Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Serpentbane skrev (2 minutter siden):

Dette er vel irrelevant for diskusjonen. Solcellene har bare noen og 20% virkningsgrad, men det betyr ikke det samme som energitap, det betyr at man ikke klarer å utnytte all energien som treffer platene. Dette tallet sier ingen ting om utnyttelsesgraden av energien som faktisk tas opp, som er lang høyere enn for fossile drivstoff. Å sammenligne ineffektivitet i en forbrenningsprosess med virkningsgraden til solceller er totalt meningsløs.

Du tar opp 20% av energien som blir tilført. Om du ønsket varme energi hadde virkningsgrad vert mye høyere

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Duriello skrev (7 minutter siden):

Trodde den forsvant ifjor. 👍

Uansett, hadde du giddet lete opp de 6 andre? 🙂

Nei, men tror Aiways, Ora, Geely Auto, Cherry, of Forthing var blant dem

Skrevet
AL123 skrev (1 minutt siden):

Nei, men tror Aiways, Ora, Geely Auto, Cherry, of Forthing var blant dem

Takker. 👍

Har kun hørt om Geely Auto (dem som eier volvo?) og Cherry, men trodde ikke de 2 hadde biler for salg her enda.

Må google hva resten er. 😂

Skrevet
Duriello skrev (Akkurat nå):

Takker. 👍

Har kun hørt om Geely Auto (dem som eier volvo?) og Cherry, men trodde ikke de 2 hadde biler for salg her enda.

Må google hva resten er. 😂

Flere av merkene har ikke solgt en eneste bil, noen har solgt 4 -5, mens andre har solgt bortimot hundre. Felles for de alle er at de har offisielt etablert seg, enten med egen importør/forhandlere, eller skrevet kontrakt med etablerte importører. Noen har gitt opp fordi ingen ville ha bilene, noen har gitt seg fordi importøren har innsett at bilene er for dårlige til å selges i Norge, mens ett merke har forsvunnet av politiske grunner.

  • Liker 2
Skrevet

En i familien har nettopp kjøpt seg «Norges billigste elbil», nemlig Dongfeng Nammibox…Yippi! 😏 Prøvde å overtale vedkommende om å kjøpe noe annet, men det nyttet tydeligvis ikke. Hun var bestemt gitt. 

Dongfeng er vel et kinesisk statseid selskap er det ike? Hva tenker folk om dette merket? 

Skrevet (endret)
Iterion skrev (36 minutter siden):

En i familien har nettopp kjøpt seg «Norges billigste elbil», nemlig Dongfeng Nammibox…Yippi! 😏 Prøvde å overtale vedkommende om å kjøpe noe annet, men det nyttet tydeligvis ikke. Hun var bestemt gitt. 

Dongfeng er vel et kinesisk statseid selskap er det ike? Hva tenker folk om dette merket? 

De har vel laget biler i femti år, og de er vel ganske så store så sjansen for at de skal gå dukken er nok små.

Endret av agvg
Skrevet (endret)
Iterion skrev (45 minutter siden):

En i familien har nettopp kjøpt seg «Norges billigste elbil», nemlig Dongfeng Nammibox…Yippi! 😏 Prøvde å overtale vedkommende om å kjøpe noe annet, men det nyttet tydeligvis ikke. Hun var bestemt gitt. 

Dongfeng er vel et kinesisk statseid selskap er det ike? Hva tenker folk om dette merket? 

Statseid ja. Fra wiki;

Founded in 1969,[3] it is currently the smallest of the "Big Four" state-owned car manufacturers of China with 671,000 sales in 2023, below SAIC Motor, Changan Automobile and FAW Group.[4]

 

Edit* Navnet på bilen gjør meg sulten, får meg til å tenke på kinamat og/eller japanske (kinesisk) bento-bokser. 😂

 

Edit 2* Den digre offroadern jeg postet bilde av for noen dager siden er vel og en av deres kreasjoner.

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet
agvg skrev (5 minutter siden):

De har vel laget biler i femti år, og de er vel ganske så store så sjansen for at de skal gå dukken er nok små.

