Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flertall sier nei til helelektrisk bil

Vedums bilpolitikk! - Klimamålene har hele tiden blitt undergravd, bare ikke med rene ærlige ord for det er ikke populært.

Dette er til og med en undersøkelse utført av landbrukets nasjonalistiske propagandaavis.. err.. jeg mener Nationen.

At elbilandelen av nybilsalget har skutt i været denne høsten er ingen motsetning til tittelen. Det viser bare at de som fortsatt vil ha elbil som sin neste nybil skynder seg før mva-innførselen. Det er bare å vente på tilsvarende målinger etter at mva er innført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (27 minutter siden):

Flertall sier nei til helelektrisk bil

Vedums bilpolitikk! - Klimamålene har hele tiden blitt undergravd, bare ikke med rene ærlige ord for det er ikke populært.

Dette er til og med en undersøkelse utført av landbrukets nasjonalistiske propagandaavis.. err.. jeg mener Nationen.

At elbilandelen av nybilsalget har skutt i været denne høsten er ingen motsetning til tittelen. Det viser bare at de som fortsatt vil ha elbil som sin neste nybil skynder seg før mva-innførselen. Det er bare å vente på tilsvarende målinger etter at mva er innført.

Tja er det så galt? 40ish vill ha hel elektrisk, 40ish vill ha hybrid/ice og 10 vet ikke. 

Jeg tror dette justerer seg oppover rimelig fort. Slik som når Danmark la på avgifter.

Lenke til kommentar

38% som vil ha elbil er temmelig lavt. Mener å ha lest mye høyere tall tidligere, uten at jeg tar meg bryet med å søke opp kilder. Det er også en total flopp i forhold til det tidligere uttalte målet om å selge kun nullutslippskjøretøy fra 2025.

Andelen elbiler i nybilsalget var 64% i november 2021 og ~80% i november 2022. Hvis dette synkerr ned mot ~38% de nærmeste årene så betyr det et voldsomt fall ikke bare på grunn av den midlertidige toppen før mva-innføringen, men også et voldsomt fall i forhold til november 2021. Elbilpolitikken til de rødgrønne er bare en serie med spikere i kista for elbilsatsinga. Nå kan man sikkert hevde at det likevel betyr økende andel elbiler i bilparken fra dagens ~20% eller at lille Norge ikke betyr noe i den store sammenhengen, eller endog at elbiler er mer miljøfiendtlige enn fossilbiler, men uansett argument synes jeg det er trist at Norges tidligere flotte elbilsatsing avsluttes.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

38% som vil ha elbil er temmelig lavt. Mener å ha lest mye høyere tall tidligere, uten at jeg tar meg bryet med å søke opp kilder. Det er også en total flopp i forhold til det tidligere uttalte målet om å selge kun nullutslippskjøretøy fra 2025.

Andelen elbiler i nybilsalget var 64% i november 2021 og ~80% i november 2022. Hvis dette synkerr ned mot ~38% de nærmeste årene så betyr det et voldsomt fall ikke bare på grunn av den midlertidige toppen før mva-innføringen, men også et voldsomt fall i forhold til november 2021. Elbilpolitikken til de rødgrønne er bare en serie med spikere i kista for elbilsatsinga. Nå kan man sikkert hevde at det likevel betyr økende andel elbiler i bilparken fra dagens ~20% eller at lille Norge ikke betyr noe i den store sammenhengen, eller endog at elbiler er mer miljøfiendtlige enn fossilbiler, men uansett argument synes jeg det er trist at Norges tidligere flotte elbilsatsing avsluttes.

Joda det er absolutt lavere enn før, men det er jo å forvente med avgiftene. Jeg tror effekten vill avta veldig fort. Slik som i Danmark. Tok ikke lange tiden før de var tilbake til samme salgstall for elbil 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 minutter siden):

Å kjøpe ny fossilbil i 2023 er ihvertfall høl i huet.  Da snakker man legendarisk verditap.

Enig, det er risiko sport. Skjønner de som kjøper entusiast biler og spesielle kjøretøy som det ikke er så bra utvalg av på elsiden i tillegg til veldig rimelige biler. Men å kjøpe en Audi a6 1.9tdi i dag. Den skjønner ikke jeg. Men hver sin ting:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man setter lommeboka opp i mot ideologi , vil nok lommeboka trumfe for flest nordmenn. Spesielt i disse tider vi er inne i. 

Altså folk utsetter nybilkjøp .

Dessuten er det med nytt statsbusjett gjort innskjerpelser som gjør at alle firmabil og leasing kjøpere nå velger bensin/hybrid fremfor elbil som med ett ble veldig ugunstig..

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Joda det er absolutt lavere enn før, men det er jo å forvente med avgiftene. Jeg tror effekten vill avta veldig fort. Slik som i Danmark. Tok ikke lange tiden før de var tilbake til samme salgstall for elbil 

Avtok det fort i Danmark? Om jeg husker rett var det 1.1.2017 de innførte full MVA for elbiler og elbilandelen stupte og har blitt varig skadet. Så sent som i september 2021 var elbilandelen bare stusselige 19% av nybilsalget. Etter det har elbilsalget faktisk sunket litt. I Norge var den til sammenligning 71,8% i september 2021.

Når det gjelder hva som er å forvente avgiftsmessig så er det å opprettholde en kraftig satsing på elbil, dersom det hadde vært reell vilje til å jobbe mot målet om kun salg av nullutslippsbiler fra 2025. Det kan vi vel egentlig bare konkludere med var et mål uten vilje, i hvert fall fra dagens regjering. Dermed kommer målet til å feile grundig. Så starter det sikkert et blame game der både corona, inflasjon, Putin, folks motvilje og elbilenes udugelighet kommer til å få skyld slengt etter seg.

