Gå til innhold

Tusenvis som har plombert sin TV kan likevel bli nødt til å betale NRK-lisens


Anbefalte innlegg

Nrk har tenkt å stenge fm radioen, så mister vi radio i bilen. For så å kreve lisens for de vi har pc hjemme... Å ha pc hjemme er ikke det samme som å be nytte seg av nrk sine sider. Vedkommende som surrer rundt i nrk og ønsker flere penger burde kanskje omstilles litt. Bruke de pengene de faktisk får inn fra folk som ser på Nrk eller har DAb til å gi kanalen litt verdifullt innhold. Jeg for min synes nrk bare sender søppel, holder meg langt unna "underholdningen deres". Jeg mener bestemt at Tv er en uting - Hvem har tid til å sitte å vente på at programmene mann skal se sendes. Mye bedre med tjenester som netflix, selv om også de er mangelfulle. TV er en døende teknologi, Vi trenger ikke lengre NRK eller noen av kanalene, vi får det vi trenger fra netaviser og smarte apper på tlf. Vi må få folket til å legge ned NRK - eller la dem overleve på reklame som alle andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør som Finland, der betaler ALLE som betaler skatt en ekstra skatt på 0,75%, forutsigbart for kringkastingen og ingen merker det... Så må de bare huske og øremerke inntekten på statsbudsjettet!!

Syns nå egentlig 0.75% hørtes ganske mye ut. Blir fort 3-400kr i måneden avhengig av inntekt.

Nesten en prosent som skal gå til noe jeg bruker så lite som NRK.

Lenke til kommentar

Når Tore Olaf Rimmereid sier ''Hvis du ser på NRK på andre måter enn via et TV-apparat i heimen, uten at du betaler lisens til NRK, så er du en gratis-passasjer'' er jeg helt enig i dette, og slik bør det ikke være.

Problemet er at han videre foreslår at jeg som har plombert tv og ikke benytter meg av NRKs tilbud allikevel skal betale for tilbudet slik at han selv og andre som benytter seg av tilbudet skal betale mindre. Det blir like logisk som at avholdspersonen skal ta en del av ølregningen i baren for vennegjengen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Metoden lisensinnkreving er antikvarisk og det er på høy tid å fjerne den til fordel for noe mer moderne, som for eksempel å ha en post i beskatningen, men det er én liten hake ved det hele. Jeg forventer da et demokratisk (ved avstemming, ikke noe nominert utvalg) styre om hva som skal vises. Gjerne elektronisk. Da kan man lett se hvor mange som er interessert i kvasi-realitetsoppgulp som vises om kvelden, eller et fandens fuglerede minutt for minutt. Til og med nyhetene i dag er "lik" på alle kanaler, NRK inkludert. Samme dritten som vises, da trengs ikke NRK.

 

Det er ganske udemokratisk at man må betale for noe man ikke får ta del i. Eller hur? Hvis jeg får være med å bestemme (igjen, digital avstemming pr program eller noe i den duren) kan jeg være med på å betale.

 

Kommer det til å skje? Aldri.

Velkommen til demokratiet Norge. #NotReally

 

Ja, Storbrittania har jo nettopp bevist hvor bra Direkte demokrati virker. "Oi, ble resultatet slik, jeg tror jeg vil endre stemmen min jeg". Politikere på begge sider av saken trekker forde de ikke kan håndtere resultatet. På samme måte som når MS la ut en kunstig AI på twitter som skulle "læres opp" av folket. Det tok 1 dag så var den både rassist og nazist. Det er kanskje greit at enkelte ikke får dele meningen sine, selv om politikere ofte omtales som uærlige så finnes det en ganske stor del av befolkningen som er mye værre, og ikke minst inkompetente til å mene noe om hva som er best for felleskapet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Hvis du ser på NRK på andre måter enn via et TV-apparat i heimen, uten at du betaler lisens til NRK, så er du en gratispassasjer, og det blir urettferdig overfor fellesskapet"... Okay, men da kan dere jo legge inn en log-in, så kun de som betaler kan se - slik som TV2 Sumo? Er vel ingen som hindrer dere i dette? Mange er "gratispasasjerer" kun fordi det er lagt opp slik som det er i dag...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
–Jeg fatter ikke at de ikke ser hvor latterlig denne modellen er. Hvor vanskelig kan det være, gjør NRK nett-TV til en innloggingsløsning der du logger inn med lisensnummer som beviser at du har betalt lisensen, eller du betaler en fast sum per måned (som alle andre tilsvarende tjenester får til helt fint).

