Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
nebrewfoz skrev (2 minutter siden):

Gjennom de fleste av de siste hundretusener av år har ikke mennesker beveget seg i motlys i 80 km/t heller.
Når man er ute og går er det sjelden noe problem å unngå å få sola rett i øynene, men når man sitter i en bil er man nesten forpliktet til å holde øynene på veien selv om man får lyset midt i mot.

Tror min bil har en slags solskjerm man kan felle ned slik at man kan lage seg et synsfelt uten sol. Nå har jeg bare kjørt ca 1,5 mill km så jeg har nok hatt flaks.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutes ago, Trestein said:

Tror min bil har en slags solskjerm man kan felle ned slik at man kan lage seg et synsfelt uten sol. Nå har jeg bare kjørt ca 1,5 mill km så jeg har nok hatt flaks.

Det kan godt hende solskjermen gjør at du slipper å se sola i synsfeltet ditt, men motlys unngår du uansett ikke.

• Liker 1
Skrevet
nebrewfoz skrev (5 minutter siden):

Det kan godt hende solskjermen gjør at du slipper å se sola i synsfeltet ditt, men motlys unngår du uansett ikke.

Motlys går fint. Som sagt er dette irrelevant for tråen. Jeg bare påpekte at ikke alle kjører bil med solbriller

• Liker 1
Skrevet (endret)
27 minutes ago, Trestein said:

Motlys går fint. Som sagt er dette irrelevant for tråen. Jeg bare påpekte at ikke alle kjører bil med solbriller

Man overlever med motlys. Men man anstrenger øynene mye mindre ved å bruke solbriller. Det er enorm forskjell i kjørekomfort. (Det litt som å argumentere for at man ikke trenger sko. Ja, man overlever fint å gå uten sko i sommermånedene, til takk for hundretusener av år med evolusjon, men det er litt forskjell i komfort ved å bruke sko.) 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Skrevet

Når jeg kjører til jobb er det ofte sollys rett i mot og det blir igjen reflektert i sjøen som er rett ved siden av veien i tillegg så solbriller er et must for meg og da helst polariserende briller. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg må bruke solbriller selv når det er overskyet og regn, vondt i hodet etter 5 min hvis ikke. Var ikke mange ukene sida jeg måtte bruke de rundt midnatt også. 

Skrevet

I Trondheim har vi en veistrekning hvor Vegvesenet har konkludert med at motlys er grunnen til både usedvanlig mye kø og mange ulykker, men det er mulig at de bare ikke vet at solbriller ikke eksisterte for hundre tusen år siden. 

• Liker 1
Skrevet
Lord Britishface skrev (6 minutter siden):

I Trondheim har vi en veistrekning hvor Vegvesenet har konkludert med at motlys er grunnen til både usedvanlig mye kø og mange ulykker, men det er mulig at de bare ikke vet at solbriller ikke eksisterte for hundre tusen år siden. 

Det var vel mindre mennesker ogsåfor hundre tusen år siden. Da var vel kø mindre problemer med

Skrevet (endret)
Trestein skrev (3 timer siden):

Poenget var vel at menneske gjennom hundretusener av år har tilpasset seg forholdene på jorden. Da er øyne og sollys tilpasset. Når man kjører bil demper frontruta for mye av uv strålingen. Ville heller hatt solbriller utenfor bilen

Vil også tro at de fleste ikke bruker solkrem heller om man ser på vedrens befolkning.

Vel, det er ingen her som sier at uten solbriller brenner øynene opp. Blir sjeldent snøblind i en bil. 

Man bruker solbriller fordi det er digg og komfortabelt. Og mindre slitsomt enn å kjøre i direkte motlys. 

Endret av Jotun
Skrevet
Lord Britishface skrev (50 minutter siden):

Her er du god. 

Tips svv om solskjerm trikset til trestokk! 

• Liker 1
Skrevet
Lord Britishface skrev (2 timer siden):

Det var en dødsulykke her i nærheten for noen år siden. Rapporten konkluderte med at den ble forårsaket av motlys.

Skrevet
Jotun skrev (1 time siden):

Her er du god. 

Tips svv om solskjerm trikset til trestokk! 

Ja det må være i trondheim at veiene snur seg mot sola. Utrolig bra!

Skrevet
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Det var en dødsulykke her i nærheten for noen år siden. Rapporten konkluderte med at den ble forårsaket av motlys.

Selv biler styrt av kamera sliter i motlys

Skrevet
Jotun skrev (14 minutter siden):

Viser hvor viktig solbriller er. 

Siden det ikke bare er sola som blender kan jeg også trekke fram adaptive fjernlys, moderne gatelys som gir redusert blendingseffekt (lyser i en avgrenset kjegle ned, uten massevis av strølys langt bortover veien). Høydejusterbare seter og solskjerm. Tuneller med gradvis økende lysstyrke når man nærmer seg utgangen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...