Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

Det er vel egentlig det beste med el bil i dag. Er man på fjelltur og iskald kan bilen stå der isfri og oppvarmet med et tastetrykk på mobilen. Må innrømme at jeg bruker funksjonen hver eneste dag. Aldri is på rutene alltid varm bil. Om sommeren er den nedkjølt

Det nest beste er at bilen er såpass varm på 5-10 minutter, at det går lekende lett å koste snø og skrape is selv om man glemte å forvarme, eller som med min, ikke har muligheten.

Elbilforningen testet noen biler, og der kom Kona klart best ut. De testet riktignok 24-modellen som har masse forbedringer fra min første-utgave, men jeg mener min er minst like rask, om ikke raskere isfri...

Bilen ble så fort isfri, at de måtte kaste jakka fordi det ble for varmt innen tiden de hadde avsatt...

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Det nest beste er at bilen er såpass varm på 5-10 minutter, at det går lekende lett å koste snø og skrape is selv om man glemte å forvarme, eller som med min, ikke har muligheten.

Elbilforningen testet noen biler, og der kom Kona klart best ut. De testet riktignok 24-modellen som har masse forbedringer fra min første-utgave, men jeg mener min er minst like rask, om ikke raskere isfri...

Bilen ble så fort isfri, at de måtte kaste jakka fordi det ble for varmt innen tiden de hadde avsatt...

Min varmer med opptil 18KW så det blir kjapt varmt

Skrevet
Trestein skrev (4 minutter siden):

Min varmer med opptil 18KW så det blir kjapt varmt

De testet en BMW i5 i testen, og den gjorde det bra, den og.

Kona:
"Hyundai Kona – 36 grader
En av de billigste bilene i testen imponerer stort på varme. Og såpass kraftig vifte at det kom noen nordnorske gloser idet vi satte på maks defroster.


TESTENS BADSTUE: Utrolige 36 grader i kupeen og nesten 50 på frontruta.
Selv om den blåser ganske konsentrert opp på frontruta, kan du kjøre etter fire minutter, takket være at den spyr ut 36 grader mot frontruta.  

Etter fem minutter er det 24 grader i kupeen.

Allerede etter 10 minutter er det komisk varmt i bilen. 43,5 grader på frontruta og 30,6 i kupeen.


FEM MIN: Kjøreklar og etter fem minutter er det godt og varmt i bilen.
Etter 15 minutter gir den 47 grader på frontruta og det er hele 36 grader i kupeen.

Alt i alt er den utrolig rask til å guffe opp varmen og holder alle andre bak seg de 15 minuttene testen varer, selv om Tesla kommer sterkt på slutten."

 

BMW i5:
"BMW i5 – 36,5 grader
BMW har defrost-knappen lett tilgjengelig på dashbordet og er så å si isfri etter fem minutter, selv om det ikke er veldig varmt ennå.

Da gir den 26 grader på frontruta og du har 15 grader i den relativt kompakte kupeen.


KJAPP: Det er den mest sporty bak rattet og ganske kjapp på oppvarming også.
Etter 10 minutter er det 40 grader mot frontruta og 25,5 grader i kupeen.

BMW-en kommer sent, med godt. Etter et kvarter er det hele 30 grader i kupeen og frontruta varmes med 46 grader.


FEM MIN: Det er bare å ta et drag med viskeren og komme seg av gårde.
BMW kommer med et ekstra boost etter ti minutter og plasserer den blant de aller beste på temperatur ved frontruta, men fortsatt bare midt på treet på kupevarme.

Men varmere ønsker man aldri å ha det. Et «midt på treet»-resultat som egentlig illustrerer hvor bra de fleste i testen er.

https://elbil.no/store-forskjeller-sa-fort-ble-det-varmt-i-bilene/

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

De testet en BMW i5 i testen, og den gjorde det bra, den og.

Kona:
"Hyundai Kona – 36 grader
En av de billigste bilene i testen imponerer stort på varme. Og såpass kraftig vifte at det kom noen nordnorske gloser idet vi satte på maks defroster.


TESTENS BADSTUE: Utrolige 36 grader i kupeen og nesten 50 på frontruta.
Selv om den blåser ganske konsentrert opp på frontruta, kan du kjøre etter fire minutter, takket være at den spyr ut 36 grader mot frontruta.  

Etter fem minutter er det 24 grader i kupeen.

Allerede etter 10 minutter er det komisk varmt i bilen. 43,5 grader på frontruta og 30,6 i kupeen.


FEM MIN: Kjøreklar og etter fem minutter er det godt og varmt i bilen.
Etter 15 minutter gir den 47 grader på frontruta og det er hele 36 grader i kupeen.

Alt i alt er den utrolig rask til å guffe opp varmen og holder alle andre bak seg de 15 minuttene testen varer, selv om Tesla kommer sterkt på slutten."

 

BMW i5:
"BMW i5 – 36,5 grader
BMW har defrost-knappen lett tilgjengelig på dashbordet og er så å si isfri etter fem minutter, selv om det ikke er veldig varmt ennå.

Da gir den 26 grader på frontruta og du har 15 grader i den relativt kompakte kupeen.


