Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

mandela skrev (29 minutter siden):

Det virker som om du ikke ser andre mulige boformer enn pending inn til jobb fra boenheter langt ut i gokk, akkurat som om det er en naturlig utvikling. Det er jo nettopp dette en ønsker mindre av

Det er en fin "tanke" men lite realistisk. Kvadratmeterprisen på boliger i Oslo sentrum setter en stopper for det for hvermannsen. 
Kun millionærer har råd til å kjøpe seg bolig i nye boligprosjekter i Oslo sentrum. Andre må søke seg ut i drabantbyene og i nabokommuner. Og man kan ikke bare "velge og vrake" seg hvor en gitt arbeidsgiver holder til.

Hilsen en som har bodd i Oslo hele livet. Og alltid hatt bil (både for å kunne utøve yrket og til privat) 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mandela skrev (15 minutter siden):

Det virker som om du ikke ser andre mulige boformer enn pending inn til jobb fra boenheter langt ut i gokk, akkurat som om det er en naturlig utvikling. Det er jo nettopp dette en ønsker mindre av. Det er til fordel for enkeltmennesker og samfunn som helhet at man bor nærme jobben, da det har mange positive ringvirkninger for lokalsamfunnene, nabolagene og natur og miljø i periferien.

Off topic: Hvis spådommene om masse-arbeidsledighet slår til pga. KI revolusjonen, vil det kanskje ikke være behov for så mye infrastruktur, med tilhørende køer, støy, forurensning osv. da folk ikke vil ha behov for å kjøre til jobben.

Det er ikke det at jeg ikke ser andre boformer, men det skal endel til å forandre hva folk ønsker og er villige til. Nå nevnte jeg jo faktisk det ene alternativet noe du glatt hopper over. Nemlig det at vi bygger Oslo til en metropol med skyskrapere, der vi har hundrevis og tusenvis av mennesker som bor tett i tett, og det er sikkert endel som ønsker å bo slik. Men det er ikke alle.

Vi er vant til å ha masse natur vi kan nyte. for mange er akkurat det hva livet handler om, ikke å sitte i en fortettet metropol og måtte bli underholdt. Folk vil ut og oppleve noe annet, nettopp fordi det er det man er vant til.

Dessuten, vi er faktisk fordømt avhengig av at endel finner det formålstjenlig å ikke bo i byen. Vi trenger bønder og fiskere til å produsere og fange inn råvarene som må til for å fø alle de som skal bo i byen. Vi trenger fabrikker til å produsere møbler, til å produsere metaller og til å produsere alt det andre som må til.

Hvem skal drifte vindmøllene, vannkraftverkene og strømnettet som går i mellom disse, om ikke akkurat de som bor der vinden og vannet befinner seg, og der gårdene er for å høste frukt og grønnsaker. Og til å betjene fiskemottakene og produksjonslandene.

Nei, jeg ser det vokser frem en trend med mennesker som tenker grønt, men tror det betyr at alle skal bo og jobb tett i tett. Og uten tanke for at det fører til ekstra mye forsøpling og dårlig luftkvalitet og livskvalitet. Det er ikke formålstjenlig at alle skal drive service for hverandre, og ingen skal drive reell produksjon av råvarer og innsatsvarer. Nei, få beina planta i bakken og se på realitetene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Forøvrig, dette er egentlig utenfor hva en elbil-tråd skal handle om, så denne diskusjonen om hvordan folk skal bo eller ikke bo, bør stoppe her, eller tas i en egen tråd...

Dette.
Videre diskusjon(les: krangel) kan fortsette i en egen tråd hvis det er ønskelig. Videre OT i denne tråden vil bli fjernet.
Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så artikkel om denne på broom, og så den hadde noe kort rekkevidde, så hoppet egentlig videre. Men ser jeg ikke er så god på Lancia-modellene, for denne er jo "bybil-størrelse". Da er kanskje rekkevidden grei nok. Her kommer det nok veldig an på prisen den havner på. Og gøy at Lancia som merke kommer tilbake.

Men, og det gjelder ikke bare denne bilen, hva pokker er poenget med at man setter koppholderne på en rekke som her, istedet for å sette de side om side. En av de mindre tingene jeg irriterer meg over med både egen bil, og aktuelle kandidater til neste bil.

Jeg vil gjerne vite at jeg strekker meg frem til "min" kopp, brusboks eller flaske, og ikke ta passasjerens. Eller at det blir en slags "intern kamp" om hvem som skal ha koppholderen fremst.

