Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Blir ikke mange elbilene man kan kjøre med B i så fall. Selv en Renault Zoe har tillatt totalvekt tett oppunder 2 tonn. e-Up er den eneste jeg kommer på i farten som går under. 

Merkelig forslag tatt i betraktning at man har diskutert å øke vekt for elbiler, men har landet på en mellomting der det kun gjelder varebiler på grønne skilt, der ekstravekten mot tilsvarende ice-modell kommer pga drivlinjen/batteriet...

Hadde hatt mer forståelse for forslaget om det var ment å gi ungdom fra 16 år og oppover, mulighet til å skaffe seg "lettbil" som alternativ til mopedbil, men der man får nok krefter til å kunne holde fartsgrensen.

B+ burde derfor gjelde fra ca 2500 kg og opp til 4500 kg, spør du meg. Og alle med B per i dag, hadde fått B+ uten noe mere om og men.

Men skjønner at det er transportnæringen som vil hindre konkurransen. De glemmer dog hvordan dette vil slå ut på egen rekruttering, da ingen av disse firmaene sponser C1/D1 eller C/D på sine sjåfører. Det må de ha for å bli vurdert (og i visse land er ikke dette så nøye i praksis)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (57 minutter siden):

Du antydet det i måten du skrev det i det første innlegget du skrev prisen i, som jeg svarte på.

Nei, jeg gjorde ikke det. Da leser du som sagt for mye mellom linjene. Jeg har ikke antydet noenting om hvilken pris som er "godt nok".

Jens Kr. Kirkebø skrev (49 minutter siden):

Blir ikke mange elbilene man kan kjøre med B i så fall. Selv en Renault Zoe har tillatt totalvekt tett oppunder 2 tonn. e-Up er den eneste jeg kommer på i farten som går under. 

Kanskje et dumt spørsmål, men er det gitt at det er tillatt totalvekt som blir målestokken? Det utelukker jo "alt" av elbiler, og tvinger unge sjåfører over på små biler som er mer utsatt for skade. Litt som dagens praksis med mopedbilene. Livsfarlig å bli påkjørt i sånne små lettvektere.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 minutter siden):

Bra det blir noe konkurranse. Ser de tar 1 kr per minutt over 80% i tillegg da.

Ja, det er en downside med de. Men for de fleste er det stort sett da man bør plugge fra også, pga at mange biler ikke lader så raskt over dette. Så tror ikke så mange egentlig blir berørt av dette, bortsett fra noen få som absolutt skal fylle på fullt når de først har koblet på.

De eneste som ev. har et reelt behov for å lade mer enn dette, er folk med (stor) tilhenger bak.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Største minuset for min del når det kommer til EV6, er nok det at faktisk nyttelast er vel lavt, noe og Ioniq 5 sliter med.

Hvem er det egentlig som bestemmer hvor mye nyttelast en bil kan ha? Er det produsenten, eller vegmyndighetene i de forskjellige land? For hvis man ser på "samme bil" med forskjellig størrelse på batteriene (og dermed tyngde), så er det jo ikke alltid at f.eks. 200 kg tyngre batteri nødvendigvis spiser 200 kg av nyttelasten...

Endret av ozone
Lenke til kommentar
ozone skrev (25 minutter siden):

Hvem er det egentlig som bestemmer hvor mye nyttelast en bil kan ha? Er det produsenten, eller vegmyndighetene i de forskjellige land? For hvis man ser på "samme bil" med forskjellig størrelse på batteriene (og dermed tyngde), så er det jo ikke alltid at f.eks. 200 kg tyngre batteri nødvendigvis spiser 200 kg av nyttelasten...

Dette er det i første omgang bilprodusenten som bestemmer, men er nok veldig avhengig både av produsentens begrensninger for støtdempere, hjuloppheng etc. Og så har vel helt klart myndighetene sitt å si pga sikkerhetskrav for typegodkjenning.

Men er kjent med at Tesla f.eks. har samme nyttelast på TMY SR, LR og P av samme serie/årsmodell. Her er det visstnok (spekulasjon, ikke min påstand) produsenten som styrer litt etter hvilken rekkevidde de vil oppnå, fordi testen skal gjøres med maks nyttelast eller en viss prosent av nyttelasten.

De kunne sikkert valgt deler som tåler mere (og har det kanskje allerede), men slike deler gir og økt egenvekt, som selvsagt påvirker forbruk og dermed rekkevidden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (7 timer siden):

Det blir helt feil å krympe B for folk som allerede har B. Det bør heller innføres en ny B- (minus) klasse.

Grensa på 3500kg har et unntak for elektriske varebiler, der man kan kjøre inntil 4250 kg lovlig. Vet ikke om det er en mulig vei å gå for person-elbiler dersom det kommer en ny B- klasse.

Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden):

Blir ikke mange elbilene man kan kjøre med B i så fall. Selv en Renault Zoe har tillatt totalvekt tett oppunder 2 tonn. e-Up er den eneste jeg kommer på i farten som går under. 

Både BMW i3, VW e-Up, Fiat 500e og i-Miev-trillingene har en tillatt totalvekt på rundt 1500-1700 kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Det blir helt feil å krympe B for folk som allerede har B. Det bør heller innføres en ny B- (minus) klasse.

Grensa på 3500kg har et unntak for elektriske varebiler, der man kan kjøre inntil 4250 kg lovlig. Vet ikke om det er en mulig vei å gå for person-elbiler dersom det kommer en ny B- klasse.