 

De tørr selvsagt ikke å sattse på en innloggingstjeneste. Inntjeningspotenisalet kan jo forsvinne under føttene på dem i en fei da. Deres modell vil sørge for maks inntjening, og ikke minst forutsigbarhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spent på hva de lander på... Synd med tvangsbetaling. Selv kan jeg ikke se for meg et liv uten NRK super appen på ipad. Takket være den kan jeg sove litt lenger i helgene. Den alene er verdt lisensen i seg selv :-P (hilsen pappa egoist xD)

Cmore koster 1200kr året og har massevis for både barn og voksne :)

NRK koster over 2800kr året, ikke at jeg har testet de på nett eller appen, men kan ikke se for meg at det over dobler utvalget.

 

Mener å huske at netflix også har en egen kategori for barn.

Det finnes altså mye billigere og antagelig bedre alternativer enn NRK for å sove lengre :)

 

"Hvis du ser på NRK på andre måter enn via et TV-apparat i heimen, uten at du betaler lisens til NRK, så er du en gratispassasjer, og det blir urettferdig overfor fellesskapet"... Okay, men da kan dere jo legge inn en log-in, så kun de som betaler kan se - slik som TV2 Sumo? Er vel ingen som hindrer dere i dette? Mange er "gratispasasjerer" kun fordi det er lagt opp slik som det er i dag...

Det er ingenting som hindrer de teknisk sett, men de vil jo ha gratispasasjerer, for da har de enda en grunn til å kreve inn penger fra alle. Samme som at de antagelig ikke vil ha det via skatten, ettersom de da går glipp av purregebyrer. Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Plombering av TV har aldri vært en godkjent løsning for å slippe å betale lisens. Dog har NRK i stor utstrekning praktisert at det er ok.

 

Plombering i likhet med lisensen er noe som hører fortiden til. I dag er det en idiotisk løsning da de aller fleste kan få signalene levert på annen måte, være seg via eksterne bokser eller innebygde apper i TV'n.

 

Hvis man føler seg snytt for å nå måtte betale lisens har man ikke satt seg inn hva man "kjøpte" når man plomberte tv'n.

 

Blir som om man skulle slippe å betale veiavgift hvis man plomberte nøkkelhullet til sjåførdøra på bilen.

 

Men om du blomberer TVeb å så velger å kjøpe deg må du betale lisens. Har TVen mulighet til å motta signal betaler du lisens. Det å plombere TVen er en mulighet for oss som ikke har behovet for kanaler og bruker den tilknyttet PC, konsoll, DVD/blu-ray eller innebygde smartfunksjoner.

 

Kanskje du bør sette deg inn i reglene angående dette før du kommenterer?

Lenke til kommentar

Hvis en TV skal plomberes så må jo alle inngangene plomberes. Ikke bare antenneinngangene. Selv bruker jeg bare HDMI for å se rikstv. Med alle inngangene plombert er det jo bare å kaste TV´n...

 

Har du en mottakerboks betaler du lisens selv om du har plombert.

Lenke til kommentar

 

Hvis en TV skal plomberes så må jo alle inngangene plomberes. Ikke bare antenneinngangene. Selv bruker jeg bare HDMI for å se rikstv. Med alle inngangene plombert er det jo bare å kaste TV´n...

 

Har du en mottakerboks betaler du lisens selv om du har plombert.

Er det lisens på AppleTV?

Lisensen betaler jeg med glede. Jeg ser så mye på NRK og hører NRK-radio da jeg hater all reklamen på de komersielle kanalene.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis en TV skal plomberes så må jo alle inngangene plomberes. Ikke bare antenneinngangene. Selv bruker jeg bare HDMI for å se rikstv. Med alle inngangene plombert er det jo bare å kaste TV´n...

 

Har du en mottakerboks betaler du lisens selv om du har plombert.

Er det lisens på AppleTV?

