Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
del_diablo skrev (8 minutter siden):

Det er vel ikke så langt for langt unna tallene Aptera har publisert. 
Altså: Gir nok strøm til litt småkjøring, sør for Trondheim.

Eneste virkelig motforestillingen er at den blir plassert i en for dyr pakke, skades for lett eller at det MÅ kjøpes montert fra fabrikk. Eller at du bor nord for Trondheim, eller bor så urbant at eneste mulighet du har er garasjen til blokka.:thumbs:

For egen del bor jeg så sentralt som det nesten går, men jeg må parkere ute i sol, regn, snø og sludd, og med den mengden vind som den da utsettes for.

For min del skulle de gjerne fått bakt inn vindmølle som samtidig kjøler solcellepanelet, som det gir ekstra strøm til batteriet! 

sverreb skrev (54 minutter siden):

Om du parkerer ute i sola, noe jeg unngår så langt det er mulig. 

Anta vi har ca 2m^2 solceller. I direkte solskinn med hor solen er mer eller mindre rett opp kan du få opp til ~4-500W. Om vi er generøse og sier du får halvparten av det i snitt i 12 timer daglig så kan vi se omkring 3kWh/dag. Med en liten og lett bil kan jeg se 20-25km daglig under ideelle forhold. 

Jeg vil tro at mesteparten går med i å kjøre kjøleanlegget mer dog siden kupeen blir kokvarm under slike forhold, ihvertfall om du bruker bilen daglig.

Ikke noe jeg ville brukt penger på. 

Nå tipper jeg de har tatt hensyn til varmen, og at de faktisk får brukt solcellepanelene slik at de tar unna mye av den varmevirkningen man ellers hadde sett for seg at ville skjedd.

Selvsagt må dette bygges inn i bilen, så jeg har tiltro til at alt slikt er tatt hensyn til i den grad de kan gjøre det, og samtidig unngå at batteriene blir kokt slik V1/Gen1 Nissan Leaf opplevde i USA og spesielt i California. Nissan burde definitivt være de med god erfaring i hvordan det kan slå ut på batteriene.

Som du ser over, jeg bor slik til, og må parkere ute i sola, så jeg hadde gjerne sett at det var mulig å bruke energien til å lade batteriet/batteriene når bilen likevel må stå ute i sola.

Men selvsagt, er og et kostnadsspørsmål, så det må jo løses til en kostnad som gjør det verdt det, eller ikke med alt for stort påslag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutes ago, Snowleopard said:

Nå tipper jeg de har tatt hensyn til varmen, og at de faktisk får brukt solcellepanelene slik at de tar unna mye av den varmevirkningen man ellers hadde sett for seg at ville skjedd.

Usikker på hva du mener her. Om du mener det skal være trukket fra energibruk til å kjøle ned kupeen, så a) Det er ikke slik markedsføring normalt fungerer, og b) Da går ikke regnestykket opp lengre.

Skrevet
sverreb skrev (5 minutter siden):

Usikker på hva du mener her. Om du mener det skal være trukket fra energibruk til å kjøle ned kupeen, så a) Det er ikke slik markedsføring normalt fungerer, og b) Da går ikke regnestykket opp lengre.

Nå skjønner ikke jeg hvordan du kan blande inn markedsføring her.... 🙃

Nå var/er Nissan Leaf plaget av kokte batterier når det stod og kjørte i varme California, fordi batteripakken ikke har/hadde aktiv kjøling.

Du var jo bekymret for varme i kupéen om den skulle stå parkert i sola. Om du leser artikkelen jeg linket til, så ser du de har testet i flere deler av verden, bl.a. for å se hvor mye energi solcellene klarte å føre til batteriet.

Vil tro de samtidig har ført kontroll med hvor varmt det blir i både bilens kupé og i batteripakken, med tanke på nettopp den erfaringen de har med ødelagte batteripakker i Leaf som gikk i tilsvarende varme strøk.

Kan selvsagt ta feil, men igjen så har de nok av grunner til å vite at de må se at dette ikke skader batteripakkene. Om det gjøres ved at endel av strømmen som produseres brukes til kjøling, eller om det hentes fra batteripakken, så er det vel netto tilført de måler uansett, vil jeg tro.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Leaf hadde jo et solarpanel på tidlige modeller. Ble visstnok kun brukt for å lade 12 volt batteriet. Kanskje var det en test på noe, eller gimmick?

Spoiler

4a30e07c49694941ac1e580c1ef739b5.jpg&f=1

Skrevet
kremt skrev (Akkurat nå):

Leaf hadde jo et solarpanel på tidlige modeller. Ble visstnok kun brukt for å lade 12 volt batteriet. Kanskje var det en test på noe, eller gimmick?

Vis skjult innhold

Ja, det var nevnt i artikkelen. Det var kun for å lade 12V-batteriet! Ble vel fjernet etter kort tid...

