke håndholdt. Det visuelle ser fint ut, men er ikke noe høydare de heller. Det gir et inntrykk av at spillet er åpent, som hadde vært veldig morsomt men mistenker nok at du må spille det i en relativt lineær form. Håper naturligvis at jeg tar feil.

 

 

Og sist men ikke minst, får vi justerbar vanskelighetsgrad? Det har vel kanskje vært spillets største problem siden Pokémon Platinum. De har vært helt blottet for utfordringer undervis i spillet, du kan nærmest spille det i blinde fra start til slutt. Det ødelegger utrolig mye av spillgleden og motivasjonen. Du må bevisst velge å ikke spille på en optimal måte om du vil ha en utfordring. Enten må de få opp vanskelighetsgraden, eller i det minste tilby spillere å justere denne selv.

Lenke til kommentar

Sa de det? I så fall er det jo greit nok. Men den offisielle siden sier at dynamaxing er en «integral part of Pokémon battles in the Galar region», så er ikke så helt sikker der. Blir fort en nødvendig del av mega-spillet også, selv om det sikkert går an å velge regler som ekskluderer dynamax.

"Dynamax is a phenomenon unique to specific locations in the Galar region, where Pokémon are able to take on gigantic appearances."

 

https://swordshield.pokemon.com/en-us/gameplay/pokemon-become-huge-dynamax/

 

 

 

Og sist men ikke minst, får vi justerbar vanskelighetsgrad? 

 

Neppe. Da får vi bare en haug med syvåringer uten selvinnsikt som velger høyeste vanskelighetsgrad og så klager fordi det er for vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...