Gå til innhold

Tusenvis som har plombert sin TV kan likevel bli nødt til å betale NRK-lisens


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Velkommen til samfunnet vi lever i, hvor neste alle bidrar, noen mye mer enn andre, og enkelte skal være gratis passasjer. Slik er det over alt, skatter, avgifter. Det offentlige leverer tjenester, jeg betaler 50% av inntekta mi for å sponse disse, andre betaler ikkenoe.

NRK er mer enn TV...

 

 

Nå er vell ikke NRK en del av velferden... 

 

 

I mine øyne er det akkurat det, det er en samfunnstjeneste i likhet med gratis sykehusopphold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

– Hvis du ser på NRK på andre måter enn via et TV-apparat i heimen, uten at du betaler lisens til NRK, så er du en gratispassasjer, og det blir urettferdig overfor fellesskapet, fortalte Tore Olaf Rimmereid til Tek.no.

 

Ja, det er greit nok. Men ikke alle som har en smarttelefon, PC, nettbrett, you name it, ser på NRK. 

Blir ikke det urettferdig overfor de som ikke ser på NRK? De skal altså betale for noe de ikke bruker? Siden vi er inne på passasjerer, det blir som om alle som bor i Norge skulle betalt en fast avgift til NSB eller Ruter for å forhindre de som sniker på bussen/toget.

Jeg fatter ikke at de ikke ser hvor latterlig denne modellen er. Hvor vanskelig kan det være, gjør NRK nett-TV til en innloggingsløsning der du logger inn med lisensnummer som beviser at du har betalt lisensen, eller du betaler en fast sum per måned (som alle andre tilsvarende tjenester får til helt fint).

 

 

Velkommen til samfunnet vi lever i, hvor neste alle bidrar, noen mye mer enn andre, og enkelte skal være gratis passasjer. Slik er det over alt, skatter, avgifter. Det offentlige leverer tjenester, jeg betaler 50% av inntekta mi for å sponse disse, andre betaler ikkenoe.

NRK er mer enn TV...

Jeg betaler mer enn gjerne skatter og avgifter for å finansiere infrastruktur, helsevesen o.l., men jeg gidder ikke betale for en TV/radio tjeneste som jeg ikke har noen glede eller nytte av. Jeg vil heller at de ca 3000 kronene går til noen cm ekstra asfalt på veien.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

NRK kan som TV2/TVN kreve login på nett slik at kun abonnenter får adgang, det kan være passord på lisensfakturaen eller lignende.

 

Ingen grunn til å påtvinge alle lisens, og hvis man vil det - så kan man like godt finansiere stats-tv via ordinær skatt uten egen faktura. Forutsetter selvsagt at avgiften går ned like mye ved flere tvangskunder - slik at provenyet blir flatt - men antar NRK ser en mulighet for mer her...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg informerte NRK om at TV-en er satt bort.

 

Har hverken mottakerutstyr, eller interesse for en eneste TV-kanal.

 

Jeg bruker fortsatt TV-en, men kun som en forlengelse av mine PC-skjermer slik at jeg fremdeles kan nyte film i sofaen. Ja, jeg dro en liten løgn når jeg informerte om at den var satt bort, men det bryr meg fint lite. De har da ingenting med min bruk av TV-en å gjøre, og siden jeg ikke ser på NRK i noen som helst form har jeg god samvittighet.

 

Det er helt klart fordeler med en upartisk statskanal. De lager mye godt innhold og dokumentarer som gleder og belærer mange. Men film og serier holder for min del. Vil jeg lære noe, leser jeg heller om det på nettet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Ingen av de politiske partiene viser positiv støtte til dette, ingen innbyggere.. Så dette er vel bare en sak å skrive ekstra mye om, fordi det hisser opp folket.. Kommer neppe til å skje. Kommer noen endringer til å skje, kan det være at PCer og mobiler blir lisensbelagt.

 

Og siden så å si alle norske husstander har mobil og nettbrett, blir jo alle lisenbelagte uansett.

Det er da også hensikten.

Maksimum penger inn er overordnet mål, å ta dette over skatteseddelen som mindre viktige tjenester som sykehus og politi er ønsket da det vil be kutt i trange tider.

Lenke til kommentar

 

 

 

I mine øyne er det akkurat det, det er en samfunnstjeneste i likhet med gratis sykehusopphold.

 

 

Hjelper ikke at du synes det, det er fortsatt ikke en del av velferden. 

 

 

Forde du ikke syns det ?

 

NRK er folkefinansiert kultur, kultur er velferd. Du betaler også for at folk skal bruke Opera i Oslo, uansett hvor i norge du bor.

Endret av Insomnis
Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å se tallene fra TNS Gallup og deres TV-meter om hvor mange 'omvente gratispassasjerer' NRK drar nytte av. Altså folk som aldri er innom NRK og deres kanaler. TNS Gallup har jo faktiske data om hva folk ser og hører på, så det burde jo gå greit å få tilgang på når denne avgjørelsen skal takes. Det spørs om gratispassasjerene er urettferdig ovenfor fellesskapet slik NRK sier, eller om det faktisk sitter en relativt stort gruppe der ute som allerede med dagens løsning 'urettferdig' må betale for noe de ikke drar noen nytte av.

