Jump to content
Countryman

Elbil-tråden

Recommended Posts

Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ja de leverer samme seter til Y og 3 nå, så det gjør linjene super enkle. I tillegg kjører de kun en farge kombo noen plasser. I Tyskland er det vell kun svarte biler og seter enn så lenge. Var iallefall slik en god stund. 

Nettopp derfor jeg tenkte de kunne levert samme seter på X og S også...

Share this post


Link to post
Complexity skrev (3 minutter siden):

De lager bilene like for å klare å levere. De selger jo alt de produserer og vell så det så da trenger de vel ikke å tilby noen opsjoner. Det vil jo bare senke produksjonshastigheten.

Nettopp det jeg mener. De har "opsjoner" som skiller S/X fra 3/Y. De burde bare putte samme setene i samme biler. Men de har gått bort fra det og nærmet seg andre produsenter, bare på en annen måte. Du kan ikke betale for ekstraustyr, du må kjøpe en dyrere bil.

Share this post


Link to post
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Nettopp derfor jeg tenkte de kunne levert samme seter på X og S også...

De skal jo prøve å gjøre s/x mer premium så det hadde nok gått dårlig:p men de kjører egne linjer og derfor er det fortsatt en type seter. Skulle gjerne sett at de lagde komfort seter som opsjon på S, noe ala det BMW leverer. Det er digg!

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

De skal jo prøve å gjøre s/x mer premium så det hadde nok gått dårlig:p

Der fungerer jo argumentet om rene produksjonslinjer dårlig. 3 var basert på S og Y på X, stemmer ikke det? Nå har de kanskje endret til at de "billige" er mer basert på hverandre, men f.eks. på setene så nekter jeg å tro at det handler om produksjonslinje. Det handler, som du sier, om å gjøre de mer premium. Og i mitt syn er flere av disse "premium"-funksjonene bare å komme opp på nivå med det man ofte får på biler til halve prisen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Der fungerer jo argumentet om rene produksjonslinjer dårlig. 3 var basert på S og Y på X, stemmer ikke det? Nå har de kanskje endret til at de "billige" er mer basert på hverandre, men f.eks. på setene så nekter jeg å tro at det handler om produksjonslinje. Det handler, som du sier, om å gjøre de mer premium. Og i mitt syn er flere av disse "premium"-funksjonene bare å komme opp på nivå med det man ofte får på biler til halve prisen.

Men de er ikke på samme produksjonslinje:) 

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Men da gjør det ikke noe å kjøre forskjellige seter, for de er på forskjellige linjer og holder linjene enkle;)

Samme seter over begge linjer ville gjort det enda enklere. Men de gjør det for å skille modellene, det er ganske innlysende. Ikke for å holde de enkle.

Share this post


Link to post
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Samme seter over begge linjer ville gjort det enda enklere. Men de gjør det for å skille modellene, det er ganske innlysende. Ikke for å holde de enkle.

Joda, alt blir jo enklere totalt sett. Men det har ikke noe å si for linjene, for de bruker de samme setene.

 

Share this post


Link to post
Nimrad skrev (1 time siden):

Der fungerer jo argumentet om rene produksjonslinjer dårlig. 3 var basert på S og Y på X, stemmer ikke det? 

Nei, X er basert på samme plattform som S, 3 er på egen plattform sammen med Y

Share this post


Link to post
9 hours ago, Nimrad said:

Der fungerer jo argumentet om rene produksjonslinjer dårlig. 3 var basert på S og Y på X, stemmer ikke det? Nå har de kanskje endret til at de "billige" er mer basert på hverandre, men f.eks. på setene så nekter jeg å tro at det handler om produksjonslinje. Det handler, som du sier, om å gjøre de mer premium. Og i mitt syn er flere av disse "premium"-funksjonene bare å komme opp på nivå med det man ofte får på biler til halve prisen.

Model X er en hevet model S

model-s-x-refresh-range-extended_grande.jpg.ab9a645cfdefd4effafe48dd75fb36c1.jpg

Model Y er en hevet Model 3DSC09004-Edit.1000x563.jpg.c81e1be976e37bd87c584bb42bc40454.jpg

Helt forsjellige plattformer, men nye Model S og X har fått en del fra 3/Y plattformen nå. Plaid bruker blandt annet Model 3 bakmotor (dog to av dem)

 

Edited by Complexity
  • Like 1

Share this post


Link to post

Fascinerende at de klarer å lage S og X så utrolig vakre, mens 3 og Y er vanvittig stygge. 2016 facelift S holder seg også svært bra. Kunne egentlig tenkt meg en, men tror ikke jeg våger. 

Share this post


Link to post

Skulle gjerne sett at Tesla dro den litt lenger og oppgraderte utseendet mer enn de har gjort. Designet var fett da det kom for 14 år siden, men nå opplever jeg deler av eksteriøret som utdatert og gammelt. Man snur seg ikke etter en Tesla mer for å si det sånn.

Share this post


Link to post
Retroman skrev (40 minutter siden):

Skulle gjerne sett at Tesla dro den litt lenger og oppgraderte utseendet mer enn de har gjort. Designet var fett da det kom for 14 år siden, men nå opplever jeg deler av eksteriøret som utdatert og gammelt. Man snur seg ikke etter en Tesla mer for å si det sånn.

