Gå til innhold

Tusenvis som har plombert sin TV kan likevel bli nødt til å betale NRK-lisens


Anbefalte innlegg

@Jon Arve:

 

Jeg vil si at Nrk innbiller seg at det er flere "gratis passasjerer" enn hva det i virkeligheten er. Man kan bli straffet til å etterbetale lisens om man blir tatt i å snylte.

 

For det første har utsalgsteder blitt pålagt å sende inn navn og adresse på kunder som kjøper utstyr som kommer levert med TV-mottaker. Dessuten må en omtrent være elektronikkutdannet eller TV-reperatør for å bygge inn en TV-mottaker i apparater. Det går riktignok an å få til TV-mottak med eksterne enheter, men de fleste av disse er også lisenspliktige og utsalgstedene oppgir de fleste av dem.

 

Hva gjelder TV-kort så er det en liten kuriositet som jeg tenker meg at svært få egentlig benytter seg av. Disse har vel generellt sett ikke blitt innrapportert, men hvem bryr seg om så obskure dingser da. Det er nok ikke mange snyltere med TV-kort (antar jeg).

 

Det er nok mer vanlig å lyve på et ekstra apparat på sine foreldre eller noe slikt, når man står i butikken og handler TV, VHS-spiller og andre TV-mottaker duppe-ditter. Det er nok straffbart. Kanskje politi ser på det som dokumentforfalskning. Og for det er det nok betydelig større straffer enn å måtte etterbetale lisenskroner. Så at folk gjør det kommer jo automatisk med en ganske høy risiko om man blir tatt for slikt.

 

Man kan jo ikke begynne å klandre reven for å komme seg inn i hønsegården. Da er det bedre å legge netting i bunnen av hønsegården slik at den ikke kan grave seg inn.

 

Parallell på rev og høne blir da: Fjern TV-mottakerforskriften. Pålegg Nrk å måtte passordbeskytte nettjenestene sine. Da blir det ikke noe mer dilldall med dette. Man sparer samfunnet for en haug "duster" som innkrever lisens i Mo-i-Rana eller hvor i hutti-heiti de sitter med sine kontorer.

 

Samt man påtvinger en endring av hvordan de må skaffe seg penger framover. Enten privatiser og tillat reklame, og ta fra de lisensinnkrevningsrettighetene. Eller kutt av noe flesk og legg det på skatteseddelen. Da foreslår jeg kr 300 (tre-hundre-kroner)  i skatt pr. år pr. innbygger, så får heller Nrk innordne seg etter det.

 

Vi behøver ikke all slags underholdning som går over Nrk-sendinger. Er vel nok med nyheter, før-Stortingsvalget og valgvake-dekning. Noe mer har ikke jeg lyst at Nrk skal få i støtte ihvertfall. Så kan heller alt annet ekstra bli betalingstjenester på lik linje med kabel-TV-selskapene, eller Pay-per-view tidsporsjoner.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Jon Arve:

 

Jeg vil si at Nrk innbiller seg at det er flere "gratis passasjerer" enn hva det i virkeligheten er. Man kan bli straffet til å etterbetale lisens om man blir tatt i å snylte.

 

For det første har utsalgsteder blitt pålagt å sende inn navn og adresse på kunder som kjøper utstyr som kommer levert med TV-mottaker. Dessuten må en omtrent være elektronikkutdannet eller TV-reperatør for å bygge inn en TV-mottaker i apparater. Det går riktignok an å få til TV-mottak med eksterne enheter, men de fleste av disse er også lisenspliktige og utsalgstedene oppgir de fleste av dem.

 

Hva gjelder TV-kort så er det en liten kuriositet som jeg tenker meg at svært få egentlig benytter seg av. Disse har vel generellt sett ikke blitt innrapportert, men hvem bryr seg om så obskure dingser da. Det er nok ikke mange snyltere med TV-kort (antar jeg).

 

Det er nok mer vanlig å lyve på et ekstra apparat på sine foreldre eller noe slikt, når man står i butikken og handler TV, VHS-spiller og andre TV-mottaker duppe-ditter. Det er nok straffbart. Kanskje politi ser på det som dokumentforfalskning. Og for det er det nok betydelig større straffer enn å måtte etterbetale lisenskroner. Så at folk gjør det kommer jo automatisk med en ganske høy risiko om man blir tatt for slikt.

 

Man kan jo ikke begynne å klandre reven for å komme seg inn i hønsegården. Da er det bedre å legge netting i bunnen av hønsegården slik at den ikke kan grave seg inn.