Hadde regjeringen jobbet mot 2025-målet så kunne de begynt å innføre avgifter etter måloppnåelse. Dvs. innføre mva gradvis og veiavgift, men ikke noe som skal kompensere for uteblivende drivstoff- og eksos-relaterte avgifter (CO2, NOx etc) siden elbilene ikke forurenser på den måten. Eventuelle CO2-avgifter bør betales der de faktisk skjer i den grad det skjer, så kan markedets fleksibilitet føre til at disse på sikt erstattes av fornybar energi.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Avtok det fort i Danmark? Om jeg husker rett var det 1.1.2017 de innførte full MVA for elbiler og elbilandelen stupte og har blitt varig skadet. Så sent som i september 2021 var elbilandelen bare stusselige 19% av nybilsalget. Etter det har elbilsalget faktisk sunket litt. I Norge var den til sammenligning 71,8% i september 2021.

Når det gjelder hva som er å forvente avgiftsmessig så er det å opprettholde en kraftig satsing på elbil, dersom det hadde vært reell vilje til å jobbe mot målet om kun salg av nullutslippsbiler fra 2025. Det kan vi vel egentlig bare konkludere med var et mål uten vilje, i hvert fall fra dagens regjering. Dermed kommer målet til å feile grundig. Så starter det sikkert et blame game der både corona, inflasjon, Putin, folks motvilje og elbilenes udugelighet kommer til å få skyld slengt etter seg.

Hadde regjeringen jobbet mot 2025-målet så kunne de begynt å innføre avgifter etter måloppnåelse. Dvs. innføre mva gradvis og veiavgift, men ikke noe som skal kompensere for uteblivende drivstoff- og eksos-relaterte avgifter (CO2, NOx etc) siden elbilene ikke forurenser på den måten. Eventuelle CO2-avgifter bør betales der de faktisk skjer i den grad det skjer, så kan markedets fleksibilitet føre til at disse på sikt erstattes av fornybar energi.

De begynte vell i 2016 å innføre. 2015 solgte de beskjedne 4500 biler om jeg husker rett. Og så satt de inn nødestøtet i 2017 ja. Og allerede i 2018 solgte de vell mer enn 4500 biler mener jeg på. Men finner ikke data så langt tilbake i tid akkurat nå. Men mener å huske at det gikk relativt fort.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

De begynte vell i 2016 å innføre. 2015 solgte de beskjedne 4500 biler om jeg husker rett. Og så satt de inn nødestøtet i 2017 ja. Og allerede i 2018 solgte de vell mer enn 4500 biler mener jeg på. Men finner ikke data så langt tilbake i tid akkurat nå. Men mener å huske at det gikk relativt fort.

En eksponentiell kurve som plutselig forsinkes med 3 år jo et enormt gap i forhold til hva det kunne vært.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja dette har man sagt i lang lang tid allerede. Det som har vært sagt har ikke skjedd. Billige fossilbiler er det mange som trenger. Kraftige fossilbiler har alltid sine kjøpere. Suv-er med 4wd og stor hengervekt vil alltid ha kjøpere. Det er grenser for hvor billig ting kan bli. Man ser jo allerede nå at en del biler selges ut av landet. Samlerbiler har liten kjøpegruppe i norge.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Ikke noe verre enn hva som er vanlig, og kommer det forbud mot salg av nye fossilbiler, så vil de stige i verdi. 

Tviler. Elbil er jo fremtiden, og objektivt bedre enn fossilbiler. Når det kommer forbud så vil folk tenke at fossil er ihvertfall ikke noe å satse på lengre. Litt som å kjøpe analogkamera i den digitale verden så blir det mer nisje for spesielt interesserte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (28 minutter siden):

Tviler. Elbil er jo fremtiden, og objektivt bedre enn fossilbiler. Når det kommer forbud så vil folk tenke at fossil er ihvertfall ikke noe å satse på lengre. Litt som å kjøpe analogkamera i den digitale verden så blir det mer nisje for spesielt interesserte. 

Jeg også, det kommer flere tiltak. Som enorme priser på bensin etc. Som vi allerede ser. At folk flytter mot disse bilene er usannsynlig. Mot de spesielle, ja absolutt. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Jeg også, det kommer flere tiltak. Som enorme priser på bensin etc. Som vi allerede ser. At folk flytter mot disse bilene er usannsynlig. Mot de spesielle, ja absolutt. 

Ja, ikke lenge siden bensin kosta nesten 30kr. Fossil energi er kontrollert av et kartell med intensjoner om å tjene mest mulig og er en uforutsigbar energikilde. 

Strøm er bedre, til tross for elendig energipolitikk, så vil nok prisene stabilisere seg mer med tid nå som Europa satser hardt på alternative energikilder der de ikke er totalt avhengig av Russland.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 minutter siden):

Ja, ikke lenge siden bensin kosta nesten 30kr. Fossil energi er kontrollert av et kartell med intensjoner om å tjene mest mulig og er en uforutsigbar energikilde. 

Strøm er bedre, til tross for elendig energipolitikk, så vil nok prisene stabilisere seg mer med tid nå som Europa satser hardt på alternative energikilder der de ikke er totalt avhengig av Russland.

Ja oljeprisen er en ting, men jeg tror forbudene mot nytt slag kommer med aggressive avgifter på drivstoffet for å akselerere overgangen. Men time will tell:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...