Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Svindelen foregår jo hos leverandøren av delene. Sier seg selv at kostprisen på en skjerm i en leaf til 270k ikke koster 80k å produsere.

Og få enheter blir laget fordi de ikke ryker? Tror fyren folk er helt blåst? Det er jo en slik skjerm i hver eneste leaf som blir solgt.

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Zeph skrev (1 time siden):

Kva ladeboks ville de valgt i dag?

Er det noko nytt på dagens Easee ift. ein 5-6 år gammal boks?

V2G-støtte, men venter vel på at dette og støttes av nettleverandør. Men om man skal bytte/oppgradere nå, så ville jeg personlig valgt en fra Easee eller Zaptec som støtter dette.

Skrevet
7 hours ago, agvg said:

Disse prisen er rett og slett svindel, produksjonskostnadene er lave. Man snakker varmt om miljøvennlighet men priser delen så høyt at bilene hugges, dette er samme lekse uansett hva slags drivstoff bilen går på. Håper EU knekker disse urimelige og forbrukerfiendtlige prisene.

Reservedeler er dyre fordi det er lite konkuranse. Hele bilen derimot er det konkuranse på og derfor presses prisen.

Forøvrig har utsalgsprisen lite med produksjonskostnadene å gjøre - det eneste måtte være at man ikke selger under kostpris. Ellers selger man så dyr som mulig. 

Skrevet
3 hours ago, Zeph said:

Kva ladeboks ville de valgt i dag?

Er det noko nytt på dagens Easee ift. ein 5-6 år gammal boks?

Spørs om det er gammel eller ny bil du skal lade.

De fleste nyere biler (og Tesla fra 2012) er jo smarte og kan smartlades uansett hva man kobler dem til. Ikke behov for en smart ladeboks i tillegg da.

Så ville isåfall bare kjøpt det billigste som leverer tilstrekkelig med effekt.

Skrevet (endret)
Complexity skrev (1 time siden):

Spørs om det er gammel eller ny bil du skal lade.

De fleste nyere biler (og Tesla fra 2012) er jo smarte og kan smartlades uansett hva man kobler dem til. Ikke behov for en smart ladeboks i tillegg da.

Så ville isåfall bare kjøpt det billigste som leverer tilstrekkelig med effekt.

Skoda Enyaq og Tesla Model Y.

Eventuelt ein husstand med ein Nissan Leaf.

Det er to husstander der det pdd. finnes ein Easee-boks. Den andre husstanden må ha noko lading. Kabling og arbeid ordnar me sjølv.

Eg har vore inne på tanken om ein heilt enkel ladeboks til våre bilar (Skoda og Tesla) og la bilane styre lading. I vårt hus står ein Easee i dag, men den kan ev. flyttast over til huset som har ein stk. Leaf.

Kva er billegaste ladeboks med type 2?

Ulempen med dum boks er ev. at Skodaen kanskje ikkje kan regulere lagestraum. Teslaen trur eg har noko meir, men Skoda har kanskje kun ein modus for å skru det heilt ned til 2 kW. Om det står på maks kjem med kanskje over 10 kW-grensa og over i neste trinn på nettleiga.

Endret av Zeph
Skrevet
Hanhijnn skrev (11 timer siden):

STORE prisforskjeller på ombordlader på forskjellige elbil-merker. Leaf er versting på nesten 90.000 kr.

https://www.motor.no/aktuelt/89752-kroner-for-ny-ombordlader-se-prisoversikt/333857

Den er drøy faktisk. Ser Tesla «bare» skal ha rundt 20k for å bytte ombordlader hos de. Jeg var heldig å fikk bytta hele ladeporten min nå på garanti, i tillegg til AC-kabelen til høyvoltsbatteriet. Godt at det skjedde nå og ikke om 2 år for å si det sånn. 

Ellers så ble det «kun» moms på elbiler fra 300.000 kr og oppover hvis jeg forstod riktig? Gjelder jo de aller fleste elbiler folk flest kjøper isåfall som Tesla 3/Y, Ioniq 5/6, ID4, Enyaq/Elroq, EX40, EX30+++. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutes ago, Zeph said:

Kva er billegaste ladeboks med type 2?

