Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (12 minutter siden):

Når man ser hvor mye folk får plass til av kofferter og lignende i model Y kontra Ioniq 5 så skjønner man jo at denne testen blir litt teit. Fyren kunne jo legge seg i bagasjerommet under bagasjerommet, men siden en bananeske er firkantig og rommet er ovalt gikk det bare to esker nedi.

Samme med fronten. Det går en kjempestor bag nedi der, men siden bananesker er firkantig fikk han bare en nedi.

Du kan putte ungen din der, men bare plass til en bananeske! så da er det elendig med plass..

Elendig med plass? Model Y har jo dritgod plass. Så du i det hele tatt videoen? Poenget er at Model Y ikke er "så vanvittig mye større" enn Ioniq 5 som enkelte skal ha det til (slik som han tullingen som påstod til og med Model 3 hadde bedre plass enn Ioniq 5). Og argumentet med at bager og slikt passer bedre enn kofferter (og pappesker) funker like fint på Ioniqen :) Alle objekter som til en viss grad kan endre fasong vil passe bedre, både i Model Y og Ioniq 5 ;) 

Uansett, skal du på langtur med hele familien får du med deg litt mer i Ioniq 5. Kan du kjøre med baksetene nede får du litt mer i Model Y. Enkelt og greit :) 

 

...men så var det denne nyttelasten, da. Ioniq 5 har jo vektplass til 130 kilo ekstra bagasje. Så en litt større Tesla betyr ikke nødvendigvis det samme som litt mer bagasje.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (6 minutter siden):

Det er en test han gjør av alle bilene han testet bare for å kvantifisere hvor mye det er plass til i bilen.
Det er skjeldent bagasje er oval eller passer perfekt inn i hjørner og kroker i biler.

Ikkje for min del. Eg reiser svært sjeldan med koffert, men veldig ofte med diverse bagger, kanskje ei barnevogn, ein sekk og to, nokre bærenett osv. Gjerne ein kasse eller ei pappeske òg. Då kan dei fleste hulrom fyllast opp om det er behov for og eg får plass under rullegardina.

Volum er ein fin ting som seier noko om kva ein bil kan romme. No manglar mange bilar diverre volummål over bakseteryggen, men det er ein start.

Eksempelet med eit mindre rom der det akkurat ikkje er plass til ei bananeske illustrerer kor lite nyttig ein sånn test er. Små forskjellar her og der kan fort ende med ein kasse meir eller mindre.

Spørsmålet er vel om testdataene kan brukast til noko nyttig for potensielle kjøparar. Om ein bil tar ein kasse meir eller mindre hjelper ikkje meg stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Kajac said:

Elendig med plass? Model Y har jo dritgod plass. Så du i det hele tatt videoen? Poenget er at Model Y ikke er "så vanvittig mye større" enn Ioniq 5 som enkelte skal ha det til (slik som han tullingen som påstod til og med Model 3 hadde bedre plass enn Ioniq 5). Og argumentet med at bager og slikt passer bedre enn kofferter (og pappesker) funker like fint på Ioniqen :) Alle objekter som til en viss grad kan endre fasong vil passe bedre, både i Model Y og Ioniq 5 ;) 

Uansett, skal du på langtur med hele familien får du med deg litt mer i Ioniq 5. Kan du kjøre med baksetene nede får du litt mer i Model Y. Enkelt og greit :) 

 

...men så var det denne nyttelasten, da. Ioniq 5 har jo vektplass til 130 kilo ekstra bagasje. Så en litt større Tesla betyr ikke nødvendigvis det samme som litt mer bagasje.

Bare at bagasjeromet på Model Y er vesentlig mere praktisk til hverdagsbruk. Som du ser i videoen fikk han 5? Handleposer i bagasjerommet uten å engang bruke bagasjerommet siden alle fikk plass under. I rommet som Ioniq 5 mangler.

Slår man ned setene er det og en vesentlig forskjell i liter, selv om de tok like mange bananesker der:

1587 liter på Ioniq 5 og 1867 liter på model Y + at Y har en del liter under panseret. Dog bare plass til 1 eske.

Literne er dårlig egnet til firkantige bananesker kansje så skal man frakte det kan man jo vurdere noe annet.

(Ikke noe diss til Bjørn sin bananesketest. Er morro å se på men burde ikke brukes som fasit på bagasjeplass)

Fiat 500 electric fikk 2 esker i bagasjerommet.. den forrige fikk 1 eske..

