Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Nimrad skrev (21 minutter siden):

Det henger litt igjen fra gammelt av. Veldig mange er på nivå med Tesla og en noen har forbigått Tesla(BMW mener jeg er best). Kanskje det største ankepunktet til Tesla er dårlig støtte for tredjeparts ladere. De oppdaterte ganske nylig med litt bedre støtte, men jeg opplevde fortsatt flere ganger manglende forvarming når jeg skulle lade på en ikke-Tesla lader. Helt konkret har jeg erfaring med BMW, Fiat og Volvo/Polestar.

Ja, jeg tenker nok også at BMW er de som har kommet lengst (på nivå med Tesla), og også på app-siden. BMW gjør svært mye riktig. Bortsett fra prisingen av bilene som er for høy.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg tenker nok også at BMW er de som har kommet lengst (på nivå med Tesla), og også på app-siden. BMW gjør svært mye riktig. Bortsett fra prisingen av bilene som er for høy.

BMW er bedre enn Tesla på dette.

  • Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (7 minutter siden):

BMW er bedre enn Tesla på dette.

Wow! I såfall flott for BMW-eierne. Som sagt, BMW gjør svært mye riktig på elbil-fronten nå. 👍

Skrevet (endret)
sverreb skrev (8 timer siden):

For egen del: Å gjøre hurtiglading noe jeg nesten aldri vil bruke mer. Jeg vil mye heller ta pauser andre steder enn ladeparker. Så har vi vinterkjøring: 7-800 km rekkevidde blir fort 5-600 om vinteren. 

Siden jeg aldri kjører langt om vinteren så er ikke det noe jeg tenker på. Jeg advarte om at påstanden kunne være litt trangsynt.. :p 

Ok, enig i at hurtiglading ikke er det morsomste, men det begrenser seg hvor mye jeg vil betale for å slippe noen få ladesesjoner hver sommer. En bil med 700+ km koster jo gjerne en god slump mer enn en med 500+. Deler man prisdifferansen på den tida man evt sparer på hurtiglading så blir det høy timepris.. Litt som å kjøpe hytte som bare brukes en helg i året, framfor å leie.

Så litt mer i det filosofiske hjørnet: Jeg mener Europaveier og til dels fylkesveier bør bygges sånn at de blir en opplevelse og ikke bare en transportetappe. Særlig ladestasjoner bør plasseres på steder man føler det er verdt å stoppe uansett. Et utkikkspunkt med rasteplass eller ved et sted med veimat og lekeapparat. Eller et sted nært en foss eller 10-minutters turløype til nærmeste foss, topp, ness å se ut over sjøen fra etc. Eller et sted med brygge det går an å duppe føttene uti eller se og høre fuglelivet mens man lader. Å plassere ladestasjoner på steder der hvert minutt er en prøvelse er helt idiotisk både for opplevelsen og for avspenning og trafikksikkerhetens del. I bakgårder, grustak, fordypninger i terrenget rett ved E6 osv er jo en lidelse.

Snowleopard skrev (8 timer siden):

Det som gjør at 1000 km rekkevidde, eller skal vi bare si >700 km, er etterspurt av flere, er gjerne fordi man vil ha en campingvogn eller annen tilhenger på slep.

Jeg ser det poenget.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet

Det kjedeligste med ein eldre elbil er definitivt at OTA oppdateringer ikkje er tilgjengelig. Eg har ein 2019 ioniq, og kartet oppdateres jo berre når den er inne til service.

Gått på den smellen at eg ankom ein plass på kartet for å lade... og så var det ikkje lader der lengre. 🙃

Forvarming av batteri skulle eg ønske var mindre firkanta. Forstår ikkje kvifor ein i Polestar 2 ikkje berre kan sei "eg vil forvarme fordi eg skal lade," men heller må velje ein lader og satse på at bilen automatisk byrje forvarme.

  • Liker 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

Det kjedeligste med ein eldre elbil er definitivt at OTA oppdateringer ikkje er tilgjengelig. Eg har ein 2019 ioniq, og kartet oppdateres jo berre når den er inne til service.

