Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jotun skrev (15 minutter siden):

Kan ikke huske sist eg hadde en bil som ikke slo av ting fordi døra stod oppe. Må ha vært den første mondeoen, men tror vi må tilbake til 94 modell Primera..... Den andre mondeoen ordnet hvertfall dette.

Kia Optima 2020, du kan fint tømme batteriet om du skaller i lyset på vei ut (altså setter det til alltid på) for så å gå ut. Da tømmer du batteriet, dette prøvde jeg for noen år siden.

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (16 minutter siden):

Ifølge google så har USA produserte biler ny type ICCU, mens koreaproduserte gjerne har den gamle fortsatt..

Å ha ting tilkoblet USB burde ikke tappe 12V nei. På Tesla slåes USB av ganske raskt når man levner bilen da, med mindre du går i menyen å velger at USB alltid skal være påslått.

Ok det var jeg ikke klar over faktisk. Ser min er produsert i Sør-Korea. Har visstnok oppdatert software men ikke ny hardware-generasjon. 

Ja, vet. Kjekt med lavstrømmodus på Teslaen også når den ikke er i bruk. 

Skrevet
Jotun skrev (19 minutter siden):

Kan ikke huske sist eg hadde en bil som ikke slo av ting fordi døra stod oppe. Må ha vært den første mondeoen, men tror vi må tilbake til 94 modell Primera..... Den andre mondeoen ordnet hvertfall dette.

Men har jo vært noen snodige måter å lade 12v batteriet på.

18 modell leaf hadde jo også noen utfordringer i starten. Der ble det sagt at man f.eks måtte aktivere vindusviskere mens man kjørte, da ladet bilen. Og i en periode når bilen stod på lading og den var full ladet. Så om man prøvde å passe på batteriet og ikke lade til mer enn 80 så mistet man vedlikeholdslading...

Har dog aldri hatt problemer på vår.

Faktisk skjedd på min Mitsubishi Carisma 2003-modell, jeg glemte tydeligvis kupélyset på da jeg parkerte på Gardermoen i forbindelse med en helgetur om vinteren for å forhåpentligvis få sett nordlyset sammen med X-kona og samtidig besøke søsteren min. Endte opp med snøstorm kvelden/natta før vi skulle hjem, soom varte til en stund etter vi kom hjem, godt forsinket pga både stopp i brøyting av rullebane, og at de kun tok inn flyene fra en retning, som skapte trafikk-kaos for fly inn til og ut fra Tromsø Lufthavn!

Complexity skrev (22 minutter siden):

Nekter å tro at en 2025 modell eller nyere ikke slår av lyset i taket selv etter en periode om man glemmer det på 😅

Men blir ikke overrasket. Kia sparte jo penger på å drite i startsperre så..

I starten var det vel forøvrig spekulasjoner om motoren til ladeluken på Ioinq 5 (åpne/lukke funksjon) dro litt strøm når den ikke var i bruk å tappet 12V.

Var problem med bakluka som var feiljustert på flere Kona i starten, som førte til at lyset ble stående på og tømme 12V. Er ikke så stort det batteriet, så tømmes vel fort... Dette var egentlig løst på min bil, men av og til går ikke luka 100% igjen om man ikke bruker nok kraft, eller har litt vel mye i bagasjerommet. Skjedd meg en gang med Kona at jeg oppdaget at den ikke var helt igjen.

Da får man ikke åpnet luka igjen sånn helt uten videre, så når det skjer, så setter jeg foten på skiltet og dytter den inn til jeg merker den går helt inn igjen. Da er den villig til å åpnes igjen slik som forventet. Så nå slamrer jeg den igjen (ikke alt for hardt da), og følger med om den går helt igjen, før jeg forlater bilen.

Iterion skrev (18 minutter siden):

Ingenting var på og alle dører var lukket. Ikke noe lys på heller og ingen 3.partsapper. Det eneste jeg kan komme på da er om jeg hadde airpodsa koblet til USB. Men det skal vel mer til for å knekke et 12V batteri håper jeg? Hadde den hele tiden koblet til i Teslaen så håper jo inderlig ikke det er så lite som skal til på Hyundai 😂 Isåfall beholder jeg ikke den bilen lenge.. Når det gjelder ICCU-enheten, regner jo med at det er den nye typen, alt annet hadde jo vært ganske så rart. 

Godt man hører og merker det dersom ICCU-enheten takker for seg da 😅

OK, men jo. Om airpodsene står og lader, så kan det for endel biler føre til at strømmen ikke kutter helt når man går ut av bilen og låser den.

Complexity skrev (16 minutter siden):

Har vært borti noen litt nyere Subaru og Toyota(type 15år gammel+) som har fått til dette kunstverket å ikke slå av kupelys selv og tappet 12V, men ellers fikser jo bilene det.

Kom dog på at Snowleopard nevnte at han tappet 12V ved å levne bagasjeluken sin åpen på Hyundai Kona. Det er jo egentlig litt skremmende om det isåfall var lyset som tapper det der og ikke ble slått av automatisk.

