Gå til innhold

Tusenvis som har plombert sin TV kan likevel bli nødt til å betale NRK-lisens


Anbefalte innlegg

Betaler gladelig noen tusenlapper i året for å få reklamefrie TV-sendinger. Dessuten er NRK det eneste som er i nærheten av en seriøs tilbyder i Norge.

Og eneste kanalen man kan se en film på uten at det tar dobbelt så lang tid mtp. Alle reklameavbruddene (som igjen går i volum x2 i forhold til sendingen forøvrig).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt off topic rant men allikevel relevant i forhold til finansiering av NRK:

 

Ikke glem at mange MILLIARDER går og har gått til å gi TV-dekning til forskjellige hyttiheiti-strøk der folk har bosatt seg i såkalt "satllittskygge", siden alle TV-satellitter er geostasjonære og dermed er Norge kanskje det verste landet i hele verden bortsett fra nord-Canada til å bruke slik løsning... uansett, de er i satellittskygge og må derfor forsynes på en alternativ måte og derfor så har NRK brukt innmari masse penger på å bygge radio/tv-tårn forskjellige steder. Dette er pga alle skal ha tilgang til statlige kanaler.

 

En sånn "tja..." sak, men siden statlige kanaler skal også brukes til å formidle viktig informasjon i forskjellige nødstilfeller så er det forsåvidt ikke så feil da. MEN - alle hus, og det er snakk om hus og ikke hytter som har krav på slik dekning - er alle tilkoblet strømnettet. Det betyr at det finnes infrastruktur i forhold til strømnettet, altså master, kanaler, etc, forklaringen til hvorfor jeg synes den biten er relevant kommer senere. I tillegg så har så godt som alle hus utdatert og ubrukelig kobberlinje til telefon og en eller annen utrolig dårlig DSL-forbindelse, hvis i det hele tatt.

 

Med tanke på at NRK er en slik tilbakestående dinosaur og kreftsvulst så er det ikke overraskende at de vil bruke penger på nettopp TV-tårn i slike tilfeller, og siden det finnes ikke noe a-la-Finland type satsing på bredbånd så er det da fortsatt snakk om fullstendig utdatert kobberlinje og TV-tårn som i *aller beste fall* kan brukes også til mobilnett. Kanskje! Og det forutsetter at enda mer utstyr monteres.

Mitt spørsmål er da: hvis det var allerede klinkende klart på 90... scratch that... på 80-tallet at det raskeste og mest pålitelige (spesielt med tanke på lyn) nettet er fiberoptisk - hvorfor kan ikke både Telenor og NRK gjøre slik - slutte å bruke milliarder på utdaterte TV-tårn, slutte å bruke penger på å bygge DSL-sentraler og på liv og død holde kobbernettet i livet som er per definisjon utdatert som bare f*** og legge fiber OVERALT. NRK kan da leveres via fiber, som alle andre kanaler, samt IP-telefoni. Hvis hver enkel husstand i Norge får fiber så vil det sørge for all kommunikasjon man trenger, det vil ikke kreve bygging av noe som helst TV-tårn, vil kunne oppgraderes uten at selve kablene må byttes, etc.

Hvis noen skulle mene "jo men hva hvis hackere hacker seg inn og internet i Norge tryner så forsvinner NRK" - nei, den kan sendes via samme fiberen, ofte så er det kabel med flere fiber som leveres til hvert enkelt hus der kun den ene er i bruk, så det er fullstendig mulig å tilrettelegge for fysisk segresjon av internett og "enveies-TV- signal" via en annen fiber. Det er også mulig å bruke multimode i fiber, dermed segresjon på mer raffinert teknologisk nivå. Uansett så finnes det alternativer.

 

Bare en tanke altså, men jeg regner med siden byrokrati og iherdig forsvar av totalt tilbakestående og utdaterte lønsninger er noen av de få råtne grunnsteinene i dette landet så er det ikke akkurat sannsynlig at regjeringen vil skjønne at noen ganger bør man ikke kaste bort penger på å reparere noe gammelt, men heller rive det ned og bygge nytt. Men håpet dør sist, som det sies.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja men ettersom alle tilreisende turister også er i besittelse av smarttelefon/nettbrett og kan benytte seg av NRKs (uønskede) tjeneste på nett må også de betale lisensavgiften. Vi kan jo ikke ha gratispassasjerer! I samme slengen må vi jo pålegge lisensavgift til alle i utlandet, ettersom de har internett-tilgang og kan bruke en proxytjeneste for å benytte seg av NRKs (uønskede) tjeneste på nett! VI KAN JO IKKE HA GRATISPASSASJERER.

