Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Iterion skrev (5 minutter siden):

Gir jo ikke mening i det hele tatt, spesielt når målet er at alle skal gå over til elbil. Det kan de nok bare glemme hvis de fortsetter sånn. 

Regjeringen foreslår å sette ned satsen for trafikkforsikringsavgift (for noen år siden kjent som «årsavgiften») for fossilbiler fra 8,38 kroner per dag, til 7,60 kroner per dag.

For elbiler går den derimot opp til 8,70 kroner per dag.

Den der komme fra elbil-motstanderen Vedum. Og det var nok ikke så vanskelig å få avgiftskåte Støre med på galskapen. Nei disse må ut av regjeringskontorene så fort som overhode mulig.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i all hovedsak folk med lite penger som kjører fossil idag, og nå som skiftet er nesten ferdig og dere ikke går tilbake til fossil igjen kan man gjøre sånt uten å gå utover miljøet. 

Jeg tolket det som en justering som blir gjort for de som er tvunget til å kjøre fossilbil:

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-ssb-rapport-de-rikeste-haver-inn-pa-elbiler/s/12-95-3423828965

At folk har kjøpt biler utover evnen til å eie de er ganske tydelig nå - dette tiltaket hjelper de som har minst og de det går utover er oss som har kjøpt elbil for å spare penger.

En annen grunn kan være at elbilister krasjer mer og det blir dyrere enn med fossilbiler. 

https://www.motor.no/bilhold-forsikring/sa-mye-oftere-krasjer-elbil-sjaforer/112428

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Iterion said:

Gir jo ikke mening i det hele tatt, spesielt når målet er at alle skal gå over til elbil. Det kan de nok bare glemme hvis de fortsetter sånn.

Jeg er enig i at det er feil, men det er snakk om en økning på 117 kroner per bil per år. Ikke noe som påvirker noen. Antagelig skal den videre opp ettersom staten "taper" penger på mindre salg av drivstoff grunnet overgang til elbil.

Lenke til kommentar
Locrin skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i at det er feil, men det er snakk om en økning på 117 kroner per bil per år. Ikke noe som påvirker noen. Antagelig skal den videre opp ettersom staten "taper" penger på mindre salg av drivstoff grunnet overgang til elbil.

Ja sant nok, men den burde gått ned og ikke opp, slik at flere av de som ønsker overgang til en elbil som hovedbil, har råd til det. Nytter ikke å sette opp priser da, uansett om det kun er snakk om 117 kr pr år...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Skal den påstanden ha noe som helst form for kredibilitet så må du hoste opp noe nyere enn en over 4 år gammel artikkel.

Tja, "beviset" imot påstanden er nybilsalget innenfor fossilsegmentet og hvordan du personlig synes det har sett ut siste 4 årene :) Du mener dette har økt og folk som har penger til nye biler kjøper fossil?

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Locrin said:

Jeg er enig i at det er feil, men det er snakk om en økning på 117 kroner per bil per år. Ikke noe som påvirker noen. Antagelig skal den videre opp ettersom staten "taper" penger på mindre salg av drivstoff grunnet overgang til elbil.

Det er foreslått en økning på 15 øre literen i drivstoffavgift, så staten tjener mer på drivstoffsalget. 
 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Iterion said:

Ja sant nok, men den burde gått ned og ikke opp, slik at flere av de som ønsker overgang til en elbil som hovedbil, har råd til det. Nytter ikke å sette opp priser da, uansett om det kun er snakk om 117 kr pr år...

Jeg er enig i prinsippet, det er bare frustrerende å se hvordan avisene skriker om økte elbilavgifter når det er snakk om en ubetydelig økning. Blir litt ulv ulv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Den der komme fra elbil-motstanderen Vedum. Og det var nok ikke så vanskelig å få avgiftskåte Støre med på galskapen. Nei disse må ut av regjeringskontorene så fort som overhode mulig.

Jaja det er jo klart. De har allerede klart å sette ekstra moms på elbiler på over 500k. Bare tull det også. Virker som Vedum og co vil at folk heller skal kjøpe bensin/diesel pickup enn elbil. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (5 minutter siden):
Hanhijnn skrev (8 minutter siden):

Skal den påstanden ha noe som helst form for kredibilitet så må du hoste opp noe nyere enn en over 4 år gammel artikkel.

Tja, "beviset" imot påstanden er nybilsalget innenfor fossilsegmentet og hvordan du personlig synes det har sett ut siste 4 årene :) Du mener dette har økt og folk som har penger til nye biler kjøper fossil?