Stemmer, men de er fortsatt ganske så ferske i Norge vel? Er ikke redd for at de skal gå konk sånnsett, mer på salget her til lands liksom hvis salget uteblir. Men kan kanskje fungere som bil nr 2 for mange. Evt som hovedbil for de som kjører mest i by og nærområdet. 

Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

Statseid ja. Fra wiki;

Founded in 1969,[3] it is currently the smallest of the "Big Four" state-owned car manufacturers of China with 671,000 sales in 2023, below SAIC Motor, Changan Automobile and FAW Group.[4]

 

Edit* Navnet på bilen gjør meg sulten, får meg til å tenke på kinamat og/eller japanske (kinesisk) bento bokser. 😂

Ja ikke sant, sånnsett et ganske så «safe» merke vil jeg tro. 

Haha ikke sant, er jo sånnsett et litt artig navn på den bilen 😂

Skrevet
Iterion skrev (7 minutter siden):

Stemmer, men de er fortsatt ganske så ferske i Norge vel? Er ikke redd for at de skal gå konk sånnsett, mer på salget her til lands liksom hvis salget uteblir. Men kan kanskje fungere som bil nr 2 for mange. Evt som hovedbil for de som kjører mest i by og nærområdet. 

Hvis de greier og holde lave priser og grei kvalitet så er det ett marked, alle snakker om biler med lange rekkevidde, hundrevis av hester og så mye fancy utstyr som mulig, for mange vil en rimelig elbil med relativt kort rekkevidde være mer enn godt nok til og dekke bilbehovet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (På 30.7.2025 den 18.14):

Men om en bruker elbilen trenger en ikke bruke literen i en tilsvarende bil. En kan velge å bruke den i en bedre applikasjon eller bare droppe å bruke den. dette er veldig enkel logikk.

å brenne i ICE motoren burde forbys, da den er så sinnsykt dårlig. 

men det hadde blitt en for stor økonomisk belastning. Men etter hvert ser vi det nok.

I store deler av verden brukes steam og gass turbiner til strøm produksjon. Ikke noe bedre virkningsgrad der bortsett fra at de brenner fosdilt drivstoff uten avgifter. Hadde de betalt avgifter på kull og naturgass hadde strømprisene gått i taket

Skrevet
1 minute ago, Trestein said:

I store deler av verden brukes steam og gass turbiner til strøm produksjon. Ikke noe bedre virkningsgrad der bortsett fra at de brenner fosdilt drivstoff uten avgifter. Hadde de betalt avgifter på kull og naturgass hadde strømprisene gått i taket

Du kan vri på det så mye du vil, men personbilene i verden bruker mye mindre energi dersom de er BEV, enn om de har eksplosjonsmotor.

Energi er enn så lenge en knapphet, så å få ned energibruken gir mening. 

Skrevet
Duriello skrev (9 timer siden):

Edit* Navnet på bilen gjør meg sulten, får meg til å tenke på kinamat og/eller japanske (kinesisk) bento-bokser. 😂

Høres ut som et thai-lokale for prostitusjon. Jeg hadde ikke klart å sette meg i en sånn bil med stoltheten i behold. Grøss!

Nå skal man ikke la seg skjemme ut av navnet, sies det, men jeg ville gjort det likevel. Uansett navn så har jeg ikke høye forventninger til bilen rent teknisk heller. Jeg har handlet en del på Aliexpress og en rød tråd der er at når jeg velger det billigste kinesiske produktet i sin sjanger så er det gjennomgående sørgelige saker. Skjeldent verdt portoen (som er 0,-).

Jeg tror nok vi kan få en reprise av vitser som "Hvordan doble verdien på bilen? - Fyll tanken /lad batteriet" med denne Nammiboksen.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, Trestein said:

I store deler av verden brukes steam og gass turbiner til strøm produksjon. Ikke noe bedre virkningsgrad der bortsett fra at de brenner fosdilt drivstoff uten avgifter. Hadde de betalt avgifter på kull og naturgass hadde strømprisene gått i taket

Kull og gasskraft klarer bedre netto virkningsgrad enn en liten bilmotor. Gamle kullkraftverk klarer riktignok bare ca 33%, noe en dieselmotor i teorien kan slå, men i praksis ikke kommer til fordi den vil bare klare det på langturer. 