 

Jævla kommunistpakk som prakker på oss avgifter for en tjeneste vi overhode ikke ønsker. Jeg plomberer gladelig den ene radiomottakeren jeg har (som sitter i bilstereoen), og mitt "tv"-apparat er allerede plombert. Jeg har aldri vært inne på NRK-sidene, og inviterer gjerne herr Rimmereid og hans medsammensvorne til å romstere rundt i browserhistorikken på min PC, samt min mobiltelefon og mitt nettbrett. Om dere finner noe som helst tegn til at jeg har benyttet meg av NRKs tjenester, er dere velkomne til å utstede regning som jeg betaler på stedet, kontant. I énkroninger.

 

Den verste delen er at dette maktsyke "utvalget" av "fagmennesker" ikke utfører sitt "mandat" gratis. De får tusenlapper klemt opp i bakenden av NRK, som etter sigende har gått tom for tusenlapper og ser nå til folket for å finne mer dasspapir ingen har råd til.

 

Etterlyser en guide til hvordan vi offisielt kan protestere disse forslagene. Drar mer enn gjerne hvor som helst i Norge for å stille personlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gjør som Finland, der betaler ALLE som betaler skatt en ekstra skatt på 0,75%, forutsigbart for kringkastingen og ingen merker det... Så må de bare huske og øremerke inntekten på statsbudsjettet!!

Prosentvis skatt er ikke rettferdig. Det blir som om milliarderer skulle ha betalt tusen kroner literen for melk siden de er mer bemidlet. 500 kr kroner i avgift per år for de over 18 år hadde vært mer enn nok, så får de heller effektisere driften av NRK dersom det ikke strekker til. Hvis noen ønsker å kjøpe en sportsbil i millionklassen så må vedkommende ha utkomme til dette og ikke bare kjøpe bilen for så å sende regninga til andre. NRK må ha utkomme til det de skal kjøpe og produsere og ikke bare kjøpe og produsere etter egen tenking og så sendre regninga videre til andre. NRK opererer med absurde driftskostnader i forhold til antall seere. NRK får ansette noen økonomer og balansere budsjettene sine, så kommer det til å være tilstrekkelig at de som ønsker tjenesten betaler for den.

 

NRK bør gjøres om til en valgfri betalingstjeneste, så kan de heller supplere abbonementsinntektene med et tilskudd fra statsbudsjettet dersom det ikke er nok penger som kommer inn. Hvis NRK skal holde en viss standard så er det uansett urimelig at folk som ikke benytter seg av tjenesten skal betale for at de som benytter seg av tjenesten skal få betale mindre enn de egentlig burde. Om så lisensen må økes til 5k per år for at de som ikke ønsker tjenesten skal få slippe så er det dette som må skje. Eventuelt så må kanalen effektiviseres for å følge inntektene. NRK kjøper programmer av andre i tillegg til egenproduksjon. Derfor er det urimelig at de ikke skal selge egen tjeneste og balansere et regnskap på hvor mye de kan kjøpe inn eller produsere etter egne inntekter.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da syns jeg NRK burde gjøre så at folk som virkelig ikke vil se på NRK eller betale lissens kan få en mulighet og sin internet levrandør hjemme og på mobil får kunne sperre NRK sine sider for godt Så slipper vi og måtte betale for noe vi ikke ser på.

Hadde det vert opp til meg kunne NRK brenne i h.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rimmereid har ikke satt seg inn i gjeldende lovverk. Kringkastingsavgift skal betales av de som eier en kringskastingsmottaker. Denne mottakeren kan du du da bruke til å se TV2, TV3 eller NRK for den saks skyld. Denne avgiften har NRK fått i oppdrag å kreve inn på vegne av felleskapet. Stortinget har vanligvis gitt den til NRK, men de kan godt bestemme seg for å sende pengene et annet sted. Å se eller høre NRK i Norge er en annen sak og det er fortsatt gratis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

<snip>

Hvis noen skulle mene "jo men hva hvis hackere hacker seg inn og internet i Norge tryner så forsvinner NRK" - nei, den kan sendes via samme fiberen, ofte så er det kabel med flere fiber som leveres til hvert enkelt hus der kun den ene er i bruk, så det er fullstendig mulig å tilrettelegge for fysisk segresjon av internett og "enveies-TV- signal" via en annen fiber. Det er også mulig å bruke multimode i fiber, dermed segresjon på mer raffinert teknologisk nivå. Uansett så finnes det alternativer.

 

Bare en tanke altså, men jeg regner med siden byrokrati og iherdig forsvar av totalt tilbakestående og utdaterte lønsninger er noen av de få råtne grunnsteinene i dette landet så er det ikke akkurat sannsynlig at regjeringen vil skjønne at noen ganger bør man ikke kaste bort penger på å reparere noe gammelt, men heller rive det ned og bygge nytt. Men håpet dør sist, som det sies.