Du hadde ikkeno nyere og bedre å komme med nei. Ikke overrasket. Så prøver du å skyve fokus over på andre aspekter for å "bevise" en tøvete påstand. Og vennligst ikke prøv å påstå hva jeg mener. Prøv å holde deg til fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (12 minutter siden):

Nå er det vanlige folks tur

Nissan Leaf 2012 - 400 kr dyrere i året enn Cayenne V8 diesel 🤡

Hehe. Blir heldigvis fortsatt billigere ift drivstoff og vedlikehold da. Når det er vel bare det som mangler at strømmen blir såpass dyr. Men det skjer heldigvis ikke ut til å skje. Så slipper vi fortsatt litt billigere unna i bompenger. Skjønte jeg riktig så har de faktisk økt drivstoffavgiften på diesel/bensin på 15 øre/liter, mens trafikkforsikringsavgiften reduseres med 400 kr. Så virker ikke som at diesel/bensinprisene kommer til å gå ned. Synes egentlig det også er tull, hvorfor ikke kutta den avgiften? Er ikke alle som har råd til å kjøpe seg elbil... 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke lenge siden jeg kjørte fossilbil og måtte fylle tanken litt. Kjørte vel 30-40 mil og fylte for 500, ikke store skvetten det. Hver eneste mil er dyr med en fossilbil. Men klart det er et totalregnestykke også. Jeg har regnet på det, og for at fossil skal lønne seg må den egentlig bruke maks 0.1 liter på mila. Egentlig mindre pga langt mer vedlikehold og dyrere bom. Så selv med gratis drivstoff er det såvidt jeg ville kjørt fossil.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (23 minutter siden):

117 kroner meir er ubetydeleg for den enkelte, men blir nokre kroner for staten.

Dette er den klassiske erketypiske sosialdemokratiske måten å innføre nye avgifter. Foreslå den nye avgiften så lav at organisasjoner og folk flest ikke ser noen grunn til å protestere.

Når den så er innført så skrur de den fort i været. Da er det for sent å protestere mot innføringen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (27 minutter siden):

Ikke lenge siden jeg kjørte fossilbil og måtte fylle tanken litt. Kjørte vel 30-40 mil og fylte for 500, ikke store skvetten det. Hver eneste mil er dyr med en fossilbil. Men klart det er et totalregnestykke også. Jeg har regnet på det, og for at fossil skal lønne seg må den egentlig bruke maks 0.1 liter på mila. Egentlig mindre pga langt mer vedlikehold og dyrere bom. Så selv med gratis drivstoff er det såvidt jeg ville kjørt fossil.

Helt 100% enig med deg.

Problemet er jo at folk leser overskriften på sånne tulle-artikler som dette, OG TROR PÅ DET: https://www.tv2.no/broom/elbil-blir-dyrere-a-eie-enn-bensin-og-dieselbil/16106773/

Seriøsitet er visst ikke noe tema, selv under TV2-paraplyen.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Du hadde ikkeno nyere og bedre å komme med nei. Ikke overrasket. Så prøver du å skyve fokus over på andre aspekter for å "bevise" en tøvete påstand. Og vennligst ikke prøv å påstå hva jeg mener. Prøv å holde deg til fakta.

Beklager, jeg misforsto hvilken lenke du svarte på. Hvorfor er du så sint? Dette er mine antagelser, prøv å roe deg ned litt a :) 

Her er etpar andre lenker som er litt nyere. Tenker du at alle disse artiklene er feilaktige? Fortell gjerne litt om det


https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/snodig-trend-vekker-oppsikt/15278801/

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

 

"

Selv om to av ti biler totalt sett er elbiler, sier Brandeggen at de ser en trend hvor el- og hybridbiler har betydelig høyere risiko for skade.

– Disse samlet har en skadefrekvens som er vel 25 prosent høyere enn rene fossile biler."

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Personlig har jeg skrapet opp hjulbuen både på min gamle Kia Sportage og min nåværende Tesla Model S så jeg er nok bare ræva til å kjøre 🤡. Heldigvis ikke værre enn at det kunne poleres vekk på Kia og spottlakkeres på Tesla så jeg slapp noen kostnad for idiotien.

 

Ifølge denn linken faller skadene etter 8mnd eierskap så det er tydelig at det er tilvenning for mange å ha så rask akselerasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...