 

Personlig mener jeg at lisensavdelingen er bortkastede penger. Enten får man definere NRK som en tjeneste for hele samfunnet og dermed ta betaling gjennom skatten, ellers får man ta seg betalt ved hjelp av lisens ovenfor folk som faktisk ønsker tjenesten. I så fall kan man gjerne operere med en 'opt-out'-løsning og lage innloggings- og autentiseringsløsninger for å beskytte mot gratispassasjerer, slik som alle andre tjenestetilbydere gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har vi allerede hatt en liknende artikkel nylig. Men, skriv gjerne flere nye artikler om samme tema. Håper inderlig politikerne gjør en fornuftig avgjørelse, og ikke bare lar seg forføre av en pengesugen NrK-bedrift.

 

Gjør da en del kutt, slik som politikere gjør best. Men, først etter kraftige kutt, nedslaktning av Nrk-sin drift og oppgaver, så kan jeg godta at det legges over skatteseddelen noen år.

 

Så kan man om 5 år igjen ta stilling til neste spørsmål, om det er rettferdig at bare Nrk skal ha sponsing. Da tenker jeg at det er over og ut for Nrk med statskassesugerør, og at de må konkurrere på like vilkår som andre TV-/Radio-kanaler. Da har Nrk hatt nok år til å omlegge driften og møte markedet, tenker jeg.  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

I mine øyne er det akkurat det, det er en samfunnstjeneste i likhet med gratis sykehusopphold.

Man må betale for tannleger. Du mener altså at underholdning fra NRK er viktigere enn tannhelse, og på linje med livsviktig legebehandling?

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Alt de trenger å gjøre for å slippe "gratispassasjerer" er å ha innlogging knyttet opp mot lisensnummer for å bruke NRK på nett. Men da kan jo heller ikke kreve penger fra folk som faktisk ikke bruker NRK i det hele tatt, så her er det vel heller grådighet som styrer avgjørelsene.

Lenke til kommentar

 

I mine øyne er det akkurat det, det er en samfunnstjeneste i likhet med gratis sykehusopphold.

Man må betale for tannleger. Du mener altså at underholdning fra NRK er viktigere enn tannhelse, og på linje med livsviktig legebehandling?

 

 

Merkelig å dra den konklusjon, det er ett helt annet tema. Mange samfunnstjenester man kan diskutere viktigheten av, som jeg nevnte her Opera'n i Oslo, ikke noe jeg benytter meg av selv om jeg er med å finansiere den, men jeg ser likevel verdien av det i et utviklet samfunn. På samme måte som jeg ser verdien av tjenestene NRK tilbyr, selv om jeg ikke benytter meg så mye av de heller.

 

Jeg syns også jeg burde slippe å betale NRK lisens for 10 år siden, når jeg var i 20 årene, og jeg skjønner veldig godt at yngre folk som har ett helt annet forhold til TV har lite til overs for den avgiften. Det er vanskelig å akseptere å betale for noe når man ikke føler at man får noe direkte igjen for det, selv dagens sosialist politikere liker å mele sin egen kake. Men sånn er nå det Norske samfunn bygget opp, og vi omtales ofte som en av verdens beste land å leve i, nettopp pga slike grunnpilarer som at alle skal bidra (etter evne) for felleskapet.

Endret av Insomnis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Metoden lisensinnkreving er antikvarisk og det er på høy tid å fjerne den til fordel for noe mer moderne, som for eksempel å ha en post i beskatningen, men det er én liten hake ved det hele. Jeg forventer da et demokratisk (ved avstemming, ikke noe nominert utvalg) styre om hva som skal vises. Gjerne elektronisk. Da kan man lett se hvor mange som er interessert i kvasi-realitetsoppgulp som vises om kvelden, eller et fandens fuglerede minutt for minutt. Til og med nyhetene i dag er "lik" på alle kanaler, NRK inkludert. Samme dritten som vises, da trengs ikke NRK.

 

Det er ganske udemokratisk at man må betale for noe man ikke får ta del i. Eller hur? Hvis jeg får være med å bestemme (igjen, digital avstemming pr program eller noe i den duren) kan jeg være med på å betale.

 

Kommer det til å skje? Aldri.

Velkommen til demokratiet Norge. #NotReally

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes de som er ekstremt vanskelig stilt, samt studenter, skal slippe å betale full lisens (som den er i dag). Jeg husker hvordan det var når jeg var student selv. Det blir jo til at man ikke kan ha TV.

 

At hver husstand skal betale NRK-lisens uavhengig av om man har TV eller ikke, er bare mulig i gamle kommuniststater. Få det heller over på skatteseddelen, så får de betale de som har råd. Jeg betaler gledelig. Liker NRK, men liker ikke metodene for finansieringen som nå diskuteres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...