 

 

Du kan segregere trafikk ved å nytte deg av VLAN på samme fiber/kobber. Skal vel vanskelig hackes mellom VLAN-ID'ene?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Ja men ettersom alle tilreisende turister også er i besittelse av smarttelefon/nettbrett og kan benytte seg av NRKs (uønskede) tjeneste på nett må også de betale lisensavgiften. Vi kan jo ikke ha gratispassasjerer! I samme slengen må vi jo pålegge lisensavgift til alle i utlandet, ettersom de har internett-tilgang og kan bruke en proxytjeneste for å benytte seg av NRKs (uønskede) tjeneste på nett! VI KAN JO IKKE HA GRATISPASSASJERER.

 

Jævla kommunistpakk som prakker på oss avgifter for en tjeneste vi overhode ikke ønsker. Jeg plomberer gladelig den ene radiomottakeren jeg har (som sitter i bilstereoen), og mitt "tv"-apparat er allerede plombert. Jeg har aldri vært inne på NRK-sidene, og inviterer gjerne herr Rimmereid og hans medsammensvorne til å romstere rundt i browserhistorikken på min PC, samt min mobiltelefon og mitt nettbrett. Om dere finner noe som helst tegn til at jeg har benyttet meg av NRKs tjenester, er dere velkomne til å utstede regning som jeg betaler på stedet, kontant. I énkroninger.

 

 

Den verste delen er at dette maktsyke "utvalget" av "fagmennesker" ikke utfører sitt "mandat" gratis. De får tusenlapper klemt opp i bakenden av NRK, som etter sigende har gått tom for tusenlapper og ser nå til folket for å finne mer dasspapir ingen har råd til.

 

Etterlyser en guide til hvordan vi offisielt kan protestere disse forslagene. Drar mer enn gjerne hvor som helst i Norge for å stille personlig.

 

 

Får håpe det blir enda mer driv over den underskriftskampanjen som ser ut til å være i bevegelse da. Lenke her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1730798&page=8&do=findComment&comment=23350831

 

 

Direktelenke (er ikke jeg som har startet underskriftskampanjen):

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det vil alltid være sutring og klaging frå dei som ikkje vil bidra til fellesskapet. Det er det samme her. NRK er unikt og viktig for dei alle fleste i Norge. Uansett korleis kor NRK skulle fått pengane frå hadde det blitt den samme diskusjonen og den samme sutring. Kanskje vi skulle begynt å velge la for andre skatter og avgifter vi skulle betalt og? Eg har ikkje fått sjukemelding siste par år og vil dermed ikkje betale så masse skatt ?

NRK er meir enn ein kanal... Det er ein viktig samfunnsaktør!

Lenke til kommentar

Det vil alltid være sutring og klaging frå dei som ikkje vil bidra til fellesskapet. Det er det samme her. NRK er unikt og viktig for dei alle fleste i Norge. Uansett korleis kor NRK skulle fått pengane frå hadde det blitt den samme diskusjonen og den samme sutring. Kanskje vi skulle begynt å velge la for andre skatter og avgifter vi skulle betalt og? Eg har ikkje fått sjukemelding siste par år og vil dermed ikkje betale så masse skatt ?

NRK er meir enn ein kanal... Det er ein viktig samfunnsaktør!

 

Ja vi burde velge hva vi skal betale for over hele fjøla! Ikke bare NRK-lisens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil alltid være sutring og klaging frå dei som ikkje vil bidra til fellesskapet. Det er det samme her. NRK er unikt og viktig for dei alle fleste i Norge. Uansett korleis kor NRK skulle fått pengane frå hadde det blitt den samme diskusjonen og den samme sutring. Kanskje vi skulle begynt å velge la for andre skatter og avgifter vi skulle betalt og? Eg har ikkje fått sjukemelding siste par år og vil dermed ikkje betale så masse skatt ?

NRK er meir enn ein kanal... Det er ein viktig samfunnsaktør!

Avgifter kan man jo på et vis unngå å betale, ved å ikke benytte produktet, som man kan i dag med lisens. Hvorfor ikke la de som synes TV er viktig i livet sitt betale? Personlig ser jeg ikke at det er så veldig viktig for samfunnet at folk skal se mest mulig på TV. AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ein 15-åring på hybel, skal betala full lisensom ønsker å avstås.

 

To vaksne sambuarar med full jobb og høg inntekt, får lov til å dela på ein lisens, og får på ein måte 50 % rabatt.

 

Det einaste rettferdige blir å baka NRK-avgifta inn i skatten.

Nei, da blir de som ønsker å avstå fra NRK tvunget mot sin vlje.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...