Aller billigst er vel i B-vare hylla til en av de som selger slikt..
Men billigste helt nye er vel kansje Tesla sin

Støtter opptil 22kW og har 7.3 meter kabel inkludert. Dette er jo noe man gjerne må kjøpe ekstra til andre ladebokser.

Den er heller ikke helt dum. Kan sette opp en del ting på den i Tesla appen som du nok har fra før av om du har en Model Y.

Praktisk knapp og for å åpne ladeluken og løse ut kabelen slik som på superchargers, men knappen vil jo da kun fungere på Teslan.

Endret av Complexity
Skrevet

Ser at OBC-en til 2018 Nissan Leaf koster rundt 15 000 kr brukt i Norge, mens den koster ca. 8 000 kr brukt i utlandet. Og dette er fra Irland, et land med høyere lønnsnivå. Så noe er åpenbart galt med norske delepriser.

Jeg fant ikke nyprisen i utlandet, men det er bare å ta en telefon til en forhandler i Sverige eller Tyskland.

Skrevet (endret)
8 minutes ago, freedomseeker said:

Ser at OBC-en til 2018 Nissan Leaf koster rundt 15 000 kr brukt i Norge, mens den koster ca. 8 000 kr brukt i utlandet. Og dette er fra Irland, et land med høyere lønnsnivå. Så noe er åpenbart galt med norske delepriser.

Jeg fant ikke nyprisen i utlandet, men det er bare å ta en telefon til en forhandler i Sverige eller Tyskland.

Tror du leter på feil plass? Her er første treff hos meg..

 

 

Screenshot_20251203-195436.Chrome.png

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (52 minutter siden):

Aller billigst er vel i B-vare hylla til en av de som selger slikt..
Men billigste helt nye er vel kansje Tesla sin

Støtter opptil 22kW og har 7.3 meter kabel inkludert. Dette er jo noe man gjerne må kjøpe ekstra til andre ladebokser.

Den er heller ikke helt dum. Kan sette opp en del ting på den i Tesla appen som du nok har fra før av om du har en Model Y.

Praktisk knapp og for å åpne ladeluken og løse ut kabelen slik som på superchargers, men knappen vil jo da kun fungere på Teslan.

Må så høgt altså. Trur eg kan få ein Easee til same prisen. Har hatt ladekabelen som fulgte med TMY på ladaren.

Skrevet
Hanhijnn skrev (13 timer siden):

STORE prisforskjeller på ombordlader på forskjellige elbil-merker. Leaf er versting på nesten 90.000 kr.

https://www.motor.no/aktuelt/89752-kroner-for-ny-ombordlader-se-prisoversikt/333857

Birger N. Haug er en versting når det kommer til dette, begynner å bli noen år siden jeg hadde leaf, men den gang da var det store at håndbrekk aktuatoren begynt å ryke på eldre biler (de uten fotbrekk), hvor Birger N. Haug skulle ha i klassen rundt 50 000 for å bytte aktuatoren. Da var det folk som importerte ny del selv fra andre land og fikk andre verksteder til å bytte den for de for kanskje 1/5 av prisen.  At de skal ha 90 000 for å bytte OBC er noe av det minst overaskende, svadaet om at det er en del som produseres så lite av som gjør den så dyr kan de stikke opp der sola aldri skinner. 

  • Hjerte 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (9 timer siden):

Vanskelig å være uenig med deg, men sjefen på Birger N. Haug hadde vel en rasjonell forklaring på prisnivået i artikkelen jeg linket til. Tragisk uansett.

Jo, men det er like vannvittige priser på langt mer kurrante deler.

Skrevet
agvg skrev (15 minutter siden):

Jo, men det er like vannvittige priser på langt mer kurrante deler.

Blir fort slik når de tilnærmet har monopol på delene, bl.a. fordi de ikke legger til rette for at brukere selv kan søke opp delenummerne like lett, og få sjekket alternative leverandører.

De som har mulighet til å vente på deler sendt fra Tyskland, Polen eller andre rimeligere land, og som har kunnskap og verktøy eller folk de kan benytte som de vet ikke lurer dem trill rundt, kan spare masse penger på å gå utenom originaldeler fra importøren av merket!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...