Lisensen betaler jeg med glede. Jeg ser så mye på NRK og hører NRK-radio da jeg hater all reklamen på de komersielle kanalene.

"Betaler lisensen med glede" var vel å ta i. Lisensen kunne kommet månedlig. Sånn at ikke regningen ble så stor hver gang.
Lenke til kommentar

Brorparten ser ut å være enige i følgende utsagn:

 

 

Alt de trenger å gjøre for å slippe "gratispassasjerer" er å ha innlogging knyttet opp mot lisensnummer for å bruke NRK på nett.

 

Jeg kan ikke få gitt nok +1 til nettopp dette budskapet.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Plombering av TV har aldri vært en godkjent løsning for å slippe å betale lisens. Dog har NRK i stor utstrekning praktisert at det er ok.

 

Plombering i likhet med lisensen er noe som hører fortiden til. I dag er det en idiotisk løsning da de aller fleste kan få signalene levert på annen måte, være seg via eksterne bokser eller innebygde apper i TV'n.

 

Hvis man føler seg snytt for å nå måtte betale lisens har man ikke satt seg inn hva man "kjøpte" når man plomberte tv'n.

 

Blir som om man skulle slippe å betale veiavgift hvis man plomberte nøkkelhullet til sjåførdøra på bilen.

Men om du blomberer TVeb å så velger å kjøpe deg må du betale lisens. Har TVen mulighet til å motta signal betaler du lisens. Det å plombere TVen er en mulighet for oss som ikke har behovet for kanaler og bruker den tilknyttet PC, konsoll, DVD/blu-ray eller innebygde smartfunksjoner.

 

Kanskje du bør sette deg inn i reglene angående dette før du kommenterer?

 

 

Vanskelig å forstå hva du egentlig prøver å ytre, men jeg har satt meg inn i reglene.

 

 

§ 5.Fritak for kringkastingsavgift (frilisens)

I Norsk rikskringkasting AS kan gi dispensasjon for kringkastingsavgift for ett år om gangen til: a) utenlandske diplomatiske tjenestemenn, utsendte konsulære tjenestemenn og utsendte ikke diplomatiske funksjonærer ved utenlandske misjoner, b) medlemmer av NRKs kringkastingsråd og - på visse vilkår - tjenestemenn i NRK, c) personer i tilsvarende funksjon som er nevnt under bokstavene a) og b) og som av særlige grunner bør gis dispensasjon, d) personer som varig er sterkt funksjonshemmet slik at det er vanskelig for dem å bevege seg utenfor boligen eller å få kontakt med andre, og som ikke har økonomisk evne til å betale kringkastingsavgiften selv. Dersom søkeren tilhører en husstand, er det et vilkår at heller ikke andre av husstanden har økonomisk evne til å betale avgiften, II Unntatt fra avgiftsplikt er videre personer som er bosatt i utlandet og som besøker Norge og har fjernsynsmottaker med seg eller skaffer seg mottaker, når oppholdet i Norge ikke blir lenger enn 3 måneder. III Sjøfolk i utenriks fart, fredskorpsdeltakere og tilsvarende kan under opphold i Norge i inntil 3 måneder pr. år fritas for å betale kringkastingsavgift for mottaker som ellers ikke er i bruk.

 

 

Det er nok i paragraf 9 i forskriften at "missforståelsen" rundt plombering stammer fra, loven inneholder ikke noe tekst som gir deg fritak fra lisens ved å plombere, dog skal man gi NRK tilgang til å plombere hvis DE ønsker det hvis du melder at mottakeren ikke er i bruk. Dog har NRK praktisert av man slipper lisens ved å plombere selv, men det er ingen lovhjemmel som støtter opp om dette og følgelig har du ingen rettigheter hvis NRK/Staten endrer mening.

 

 

§ 9.Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Endret av Insomnis
Lenke til kommentar

Brorparten ser ut å være enige i følgende utsagn:

 

 

Alt de trenger å gjøre for å slippe "gratispassasjerer" er å ha innlogging knyttet opp mot lisensnummer for å bruke NRK på nett.

 

Jeg kan ikke få gitt nok +1 til nettopp dette budskapet.

 

Hvordan logger man inn på radio ? Hvordan logger man inn i kabelnett/rikstv hvor signaler distribueres åpent ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...