Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Ser på youtube og div. at det eksempelvis i UK virker til å være en veldig vanlig ting å oppgradere batteripakkene på eldre 24 kwh leafer til enten 30 kwh eller 40 kwh pakkene da de har identisk footprint, litt forskjellige utføringer på plugg for signalkabel og fester, men har får en kjøpt prefabrikkerte overganger og braketter. Selve jobben med riktig utstyr virker til å ta rundt en time fra original batteriet er ute til nytt er inne, ingen stor komplisert jobb.

Tror jeg aldri har sett dette blitt gjort eller tilbydt i Norge? Må jo være fantastisk å få pustet nytt liv i en 10 år gammel leaf med en 40 kwh batteripakke tenker jeg. Hva er det som gjør dette knapt er utbredt i elbil landet Norge? Er det Statens vegvesen som setter kjepper i hjulene her i forhold til godkjenning? 

Er vel kanskje fordi verkstedstimer er så vanvittig dyrt i Norge, hjemmemekking ikke er så utbredt lenger, og nordmenn generelt har god råd til ny bil. Så lenge det er "plug-and-play" tviler jeg på det har noe med godkjenning å gjøre. Det er i hvertfall en svensk youtuber (husker ikke navnet i farten) som driver med dette også.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med oppgradering av batteri er noe jeg lurer veldig på også, er det noe som stopper for det hvis noen har lyst til å selge den tjenesten?

Har selv hybrid og tenker jo at det kunne vært kjekt å oppgradert med en ny pakke en gang i framtiden når batteria har blitt mindre for å få bedre rekkevidde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kajac skrev (3 minutter siden):

Er vel kanskje fordi verkstedstimer er så vanvittig dyrt i Norge, hjemmemekking ikke er så utbredt lenger, og nordmenn generelt har god råd til ny bil. Så lenge det er "plug-and-play" tviler jeg på det har noe med godkjenning å gjøre. Det er i hvertfall en svensk youtuber (husker ikke navnet i farten) som driver med dette også.

 

Bilforhandlere og deres verksteder vil nok heller selge nytt enn å fikse de gamle. Derav ekstra høye priser på slikt arbeid. Det vil trolig komme flere verksteder myntet på elbiler med tiden.

Lenke til kommentar
Civilix skrev (Akkurat nå):

Dette med oppgradering av batteri er noe jeg lurer veldig på også, er det noe som stopper for det hvis noen har lyst til å selge den tjenesten?

Har selv hybrid og tenker jo at det kunne vært kjekt å oppgradert med en ny pakke en gang i framtiden når batteria har blitt mindre for å få bedre rekkevidde.

Hvis du skal selge den tjenesten, må du være utdannet mekaniker og ha godkjenning for å drive verksted, i tillegg til den nødvendige spesialiseringen på elbil. Men ser ingen grunn til at ikke du skal kunne oppgradere egen bil.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (Akkurat nå):

Er vel kanskje fordi verkstedstimer er så vanvittig dyrt i Norge, hjemmemekking ikke er så utbredt lenger, og nordmenn generelt har god råd til ny bil. Så lenge det er "plug-and-play" tviler jeg på det har noe med godkjenning å gjøre. Det er i hvertfall en svensk youtuber (husker ikke navnet i farten) som driver med dette også.

 

Selve jobben er jo faktisk så lett at på leaf jeg ser for meg at det er noe alle hadde fått til gitt at en hadde bukk og skikkelig løfte utstyr for å få inn og ut gammelt og nytt batteri, ser for meg at et verksted rigget for den type jobber kunne fakturert en kunde kanskje for 2-3 timers arbeid max. En ny batteripakke fra nissan koster flesk, men så lett som det er å kondemnere en bil her til lands så må det vel florere med brukte batteripakker å få tak i?

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Selve jobben er jo faktisk så lett at på leaf jeg ser for meg at det er noe alle hadde fått til gitt at en hadde bukk og skikkelig løfte utstyr for å få inn og ut gammelt og nytt batteri, ser for meg at et verksted rigget for den type jobber kunne fakturert en kunde kanskje for 2-3 timers arbeid max. En ny batteripakke fra nissan koster flesk, men så lett som det er å kondemnere en bil her til lands så må det vel florere med brukte batteripakker å få tak i?

Problemet er nettopp at du må ha løfteutstyr. I tillegg så er ikke brukte bildeler så utbredt i norge lenger, så vil tro mange batterier går direkte til gjenvinning eller blir eksportert ut av landet. 

Lenke til kommentar

Kunne en, i teorien, fått utført batteriskifte i Sverige (forutsatt at det er billigere der) og bare kjørt over grensen igjen og latt som ingenting? Vil en random kjøretøyskontroll avdekke batteribytte, og er det noe poeng å avdekke det? Kanskje en eu-kontroll avdekker det? Men hva så?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er noe problem i det heletatt rent godkjenningsmessig og slikt, men tanken om å kjøpe en gammel 1. Gen 24 kwh Leaf med en dårlig batteripakke og oppgradere denne til en 40kwh pakke slo meg som en mulighet å skaffe seg en særdeles god elbil for en billig penge, gitt det er mulig å få tak i brukte 40kwh pakker til  gode priser. 