Skrevet (endret)
14 minutes ago, Snowleopard said:

Nå skjønner ikke jeg hvordan du kan blande inn markedsføring her.... 🙃

Tallet du kom med på 23km/dag: Det er markedsføring. 

Regnestykket på om de kan realistisk kan oppnå det henger sammen i isolasjon, men ikke om du skal trekke fra for kjøling.

14 minutes ago, Snowleopard said:

Du var jo bekymret for varme i kupéen om den skulle stå parkert i sola. Om du leser artikkelen jeg linket til, så ser du de har testet i flere deler av verden, bl.a. for å se hvor mye energi solcellene klarte å føre til batteriet.

Kjølingen jeg refererte til er for mennesket som skal kjøre bilen. En bil som står ute i timesvis i direkte sollys blir djevelsk varm. Hvis du parkerer i sola fremfor å finne et skyggefyllt sted da blir gjerne prisen å betale at du må kjøle vesentlig mye mer ned for å få en levelig kupe. Det er helt sikkert ikke trukket fra når de skal presentere tall for systemet. Både fordi det er ikke slik markedsføring funker, og fordi da henger ikke regnestykket sammen lengre og en slik påstand blir lite troverdig.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
9 hours ago, kremt said:

Hide contents

Har det på min. Misstenker det er litt derfor den har orginalt 12V batteri enda. Hjelper nok litt.

Panel på denne størelsen og denne alderen leverer kansje 5W eller så. Etter noen timer får man lader litt da.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet

7 år gammel Leaf vrakes etter feil på batteriet

Bilen verdsettes til 130 tusen kroner og vil gå rett til demontering og deretter presses. Er det virkelig ingen anerkjente metoder for å bytte battericeller, godkjent av forsikringsselskap ennå. Trolig at dette kunne blitt fikset av f.eks elbilmek for kanskje 20 tusen, bytte et par celler i batteriet. Disse batteriene skal ha 96 celler. Problemet er vel å balansere disse cellene og finne noen som er omtrent like mye slitt som resten av batteriet. Batteriet er ikke sterkere enn den svakeste celle og overvåker strøm og spenninger konstant. Hvis en celle faller til omtrent null raskt vil BMS beskytte batteriet ved å gå i nødmodus og nekte større effektuttak.

Skrevet
Snowleopard skrev (11 timer siden):

Ja, det var nevnt i artikkelen. Det var kun for å lade 12V-batteriet! Ble vel fjernet etter kort tid...

Kanskje det ikke var så dumt. Vår gamle 2012-modell hadde solsellepanel bak på taket, og den hadde ingen problemer med 12V-batteriet. Det varte helt til 2025.

I motsetning til endel nye elbiler.

• Liker 1
Skrevet
toro6 skrev (14 timer siden):

Har dere isfri frontrute etter 15 minutter i 10 blå? Hadde ikke jeg idag, men hadde nok hjulpet med 5 min til. Jeg har bare så vondt for å tro det kommer 8 kW ut av de dysene om dagen.. 

Ja, på mine er ruta det. Men det vil jo variere fra bil til bil.

Husk at de kilowattene med varme går ikke fra en luft til luft pumpe rett i dysene og ut i kupeen. Denne varmen går luft til vann, inn i bilens kjøleveskesystem. Det er mye veske som skal varmes opp, og avhengig av bil skal denne vesken brukes til å varme opp mange ting, ikke bare kupevarmeren. Som et resultat får du ikke 8 kW ut av dysene nei, ikke på langt nær.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, kremt said:

Bilen verdsettes til 130 tusen kroner og vil gå rett til demontering og deretter presses. Er det virkelig ingen anerkjente metoder for å bytte battericeller, godkjent av forsikringsselskap ennå. Trolig at dette kunne blitt fikset av f.eks elbilmek for kanskje 20 tusen, bytte et par celler i batteriet. Disse batteriene skal ha 96 celler. Problemet er vel å balansere disse cellene og finne noen som er omtrent like mye slitt som resten av batteriet. Batteriet er ikke sterkere enn den svakeste celle og overvåker strøm og spenninger konstant. Hvis en celle faller til omtrent null raskt vil BMS beskytte batteriet ved å gå i nødmodus og nekte større effektuttak.

Om det er en 40kWt pakke så er vel bytte av en celle eller to bare ett lite plaster på ett stort sår. Det vet kansje forsikringsselskapet. De batteriene er elendige..

Forstår ikke helt hva Nissan drev med på den tiden. Aller første leaf gen1 24kWt hadde elendige celler (tilsynelatende blandede typer og) gen1-2 24kWt (fra midten av 2013) har knallgode celler som virker å vare lenge. Så kom de med 30kWt som tilsynelatende har gode celler og men software bug rapportere dårlige celler alikevell..

Så kom 40kWt som var katastrofe..

