Gå til innhold

Tusenvis som har plombert sin TV kan likevel bli nødt til å betale NRK-lisens


Anbefalte innlegg

 

Ja, Storbrittania har jo nettopp bevist hvor bra Direkte demokrati virker. "Oi, ble resultatet slik, jeg tror jeg vil endre stemmen min jeg". Politikere på begge sider av saken trekker forde de ikke kan håndtere resultatet. På samme måte som når MS la ut en kunstig AI på twitter som skulle "læres opp" av folket. Det tok 1 dag så var den både rassist og nazist. Det er kanskje greit at enkelte ikke får dele meningen sine, selv om politikere ofte omtales som uærlige så finnes det en ganske stor del av befolkningen som er mye værre, og ikke minst inkompetente til å mene noe om hva som er best for felleskapet.

 

 

 

Politikere er av folket. Derfor det heter folkevalgte.

 

Det er ingenting som tilsier at politikere er en "bedre type menneske" enn befolkningen generellt sett.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Hvordan logger man inn på radio ? Hvordan logger man inn i kabelnett/rikstv hvor signaler distribueres åpent ?

 

 

Reklamefinansiert er jo en løsning. Ellers vil radio kunne overtas av streaming, og da behøver man ikke legge på reklame. Er bare å få tvunget mobiloperatørene til større datakvoter det.. De fleste har en mobiltelefon, etterhvert så vil de fleste få blåtann i bilradioene sine. Til slutt så vil alle kunne streame radio fra internett.

 

Det er bare "dere som" er så gammeldagse i tankegangen.

 

Nrk er en dinosaur. Dinosaurer gjør ikke særlig rettferdige valg. Hadde de vært smartere så hadde de innsett at streaming er den dessidert smarteste tilnærmingen til framtidig radio. Infrastrukturen er oppadgående. Hastigheten på mobilnettet oppadgående. Prisene på sikt til mobildata vil nok falle.

 

DAB og DAB+ er avleggs før det ble innført. DAB kan ikke måle seg med FM-kvaliteten, pga. horribel kompresjon og at det skvises inn for mange radiokanaler på det begrensede båndet. Det krever spesialutstyr for mottak. Rett og slett et forferdelig valg. Verden generellt har nesten ikke hørt om DAB, men er noe som vi her på berget og i nasjoner som England er de større pådriverne for. Altså temmelig lokalt. Man tvinger Kina til å skulle produsere utstyr til DAB-radio, når man sikkert kunne ha produsert streamingvennlige bilradioer istedetfor.

 

Attpåtil, så vil de legge ned FM, slik at folk med eldre mottagerutstyr blir nødt å komme med over, dersom de ønsker seg radio. Det er så moldbo som det går an.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja, Storbrittania har jo nettopp bevist hvor bra Direkte demokrati virker. "Oi, ble resultatet slik, jeg tror jeg vil endre stemmen min jeg". Politikere på begge sider av saken trekker forde de ikke kan håndtere resultatet. På samme måte som når MS la ut en kunstig AI på twitter som skulle "læres opp" av folket. Det tok 1 dag så var den både rassist og nazist. Det er kanskje greit at enkelte ikke får dele meningen sine, selv om politikere ofte omtales som uærlige så finnes det en ganske stor del av befolkningen som er mye værre, og ikke minst inkompetente til å mene noe om hva som er best for felleskapet.

 

 

 

Politikere er av folket. Derfor det heter folkevalgte.

 

Det er ingenting som tilsier at politikere er en "bedre type menneske" enn befolkningen generellt sett.

 

 

Hva er en "bedre type menneske", det finnes mye ymse og inkompetente politikere, men de med viktige stillinger og makt har ofte god hjelp til å til å ta valg og mene noe om saker.Besluttninger tas på grunnlag av diskusjoner og konsekvensutredninger, i motsetning til mange "vanlige folk" som leser en påstand på facebook og innretter livet sitt etter det som om det var en sannhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også har du lobbyvirksomhet, slik som Rimmereid prøver seg på for å mele Nrk sin forretningsmodell overfor Stortinget. Ikke særlig positivt akkurat det heller. Så politikere lar seg påvirke av alle slags påvirkere. De som får påvirket minst, er gjerne slike som oss.

 

Vi må ty til nettfora, og det er ikke sikkert vi blir hørt på en gang, i fra de på Stortinget. Kan hende vi blir hørt, men vi vet lite om det. Lobbyistene er såpass påtrengende at politikerne gjerne ikke kan unngå dem?

