Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
obygda skrev (3 timer siden):
Vokteren skrev (3 timer siden):

Veldig bra påpekt. Det er alt for ofte jeg ser personer med by briller som begår kardinalfeil mhp å forstå andre menneskers liv og leven. 

Nå er folketettheten i Finnmark helt i den ekstreme enden av skalaen i Norsk målestokk da. Vanligvis er helikopter den mest samfunnsøkonomiske måten å sikre slike situasjoner både fordi det gjelder en veldig liten del av befolkninga (få helikopterturer) og fordi det gir svært lite økonomisk mening å pepre et så gigantisk fylke med en drøss lokale sykehus for et fåtall innbyggere, for å oppnå målsetninger som passer mer i tettere befolkede områder.

Masi er ei bygd med spesielt utfordrende forhold for helikopter. Kort fortalt er det et smalt juv midt på finnmarksvidda som gjør at når det blåser på tvers av juvet så blir det umulige vinder å lande i. Det står også i artikkelen at helikopter vanligvis løser problemet, men ikke i dette tilfellet med sterk vind på tvers av juvet.

For å løse krav om utrykningstid i ei så avsidesliggende bygd, uten helikopter så må man i praksis bygd en egen fødestue der. I ei bygd med 200 innbyggere, som har i snitt 4 fødsler per år og vanligvis løses det fint med helikopter.

Personlig har jeg en annen vinkling på det: Jeg vil at fødende fra Masi + mann og barn skal få gratis leilighetshotell ved nærmeste sykehus de siste 3 ukene før termin og eventuell tid over termin. Det er antagelig billigere for helsevesenet enn 3-4 helikopterturer i året, pluss at det gir den fødende en bedre tjeneste med raskere helsehjelp når det skjer noe. Et slikt tilbud bør egentlig være landsdekkende for alle med mer enn 30 minutter til nærmeste fødestue.

Trestein skrev (2 timer siden):

Joda men til en veldig høy pris pr kilo co2. Man kunne ha renset ett boss forbrenningsanlegg til en mye lavere pris pr kilo co2. Det ville heller ikke ført til at utslipp i Kina økte.

Nei, prisen er sterkt overdrevet fordi 85% av det påståtte subsidiet er elbilenes fravær av latterlig høye avgifter på fossile biler.

Det var da svært som du byr deg om CO2-utslippene i Kina. Jeg snakker om netto CO2-utslipp fordi vi deler den samme atmosfæren med Kina.

Endret av Simen1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...