En annen ting, hvorfor er ikke ladeplata lagt opp til at man kan nå telefon-skjermen når den ligger til lading, og at den kan legges så skjermen er i landskapmodus? Om jeg vil ha Google Maps visende på denne, fremfor på hovedskjermen, gjerne som kontroll på om bilens innebygde navigasjon tar meg rett sted, så må jeg montere en egen holder, og må da ha ledning for å lade telefonen samtidig.

Klar over at man ikke skal fikle med telefonen under kjøring, og gjør normalt sett ikke det. Men noen ganger har man kanskje glemt å slå av en alarm (jobber turnus, så noen alarmer har da tidspunkt som er tider da man kanskje er på veien når man har fridag eller jobber natt, og glemte å slå av alarmen for kveldsturnusen). Og da vil jeg ha mulighet til å treffe knappen for å slå av alarmen uten noe mere knot.

Lenke til kommentar

Jeg tror poenget med koppholderne nettopp ER denne krangelen i bilen. De er et fyrrig folk, Italienerne.

 Du trenger ikke sitte å samkjøre data på telefon og bil, det er helt samme visning (Apple/Android). Alarmen skrur du av med OK knappen på rattet, du kan også be Siri å drite i alarmer når du kjører.

"Klar over at man ikke skal fikle med telefonen under kjøring, og gjør normalt sett ikke det. Men noen ganger har man kanskje glemt å slå av en alarm (jobber turnus, så noen alarmer har da tidspunkt som er tider da man kanskje er på veien når man har fridag eller jobber natt, og glemte å slå av alarmen for kveldsturnusen). Og da vil jeg ha mulighet til å treffe knappen for å slå av alarmen uten noe mere knot."

Dette er slikt man ser i nettsaker som "Klinte rett i køen, satt på mobilen".  Skulle bare :) Finnes løsninger på dette, teknologien er der for deg og meg. Når du har brukt det en stund er det naturlig, og til slutt tar du ikke på telefonen din under kjøring lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Så artikkel om denne på broom, og så den hadde noe kort rekkevidde, så hoppet egentlig videre. Men ser jeg ikke er så god på Lancia-modellene, for denne er jo "bybil-størrelse". Da er kanskje rekkevidden grei nok. Her kommer det nok veldig an på prisen den havner på. Og gøy at Lancia som merke kommer tilbake.

Men, og det gjelder ikke bare denne bilen, hva pokker er poenget med at man setter koppholderne på en rekke som her, istedet for å sette de side om side. En av de mindre tingene jeg irriterer meg over med både egen bil, og aktuelle kandidater til neste bil.

Jeg vil gjerne vite at jeg strekker meg frem til "min" kopp, brusboks eller flaske, og ikke ta passasjerens. Eller at det blir en slags "intern kamp" om hvem som skal ha koppholderen fremst.

En annen ting, hvorfor er ikke ladeplata lagt opp til at man kan nå telefon-skjermen når den ligger til lading, og at den kan legges så skjermen er i landskapmodus? Om jeg vil ha Google Maps visende på denne, fremfor på hovedskjermen, gjerne som kontroll på om bilens innebygde navigasjon tar meg rett sted, så må jeg montere en egen holder, og må da ha ledning for å lade telefonen samtidig.

Klar over at man ikke skal fikle med telefonen under kjøring, og gjør normalt sett ikke det. Men noen ganger har man kanskje glemt å slå av en alarm (jobber turnus, så noen alarmer har da tidspunkt som er tider da man kanskje er på veien når man har fridag eller jobber natt, og glemte å slå av alarmen for kveldsturnusen). Og da vil jeg ha mulighet til å treffe knappen for å slå av alarmen uten noe mere knot.

Er samme bilen som peugeot 208 og opel corsa, litt finere interiør og utsende. Samme batteri og rekkevidde. Sikkert fin bil som pendlerbil/bybil.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (38 minutter siden):

Jeg tror poenget med koppholderne nettopp ER denne krangelen i bilen. De er et fyrrig folk, Italienerne.

 Du trenger ikke sitte å samkjøre data på telefon og bil, det er helt samme visning (Apple/Android). Alarmen skrur du av med OK knappen på rattet, du kan også be Siri å drite i alarmer når du kjører.