Får man alikevell med seg handleposene fra butikken? Ja.

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, perpyro said:

Det er en test han gjør av alle bilene han testet bare for å kvantifisere hvor mye det er plass til i bilen.
Det er skjeldent bagasje er oval eller passer perfekt inn i hjørner og kroker i biler.
 

Jeg vet ikke hva du gjør, men jeg bruker ofte duffelbagger med klær på biltur nettopp fordi den kan klemmes på plass uansett form.

Standard EU kapasitetsmål er forøvrig å telle antallet 200x50x100mm blokker man kan laste opp til maksimalt toppen av baksetene (eller forsetene om baksetene er nedfelt)

Denne metoden vil heller ikke kreditere ubrukelige små hulrom.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (9 minutter siden):

Ikkje for min del. Eg reiser svært sjeldan med koffert, men veldig ofte med diverse bagger, kanskje ei barnevogn, ein sekk og to, nokre bærenett osv. Gjerne ein kasse eller ei pappeske òg. Då kan dei fleste hulrom fyllast opp om det er behov for og eg får plass under rullegardina.

Volum er ein fin ting som seier noko om kva ein bil kan romme. No manglar mange bilar diverre volummål over bakseteryggen, men det er ein start.

Eksempelet med eit mindre rom der det akkurat ikkje er plass til ei bananeske illustrerer kor lite nyttig ein sånn test er. Små forskjellar her og der kan fort ende med ein kasse meir eller mindre.

Spørsmålet er vel om testdataene kan brukast til noko nyttig for potensielle kjøparar. Om ein bil tar ein kasse meir eller mindre hjelper ikkje meg stort.

For meg derimot er dette viktig for å få plass til litt romkrevende bagasje.
Men jeg har i de siste 12 årene hatt biler med stort bagasjerom så har hatt plass til mye.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (12 timer siden):

Einig i at det er mykje komisk der ute. Eg er forholdsvis nøktern og det er mykje forskjellig der ute, spesielt på Facebook. Du får heile spekteret der og vel så det. Gjerne på dialekt og med smilefjes. Samtidig er det mange som deler erfaringar og nokon har peiling og klarar å dele informasjon på ein nyttig måte. Det kan vere detaljar eg ikkje har tenkt på eller lagt merke til. Med elbilar er det mykje erfaringstal på rekkevidde.

Eg brukar objektiv statistikk, men den er heller ikkje noko fasit. Og så kan ikkje alle kjøpe Lexus, og då er det tett mellom mange produsentar.

Spesielt ved nye modellar er det avgrensa kor mykje ein får ut av det. Ein finn gjerne statistikk på merket, men det kjem òg nye merker som ikkje finnes der.

Prøvekjøring, eigenskapar, utstyr og feilstatistikk er det viktigaste, men eg synest det er ein del nyttig å finne på forum. Eg traff bra på forrige kjøp, så eg satsar på det går greit.

 

Å ta med flere faktorer er jo faktisk lurt, så lenge en ikke legger for mye i subjektive erfaringer. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 timer siden):

Bare at bagasjeromet på Model Y er vesentlig mere praktisk til hverdagsbruk. Som du ser i videoen fikk han 5? Handleposer i bagasjerommet uten å engang bruke bagasjerommet siden alle fikk plass under. I rommet som Ioniq 5 mangler.

Slår man ned setene er det og en vesentlig forskjell i liter, selv om de tok like mange bananesker der:

1587 liter på Ioniq 5 og 1867 liter på model Y + at Y har en del liter under panseret. Dog bare plass til 1 eske.

Literne er dårlig egnet til firkantige bananesker kansje så skal man frakte det kan man jo vurdere noe annet.

(Ikke noe diss til Bjørn sin bananesketest. Er morro å se på men burde ikke brukes som fasit på bagasjeplass)

Fiat 500 electric fikk 2 esker i bagasjerommet.. den forrige fikk 1 eske..

Får man alikevell med seg handleposene fra butikken? Ja.

 

Er det? Til hverdagsbruk trenger du ikke plass til mer enn noen handleposer, og kanskje en barnevogn. Vil påstå begge bilene er akkurat like praktisk der. Selv en Fiat 500 klarer den jobben fint (i hvert fall handleposene).

