Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som ett lite tilsvar på bilanmeldervideoer på youtube, så har vi f.eks sånne som denne, der tester har kjøpt og eid bilen en viss tid, og etterpå gir en utredning om hvordan bilen har vært å leve med.

Setter mer pris på sånne en de der de bare tester bilen også er det ikke mer snakk om modellen i det hele tatt før det kommer ny modell. 👍😉 Skjønner jo selvsagt hvor upraktisk dette måtte være i stor skala. 😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Syar-2003 skrev (48 minutter siden):

Kan ikke skrive under på at dette er 100% riktig 

IMG_2888.jpeg

Jøss Det blir noen millioner som må endre syn på carplay over natten nå

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
4 hours ago, Hanhijnn said:

Rart at ikke Volvo er i frontlinjen her. De har jo som mål å være verdens sikreste biler, og at ingen skal dø i en Volvo.

Volvo og Polestar har ganske passiv akselerasjon hvis du ikkje virkelig dytter pedalen i gulvet.

Skrevet (endret)
Trestein skrev (26 minutter siden):

Har hatt CarPlay tilgjengelig i bilen siden vi fikk den men aldri brukt det. Så hva er det man må endre syn på? 🤔

Uansett er det nok positivt med muligheten. Eneste gruppen i verden som er vanskeligere å overbevise enn bmw og Tesla eiere er vel Apple eiere 🤣

Endret av Jotun
Skrevet (endret)
33 minutes ago, Trestein said:

He he, jeg er fortsatt ikke noe glad i CarPlay. 
Mulig CarPlay ultra funker fint da. Men i alle bilene jeg har kjørt over noe tid med CarPlay, så har brukerinterfacet irritert meg. Ved at man hopper ut av kartet når man trykker på knapper i bilen, og så må hoppe inn igjen. 

I elbiler er det spesielt irriterende at CarPlay ikke har tilgang til bildata slik at man ikke får utført skikkelig ruteplanlegging.

Kjøpte obd dongle til Skodaen min, slik at jeg skulle bruke ABRP, men det fungerte ikke stabilt nok

Endret av bzzlink
Skrevet
bzzlink skrev (10 minutter siden):

He he, jeg er fortsatt ikke noe glad i CarPlay. 
Mulig CarPlay ultra funker fint da. Men i alle bilene jeg har kjørt over noe tid med CarPlay, så har brukerinterfacet irritert meg. Ved at man hopper ut av kartet når man trykker på knapper i bilen, og så må hoppe inn igjen. 

I elbiler er det spesielt irriterende at CarPlay ikke har tilgang til bildata slik at man ikke får utført skikkelig ruteplanlegging.

Kjøpte obd dongle til Skodaen min, slik at jeg skulle bruke ABRP, men det fungerte ikke stabilt nok

Har du prøvd CarPlay i en bil med widescreen med IOS 26.1 ?

Skrevet
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

😅 Nei, men jeg ser ikke fanden på veggen i like stor grad som deg. Men jeg forstår poenget ditt, og deler det til en viss grad.

Jeg skjønner ikke hva du mener med den påstanden? Jeg sier jo bare at Volvos ord og handlinger spriker mer med kinesiske eiere enn med svenske. Svenskene innfridde jo heller ikke på slagordet i sin tid. Måten nåværende kinesiske eiere har håndteringen av skandalen om ukontrollert akselerasjon øker jo ikke akkurat tilliten. Tvert i mot. Ord og handling spriker mer enn på mange tiår.

Skrevet
32 minutes ago, Syar-2003 said:

Har du prøvd CarPlay i en bil med widescreen med IOS 26.1 ?

Nei

Og nå kom jeg på at jeg ikke har testet CarPlay på motorsykkelen min etter oppdatering til 26, håper det fortsatt funker bra på kinaenheten

Skrevet
6 hours ago, ozone said:

Jeg kjører min Tesla model 3 i Chill-modus hele tiden!

Samme her, men jeg har valget på venstre rulleknapp. Så hvis det står en BMW ved siden av først på rødt lys, så ruller jeg litt med tommelen.

Skrevet
J-Å skrev (12 minutter siden):

Samme her, men jeg har valget på venstre rulleknapp. Så hvis det står en BMW ved siden av først på rødt lys, så ruller jeg litt med tommelen.

Heldigvis treffer jeg få slike i trafikken. Stort sett damer som kjører tesla. 

Skrevet

Ser på elbil med 4x4. Er det virkelig ingen som kan konkurere med Tesla? :S Ønsker ikke en tesla, men ser ut som det ikke er noen som er i nærheten på pris og rekkevidde på 4x4. 

Eller er det noen som har noen tips, gjerne en liten bil.

Skrevet
GnilreG skrev (2 minutter siden):

men ser ut som det ikke er noen som er i nærheten på pris og rekkevidde på 4x4

Hvis det er de eneste faktorene du vurderer så blir det nok en Tesla..

Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Hvis det er de eneste faktorene du vurderer så blir det nok en Tesla..

Det og 4x4 er det viktigeste nå ja. Ønsker mest mulig km pr krone jeg betaler. Har en mach-e fra før som jeg er veldig fornøyd med, men skal ha en bil nummer to. På mustangen har jeg ikke 4x4 så ønsker det på bil nummer 2.

Skrevet
GnilreG skrev (1 minutt siden):

Det og 4x4 er det viktigeste nå ja. Ønsker mest mulig km pr krone jeg betaler. Har en mach-e fra før som jeg er veldig fornøyd med, men skal ha en bil nummer to. På mustangen har jeg ikke 4x4 så ønsker det på bil nummer 2.

Om rekkevidde pr krone er viktig så kommer den nye BMW IX3 bra ut 699kkr mot 800km Som gir 873kr pr km rekkevidde

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
ozone skrev (7 timer siden):

Jeg kjører min Tesla model 3 i Chill-modus hele tiden!

Den såkalte "Standard"-mode blir for rykkete og overfølsom på pedalen til vanlig bruk, og brukes bare når jeg skal vise noen den sinnsyke aksen, eller jeg skal kjapt forbi en traktor eller noe en sjelden gang.

Jeg tipper den også bidrar til helt unødvendig dekkslitasje for dem som har den på standard hele tiden.

Default burde vært det som heter Chill i dag, og den som heter Standard burde definitivt hete Sport!

Jeg kjører i standard mode hele tiden selv, utenom når det er glatt ute hehe. Synes chill mode blir litt for tamt og kjedelig når man er blitt vandt til å kjøre i standard mode og akselerasjonen som følger med. Men ser hva du mener. LR versjonen har en mye villere aks da, vår SR+ bruker 5,6 sek på 100km/t - som har blitt ganske så vanlig på elbiler nå. 

Skrevet (endret)
41 minutes ago, GnilreG said:

Ser på elbil med 4x4. Er det virkelig ingen som kan konkurere med Tesla? :S Ønsker ikke en tesla, men ser ut som det ikke er noen som er i nærheten på pris og rekkevidde på 4x4. 

Eller er det noen som har noen tips, gjerne en liten bil.

Elroq 85x? Ford Explorer awd?

rimeligere men wltp på rundt 560.

Endret av onkel_jon
Skrevet
onkel_jon skrev (1 time siden):

Elroq 85x? Ford Explorer awd?

rimeligere men wltp på rundt 560.

Takk for tipset, men begge blir dyrere når jeg legger til tilsvarende ekstrautstyr :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...