Dette var videoen som fikk meg til å begynne å drømme litt. Dette er en gjeng fra New Zealand som har prefabrikkert alt en trenger for et slikt bytte. Likt skal kunne gjøres om du også går til 40 kwh pakken. 

 Her er noen briter som bytter en 24 kwh til en 40 kwh pakke. Her bruker de mindre prefabrikerte deler og dermed mer tid på jobben, men fortsatt veldig overkommelig. 

 

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De har en del trøbbel med ombordlader, varmeapparat og P-brems som koster ganske mye. Men kan nok fikses billigere selv uten 10 tommeltotter. Kjøp brukte deler på alt. Evt hvis du ikke skrur selv send den til Elbilmek. Fordelen er at den er enormt vanlig og mye solgt så mange kan mye om disse bilene. Denne selges for 40 men er nok ikke verdt mer enn 25: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=202793843

Som du ser funker ikke P-brems, dette betyr feil på EU. Nissan tar 20-30 tusen for å fikse dette = Dette er en bil som snart vrakes, i praksis.

Lenke til kommentar

Elektrisk park brems skal Birger n haug ha typ 30-40K bare for delen så tar de seg fort 10K for å bytte den, dersom du derimot kjøper de delene du selv trenger fra utlandet, nye orginale Nissan deler og lar et 3. parts verksted gjøre jobben kommer du deg fort ned i 7-8K for denne reprasjonen. Det har vært mye snakk om dette i Nissan Leaf gruppa på facebook, det den norske nissan importøren driver med i forhold til prisene de tar for reservedeler er intet annet enn kriminelt, må være astronomiske fortjenester ute å går for hver solgte del.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, kremt said:

De har en del trøbbel med ombordlader, varmeapparat og P-brems som koster ganske mye. Men kan nok fikses billigere selv uten 10 tommeltotter. Kjøp brukte deler på alt. Evt hvis du ikke skrur selv send den til Elbilmek. Fordelen er at den er enormt vanlig og mye solgt så mange kan mye om disse bilene. Denne selges for 40 men er nok ikke verdt mer enn 25: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=202793843

Som du ser funker ikke P-brems, dette betyr feil på EU. Nissan tar 20-30 tusen for å fikse dette = Dette er en bil som snart vrakes, i praksis.

"Eletrisk parkeringsbrems fungerer ikke, men det er ikke essensielt for å kjøre bilen"

Er det ikke i praksis det som holder bilen i ro når den står parkert? Kan den ikke trille avgårde uten?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Evil-Duck said:

Elektrisk park brems skal Birger n haug ha typ 30-40K bare for delen så tar de seg fort 10K for å bytte den, dersom du derimot kjøper de delene du selv trenger fra utlandet, nye orginale Nissan deler og lar et 3. parts verksted gjøre jobben kommer du deg fort ned i 7-8K for denne reprasjonen. Det har vært mye snakk om dette i Nissan Leaf gruppa på facebook, det den norske nissan importøren driver med i forhold til prisene de tar for reservedeler er intet annet enn kriminelt, må være astronomiske fortjenester ute å går for hver solgte del.

Minner meg om denne artikkelen fra 2017

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/mJd5q/sprekk-i-bilradio-84000-for-ny

  • Liker 1
Lenke til kommentar

eksempelvis om vi tar prisene til cleevelyev i england for en 40kwh upgrade så er det på 8500 pund, da er det snakk om at du leverer inn bilen, de sourcer batteriet og alt du trenger, så henter du bilen neste dag.  Om du sourcer batteriet selv tar de 1500 pund for jobben og eventuelt andre deler de trenger. https://www.cleevelyev.co.uk/battery-upgrades/  

Det du da sitter igjen med er en bil med den doble rekkevidden av det den hadde når den var ny. Hvor mye et 40kwh batteri går fra en typisk "skraphandler" vet jeg dog ikke. Utover normalt vedlikehold er det som nevnt PTC heater og P-Brems som jeg har registrert det ofte kan være problem med, begge er fult mulig å løse uten at det koster all verden. Grunnen til at PTC er så dyrt å bytte er fordi den ligger så begravd bak dashbordet at det er en gigajobb å komme til den, men er du villig til å kutte et hull bak hanskerommet så er det ganske fort gjort og greit :dremel: .

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Complexity said:

"Eletrisk parkeringsbrems fungerer ikke, men det er ikke essensielt for å kjøre bilen"

Er det ikke i praksis det som holder bilen i ro når den står parkert? Kan den ikke trille avgårde uten?

Nei faktisk ikke. Når du setter giret i P låses bilen med en tapp i girkassen. Dette låser forhjulene. P-brems er en mekanisk brems inne i senteret av bremseskiven bak, tenk gammeldags trommelbremse prinsipp. Jeg ville ikke parkert i bratte bakker med dette. Og bilen vil ikke passere EU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...