KJAPP: Det er den mest sporty bak rattet og ganske kjapp på oppvarming også.
Etter 10 minutter er det 40 grader mot frontruta og 25,5 grader i kupeen.

BMW-en kommer sent, med godt. Etter et kvarter er det hele 30 grader i kupeen og frontruta varmes med 46 grader.


FEM MIN: Det er bare å ta et drag med viskeren og komme seg av gårde.
BMW kommer med et ekstra boost etter ti minutter og plasserer den blant de aller beste på temperatur ved frontruta, men fortsatt bare midt på treet på kupevarme.

Men varmere ønsker man aldri å ha det. Et «midt på treet»-resultat som egentlig illustrerer hvor bra de fleste i testen er.

https://elbil.no/store-forskjeller-sa-fort-ble-det-varmt-i-bilene/

Man starter dette 15 20 minutter før man kjører. Trenger ikke se  på at den tiner frontruten. Som regel starter den automatisk om morgen og når jeg går hjem fra jobb starter jeg den manuelt rett før jeg forlater jobben

Skrevet
Trestein skrev (5 minutter siden):

Man starter dette 15 20 minutter før man kjører. Trenger ikke se  på at den tiner frontruten. Som regel starter den automatisk om morgen og når jeg går hjem fra jobb starter jeg den manuelt rett før jeg forlater jobben

Klar over at man ikke sitter å glaner på isen eller snøen som smelter. Men når de kjører en test, så er det stoppeklokke og termometer, og notere ned resultatene ved gitte intervaller.

Alle bilene i testen gjorde det godt bedre enn hva man normalt forventer av en ice-bil, og det var vel poenget de egentlig ville frem til. Men test er test, og da må man ha fakta og data som forteller hvordan de testet, slik at resultatene er ettergåelige. Og så må det jo kåres en vinner og en taper, selv om også taperen gjør et godt resultat...

Som sagt, med bil uten forvarmingsmulighet og uteparkering, så går jeg ut, låser opp og åpner døra. Setter meg inn og starter bilen og varmeapparatet, og går ut og begynner å koste. Jeg kunne jo selvsagt gått inn igjen, slik mange med dieselbil gjør. Men jeg er altså ferdig kostet og snøfri, og bilen kjøreklar før jeg rekker å sette meg inn igjen. Det er altså svært lie hassel selv med en offline bil når den er så effektiv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Klar over at man ikke sitter å glaner på isen eller snøen som smelter. Men når de kjører en test, så er det stoppeklokke og termometer, og notere ned resultatene ved gitte intervaller.

Alle bilene i testen gjorde det godt bedre enn hva man normalt forventer av en ice-bil, og det var vel poenget de egentlig ville frem til. Men test er test, og da må man ha fakta og data som forteller hvordan de testet, slik at resultatene er ettergåelige. Og så må det jo kåres en vinner og en taper, selv om også taperen gjør et godt resultat...

Som sagt, med bil uten forvarmingsmulighet og uteparkering, så går jeg ut, låser opp og åpner døra. Setter meg inn og starter bilen og varmeapparatet, og går ut og begynner å koste. Jeg kunne jo selvsagt gått inn igjen, slik mange med dieselbil gjør. Men jeg er altså ferdig kostet og snøfri, og bilen kjøreklar før jeg rekker å sette meg inn igjen. Det er altså svært lie hassel selv med en offline bil når den er så effektiv.

Det er jo godt mulig at andre biler har mye kraftigere varme enn min med 18KW. Tror også at BMW kjører alt via kjølevann systemet slik at dette må varmes opp først. Har man ptc på luftsiden får man nok varme raskere.

BMW har også bare en varmepumpe som brukes til både kjøling og varming.

Men som sagt kluet er å kunne starte prosessen fra tlf i god tid før man skal bruke bilen. På min er 10-15 min rikelig.

 

Skrevet (endret)
9 hours ago, Iterion said:

Hvorfor ikke bare bruke BT? Får fint spilt  Spotify via den, helt gratis 😉

😉

Med reklame og dårlig bitrate? Er der fortsatt han der Jonathan som avbryter musikken? 😅

Nei Spotify Premium må man ha.. Og de 120 kronene for å ha ubegrenset mobildata i bilen betaler jeg også for men ville nok klart meg uten..

Men er fryktelig digg at man kan administrere dashcam og sentry mode klipp i appen og slipper å gjøre det i bilen eller ta med seg harddisken inn. Bare det er verdt en del for meg.

Kjøpte meg faktisk en iPhone bare for å kunne gjøre det siden funksjonen kom til iPhone halvt år den kom til Android 😅

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

Med reklame og dårlig bitrate? Er der fortsatt han der Jonathan som avbryter musikken? 😅

Nei Spotify Premium må man ha.. Og de 120 kronene for å ha ubegrenset mobildata i bilen betaler jeg også for men ville nok klart meg uten..

Men er fryktelig digg at man kan administrere dashcam og sentry mode klipp i appen og slipper å gjøre det i bilen eller ta med seg harddisken inn. Bare det er verdt en del for meg.