62kWt er vel bedre men det er så himla trangt i den batteripakken med så mange celler at de er jo glohete uten kjøling..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (16 timer siden):

Tror varmepumpe fort kan trekke 5-6kW

Husk å skill mellom elektrisk effekt (fra batteriet) og varmeeffekt (avgitt til kupeen). Varmepumper har ofte en faktor på rundt 3 mellom de to. Så hvis de trekker 2 kW fra batteriet kan de levere 6 kW varme. Sånn veldig omtrentlig (kommer an på mange faktorer).

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (17 timer siden):

Kan solceller på elbil faktisk bli praktisk og fornuftig snart? Nissan mener så, med solceller innebygd både i tak, panser og vindusruter bl.a.

Mener de kan få fort 23 km daglig på batteriet!

https://elbil.no/nissan-solceller/

kremt skrev (15 timer siden):

Hvis Nissan hadde vært litt smart ville de brukt det lille panelet som "sensor" og logget hvor mye sol bilparken realistisk kan motta. Avlesing via ODB2 på service eller noe sånt. Det er verdifull kunnskap som kan brukes til å vurdere hvorvidt solceller på framtidige biler har noe for seg, i hvilke verdensdeler og mappe det sammen med salgsvolumet i de samme verdensdelene. Og nå har vi kanskje fått svaret på det? Et forsøk i større skala!

Selv om 23 km/dag sikkert er mer optimistisk enn WLTP og forutsetter parkering under åpen himmel så mener jeg det er et bra konsept så fremt det ikke koster for mye eller går ut over aerodynamikken. I litt sydligere strøk kan det gi opp mot 8400 km rekkevidde hvert år, eller kanskje vi trekker av litt for realisme og sier 5000. Med italiensk prisnivå så snakker vi fort om tilsvarende 2000 kr i strøm per år eller 4000 kr i bensin (for tilsvarende bensinbil). Helt rasjonelt mener jeg det er verdt 20 000 kr ekstra (10 års forbruk uten rente), for de som bor sånn til at de har parkering under åpen himmel. Men nå handler jo folk ofte med følelser i tillegg så det kan godt hende noen vil betale mer.

• Barcelona: 17,6 km/dag i snitt, med toppverdi 23 km/dag.
  • Dubai: 21,2 km/dag i snitt
  • New Dehli: 18,9 km/dag
  • London: 10,2 km/dag

Kilde

Endret av Simen1
Skrevet
3 hours ago, kremt said:

Spørsmålet bir jo om det bare er falsk økonomi. Om du bytter de cellene som feilet, vil du da oppleve at noen andre celler feiler kort tid etterpå. 

Når det er snakk om en 7 år gammel bil er det ikke så sannsynlig at feilen kom av en produksjonsfeil (for da ville man sett problemer langt tidligere) og dermed må man forvente at alle cellene er slitt ganske likt og nå på kanten av å feile.

Skrevet
3 hours ago, Simen1 said:

Husk å skill mellom elektrisk effekt (fra batteriet) og varmeeffekt (avgitt til kupeen). Varmepumper har ofte en faktor på rundt 3 mellom de to. Så hvis de trekker 2 kW fra batteriet kan de levere 6 kW varme. Sånn veldig omtrentlig (kommer an på mange faktorer).

Trekker fort 6-7kW eller mere på en Tesla som skal deices om vintern. Tesla tukler vel fasene til kompressoren så den blir veldig innefektiv og lager varme raskt. 

Men under bruk ved kjøring kan den daffe på rundt 500W og gi fin varme. Enda lavere etter man har superladet og den kan sanke varme fra batteriet.

3 hours ago, Simen1 said:

Hvis Nissan hadde vært litt smart ville de brukt det lille panelet som "sensor" og logget hvor mye sol bilparken realistisk kan motta. Avlesing via ODB2 på service eller noe sånt. Det er verdifull kunnskap som kan brukes til å vurdere hvorvidt solceller på framtidige biler har noe for seg, i hvilke verdensdeler og mappe det sammen med salgsvolumet i de samme verdensdelene. Og nå har vi kanskje fått svaret på det? Et forsøk i større skala!

Det ville ikke vært så dumt nei, men det ville gjort bilene veldig mye dyrere. Leaf er så simpel at det er imponerende den har sånn noenlunde greie på sitt eget forbruk.

Også er det vel fåtall som er på service med disse.. 

Alle utgavene med solcelle hadde vel dog app en gang i tiden så bilene kunne rapportert via det. Billigste utgavene hadde verken app eller solceller.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (6 timer siden):

Ved 15 minus kan cop komme ned i under 2. Min gir i alle fall på noe volsomt for å varme opp. Å varme en bil men 15KW er ikke uvanlig på en bensin bil. 

Skrevet

Kina er inne på noko med å forby denne type dørhåndtak. Sjølv før eg las om problematikken i ulykker med sånne håndtak var det ei plage på min bil.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...