Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er rart hvordan "kinesiske" biler er noe så hinsides ille, men å kjøpe mengder av biler produsert i Kina er greit. Bare merket ikke opprinnelig er fra Kina så er det greit

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 hour ago, Complexity said:

Må og må, men de lager jo veldig mye gode biler. 

Vært stusselig om det kun var tysk og fransk vi kunne kjøpe. Da hadde de hatt lite konkuranse og levert oss dyrt og dårlig..

Husk atomprøvesprengningene til Frankrike nå da. 
 

Eller det er kanskje lenge nok siden?

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
7 minutes ago, kremt said:

Det er rart hvordan "kinesiske" biler er noe så hinsides ille, men å kjøpe mengder av biler produsert i Kina er greit. Bare merket ikke opprinnelig er fra Kina så er det greit

Vi er totalt avhengige av produksjonskapasiteten og kunnskapen til Kina, å late som noe annet blir for dumt.

Tollmurer er noe av det værste man kan gjøre for verdensøkonomien.

Enten kjører man nulltoleransesanksjoner eller så lar man være

 

  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Må og må, men de lager jo veldig mye gode biler. 

Vært stusselig om det kun var tysk og fransk vi kunne kjøpe. Da hadde de hatt lite konkuranse og levert oss dyrt og dårlig..

De lager stort sett bare dritt, og de lager absolutt ingenting du ikke kan få fra europeiske produsenter, av den enkle grunn at alle de beste kinesiske produsentene har europeiske designere og ingeniører i ledelsen.

Skrevet (endret)
kremt skrev (46 minutter siden):

Det er rart hvordan "kinesiske" biler er noe så hinsides ille, men å kjøpe mengder av biler produsert i Kina er greit. Bare merket ikke opprinnelig er fra Kina så er det greit

Nja, det er en viss forskjell. Kjøper man en europeisk/amerikansk bil produsert i Kina, så bidrar man til den kinesiske økonomien, ja, men dersom den bilen er feks Polestar eller Volvo, så bidrar man til å spre europeisk tankesett i Kina (helt lovlig, i motsetning til hvordan Russland og Kina påvirker Europa). Dersom man kjøper en kinesisk bil fra en privat aktør, så støtter man kinesisk næringsliv direkte, og man har i teorien ingen kontroll over sine data. Dersom man kjører en bil laget av en Kinesisk, statlig aktør, så støtter man et grusomt diktatur direkte, og man åpner for mulig spionasje fra en aktør vi ikke vil ha inn i Norge. Man bør defintivt kjøpe en europeisk bil fra en europeisk aktør, men det er altså nyanser av "kinesisk bil"

Endret av AL123
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

 Politiet åpner for fullelektriske biler også som patrulje/utrykningskjøretøy!

👍

https://www.tv2.no/broom/politiet-er-klare-for-elbiler/18117262/

Kan vi håpe på at de kjøper noen EX40 og EC40, så de får testet disse skikkelig i fuktig vær, og dampende omgivelser? Ettpar hendelser kan kanskje kaste litt mer lys og fokus på saken, og få avgårde endel flere spørsmål til Volvo... :thumbs:

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Skrevet

Test av Kia EV 5 i Australia.

Skuffende rekkevidde i praksis.

Her på berget blir den vel uansett priset for høyt til å vurdere om man tenker valuta for pengene.

Men liker interiør og mengden fysiske knapper. 😀

 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, kremt said:

Kobber er 80 til 100 kroner kiloen. 

Bane NOR gikk vel over til Alu-kabler fordi folk stadig vekk stjal kobberkabler fra ulike installasjoner.
(Det er større elektrisk tap i dem, men kablene er ikke like verdifulle som skrapmetall.)

Skrevet
nebrewfoz skrev (1 minutt siden):

Bane NOR gikk vel over til Alu-kabler fordi folk stadig vekk stjal kobberkabler fra ulike installasjoner.
(Det er større elektrisk tap i dem, men kablene er ikke like verdifulle som skrapmetall.)

Tesla gjorde vel det samme på sine ladekabler...