Men hey, er det Tesla du vil ha, så er det Tesla du kjøper ;)

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Kajac said:

Er det? Til hverdagsbruk trenger du ikke plass til mer enn noen handleposer, og kanskje en barnevogn. Vil påstå begge bilene er akkurat like praktisk der. Selv en Fiat 500 klarer den jobben fint (i hvert fall handleposene).

Men hey, er det Tesla du vil ha, så er det Tesla du kjøper ;)

Til hverdagsbruk kjører jeg med tom bil, men i helgene er som oftest bagasjerommet fylt med barnevogn og bagasje. Er da veldig praktisk å kunne putte handleposene fra butikken under panseret.

Uansett vil jeg anbefale deg å prøve å stable noen kofferter baki en Ioniq 5. Du vil bli overasket over hvor knotete det er, selv om den har plass til masse bananesker.

Aftenposten har fådd inn ganske mye i Ioniq 5 ved å kjøre baksetene langt frem:

a555e854-394d-48c1-b03d-ebef1e108bb7.thumb.jpeg.83e2ca2e9b03b2a5286da619382149c2.jpeg

Men merk deg at nå er det stappe fult (og muligens trangt i baksetene?)

I en Model Y ville den røde baggen gått i lommen under bagasjerommet og kansje den røde/hvite også. Men den grønne ville iallefall gått under panseret. Også ville man hatt enda en god den plass igjen i bagasjerommet til kansje enda en koffert eller to.

Til mitt bruk er det mere praktisk iallefall.

Men nyttelasten på Model Y kan fort bli ett problem for mange.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det der en Ioniq 5? Har den ikke delingsnett? Eller i alle fall muligheten til det? Jeg har hatt det på mine to siste biler, og hadde aldri i livet klart familie-på-tur-leken uten.... Ser for meg at den hvite bagen eller hva det er blir airborne under kraftig nedbremsing/kollisjon.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Til hverdagsbruk kjører jeg med tom bil, men i helgene er som oftest bagasjerommet fylt med barnevogn og bagasje. Er da veldig praktisk å kunne putte handleposene fra butikken under panseret.

Uansett vil jeg anbefale deg å prøve å stable noen kofferter baki en Ioniq 5. Du vil bli overasket over hvor knotete det er, selv om den har plass til masse bananesker.

Aftenposten har fådd inn ganske mye i Ioniq 5 ved å kjøre baksetene langt frem:

a555e854-394d-48c1-b03d-ebef1e108bb7.thumb.jpeg.83e2ca2e9b03b2a5286da619382149c2.jpeg

Men merk deg at nå er det stappe fult (og muligens trangt i baksetene?)

I en Model Y ville den røde baggen gått i lommen under bagasjerommet og kansje den grønne også. Men den grønne ville iallefall gått under panseret. Også ville man hatt enda en god den plass igjen i bagasjerommet til kansje enda en koffert eller to.

Til mitt bruk er det mere praktisk iallefall.

Men nyttelasten på Model Y kan fort bli ett problem for mange.

Det er plass til minst to bager til her. Sannsynligvis flere. Om du ser lenger ned i samme artikkel hos Aftenposten, ser du at man kan stable ganske mye høyere enn hva bakluken skulle tilsi.

image.thumb.png.33a3e1306dc67860d1115ae797b4abc0.png

Men hver sin smak. I mine øyne er det uansett ingen som helst tvil om at Ioniq 5 er ikke bare bedre som total-pakke, men også bedre på nesten alt i forhold til Model Y. Hadde Model Y kommet ut i fjor, samtidig som i USA, så hadde nok Model Y vært enestående på markedet. Men nå er det etter hvert kommet så mange bedre og rimeligere alternativer (f.eks. Ioniq 5, Mustang Mach-E, ID.4, Enyaq, ...) at Model Y bare blir en annen bil i rekken. Den skiller seg ikke ut, og du får ikke mer bil for pengene med Model Y enn med noen av konkurrentene. Når det er sagt er det såpass mange nordmenn som har en ubetinget kjærlighet for Tesla, at den nok helt sikkert vil selge bra likevel :)

Lenke til kommentar

Ioniq 5 har ganske god plass i baksetene i utgangspunktet, og det er ikkje så veldig langt du kan skyve dei, så det er nok plass til folk sjølv om dei står heilt framme. Med høge personar i framsetet og store bilstolar kan det kanskje bli trangt, men sidan setene kan skyvast så lite fram så er det òg lite volum du vinn i bagasjerommet.