Stemmer, skrev om det oppe i denne posten. Og også opplevd problemet med både Opel Carisma 2004-modell og "ventepølsa" Opel Vectra stasjonsvogn 2003 som jeg kjørte til jeg fikk min nye Kona i 2019.

Complexity skrev (14 minutter siden):

Ifølge google så har USA produserte biler ny type ICCU, mens koreaproduserte gjerne har den gamle fortsatt..

Å ha ting tilkoblet USB burde ikke tappe 12V nei. På Tesla slåes USB av ganske raskt når man levner bilen da, med mindre du går i menyen å velger at USB alltid skal være påslått.

Nå bygges vel Ioniq 5-bilene i Europa på egne fabrikker, så vidt jeg husker. Også Kona bygges der, ihvertfall fra 2020 og utover. Googlesæk bekrefter at de bygger også Ioniq 5 i Europa. Men kan jo være at de har sendt ekstra biler fra Sør-Korea for å dekke etterspørselen frem til mva-økningen, og at de har flere igjen av disse som selges på kampanjepris. Men de skal ha nyeste ICCU-versjonen, fra en viss dato jeg ikke husker nå!

Skrevet

Ikke på under 8t @Snowleopard, kan ikke skjønte at det skal gå an. De lader med effekt på typ 2-3W max..så tviler på at det alene er nok. Da burde det ha skjedd på Teslaen også. 

Ifølge KI kommer det anpå VIN-nummret hvor Ioniq 5’en er produsert. Virker som det er i Sør-Korea og USA de bygges i hovedsak. De fleste Ioniq 5 som skal til Europa, blir lagd i Sør-Korea. Samme som min. 

Skrevet
Iterion skrev (4 minutter siden):

Ikke på under 8t @Snowleopard, kan ikke skjønte at det skal gå an. De lader med effekt på typ 2-3W max..så tviler på at det alene er nok. Da burde det ha skjedd på Teslaen også. 

Ifølge KI kommer det anpå VIN-nummret hvor Ioniq 5’en er produsert. Virker som det er i Sør-Korea og USA de bygges i hovedsak. De fleste Ioniq 5 som skal til Europa, blir lagd i Sør-Korea. Samme som min. 

Det er ikke det at iPodene i seg selv trekker så mye strøm, men dersom det fører til at bilen ikke går i dvale, blir bilen stående "på alerten", og da bruker noe strøm ved å være i den posisjonen. Det trekker betydelig mer strøm enn iPodsene, og for et lite 12V-batteri, så kan det være nok til å tømme bilen over en viss tid.

Mitt søk ga også svar fra KI, og bekreftet dette i vanlig Google-treff (som jeg stoler mer på enn KI-babbel, som svarer helt tilfeldig basert på hvordan man spør)... 😉

Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Det er ikke det at iPodene i seg selv trekker så mye strøm, men dersom det fører til at bilen ikke går i dvale, blir bilen stående "på alerten", og da bruker noe strøm ved å være i den posisjonen. Det trekker betydelig mer strøm enn iPodsene, og for et lite 12V-batteri, så kan det være nok til å tømme bilen over en viss tid.

Mitt søk ga også svar fra KI, og bekreftet dette i vanlig Google-treff (som jeg stoler mer på enn KI-babbel, som svarer helt tilfeldig basert på hvordan man spør)... 😉

Javel. Kan hende du har rett i det selv om jeg fortsatt er litt skeptisk til at det faktisk er årsaken hehe. Men la gå. 

Hva bekreftet svaret du fikk fra Google? At Ioniq 5 blir produsert i Europa? Ser på hjemmesiden til Hyundai at de har flere fabrikker rundt omkring i Europa også, blant i Tyrkia og Tsjekkia. 

Sitat

Fra TUCSON til KONA Electric er seks av våre bestselgende modeller i Europa også produsert ved våre fabrikker i Tyrkia og Tsjekkia – dette utgjør rundt 80 % av vårt totale salg i Europa.

Skrevet

Angående søket, gjorde på nytt etter ditt innlegg: Men da jeg fulgte linkene videre, så fremkommer det at Ioniq 5 bare produseres i Sør-Korea og USA, selv om teksten i noen av lenkene bekreftet Ioniq 5 i Tsjekkia. Så, du har nok rett der!

Skrevet
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Angående søket, gjorde på nytt etter ditt innlegg: Men da jeg fulgte linkene videre, så fremkommer det at Ioniq 5 bare produseres i Sør-Korea og USA, selv om teksten i noen av lenkene bekreftet Ioniq 5 i Tsjekkia. Så, du har nok rett der!

Nettopp 😉 Og med VIN-nummeret på bilen kan man finne ut av hvilket av land det er snakk om. KMH= Sør-Korea(min). Tegn 11 er U som står for Ulsan, byen den er produsert i. 

