Gå til innhold

Nintendo Switch: Informasjon og generell diskusjon


Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Du vet Switch er kraftigere enn Wii U? Fatter ikke at folk fortsatt tror Switch bare er en liten tullekonsoll. Se bare på Xbox One X. Størrelsen har fint lite å si.

Den er kraftigere enn en Wii U, og ingen har sagt det er en tullekonsoll - snarere tvert imot, så utbruddet ditt er veldig feilplassert - men det er fortsatt interessant å se hvor godt de får et spill som Skyrim til å kjøre på det som bokstavelig talt er en mobilprosessor.

 

Det er en Tegra X1 som sitter i Switch, samme som Shield TV. Finner benchmarks som plasserer den rundt en GTX 840M GPU, som er langt under minimumskravet for Skyrim på en PC. At Skyrim funker på Switch handler da om hvor effektivt chippen kan utnyttes på en dedikert gamingkonsoll med kort vei til chipen, og hvor spillet porteres til å kjøre på spesifikk hardware. Det er denne typen optimalisering som gjør at spillkonsoller ofte klarer mer med mindre, og som gjør at det er interessant å se hva de har fått til å kjøre på en mobilprosessor

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Kan noen forklare meg hvofor Switch er kraftigere enn Wii U? Hvordan kan en mobile-chip være kraftigere enn en stasjonær konsoll?

Mange år mellom dem, og Wii U hadde ikke akkurat banebrytende teknologi. Silikonet i Wii U er vel 40nm, mot 20nm i Tegra X1, innom 14nm på litt nyere brikker (inkl Kaby Lake) og nedi 10nm på f.eks Snapdragon 835. Mindre prosess gir bedre strømeffektivitet og mindre varme, og plutselig må ikke en brikke ha fast strømforsyning og tonnevis med avkjøling for å fungere lenger. Det er det som er den reelle forskjellen mellom en mobil brikke og en stasjonær en - hvor balansen går med kjøling og strømforsyning.

 

I tillegg kommer andre endringer, som arkitektur

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

 

Kan noen forklare meg hvofor Switch er kraftigere enn Wii U? Hvordan kan en mobile-chip være kraftigere enn en stasjonær konsoll?

Mange år mellom dem, og Wii U hadde ikke akkurat banebrytende teknologi. Silikonet i Wii U er vel 40nm, mot 20nm i Tegra X1, innom 14nm på litt nyere brikker (inkl Kaby Lake) og nedi 10nm på f.eks Snapdragon 835. Mindre prosess gir bedre strømeffektivitet og mindre varme, og plutselig må ikke en brikke ha fast strømforsyning og tonnevis med avkjøling for å fungere lenger. Det er det som er den reelle forskjellen mellom en mobil brikke og en stasjonær en - hvor balansen går med kjøling og strømforsyning.

 

I tillegg kommer andre endringer, som arkitektur

Dude... Silicon = silisium. Det er ikke fake pupper i prosessorbrikker...

 

(silicone = silikon. Og silicon valley er oversatt til silisiumdalen på norsk...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt mulig. Å diskutere noe slik på norsk er en håløs sak

Nei. Det er ikke håpløst. Det er bare å kunne oversettelsen. Var bare å rette opp i en ganske vanlig feiloversetting. Men sist jeg sjekket var det norske ordet for "silicon" silisium (og også det stoffet som brukes til å lage databrikker) og det norske ordet for "silicone" silikon.

 

Skal la det ligge videre nå ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Greit å vite ja, men det er generelt irriterende nok å diskutere noe teknisk på norsk til at jeg har gitt opp å slå opp ord.

Ser ingen grunn til å oversette hvert tekniske ord da mottakeren som oftest skjønner hva det snakkes om dersom man skriver chipset eller processor eller andre engelske tekniske ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Den ene siden av skjermen/ det som utgjør skjermen "stikker ut"/ over linja iforholdt til den andre siden, føles som den spretter ut. Men det er fortsatt langt i fra. Noe å bry seg om? 

Lenke til kommentar

Den ene siden av skjermen/ det som utgjør skjermen "stikker ut"/ over linja iforholdt til den andre siden, føles som den spretter ut. Men det er fortsatt langt i fra. Noe å bry seg om?

Sjekket om konsollen har vridd seg litt? Har sett flere tilfeller hvor konsollen har begynt å bøye seg litt og i noen tilfeller så spretter skjermen litt ut. Har sett disse på reddit og flere av de har kontaktet NOA (nintendo of america) og fått det reparert på garanti. Antar at Nintendo her til lands legger seg på samme list da de har anerkjent det som en produksjonsfeil.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

 

Den ene siden av skjermen/ det som utgjør skjermen "stikker ut"/ over linja iforholdt til den andre siden, føles som den spretter ut. Men det er fortsatt langt i fra. Noe å bry seg om?

Sjekket om konsollen har vridd seg litt? Har sett flere tilfeller hvor konsollen har begynt å bøye seg litt og i noen tilfeller så spretter skjermen litt ut. Har sett disse på reddit og flere av de har kontaktet NOA (nintendo of america) og fått det reparert på garanti. Antar at Nintendo her til lands legger seg på samme list da de har anerkjent det som en produksjonsfeil.

 

 

Det er ikke mye, kan ikke se noen ledninger eller noe, men du kjenner det hvis du føler med fingern på begge sider. 

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

Finnes det et godt puzzle` til Switch`n, eller lignende?

 

Koser meg fremdeles stort med Zelda, men skulle gjerne hatt noe annet ved siden av :)

Helst ikke Candy`crush-style. Det er liksom litt utgått føler jeg.

 

 

PuyoPuyo-Tetris, Snipperclips og Snakepass er tre vidt forskjellige "puzzle"-spill. Og selvfølgelig World of Goo, hvis du ikke har spilt det før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Finnes det et godt puzzle` til Switch`n, eller lignende?

 

Koser meg fremdeles stort med Zelda, men skulle gjerne hatt noe annet ved siden av :)

Helst ikke Candy`crush-style. Det er liksom litt utgått føler jeg.

 

 

PuyoPuyo-Tetris, Snipperclips og Snakepass er tre vidt forskjellige "puzzle"-spill. Og selvfølgelig World of Goo, hvis du ikke har spilt det før.

 

 

Takk for det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...