 

Parallell på rev og høne blir da: Fjern TV-mottakerforskriften. Pålegg Nrk å måtte passordbeskytte nettjenestene sine. Da blir det ikke noe mer dilldall med dette. Man sparer samfunnet for en haug "duster" som innkrever lisens i Mo-i-Rana eller hvor i hutti-heiti de sitter med sine kontorer.

 

Samt man påtvinger en endring av hvordan de må skaffe seg penger framover. Enten privatiser og tillat reklame, og ta fra de lisensinnkrevningsrettighetene. Eller kutt av noe flesk og legg det på skatteseddelen. Da foreslår jeg kr 300 (tre-hundre-kroner)  i skatt pr. år pr. innbygger, så får heller Nrk innordne seg etter det.

 

Vi behøver ikke all slags underholdning som går over Nrk-sendinger. Er vel nok med nyheter, før-Stortingsvalget og valgvake-dekning. Noe mer har ikke jeg lyst at Nrk skal få i støtte ihvertfall. Så kan heller alt annet ekstra bli betalingstjenester på lik linje med kabel-TV-selskapene, eller Pay-per-view tidsporsjoner.

Synd jeg ikke har lov til å skyte folk som går på min eiendom her i norge.  https://en.wikipedia.org/wiki/Castle_doctrine

 

Men de streamer gratis, nettop for å argumentere for at det finnes gratispassasjerer.

 

So that we, the people has to pay for a basic human right.

Endret av Dr Jones
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Jon Arve:

 

Jeg vil si at Nrk innbiller seg at det er flere "gratis passasjerer" enn hva det i virkeligheten er. Man kan bli straffet til å etterbetale lisens om man blir tatt i å snylte.

 

For det første har utsalgsteder blitt pålagt å sende inn navn og adresse på kunder som kjøper utstyr som kommer levert med TV-mottaker. Dessuten må en omtrent være elektronikkutdannet eller TV-reperatør for å bygge inn en TV-mottaker i apparater. Det går riktignok an å få til TV-mottak med eksterne enheter, men de fleste av disse er også lisenspliktige og utsalgstedene oppgir de fleste av dem.

 

Hva gjelder TV-kort så er det en liten kuriositet som jeg tenker meg at svært få egentlig benytter seg av. Disse har vel generellt sett ikke blitt innrapportert, men hvem bryr seg om så obskure dingser da. Det er nok ikke mange snyltere med TV-kort (antar jeg).

 

Det er nok mer vanlig å lyve på et ekstra apparat på sine foreldre eller noe slikt, når man står i butikken og handler TV, VHS-spiller og andre TV-mottaker duppe-ditter. Det er nok straffbart. Kanskje politi ser på det som dokumentforfalskning. Og for det er det nok betydelig større straffer enn å måtte etterbetale lisenskroner. Så at folk gjør det kommer jo automatisk med en ganske høy risiko om man blir tatt for slikt.

 

Man kan jo ikke begynne å klandre reven for å komme seg inn i hønsegården. Da er det bedre å legge netting i bunnen av hønsegården slik at den ikke kan grave seg inn.

 

Parallell på rev og høne blir da: Fjern TV-mottakerforskriften. Pålegg Nrk å måtte passordbeskytte nettjenestene sine. Da blir det ikke noe mer dilldall med dette. Man sparer samfunnet for en haug "duster" som innkrever lisens i Mo-i-Rana eller hvor i hutti-heiti de sitter med sine kontorer.

 

Samt man påtvinger en endring av hvordan de må skaffe seg penger framover. Enten privatiser og tillat reklame, og ta fra de lisensinnkrevningsrettighetene. Eller kutt av noe flesk og legg det på skatteseddelen. Da foreslår jeg kr 300 (tre-hundre-kroner)  i skatt pr. år pr. innbygger, så får heller Nrk innordne seg etter det.

 

Vi behøver ikke all slags underholdning som går over Nrk-sendinger. Er vel nok med nyheter, før-Stortingsvalget og valgvake-dekning. Noe mer har ikke jeg lyst at Nrk skal få i støtte ihvertfall. Så kan heller alt annet ekstra bli betalingstjenester på lik linje med kabel-TV-selskapene, eller Pay-per-view tidsporsjoner.

 

 

Kunne ikke skrevet det bedre selv! 

Lenke til kommentar

 

@Jon Arve:

Synd jeg ikke har lov til å skyte folk som går på min eiendom her i norge.  https://en.wikipedia.org/wiki/Castle_doctrine

 

Men de streamer gratis, nettop for å argumentere for at det finnes gratispassasjerer.

 

So that we, the people has to pay for a basic human right.

 

 

 

Ja du kan få sagt det. Ville jo vært litt ille om man gikk til naboen for å få hjelp fordi noen hadde et pågående hjerneslag, og du var tom for strøm på mobiltelefonen din, også blir du skutt i det du passerer 15 meter inn på privat eiendom.