Kjøpte meg faktisk en iPhone bare for å kunne gjøre det siden funksjonen kom til iPhone halvt år den kom til Android 😅

Har selvsagt Spotify Premium da for å slippe reklame hehe. Så har jeg såpass med mobildata på tlf at det ikke er noe problem å streame musikk i høy kvalitet hele dagen, hvis jeg vil det. 

Ser det med dashcam og sentry. Jeg brukte det mye tidligere men har blitt mindre og mindre i det siste så har ikke helt behovet for å styre den via app lenger. Var tøft å kunne se live kameraene rett fra iphonen da hehe. Men appen derimot brukes jo daglig, både når det gjelder forvarming og til lading.

Ekstremt fornøyd med hvor raskt kupeen varmes opp da. Tar max 10 min når det er rundt -2c ute. Når det er kaldere enn -10c setter jeg på forvarming rundt 20-30 min før jeg setter meg i bilen. Er så digg! 

  • Liker 1
Skrevet
16 hours ago, Complexity said:

Synes du det er greit å betale Garmin 1799kr for en kartoppdatering som er dårligere enn gratis google maps?
Hard pill to swelg for meg iallefall. 

Du vet at google maps ikke er gratis? Du betaler kanskje ikke penger men google skal ha noe igjen og om det ikke er penger så er det monetiserbar informasjon om deg. 

En viktig grunn til at google ikke er inne i alle biler 'fordi de er gratis' er nettopp fordi tredjepartter er ikke nødvendigvis inneforstått med at google skal kunne bruke deres produkt til å kikke kundene deres i kortene, om det nå er fordi de vil ha den informasjonen selv eller fordi det faktisk ikke er noe de synes er greit.

Skrevet
HF- skrev (1 time siden):

Eg har en knapp på nøkkelen for å starte forvarming, berre å gå bort i vinduet og peike på bilen med nøkkelen.

Ikke dumt det heller, men blir litt mer problematisk dersom man har bilen i garasjen som er 10-15 meter unna huset 😉

  • Liker 2
Skrevet
Iterion skrev (15 minutter siden):

Ikke dumt det heller, men blir litt mer problematisk dersom man har bilen i garasjen som er 10-15 meter unna huset 😉

Eller man er på tur og det er kaldt og ønsker varm bil til man ankommer parkeringen....

  • Liker 2
Skrevet
10 minutes ago, kremt said:

Mange nøkkelsystem rekker ganske bra, hvertfall 20-30 meter er ganske vanlig. Ikke dumt det heller. 

Største ulempen er vel at man må drasse rundt på en fysisk nøkkel? 😛

 

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Backup med mulighet til å starte forvarming via nøkkelen er helt gull. Jeg hadde det på Volvo V60 PHEV-en jeg eide fra 2015 til 2018. På Nissan Leaf kunne man bare skru på varmen via appen, som stort sett var nede hver gang det faktisk var behov for forvarming om morgenen på grunn av stor pågang. Kia E-Soul hadde heller ikke denne funksjonen via nøkkel, men der var appen ganske stabil, så det fungerte greit. Ingen apper som sender forespørsler til en server har likevel 100 prosent oppetid, så det var også ganger der appen var nede, og jeg gjerne skulle hatt muligheten til å starte forvarming via nøkkelen.

På de to BMW-ene jeg har hatt nå, har nøklene en knapp som kan programmeres til ulike funksjoner, og jeg har satt den opp til å starte forvarming. På iX-en jeg har nå, har jeg også mulighet til å starte forvarming via wallet-integrasjonen på mobilen, helt uavhengig av BMWs servere. Det krever imidlertid at man står ganske nær bilen, så det er ikke nødvendigvis praktisk for folk som bor i boligblokker der bilen står et stykke unna leiligheten.

Uansett sier jeg ja takk til begge deler. Det er alltid fint med backup-løsninger, selv om appene stort sett fungerer som de skal.

Endret av Evil-Duck
Skrevet
2 minutes ago, Complexity said:

Største ulempen er vel at man må drasse rundt på en fysisk nøkkel? 😛

 

En nøkkel på 30 gram mot en telefon på 200 gram. Alt til sin bruk. Det nymoderne hatet mot bilnøkkel er vanskelig å forstå. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (6 minutter siden):

En nøkkel på 30 gram mot en telefon på 200 gram. Alt til sin bruk. Det nymoderne hatet mot bilnøkkel er vanskelig å forstå. 

Nøkkel er gull. Kjøpte nettop en bil der man skulle kunne låse opp bilen selv om mobilen var død? Hvordan aner jeg ikke

Skrevet
2 minutes ago, Trestein said:

Nøkkel er gull. Kjøpte nettop en bil der man skulle kunne låse opp bilen selv om mobilen var død? Hvordan aner jeg ikke

Har med mine 6år med kun mobilnøkkel enda ikke opplevd at mobilen var død eller at jeg trengte den fysiske nøkkelen, men klart er vel noen som ikke klarer å lade telefonen sin..

Du har kansje med deg pengebok på butikken også? Er deilig at man er kommet dit at man slipper det og bare kan betale med mobilen eller klokka.

  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...