Transmisjonstap er der men er ganske små så med de vesentlige tapene motoren en bil ser p.g.a. ikke idell-operasjon taper de fortsatt med god margin, og ICE motoren har alt måttet tåle et energitap i form av raffinering og distribusjon av drivsstoffet som er en god del høyere enn hva kraftverkene tar.

Moderne kullkraftverk kommer opp i 45% og da må du opp på store marine dieselmotorer for å finne en ICE med tilsvarende virkningsgrad.

Varmekraftverk utnytter imidlertid ofte restvarmen noe som øker den effektive virkningsgraden dramatisk selv om det da ikke lengre en kun virkningsgrad til elektrisitet.

Gasskraft er imidlertid noe helt annet. Gasskraftverk opererer på langt høyere temperatur*, noe som utnyttes ved å drive en gassturbin direkte av expansjonen av eksosgasser, og deretter bruke eksosgassene i en kjele og ekspandere damp i en dampturbin. (kombinert sykel kraftverk). Disse oppnår ca 60% virkningskrad til elektrisitet, og kan fortsatt bruke restvarmen akkurat som andre varmekraftverk. 
 

All denne diskusjonen av virkningsgrader er imidlertid noe tøvete. Virkningsgrad er ikke egentlig det vi bryr oss om, det er kun en proxy for det som faktisk er relevant som er hvilke innsatsfaktorer (kostnader) og eksternaliteter (forurensing o.l.) en gitt energikjede forbruker/forårsaker. Diskuterer man bare enkeltstående virkningsgrader for maskiner i isolasjon mister man dette av syne. Mange 'virkningsgrader' kan være lave uten at det er noe som helst problem siden kilden ikke hadde en relevant marginal kostnad.

*) Husk maksimal oppnåelig virkningsgrad henger nøye sammen med temperaturen (Se: Carnotsyklusen). Dette er grunnen til at store marine dieselmotorer klarer å bli mer effektive side de er tunge og mer solide og kan dermed tåle høyere kompressjon som gir høyere temperatur. 

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Jarmo skrev (4 timer siden):

Ja, det er en stor risiko og kjøpe helt nye merker, prisen må være betydelig lavere enn de etablerte, som regel er ikke prisen lav nok.

Det er fryktelig vanskelig og etablere seg i ett modent marked, i bilmarkedet er det vel bare Tesla og muligens BYD som har volum av de nye EVene som ikke springer ut av en etablert produsent. Men dette er jo ikke noe nytt,  bilmerker har kommet og gått frem til syttitallet, etter det var det jo de Japanske og etter dem de Koreanske merkene som greide og få fotfeste, og av de europeiske produsentene så forsvant jo hele den britiske bilindustrien.

Så ingenting er hogd i stein, flere av de japanske produsentene har jo seriøst diskutert og droppe Europa så selv "trygge" merker kan forsvinne.

  • Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, agvg said:

Ja, det er en stor risiko og kjøpe helt nye merker, prisen må være betydelig lavere enn de etablerte, som regel er ikke prisen lav nok.

Det er fryktelig vanskelig og etablere seg i ett modent marked, i bilmarkedet er det vel bare Tesla og muligens BYD som har volum av de nye EVene som ikke springer ut av en etablert produsent. Men dette er jo ikke noe nytt,  bilmerker har kommet og gått frem til syttitallet, etter det var det jo de Japanske og etter dem de Koreanske merkene som greide og få fotfeste, og av de europeiske produsentene så forsvant jo hele den britiske bilindustrien.

Så ingenting er hogd i stein, flere av de japanske produsentene har jo seriøst diskutert og droppe Europa så selv "trygge" merker kan forsvinne.

MG har vel også et helt greit volum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...