 

Siden vi mangler direkte demokrati, så er det eneste vi kan gjøre, det er å stemme på populister.

 

Så neste gang det kommer en populist som mener at vi bør legge ned Nrk, så er han/hun garantert min stemme til valget.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvordan logger man inn på radio ? Hvordan logger man inn i kabelnett/rikstv hvor signaler distribueres åpent ?

 

 

Reklamefinansiert er jo en løsning. Ellers vil radio kunne overtas av streaming, og da behøver man ikke legge på reklame. Er bare å få tvunget mobiloperatørene til større datakvoter det.. De fleste har en mobiltelefon, etterhvert så vil de fleste få blåtann i bilradioene sine. Til slutt så vil alle kunne streame radio fra internett.

 

Det er bare "dere som" er så gammeldagse i tankegangen.

 

Nrk er en dinosaur. Dinosaurer gjør ikke særlig rettferdige valg. Hadde de vært smartere så hadde de innsett at streaming er den dessidert smarteste tilnærmingen til framtidig radio. Infrastrukturen er oppadgående. Hastigheten på mobilnettet oppadgående. Prisene på sikt til mobildata vil nok falle.

 

DAB og DAB+ er avleggs før det ble innført. DAB kan ikke måle seg med FM-kvaliteten, pga. horribel kompresjon og at det skvises inn for mange radiokanaler på det begrensede båndet. Det krever spesialutstyr for mottak. Rett og slett et forferdelig valg.

 

Attpåtil, så vil de legge ned FM, slik at folk med eldre mottagerutstyr blir nødt å komme med over, dersom de ønsker seg radio. Det er så moldbo som det går an.

 

 

Når jeg setter meg i bilen så  skrur radio'n seg på automatisk på den kanalen jeg hørte på sist. Løsningen du foreslår vil utelukke en stor del av befolkningen samtidig som det er ett gigantisk tilbakeskritt i brukervennlighet. Først skal jeg vente opptil 1 minutt på at BT koblingen oppdager hverandre og kobler sammen, så skal jeg dra frem mobilen, åpne en app og velge kanal. Hvis jeg ønsker å bytte kanal mens jeg kjører så må jeg parkere bilen (mobilbruk mens du kjører er ulovlig).

 

Også drar du frem ord som dinosaur, NRK er ett foregangs selskap, de leverte åpne teknologier flere år før konkurrenter, mens eks Netflix med flere fortsatt baserte seg på propriære teknologier som var nedlagt og stoppet utviklingen. Ta en titt på nrkbeta.no så får du inntrykk av hvordan NRK følger med på og jobber med ny teknologi.

 

Når det gjelder DAB er jeg fullstendig enig, det er ett dårlig valg og teknologien er ikke bra nok.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Når jeg setter meg i bilen så  skrur radio'n seg på automatisk på den kanalen jeg hørte på sist. Løsningen du foreslår vil utelukke en stor del av befolkningen samtidig som det er ett gigantisk tilbakeskritt i brukervennlighet. Først skal jeg vente opptil 1 minutt på at BT koblingen oppdager hverandre og kobler sammen, så skal jeg dra frem mobilen, åpne en app og velge kanal. Hvis jeg ønsker å bytte kanal mens jeg kjører så må jeg parkere bilen (mobilbruk mens du kjører er ulovlig).

 

Også drar du frem ord som dinosaur, NRK er ett foregangs selskap, de leverte åpne teknologier flere år før konkurrenter, mens eks Netflix med flere fortsatt baserte seg på propriære teknologier som var nedlagt og stoppet utviklingen. Ta en titt på nrkbeta.no så får du inntrykk av hvordan NRK følger med på og jobber med ny teknologi.

 

Når det gjelder DAB er jeg fullstendig enig, det er ett dårlig valg og teknologien er ikke bra nok.

 

 

 

Du svartmaler situasjonen. Det tar kanskje ikke et halvt minutt en gang i et ordentlig system. Dessuten, så kan det utstyrsmessig bli svært mye bedre i framtiden.

 

Vi vil få SIM-brikkeløse mobiltelefoner. Og da er det en smal sak å lodde på en e-SIM brikke i en hver moderne bilradio også i fra fabrikk. Da slipper du en Bluetooth-oppkobling som du skisserer, og du har en tvilling-e-SIM abonnement hos din mobiloperatør.

 

Da blir også bilradio for første gang en del av IoT (Internet of Things).