"Klar over at man ikke skal fikle med telefonen under kjøring, og gjør normalt sett ikke det. Men noen ganger har man kanskje glemt å slå av en alarm (jobber turnus, så noen alarmer har da tidspunkt som er tider da man kanskje er på veien når man har fridag eller jobber natt, og glemte å slå av alarmen for kveldsturnusen). Og da vil jeg ha mulighet til å treffe knappen for å slå av alarmen uten noe mere knot."

Dette er slikt man ser i nettsaker som "Klinte rett i køen, satt på mobilen".  Skulle bare :) Finnes løsninger på dette, teknologien er der for deg og meg. Når du har brukt det en stund er det naturlig, og til slutt tar du ikke på telefonen din under kjøring lenger.

Som sagt, tar normalt sett ikke i telefonen selv om alarmen ringer, og har jeg passasjer ber jeg (en av) de skru den av for meg. Hadde skjermen vært i siktlinjen, hadde det tatt millisekunder å se om man traff rett, før man trykket/sveipet.

Bilen min har ikke trådløs AA, så om jeg ikke har koblet til ledningen, noe jeg sjeldent gjør, så må jeg så vidt meg bekjent, bort på telefonen for å slå den av. Men jeg skal teste om jeg får slått av alarmen med å trykke på "OK"-knappen på rattet neste gang det skjer.

Dette gjør jeg som sagt ikke om ikke jeg er på rettstrekke og ikke har noen potensielle situasjoner jeg ser fremover. Altså skal det ikke være svinger, kryss, syklister eller gående, eller dyr foran og/eller nært bilen, eller andre motoriserte i umiddelbar nærhet. Jeg tåler at det ringer litt i alarmen til den enten slår seg av selv, eller jeg føler jeg kan bruke et millisekund på å sjekke at jeg treffer rett.

Minner og på at det faktisk er lov å betjene telefonen til å hoppe over sanger etc, så lenge telefonen er i holder. Og ladeplata defineres jo som godkjent holder i så måte.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Bilen min har ikke trådløs AA, så om jeg ikke har koblet til ledningen, noe jeg sjeldent gjør, så må jeg så vidt meg bekjent, bort på telefonen for å slå den av. Men jeg skal teste om jeg får slått av alarmen med å trykke på "OK"-knappen på rattet neste gang det skjer.

Kan varmt anbefale denne lille rimlige saken Carlinkit 5.0

Hadde den i E-Soulen og fungerte godt som gull, riktignok brukte jeg bare CarPlay siden jeg har iPhone men antar at Android Auto ikke fungerer noe dårligere.

Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (24 minutter siden):

Har nylig kjøpt elbil og så med interesse at det var en fyldig elbil-tråd på forumet. Men kjipt å se at diskusjonen domineres av mdg-politikk, ringene i Oslo og den utdaterte debatten om elbiler funker i distriktene.

Uansett, spennende nye modeller som kommer nå. Tror Renault Scenic kan bli en skikkelig hit hvis prisen er under 500 000.

Samme her.

Hva er det som gjør Renault Scenic til et bedre valg enn f.eks. lederen Tesla Y til rundt 500 000kr?

Ser at den har lansering i Lillestrøm nå til lørdag: https://www.motor.no/aktuelt/det-er-en-flom-av-elbilnyheter-pa-vei-i-2024/263269

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (18 minutter siden):

Kan varmt anbefale denne lille rimlige saken Carlinkit 5.0

Hadde den i E-Soulen og fungerte godt som gull, riktignok brukte jeg bare CarPlay siden jeg har iPhone men antar at Android Auto ikke fungerer noe dårligere.

Sitter med en uåpnet AA Wireless rett ved siden av meg. Jeg vurderer nesten om jeg skal legge den ut på finn.no da jeg ikke vet om jeg orker bruke den. Den er etter sigende like treg på å koble seg opp, som den tiden jeg bruker på å koble til kabelen, etter det jeg leser. Eneste er at jeg som sagt må koble kabelen før jeg kjører ut, om jeg tenker å bruke den.

Det og kabelsalaten, da jeg ikke får lagt den opp skjult uten mye knoting fordi eneste USB-punktet som ikke er et rent strømpunkt, er i den lomma/boksen hvor ladeplata er.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Sitter med en uåpnet AA Wireless rett ved siden av meg. Jeg vurderer nesten om jeg skal legge den ut på finn.no da jeg ikke vet om jeg orker bruke den. Den er etter sigende like treg på å koble seg opp, som den tiden jeg bruker på å koble til kabelen, etter det jeg leser. Eneste er at jeg som sagt må koble kabelen før jeg kjører ut, om jeg tenker å bruke den.