Gått på den smellen at eg ankom ein plass på kartet for å lade... og så var det ikkje lader der lengre. 🙃

Forvarming av batteri skulle eg ønske var mindre firkanta. Forstår ikkje kvifor ein i Polestar 2 ikkje berre kan sei "eg vil forvarme fordi eg skal lade," men heller må velje ein lader og satse på at bilen automatisk byrje forvarme.

Hyundai og Kia har ihvertfall løst det med at man kan laste ned og oppdatere kart og noen av de mindre oppdateringene selv. Dog ikke de som går veldig inn på bilens tekniske funksjoner, men mer de som går på infotainment og kart....

https://www.hyundai.com/no/no/om-oss/teknologi/navigasjon-programvare.html

https://update.kia.com/EU/NO/Main

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (8 timer siden):

. Derfor mener jeg det kan være fint med en teknisk påkrevet pause.

I disse tider med allskens førerovervåkning og varslinger så ser jeg ikke bort i fra at også lang sammenhengende kjøretid kan bli en egen varsellampe om få år.

Ja hvorfor er eg ikke spesielt overrasket over at dette er noe du kunne omfavnet 🤣

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, Simen1 said:

Så litt mer i det filosofiske hjørnet: Jeg mener Europaveier og til dels fylkesveier bør bygges sånn at de blir en opplevelse og ikke bare en transportetappe. Særlig ladestasjoner bør plasseres på steder man føler det er verdt å stoppe uansett.

Ladestasjoner må plasseres der det er infrastruktur som kan støtte de. I.e. elektrisitet dimensjonert til behovene for ladestasjonen. 

Slik infrastruktur, samt ladestasjonene og all asfalteringen som trengs gjør gjerne i seg selv et sted til ett sted som ikke er like fint å ta en stopp på. Ihvertfall etter mitt syn. 

 

 

Skrevet
13 minutes ago, sverreb said:

Ladestasjoner må plasseres der det er infrastruktur som kan støtte de. I.e. elektrisitet dimensjonert til behovene for ladestasjonen. 

Slik infrastruktur, samt ladestasjonene og all asfalteringen som trengs gjør gjerne i seg selv et sted til ett sted som ikke er like fint å ta en stopp på. Ihvertfall etter mitt syn. 

Trur det er snakk om steder som allereie har rasteplass, parkering, litt småtjenester. Her er alt generelt på plass allereie, med openbart unntak av ladestasjoner.

Det kan hende dei må oppgradere kapasiteten, som medfører behov for å fjerne eksisterende asfalt, osv, og det er ganske bra dyrt å gjøre det, men det sjenerer ikkje området noko meir enn eksisterende opplegg (unntatt mens sjølve arbeidet pågår, sjølvsagt).

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Klart, med unger vil man kanskje stoppe oftere, men det er jo hyggeligere å stoppe langs rasteplass på veien, enn absolutt måtte stoppe på en energistasjon der fristelsene (og derved kjøpepresset) er mange og dyre.

Ein mangel der IMO. Rasteplassar burde ha lading. Er mange som er store nok til det. Spesielt om ein brukar type Kempower.

  • Liker 1
Skrevet
8 minutes ago, Drunkenvalley said:

Trur det er snakk om steder som allereie har rasteplass, parkering, litt småtjenester. Her er alt generelt på plass allereie, med openbart unntak av ladestasjoner.

Det kan hende dei må oppgradere kapasiteten, som medfører behov for å fjerne eksisterende asfalt, osv, og det er ganske bra dyrt å gjøre det, men det sjenerer ikkje området noko meir enn eksisterende opplegg (unntatt mens sjølve arbeidet pågår, sjølvsagt).

Parkering og småtjenester høres ut som en slik plass jeg ikke er så ivrig på å ta en pause på. Jeg stopper gjerne på en eller annen avkjøring på et øde sted over en fjellovergang. 

Tror forøvrig du trenger å vurdere nøyaktig hva som skal til for å føre frem noen MW strøm som du trenger for en liten ladeinstallasjon. 