 

Jo-kei. Da er Nrk både en dinosaur og andre ganger et foregangsselskap.

 

TV-modellen er uansett ganske avleggs, da folk begynner å bli svært vant med fri seertilgang som i fra Netflix, HBO, akkurat når det passer dem best å se programmet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ser diskusjonen dreier litt inn på hvem politikere representerer.

Politikerne representerer ikke flertallet.

Politikerne representerer ikke velgerne sine.

Politikerne representerer de verdier og politikk som er vedtatt i egne partier via landsmøter og liknende.

 

En Ap-politiker representerer derfor ikke flertallets interesser og heller ikke automatisk velgernes interesser. Den representerer den politikken som er opplest og vedtatt av Ap i fellesskap. At velgerne ikke aner hva de stemmer på er en helt annen deal.

 

IMO skulle alle velgere gått gjennom en obligatorisk multiple choice test før hvert valg, slik at vi i det hele tatt kan få et opplyst valg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Når jeg setter meg i bilen så  skrur radio'n seg på automatisk på den kanalen jeg hørte på sist. Løsningen du foreslår vil utelukke en stor del av befolkningen samtidig som det er ett gigantisk tilbakeskritt i brukervennlighet. Først skal jeg vente opptil 1 minutt på at BT koblingen oppdager hverandre og kobler sammen, så skal jeg dra frem mobilen, åpne en app og velge kanal. Hvis jeg ønsker å bytte kanal mens jeg kjører så må jeg parkere bilen (mobilbruk mens du kjører er ulovlig).

 

Også drar du frem ord som dinosaur, NRK er ett foregangs selskap, de leverte åpne teknologier flere år før konkurrenter, mens eks Netflix med flere fortsatt baserte seg på propriære teknologier som var nedlagt og stoppet utviklingen. Ta en titt på nrkbeta.no så får du inntrykk av hvordan NRK følger med på og jobber med ny teknologi.

 

Når det gjelder DAB er jeg fullstendig enig, det er ett dårlig valg og teknologien er ikke bra nok.

 

 

 

Du svartmaler situasjonen. Det tar kanskje ikke et halvt minutt en gang i et ordentlig system. Dessuten, så kan det utstyrsmessig bli svært mye bedre i framtiden.

 

Vi vil få SIM-brikkeløse mobiltelefoner. Og da er det en smal sak å lodde på en e-SIM brikke i en hver moderne bilradio også i fra fabrikk. Da slipper du en Bluetooth-oppkobling som du skisserer, og du har en tvilling-e-SIM abonnement hos din mobiloperatør.

 

Da blir også bilradio for første gang en del av IoT (Internet of Things).

 

Jo-kei. Da er Nrk både en dinosaur og andre ganger et foregangsselskap.

 

TV-modellen er uansett ganske avleggs, da folk begynner å bli svært vant med fri seertilgang som i fra Netflix, HBO, akkurat når det passer dem best å se programmet.

 

 

Overdriver på ingen måte når det gjelder bruk av mobil. Om det tar 1 minutt eller 30 sekunder har lite å si, den totale brukervennligheten er fortsatt elendig. Min erfaring er at det tar alt fra 10 sek til 1 minutt.

 

 

Tanken om sim kort i radio'n er jo spennende, internet radio finnes jo i stor grad allerede. Dog har jeg ikke hørt om det i bil. NRK kan ikke drive den utviklingen, det må produsenter av bilradio gjøre. NRK har i lang tid levert tjenesten du skisserer dog, de leverer radio over internet.

 

Merkelig at du henger ut NRK som en Dinosaur, ja de leverer fortsatt TV på "gamle" måten, men de leverer også i høyeste grad Morgendagens TV i form av internet streaming og apper på samme måte som Netflix og HBO. Jeg har NRK app på min Android baserte TV hvor jeg kan se på programmene akkurat når jeg vil. Dog er tilgjengeligheten på noe innhold begrenset av rettigheter.

Endret av Insomnis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott. Vi skal altså ikke lenger betale lisensavgift, men eksistensavgift. Alle husstander skal betale lisens for at NRK eksisterer. Det høres jo veldig logisk ut, spesielt for vi som ikke har TV eller andre skjermer i boligen overhodet som kan fremvise NRK sine sendinger. Har stor tro på at dette vedtaket blir innført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss, ligger NRK sin distribusjonsplattform ute som åpen kildekode? Det visste jeg ikke. Kan du legge ut link til NRK sin github-konto?