Skrevet

Fikk ikke akkurat gode skussmål testen av Toyota Urban Cruiser? 
Jeg skjønner ikke hvordan de klarer å få til det forbruket, samt hvorfor de på død og liv skal lade så sent? 

Det er synd da dette hadde potensiale som en nummer 2 bil. 

Skrevet
PanserJohan skrev (45 minutter siden):

Det er synd da dette hadde potensiale som en nummer 2 bil. 

En nr. 2 bil lader vel omtrent utelukkende hjemme på natten?

Vi har en Mazda MX-30 som nr. 2 bil, og den lader også sakte på hurtiglader, men det spiller liten rolle for oss. Lader den omtrent kun hjemme.

• Liker 1
Skrevet

Er det noen som vet hvordan man får aktivert alle funksjoner i Volvo sin app til ex40? Det er omtrent ikke mulig å få gjort annet enn å skrudd på viften i den såvidt jeg kan se. Er det noe feil som er gjort ved aktivering av bruker? Skulle bistå en eldre nabo med hvordan han fikkk gjort helt basic ting som justering av lade effekt, start/stopp av lading og varming av seter/ratt, men fant ikke noe av dette i appen. I Tesla appen ligger alt lett tilgjengelig så der forklarer det meste seg selv, men her var det som om han kun hadde «valet mode» tilgang eller noe slikt. 

Skrevet
2 hours ago, Hanhijnn said:

En nr. 2 bil lader vel omtrent utelukkende hjemme på natten?

Vi har en Mazda MX-30 som nr. 2 bil, og den lader også sakte på hurtiglader, men det spiller liten rolle for oss. Lader den omtrent kun hjemme.

Når den koster samme som nummer 1 biler så blir det jo litt dumt. Koster jo det samme som Tesla Model 3 f.eks..

• Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (11 minutter siden):

Når den koster samme som nummer 1 biler så blir det jo litt dumt. Koster jo det samme som Tesla Model 3 f.eks..

Hjertens enig! Men det er vel ikke oss de skal selge bil til. Kundegruppen her ligger vel på 60+ som kjøper merket. 
Synd prisen på CHR+ også, den kunne vært aktuell, men gruses på det meste når det kommer til pris. Har ikke sett noen tester av denne enda som sier noe om forbruk og ladehastighet. 

Skrevet
3 hours ago, minim said:

start/stopp av lading

På "Home"-taben klikker du på Charge, der må du få definert en "Location" der lading kan foregå. (Dette er der bilen selv oppfatter at den står ved lading.) Så klikker du på de valgte "Location", og da kommer det opp et vindu der du kan definere start/stopp-tidspunkt for lading.

Forbehold: Min app gjelder en annen Volvo-modell, og den ser helt annerledes ut nå enn da jeg satte opp tidspunkter for lading back in the day. (Det også mulig at noe av det da ble satt opp via bilens UI.)

Skrevet

Opplevde død bil igjen i dag etter jobb. F’ing fanastisk bil må jeg si.  Makan til f… søppelbil har jeg faktisk ikke vært borti. Shitty Hyundai as. Gir forhandler en sjanse til å yte god service og fikse det før jeg gir opp og hever hele det idiotiske kjøpet jeg har gjort. 

• Hjerte 2
Skrevet
Complexity skrev (5 timer siden):

Tesla koster fra 299, MX30 koster 226. 

Nå mener jeg ikke at MX30 er bedre på annet enn lyd, komfort, lys, acc, design - Teslaen er fortsatt en mye bedre elbil. 

En 33% økning i pris er ikke det samme.

Skrevet (endret)
7 minutes ago, DrAlban3000 said:

Tesla koster fra 299, MX30 koster 226. 

Nå mener jeg ikke at MX30 er bedre på annet enn lyd, komfort, lys, acc, design - Teslaen er fortsatt en mye bedre elbil. 

En 33% økning i pris er ikke det samme.

Mente i forhold til nye Toyota Urban Cruiser, som ble fremstilt som en nummer 2 bil. Den starter på 293 tusen.

MX30 er jo en nummer 2 bil. sånn 140km rekkevidde om vinteren..

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Iterion skrev (20 minutter siden):

Opplevde død bil igjen i dag etter jobb. F’ing fanastisk bil må jeg si.  Makan til f… søppelbil har jeg faktisk ikke vært borti. Shitty Hyundai as. Gir forhandler en sjanse til å yte god service og fikse det før jeg gir opp og hever hele det idiotiske kjøpet jeg har gjort. 

Kjipe greier, føler med deg.

Dette er jo noe de SKAL fikse da, og det skal ikke koste deg en krone.👍

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Duriello skrev (13 minutter siden):

Kjipe greier, føler med deg.

Dette er jo noe de SKAL fikse da, og det skal ikke koste deg en krone.👍

Koster uansett tid og hassel.... 

• Liker 2
Skrevet
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Koster uansett tid og hassel.... 

Ja selvfølgelig. Det er jo en greie som ikke skulle skjedd i utgangspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...