  • Liker 1
Skrevet
1 minute ago, Gazer75 said:

Ein mangel der IMO. Rasteplassar burde ha lading. Er mange som er store nok til det. Spesielt om ein brukar type Kempower.

Det du ser på ladestolpene til kempower er bare et stativ som holder en kabel. Selve laderne er i store skap ikke så langt unna. I tilegg trenger du en trafostasjon og en kraftlinje. 

  • Liker 1
Skrevet
15 minutes ago, sverreb said:

Tror forøvrig du trenger å vurdere nøyaktig hva som skal til for å føre frem noen MW strøm som du trenger for en liten ladeinstallasjon. 

Nei. 💖

Trur rent og ærlig du berre overdramatiserer her.

  • Liker 2
Skrevet
sverreb skrev (5 minutter siden):

Det du ser på ladestolpene til kempower er bare et stativ som holder en kabel. Selve laderne er i store skap ikke så langt unna. I tilegg trenger du en trafostasjon og en kraftlinje. 

Poenget er jo at det gjer plassering enklare på små rasteplassar.

Få plassar som ikkje er i nærleiken av ei 22kV linje/kabel. Ein treng heller ikkje meir enn kanskje 2 stk 150kW med deling på dei mindre plassane. Om folk stoppar når dei føler for det så kan bilen ofte ha høg SoC og då ladar jo mange bilar med knapt 100kW uansett.

Tenker at spesielt rasteplassar med toalett bør også ha litt lading om det er fysisk plass til dette.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Jøss. Mister man faktisk 40km rekkevidde på et litt høyere utstyrsnivå..?

Regner med at det er pga større dekk/felger. 👍 Synd man ikke kan velge selv uavhengig av utstyrsnivå.

 

 

Edit* Normalt sett lite glad i røde biler, men må si den kler den oxide fargen. (Samme med Model 3 i Ultra red)

 

Endret av Duriello
Skrevet
6 minutes ago, Gazer75 said:

Poenget er jo at det gjer plassering enklare på små rasteplassar.

Få plassar som ikkje er i nærleiken av ei 22kV linje/kabel. Ein treng heller ikkje meir enn kanskje 2 stk 150kW med deling på dei mindre plassane. Om folk stoppar når dei føler for det så kan bilen ofte ha høg SoC og då ladar jo mange bilar med knapt 100kW uansett.

Tenker at spesielt rasteplassar med toalett bør også ha litt lading om det er fysisk plass til dette.

Tiden er forbi hvor du klarer deg med to 150kW ladere. En minimumsinstallasjon nå er gjerne 6 350kW enheter. Du trenger ikke nødvendigvis trafo til at alle skal gå for fullt men 1MW er nok noe i nærheten av et praktisk minimum. Denne trenger et passende skap samt tilførsel av strøm (og siden tilførselen er høyspent må du ha en sikret sone omkring den) I tilegg kommer så skapene for laderne og tilrettelegging av arealene, dispenserne  og fremføring av høyspentlinjen om den ikke er der alt (De går ikke nødvendigvis langs veiene). 

Ikke at 2x150kW slik du foreslår blir så veldig mye rimeligere, du kan halvere trafoen det er omtrent det.

Skrevet
16 minutes ago, Drunkenvalley said:

Nei. 💖

Trur rent og ærlig du berre overdramatiserer her.

Tenker du ikke forstår med hva jeg mener med et sted som er verdt å ta en stopp på. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
sverreb skrev (4 minutter siden):

Tiden er forbi hvor du klarer deg med to 150kW ladere.

Ikkje om det er lading over alt og folk kan stoppe når dei føler for det.
Dette jaget etter høg ladefart er tullete. Mange bilar er jo nede på knapt 100kW ved 50% SoC. Mange bilistar køyrer ikkje til bilen er nede på 10% for å få 300kW i eit par minutt.

Lågare effektuttak betyr rimelegare driftskostnad. Viktigare at ladaren faktisk er i bruk.

Endret av Gazer75
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...