Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Iterion skrev (14 minutter siden):

Det er sant. Tror det er rundt 375kg på Model 3 RWD og litt over 400kg på AWD modellen.

Hmm, mine tidligere søk har vist fra 313-364kg. Og ingen av de jeg har sjekket på finn har samme nyttelast. Skiller av og til 2-5 kg mellom 2 nesten identiske biler. 🤷 Klarer ikke å bli klok på det. 😂

 

Edit* Så på 2 av rwd lr nå, regner med at felgene spiller inn på de 2. 🤷

Endret av Duriello
Skrevet (endret)
Iterion skrev (8 minutter siden):

Det er sant. Tror det er rundt 375kg på Model 3 RWD og litt over 400kg på AWD modellen. Men Model 3’en veier en god del mindre også, egenvekt er kun 1760 kg på RWD’en og 1825 kg på AWD’en. Mens I4’en veier ca 2290 kg. Kan ikke forvente så mye mer nyttelast på forholdsvis små sedaner da, men er greit å ha det i bakhodet så klart. 

Det hjelper lite på nyttelasten hva bilen veier tom. Kan man laste 516kg så er det det uansett om bilen veier 1500 eller 2500kilo

516kg av 2090kg er 24% mens 400 av 1825 er 22%

I4 kan vel trekke 1600kg også

Ser at vw regner nyttelast eksklusive fører. Litt dumt da få førere er 75kg

Endret av Trestein
Skrevet
Iterion skrev (12 minutter siden):

Det er sant. Tror det er rundt 375kg på Model 3 RWD og litt over 400kg på AWD modellen. Men Model 3’en veier en god del mindre også, egenvekt er kun 1760 kg på RWD’en og 1825 kg på AWD’en. Mens I4’en veier ca 2290 kg. Kan ikke forvente så mye mer nyttelast på forholdsvis små sedaner da, men er greit å ha det i bakhodet så klart. 

Maks tilhengervekt på i4M50 er 1600kg mot 1000kg på model 3.
Fully charged edition har elektrisk utfellbart tilhengerfeste som standard.

Skrevet

De forskjellige versjonene, og hva man pakker på av ekstrautstyr, vil påvirke bilens vekt noe, men skal fremkomme når man sjekker data for en spesifikk bil.

Dette skal oppgis fra fabrikk/importør, så vekten kan sikkert avvike litt om man legger ved noe fra butikken (matter etc), men skal være langt nærmere korrekt enn tidligere.

https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbil-nyttelast

"Fra nå skal alle nye biler registreres med egenvekten som står oppgitt i bilens Certificate of Conformity (CoC). Dette dokumentet er spesifikt for hver enkelt bil, og vektinformasjonen som er oppgitt der skal være så nærme faktisk vekt som mulig.

Siden det har vært en rullerende innføring av denne rutinen, begynte noen produsenter å legge inn CoC-vekta allerede for ett år siden, mens andre først har begynt nå nylig."

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (36 minutter siden):

*Snip*

Fra Naf artikkel; Forhandler må bli flinkere til å informere

Det var en bilselger(les; han som skulle ha meg til å prøvekjøre Sealion 7) som ble småsjokkert over bilens nyttelast da jeg hevdet det var lite på en så stor og romslig bil. 😂 Måtte vise ham en tilfeldig bil med regnr inne på vegvesenets sider.

Endret av Duriello
Skrevet
1 hour ago, Duriello said:

Fra Naf artikkel; Forhandler må bli flinkere til å informere

Det var en bilselger(les; han som skulle ha meg til å prøvekjøre Sealion 7) som ble småsjokkert over bilens nyttelast da jeg hevdet det var lite på en så stor og romslig bil. 😂 Måtte vise ham en tilfeldig bil med regnr inne på vegvesenets sider.

Virker som de har tråkka inn (for) stort batteri i den for å kompensere for det høye forbruket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...