Sjå demonstrasjon her (4:27): https://youtu.be/PKiTGr_FO4c?t=257

 

Kaplan skrev (7 minutter siden):

Er det der en Ioniq 5? Har den ikke delingsnett? Eller i alle fall muligheten til det? Jeg har hatt det på mine to siste biler, og hadde aldri i livet klart familie-på-tur-leken uten.... Ser for meg at den hvite bagen eller hva det er blir airborne under kraftig nedbremsing/kollisjon.

Etter det eg har lese så langt så har ikkje Ioniq 5 delingsnett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 minutter siden):

Men hver sin smak. I mine øyne er det uansett ingen som helst tvil om at Ioniq 5 er ikke bare bedre som total-pakke, men også bedre på nesten alt i forhold til Model Y. Hadde Model Y kommet ut i fjor, samtidig som i USA, så hadde nok Model Y vært enestående på markedet. Men nå er det etter hvert kommet så mange bedre og rimeligere alternativer (f.eks. Ioniq 5, Mustang Mach-E, ID.4, Enyaq, ...) at Model Y bare blir en annen bil i rekken. Den skiller seg ikke ut, og du får ikke mer bil for pengene med Model Y enn med noen av konkurrentene. Når det er sagt er det såpass mange nordmenn som har en ubetinget kjærlighet for Tesla, at den nok helt sikkert vil selge bra likevel :)

Enig og uenig her. Model Y hadde vært en megahit om de hadde vært leveringsdyktige i 2020, men det er fremdeles mye bil for pengene om du er opptatt av tech, frunk og ladenettverk og samtidig kan leve med amatørmessig blikkarbeid, subpar interiørdesign og generelt lav til ikke-eksisterende premiumfølelse. Tesla er og har vært langt (lengst) fremme på en del ting, men må komme seg opp et hakk eller flere i kvalitetshierarkiet om de skal forsvare posisjonen.

Lenke til kommentar
Kaplan skrev (1 minutt siden):

Det er jo på grensen til ufattelig.

Model Y har vel ikke dette heller

 

Kaplan skrev (1 minutt siden):

Enig og uenig her. Model Y hadde vært en megahit om de hadde vært leveringsdyktige i 2020, men det er fremdeles mye bil for pengene om du er opptatt av tech, frunk og ladenettverk og samtidig kan leve med amatørmessig blikkarbeid, subpar interiørdesign og generelt lav til ikke-eksisterende premiumfølelse. Tesla er og har vært langt (lengst) fremme på en del ting, men må komme seg opp et hakk eller flere i kvalitetshierarkiet om de skal forsvare posisjonen.

Ladenettverk er vel omtrent den eneste fordelen Tesla har igjen. Og snart forsvinner den også, når Tesla åpner for at alle kan lade på deres ladere. Frunk er det mange biler som har, og når det gjelder Tesla-tech, så er dette først og fremst gimmick. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (Akkurat nå):

Ladenettverk er vel omtrent den eneste fordelen Tesla har igjen. Og snart forsvinner den også, når Tesla åpner for at alle kan lade på deres ladere. Frunk er det mange biler som har, og når det gjelder Tesla-tech, så er dette først og fremst gimmick. 

Nja, synes nå Tesla er ganske langt foran de fleste på app, skjermkontroller, oppdateringer og denslags. Sammenlignet med min Enyaq er jo Tesla et tiår eller så foran. Men jeg ønsker meg ikke en Tesla av den grunn.....🙂

Lenke til kommentar

Hvis man fortsatt klarer seg med en Nokia som kjører Symbian OS så klarer man seg sikkert fint med en Ioniq 5 også.

Skal man finne ladestasjoner i nærheten må man vente mens bilen kobler seg til internett.. minner veldig om mobiler for 15 år siden..

Men hversin smak. Ioniq 5 er veldig behagelig å kjøre, og har god comfort. Men alt for kjedelig for min del. Tesla og Xpeng sine biler er mere for meg som elsker tech.

Rulles forøvrig ut en helt ny mobilapp til Tesla eiere nå, og selv den gamle var vel ganske overlegen alle de andre sine. Når man bruker det flere ganger om dagen er det viktigere enn man tror med god app.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...