Det og kabelsalaten, da jeg ikke får lagt den opp skjult uten mye knoting fordi eneste USB-punktet som ikke er et rent strømpunkt, er i den lomma/boksen hvor ladeplata er.

Fordelen jeg ser med wireless er i all hovedsak at en slipper å ta telefonen opp av lomma, bare setter seg inn i bilen å kjører så kobles det opp automatisk, at det tar 10 sekunder for den saken å boote opp å koble til telefonen var for meg et ikkeproblem. Når jeg måtte koble opp med kabel ble Carplay svært lite brukt, etter jeg fikk wireless adapteren ble det brukt hele tiden og det var såvidt jeg så noe til original infotainment. Men vi er alle forskjellige :)

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Fordelen jeg ser med wireless er i all hovedsak at en slipper å ta telefonen opp av lomma, bare setter seg inn i bilen å kjører så kobles det opp automatisk, at det tar 10 sekunder for den saken å boote opp å koble til telefonen var for meg et ikkeproblem. Når jeg måtte koble opp med kabel ble Carplay svært lite brukt, etter jeg fikk wireless adapteren ble det brukt hele tiden og det var såvidt jeg så noe til original infotainment. Men vi er alle forskjellige :)

For all del, jeg ser alle fordelene, selv om jeg benytter veldig lite av dem. Jeg trives i 95% av tiden veldig godt med bilens NAV, bl.a. fordi jeg da kan se fartsgrense og aktuell GPS-hastighet i hovedskjermen som jeg ikke ser med AA på skjermen, og jeg kan fremdeles koble musikken og telefonsamtaler opp mot bilen via BT.

Det er nesten kun Google Maps via AA jeg klarer å se tilleggsnytten av, og da spesielt i de tilfellene jeg ikke klarer å finne målet via NAV, eller jeg mot slutten av turen ser at NAV bommer på nøyaktig hvor målet faktisk befinner seg.

Da er det selvsagt litt knot å måtte stoppe og koble til telefonen (som allerede er fulladet), dersom problemet er det siste med å finne målet for den siste "fin-navigeringen" når jeg er i området. Men det er så sjeldent at jeg som sagt ser lite behov for å bruke AA.

Hadde jeg slitt med mye av det andre, hadde nok også denne pipa hatt en annen låt. Der er jo trosss alt en grunn til at jeg kjøpte den i første omgang. 😉

Lenke til kommentar
mandela skrev (46 minutter siden):

Samme her.

Hva er det som gjør Renault Scenic til et bedre valg enn f.eks. lederen Tesla Y til rundt 500 000kr?

Ser at den har lansering i Lillestrøm nå til lørdag: https://www.motor.no/aktuelt/det-er-en-flom-av-elbilnyheter-pa-vei-i-2024/263269

Liker design på interiør i Scenic og hvordan skjermene er integrert. Liker også soltaket og rekkevidden.

Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (1 time siden):

Har nylig kjøpt elbil og så med interesse at det var en fyldig elbil-tråd på forumet. Men kjipt å se at diskusjonen domineres av mdg-politikk, ringene i Oslo og den utdaterte debatten om elbiler funker i distriktene.

Uansett, spennende nye modeller som kommer nå. Tror Renault Scenic kan bli en skikkelig hit hvis prisen er under 500 000.

Scenic kommer ikke med firehjulstrekk, så vil nok miste en del kunder der. Samt ganske moderate akselerasjonshastigheter.

Ellers er den finere å se på enn tesla Y, både innvendig og utvendig og interiøret virker meget bra, samt pluss for android auto som standard OS. Om prisen er nær en Tesla Y RWD vil den være meget aktuell pga rekkevidden, hvis ikke vil den fort bli glemt.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
38 minutes ago, OC-Freak said:

Scenic kommer ikke med firehjulstrekk, så vil nok miste en del kunder der. Samt ganske moderate akselerasjonshastigheter.

Helt enig i at begge deler vil påvirke salget negativt, men jeg lurer på hvor på hvor stor andel av kjøperne det er som i det hele tatt ville merket forskjellen. Min e-208 bruker nærmer 9 sekunder til 100, og likevel kan jeg knapt huske sist jeg trengte å bånne gasspedalen. Ikke har jeg kjørt meg fast i løpet av 15 år med forhjulstrekk heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...