 

Innlegget ditt er så dumt at jeg tolker det som en spøk. Eller du er kanskje på ett nivå hvor du tror at åpen kildekode = github :S

 

Uansett, det jeg snakket om er at mens mange fortsatt brukte lukkede og begrensede teknologier som f.eks. Silverlight leverte NRK media basert på systemer som er innebygget og tilgjengelig i stort sett alle plattformer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott. Vi skal altså ikke lenger betale lisensavgift, men eksistensavgift. Alle husstander skal betale lisens for at NRK eksisterer. Det høres jo veldig logisk ut, spesielt for vi som ikke har TV eller andre skjermer i boligen overhodet som kan fremvise NRK sine sendinger. Har stor tro på at dette vedtaket blir innført.

 

På samme måte som du betaler vannavgift uavhengig av hvor mye vann du drikker, du betaler ofte faste avgifter på strøm (dog oftere relatert til bruk nå). Du betaler renovasjonsavgift uavhengig av hvor mye søppel du produserer. Du betaler pensjonsavgift/skatt uavhengig om du noen gang blir pensjonist. Du betaler veiavgift for siste halvår selv om du kjøpte bilen 30/12. osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Merkelig at du henger ut NRK som en Dinosaur, ja de leverer fortsatt TV på "gamle" måten, men de leverer også i høyeste grad Morgendagens TV i form av internet streaming og apper på samme måte som Netflix og HBO. Jeg har NRK app på min Android baserte TV hvor jeg kan se på programmene akkurat når jeg vil. Dog er tilgjengeligheten på noe innhold begrenset av rettigheter.

 

 

Man kan alltids diskutere litt for og i mot om Nrk er en dinosaur eller ikke.

 

Programsendemessig så er de jo det, i og med at vi har endelig har fått innarbeidet a la carté fra Netflix mf.

Utviklingen vil løpe i fra dem, jo lengre de utsetter å omstille seg, og jo lengre de nekter å innse at det gjerne finnes bedre tekniske løsninger som burde få full satsning. Hadde de hatt guts til å legge ned DAB før det ble en ordentlig snakkis, som folk tror de må skaffe seg for å bli lykkelige og framtidsrettede radiobrukere, og heller satset på streaming, så kunne vi unngått å oppleve en kortlevd teknologi. Trusselen om 2017-slukking av FM, er bare et styggt stikk i siden på folk.

 

Selvfølgelig kan DAB kjøres på videre, men de bør sette opp båndbredde, dersom det finnes arbeidsmonn igjen til å kunne implementere det uten at folk må kjøpe seg nye DAB versjon 3.0 radioer. Denne tankegangen vil en dag uansett møte sin naturlige sperre, i og med at jeg tviler på at folk vil kunne "fastvare-oppgradere" (firmware-upgrade) sine radioer.

 

DAB kan også kjøres videre på med sin svake lydkvalitet, men lytterne vil snytes fra en mer HiFi-løsning som man evt. kunne ha fått til med smart implementering. På streaming, så er det jo "kun" måten man pakker filene på som måtte være flaskehalsen (samt bredbåndet som som oftest er bredt nok da), og jeg tenker meg at de er mye mer oppdateringsvennlige, uten at jeg har så mye greie på disse lydformatene. Men, siden man har såpass mange lydformat allerede, så regner jeg nesten med at de på radiostreaming har noen flere formater å velge i enn hva DAB har satset på.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Flott. Vi skal altså ikke lenger betale lisensavgift, men eksistensavgift. Alle husstander skal betale lisens for at NRK eksisterer. Det høres jo veldig logisk ut, spesielt for vi som ikke har TV eller andre skjermer i boligen overhodet som kan fremvise NRK sine sendinger. Har stor tro på at dette vedtaket blir innført.

 

På samme måte som du betaler vannavgift uavhengig av hvor mye vann du drikker, du betaler ofte faste avgifter på strøm (dog oftere relatert til bruk nå). Du betaler renovasjonsavgift uavhengig av hvor mye søppel du produserer. Du betaler pensjonsavgift/skatt uavhengig om du noen gang blir pensjonist. Du betaler veiavgift for siste halvår selv om du kjøpte bilen 30/12. osv...