Skrevet

Konduktiviten er dårligere derfor går man opp en størrelse for å få samme strømføring. F.eks istedet for 150 mm2 CU tar man 240 mm2 Alu

Skrevet
OC-Freak skrev (1 time siden):

Test av Kia EV 5 i Australia.

Skuffende rekkevidde i praksis.

Her på berget blir den vel uansett priset for høyt til å vurdere om man tenker valuta for pengene.

Men liker interiør og mengden fysiske knapper. 😀

Ser de fremdeles har den dere forlengede sitteputa fremme, fremfor en skikkelig midtkonsoll med lagringsmuligheter. Det er fullstendig turnoff for min del. Som på EV9, kunne de heller sørget for en kjøleboks til drikke og ev pålegg til lunsjen/matpakka  der.

Og så irriterer det meg at de går vekk fra to sidestilte koppholdere, og heller kommer med noe fjas med mekanikk som sannsynligvis vil bli ødelagt med tiden. Kanskje en fordel for de wsom aldri tar med seg inn drikke i bilen, og heller kan få litt sårt tiltrengt lagringsplass der fremme, men klart negativt for alle oss andre som vil ha skikkelige, sidestilte koppholdere.

Dessuten, hvorfor skal de ha den bakre del at gulvet til å bli en hylle lengre inn i bagasjerommet? Jeg ville gjort motsatt, få den innerste delen til å vippe ut mot bakerste del, der den mest sannsynlig blir mer tilgjengelig for bruk. F.eks. til stående spisebord eller arbeidsbord, eller legge ting midlertidig mens man får tak i det man var ute etter.

Synd den bare er 400V, og at de absolutt skal ha FWD fremfor RWD. Blir nok bedre når den kommer som 4WD, men som 2WD ville jeg foretrukket at den var RWD.

Ellers er det absolutt en interessant bil, der jeg kanskje kan overse de feilene, bl.a. pga at gulvet faktisk blir helt flatt når man legger ned baksetene. Gjør at man lettere kan bruke den til weekend-camper. Er jo såpass til taket at man og kan vurdere å lage et flytende gulv, så man kan ha lagring under.

Men nå heller det mot at Ioniq 5 og EV6 er mer interessante, både pga 800V og RWD som alternativ og 4WD allerede tilgjengelig...

 

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Ser de fremdeles har den dere forlengede sitteputa fremme, fremfor en skikkelig midtkonsoll med lagringsmuligheter. Det er fullstendig turnoff for min del. Som på EV9, kunne de heller sørget for en kjøleboks til drikke og ev pålegg til lunsjen/matpakka  der.

Såvidt jeg vet så kommer ikke det på utgaven vi får. 👍

Edit* Bilde langt nede i denne saken.

https://www.bilglede.no/bertelosteenarendal/i/GykLLm/vi-har-sett-kia-ev5-foer-europapremieren

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (13 minutter siden):

Såvidt jeg vet så kommer ikke det på utgaven vi får. 👍

Edit* Bilde langt nede i denne saken.

https://www.bilglede.no/bertelosteenarendal/i/GykLLm/vi-har-sett-kia-ev5-foer-europapremieren

Puh! Det var da langt bedre. Takk for link! Ja, hadde jo lest at den forlengede setepulten ikke kom hit, men de nye bildene gjorde meg uskker på om de hadde snudd...!

Men er fremdeles ikke helt fornøyd. Igjen disse koppholderne på rad istedet for rekke, da var den nesten bedre i den australske versjonen. Det var mye plastikk, og så nitrist ut, og ingen lukket oppbevaring. Men noen blir sikkert fornøyd, når de får plass til "beautybaggen" der...

Ser gulvet nå er langt kjedeligere, bare en plate som ev. kan senkes ved behov. Her kunne de gjort bedre, og selv om det er feil retning på delingen i den aussie-versjonen, var det tross alt langt bedre. Kunne kanskje klart selv å snu om på disse selv, eller levd greit med slik det er der.

Men der kom jeg jo på den siste tingen som irriterer, nemlig mangel på 3-delt baksete... 😎

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...