Som vanlig vil ikke de nye direktiver få tilbakevirkende kraft. Men hvem vet. Vil også anta at det blir noen justeringer før regelverket blir godkjent.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Det blir helt feil å krympe B for folk som allerede har B. Det bør heller innføres en ny B- (minus) klasse.

Grensa på 3500kg har et unntak for elektriske varebiler, der man kan kjøre inntil 4250 kg lovlig. Vet ikke om det er en mulig vei å gå for person-elbiler dersom det kommer en ny B- klasse.

Både BMW i3, VW e-Up, Fiat 500e og i-Miev-trillingene har en tillatt totalvekt på rundt 1500-1700 kg.

Både i3 og trilling er utgåtte modeller som ikke selges lengre. 500e og e-Up er fortsatt å få kjøpt. 2 modeller er ikke all verdens utvalg...

Ja, og så Renault Twizy da. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Kanskje et dumt spørsmål, men er det gitt at det er tillatt totalvekt som blir målestokken? Det utelukker jo "alt" av elbiler, og tvinger unge sjåfører over på små biler som er mer utsatt for skade. Litt som dagens praksis med mopedbilene. Livsfarlig å bli påkjørt i sånne små lettvektere.

Det er nok høyst usannsynlig at det blir noe annet enn tillatt totalvekt som gjelder ja. Slik er det jo for alle de andre klassene. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Både i3 og trilling er utgåtte modeller som ikke selges lengre. 500e og e-Up er fortsatt å få kjøpt. 2 modeller er ikke all verdens utvalg...

Ja, og så Renault Twizy da. 

Twitzy er ikke en bil. Det er en firehjulsmoped.

4 av 5 bilkjøp er bruktbilkjøp, så jeg synes det er rettferdig å ta de med. VW e-up er heller ikke i ny-salg lengre.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (6 minutter siden):

kva forskjell opplæringa er til ein bil på 1750 kg ift. ein på 1850?

Veldig godt poeng, og lukter litt EU "max agurk-krumming"...
Alle vet at det er vanskeligere å kjøre en stor bred høy og tung lastebil (jeg hadde aldri turt), men forskjellen i belastningen på sjåføren mellom en personbil på 1,5 tonn og 2,5 tonn er til å se bort fra spør du meg.
Min datter kjører bedre i en stor trygg SUV enn en vinglete fillebil.

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (39 minutter siden):

Twitzy er ikke en bil. Det er en firehjulsmoped.

4 av 5 bilkjøp er bruktbilkjøp, så jeg synes det er rettferdig å ta de med. VW e-up er heller ikke i ny-salg lengre.

Twizy finnes i to utgaver, mopedbilutgave som gjør maks 45km/t og registrert som bil med maks hastighet på 80km/t. 
 

e-Up selges ny fortsatt i Tyskland, men ikke i Norge ser jeg. 

For resten av Europa er nok bruktkjøp av tvilling osv. lite aktuelt for de fleste da det finnes svært få av disse på markedet. 

Lenke til kommentar
ozone skrev (41 minutter siden):

Veldig godt poeng, og lukter litt EU "max agurk-krumming"...
Alle vet at det er vanskeligere å kjøre en stor bred høy og tung lastebil (jeg hadde aldri turt), men forskjellen i belastningen på sjåføren mellom en personbil på 1,5 tonn og 2,5 tonn er til å se bort fra spør du meg.
Min datter kjører bedre i en stor trygg SUV enn en vinglete fillebil.

Forskjellen er nok størst for den man evt. krasjer med. Stor forskjell på å fronte med en møtende 1500kg bil og en 2500kg bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (20 minutter siden):

Forskjellen er nok størst for den man evt. krasjer med. Stor forskjell på å fronte med en møtende 1500kg bil og en 2500kg bil.

Det er jo helt riktig!
Men spørsmålet er jo om det er noe som helst man trenger å lære annerledes for å føre en personbil med fem seter som veier 1700 kilo, i forhold til å føre en personbil med fem seter på 3 tonn...
Jeg sitter ikke på fasiten, men vet jo hvor lett jeg selv tilpasser meg forskjellige personbiler.
 

EDIT: Så hvis man skal ha et eget sertifikat for personbiler mellom 1800 og 3500 kilo, så må jo man ha tenkt gjennom hva som skal være forskjellen i opplæring mellom de to ekstremt like "klassene". Noe jeg tror blir veeeldig vanskelig å oppkonstruere...

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (11 minutter siden):

Twizy finnes i to utgaver, mopedbilutgave som gjør maks 45km/t og registrert som bil med maks hastighet på 80km/t. 
 

e-Up selges ny fortsatt i Tyskland, men ikke i Norge ser jeg. 

For resten av Europa er nok bruktkjøp av tvilling osv. lite aktuelt for de fleste da det finnes svært få av disse på markedet. 

Twizy får du vel ikke kjøpt ny i Norge. Må vel importere, eller kjøpe brukt. Og som du selv fant ut, trillingene er heller ikke mulig å kjøpe nye. Det blir derfor eneste mulighet å kjøpe de brukte, så lenge man ikke importerer selv.

Ser at det skal finnes en "oppgradert" Twizy som kalles Mobilize Duo. Men heller ikke den ser ut til å være mulig å kjøpe i Norge. Men skal vel egentlig bare være tilgjengelig som leasing eller kortidsleie, ifølge link 2.

https://www.mobilize.com/en/wearemobilizers/mobilize-duo-joy-on-wheels/

https://www.bilnorge.no/mobilize-renault/beskjeden-renault-start/3663414

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...