 

Kan være enig i at "de streamer gratis, nettopp for å argumentere for at det finnes gratispassasjerer".

 

Man kan vri meningen ved å bare ta setningen der "So that we, the people has to pay for a basic human right". Lenken tilføyer en del, men om jeg fritt skal tolke den uten å ha lest lenken, så kunne jeg ha framhevet begrepet:

 

Frihet, som en menneskerettighet. Vi er fratatt friheten til å kunne velge å ikke ønske å se Nrk. Altså ha gratis (abonnementsfrihet på) skjerm til å vise annet innhold på. Det er en ganske alvorlig "synd" i vår raske teknologiske utvikling. Spesiellt alvorlig er det for de TV-apparat-tilvirkerne som lever under trange økonomiske kår (Japan - ihvertfall så har de store utfordringer med å balansere økonomien i landet).

 

 

 

Gjør om NRK til betalings-TV. Det er mest rettferdig for alle parter.

Enig, det hadde ihvertfall vært det mest rettferdige for alle parter.

Fordi vi i dag er påtvunget en TV-mottakerlisens når man ønsker å skaffe seg en skjerm til visning av annet innhold. De fleste TV-apparater kommer med TV-mottakerlisens. Det finnes en og annen stor-monitor som man kanskje bør kalle det, men utvalget er svært dårlig. Fordi mange andre nasjoner rundt omkring i verden ikke har samme snåle lovgivning som Norge har.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sa det da NRK begynte å legge ut TV-sendingene på nett:

Dette er en strategi for å kunne kreve lisens fra samtlige personer i dette landet.

Hadde de villet, kunne NRK ha laget en betalingsmur, men da hadde de ikke nådd målet om lisens fra alle.

Med tanke på NRKs politiske slagside til venstre, er det svært betenkelig å tvinge hele landets befolkning til å betale for NRK.

Gratispassasjerene som Rimmereidutvalget snakker om, er invitert av NRK til å delta.

Det må da være nok støtte til venstresiden når LO bevilger millioner av medlemmenes penger, som de har fått skattefradrag på, til Arbeiderpartiet. Dette er penger fra hele det norske folk, LO-medlem eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ja, om dette først skal være en avgift alle må betale uavhengig om de bruker TV eller ikke, smell det over på statsbudsjettet. Øremerket avgift som betales av alle som foreslått er en dustete mellomløsning i mine øyne.

 

AtW

 

Smell det på statsbusjettet? du ser hvordan slikt går? vi hadde "vei avgift" også som skulle gå til veier osv men blir brukt til alt annet, slik tror jeg det vil gå med NRK lisensen også hvis de gjør det, for staten er ikke særlig seriøs eller flinke med slike "øremerkinger" som vi har sett uttalelige ganger!

Bare la det være slik som i dag de som ikke vil se NRK skal heller ikke betale for det.

Lenke til kommentar

 

Ja, om dette først skal være en avgift alle må betale uavhengig om de bruker TV eller ikke, smell det over på statsbudsjettet. Øremerket avgift som betales av alle som foreslått er en dustete mellomløsning i mine øyne.

 

AtW

Smell det på statsbusjettet? du ser hvordan slikt går? vi hadde "vei avgift" også som skulle gå til veier osv men blir brukt til alt annet, slik tror jeg det vil gå med NRK lisensen også hvis de gjør det, for staten er ikke særlig seriøs eller flinke med slike "øremerkinger" som vi har sett uttalelige ganger!

Bare la det være slik som i dag de som ikke vil se NRK skal heller ikke betale for det.

 

 

Legg merke til første del av setningen, "om det først skal være en avgift alle betaler"

 

At det ikke bli øremerket på statsbudsjettet ser jeg ikke på som noens tor sak om de har viktigere ting å bruke pengene på i budsjettet (veiavgiften er forøvrig lavere enn statens kostnader tilknyttet vei)

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

For noen var han en helt, for andre en skurk.

Litt som Hitler, han gjorde en del bra ting også, sett fra riktig vinkel.

Det "gode" han gjorde er ikke på nærheten av alt det tragiske og direkte ondskapsfulle dritten han gjorde.

 

MSM ser ikke ut til å være villig til å lære leksene sine.

Først Brexit, så Trump ble valgt, og nå Fidel Castro. Nå har vi også Italia's valg kommende over helga. 2016 lover ekstremt godt, 2017 enda mere gode nyheter i vente.

 

NRK er en drittkanal. Enten så får de kjøre noe ala Netflix og komme seg med tidene eller dø ut som en "art".

Endret av Yakamaru
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...