Både jeg og ungene snudde oss etter en 14 år gammel Tesla her om dagen. Den skilte seg kraftig ut fra de andre Teslaene og andre bilene.

Share this post


Link to post
1 hour ago, Simen1 said:

Både jeg og ungene snudde oss etter en 14 år gammel Tesla her om dagen. Den skilte seg kraftig ut fra de andre Teslaene og andre bilene.

Den orange som bruker å stå utenfor servicesenteret i Tromsø? Den er rå 😅

Som nevnt selger de jo alt de klarer å lage så de har vel truffet noe riktig med designet.

Det er jo også litt begrenset hva man kan gjøre om man vil ha bilen så aerodynamisk som mulig.

Bare se hva Mercedes gjør for å få til aerodynamikken. Vanskelig å lage fine såpestykker.

 

 

488.204.771.jpg

Edited by Complexity

Share this post


Link to post
Complexity skrev (9 minutter siden):

Den gule som bruker å stå utenfor servicesenteret i Tromsø? Den er rå 😅

Som nevnt selger de jo alt de klarer å lage så de har vel truffet noe riktig med designet.

Det er jo også litt begrenset hva man kan gjøre om man vil ha bilen så aerodynamisk som mulig.

Bare se hva Mercedes gjør for å få til aeridynamikken. Vanskelig å lage fine såpestykker.

 

 

488.204.771.jpg

Ja disse er litt sånn stygg andunge feel. Fra noen vinkler er de kule og andre ikke.

PS, så en eqc kjøre rundt med ladeluken dinglende, har de virkelig ikke motor på luken i disse premium bilene?

Share this post


Link to post

Med tider blir kanskje fokuset på aerodynamikk redusert litt, så dei kan designe noko anna enn såpestykker. Det er fleire elbilar som er fine å sjå til, utan å sjå sånn ut. Litt meir interessant design kan ikkje utgjere så alvorleg mange fleire kilometer.

Anar ikkje mtp. EQC, men eg er tilhengar av at bilen ikkje får motor på alt som ikkje faktisk har behov for motor, som ladeluke. Representerer berre fleire feilkjelder og utgifter på lang sikt.

Edited by Zeph

Share this post


Link to post
Zeph skrev (6 minutter siden):

Med tider blir kanskje fokuset på aerodynamikk redusert litt, så dei kan designe noko anna enn såpestykker. Det er fleire elbilar som er fine å sjå til, utan å sjå sånn ut. Litt meir interessant design kan ikkje utgjere så alvorleg mange fleire kilometer.

Anar ikkje mtp. EQC, men eg er tilhengar av at bilen ikkje får motor på alt som ikkje faktisk har behov for motor, som ladeluke. Representerer berre fleire feilkjelder og utgifter på lang sikt.

Jeg er veldig for motor her, hadde ikke dette på min første S og glemte den stadig. Ser så teit ut å kjøre med den åpen. Men det er ikke en stor sak såklart, men ville ikke kjøpt uten heller, er for distre for slikt.

Share this post


Link to post
12 minutes ago, Zeph said:

Med tider blir kanskje fokuset på aerodynamikk redusert litt, så dei kan designe noko anna enn såpestykker. Det er fleire elbilar som er fine å sjå til, utan å sjå sånn ut. Litt meir interessant design kan ikkje utgjere så alvorleg mange fleire kilometer.

Anar ikkje mtp. EQC, men eg er tilhengar av at bilen ikkje får motor på alt som ikkje faktisk har behov for motor, som ladeluke. Representerer berre fleire feilkjelder og utgifter på lang sikt.

Motor på ladeluke er ganske praktisk. Åpner seg når man kommer med ladekabelen og lukker seg når man har trekt den ut. Og sist men ikke minst så slipper man å risikere å kjøre rundt med luka åpen 😅

Men det har vært en plage for noen produsenter. Ioniq 5 sin ladeluke bruker mye idle strøm, noe som tømmer 12V batterier om bilen står lenge og man ankommer gjerne en død bil. Forhåpentligvis noe de har tatt tak i og fått fikset nå. I det minste burde de jo ordne så bilen passer på å lade opp 12V batteriet før det dør.

Edited by Complexity

Share this post


Link to post
1 hour ago, Zeph said:

Med tider blir kanskje fokuset på aerodynamikk redusert litt, så dei kan designe noko anna enn såpestykker. Det er fleire elbilar som er fine å sjå til, utan å sjå sånn ut. Litt meir interessant design kan ikkje utgjere så alvorleg mange fleire kilometer.

Anar ikkje mtp. EQC, men eg er tilhengar av at bilen ikkje får motor på alt som ikkje faktisk har behov for motor, som ladeluke. Representerer berre fleire feilkjelder og utgifter på lang sikt.

Litt vil det vel bli redusert med tiden ja, men det er fortsatt meget relevant.

Hongqie e-hs9 klarte bare 35 mil i Naf sin rekkeviddetest, med en batterikapasitet som ville dratt en ny Model X oppimot 60 mil.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...