 

 

 

Gode poeng. Fy søren, der har vi som brukere av disse velferdsordningen virkelig mye effektiviseringspotensiale å ta tak i.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Merkelig at du henger ut NRK som en Dinosaur, ja de leverer fortsatt TV på "gamle" måten, men de leverer også i høyeste grad Morgendagens TV i form av internet streaming og apper på samme måte som Netflix og HBO. Jeg har NRK app på min Android baserte TV hvor jeg kan se på programmene akkurat når jeg vil. Dog er tilgjengeligheten på noe innhold begrenset av rettigheter.

 

 

Man kan alltids diskutere litt for og i mot om Nrk er en dinosaur eller ikke.

 

Programsendemessig så er de jo det, i og med at vi har endelig har fått innarbeidet a la carté fra Netflix mf.

<snip>

DAB gidder jeg ikke diskutere

</snip>

 

 

Endelig ? Ganske sikker på at jeg streamet NRK programmer (når jeg selv ønsket) lenge før Netflix ble lansert i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innlegget ditt er så dumt at jeg tolker det som en spøk. Eller du er kanskje på ett nivå hvor du tror at åpen kildekode = github :S

 

Uansett, det jeg snakket om er at mens mange fortsatt brukte lukkede og begrensede teknologier som f.eks. Silverlight leverte NRK media basert på systemer som er innebygget og tilgjengelig i stort sett alle plattformer.

Innlegget ditt er så latterlig at det er vanskelig å ta det seriøst. Nrk er verken mer åpen eller mindre åpen enn konkurrentene sine, jeg kan ikke se at de tilbyr teknologi som er voldsomt mye bedre for brukerne enn det f.eks. Netflix eller TV2 kan tilby.

 

Og apropos det å være tilgjengelig på alle plattformer. Når kommer NRK sitt innhold i sin helhet til å bli lagt ut på Youtube eller Netflix? Det er der folk er, ikke på en eller annen proprietær app eller nettside. Nrk sin nåværende strategi bidrar bare til mer fragmentering og dårligere brukervennlighet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Merkelig at du henger ut NRK som en Dinosaur, ja de leverer fortsatt TV på "gamle" måten, men de leverer også i høyeste grad Morgendagens TV i form av internet streaming og apper på samme måte som Netflix og HBO. Jeg har NRK app på min Android baserte TV hvor jeg kan se på programmene akkurat når jeg vil. Dog er tilgjengeligheten på noe innhold begrenset av rettigheter.

 

 

Man kan alltids diskutere litt for og i mot om Nrk er en dinosaur eller ikke.

 

Programsendemessig så er de jo det, i og med at vi har endelig har fått innarbeidet a la carté fra Netflix mf.

<snip>

DAB gidder jeg ikke diskutere

</snip>

 

 

Endelig ? Ganske sikker på at jeg streamet NRK programmer (når jeg selv ønsket) lenge før Netflix ble lansert i Norge.

 

 

 

Ja vel. Men, Netflix er det som virkelig har fått øynene opp for streaming selv hos den eldre garde. De hører stadig begrepet Netflix bli nevnt. De ser barna bruke det. De kjøper kanskje også ny TV som har har App-tilretteleggelse, slik at det ikke er så vanskelig å begynne å få brukt det.

 

Selv bruker jeg PS4 til Netflix, primært og spilling en svært sjelden gang  :wee:

Har ikke lastet ned Nrk-app'ene en gang. Selv om det er lett og at jeg kan bli "gratispassasjer".

 

Sånn sett så har jeg ren samvittighet, og kan argumentere lobbyisten fra Nrk i senk, uten dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar

 

Innlegget ditt er så dumt at jeg tolker det som en spøk. Eller du er kanskje på ett nivå hvor du tror at åpen kildekode = github :S

 

Uansett, det jeg snakket om er at mens mange fortsatt brukte lukkede og begrensede teknologier som f.eks. Silverlight leverte NRK media basert på systemer som er innebygget og tilgjengelig i stort sett alle plattformer.

Innlegget ditt er så latterlig at det er vanskelig å ta det seriøst. Nrk er verken mer åpen eller mindre åpen enn konkurrentene sine, jeg kan ikke se at de tilbyr teknologi som er voldsomt mye bedre for brukerne enn det f.eks. Netflix eller TV2 kan tilby.

 

Og apropos det å være tilgjengelig på alle plattformer. Når kommer NRK sitt innhold i sin helhet til å bli lagt ut på Youtube eller Netflix? Det er der folk er, ikke på en eller annen proprietær app eller nettside. Nrk sin nåværende strategi bidrar bare til mer fragmentering og dårligere brukervennlighet.

 

 

mao burde du ikke diskutere tema.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...