Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, Simen1 said:

Hver sin smak. Jeg synes det ser ut som en idiotisk design. Støvsamler, snø og is-samler, som kommer til å ødelegge sikten fra kameraet. Hvis kameraet skal rotere så er det ennå mer idiotisk siden det innfører feilkilder i både kabling, mekanikk og inntrengning av vann. Til slutt så vil jeg minne om at vanlige speil er designet for å kunne foldes inn, ikke bare for å folde inn, men også fordi det begrenser skader i tilfelle man støter borti speilet i lav hastighet. F.eks når man åler seg mellom trangt parkerte biler. Den designen der kan bli en hyppig og dyr reparasjon.

Ennå en ting: Med tanke på kabling og feilkilder, hvorfor er det montert på døra og ikke på A-stolpen?

Mange kule ting med den bilen, men sidekameraene virker lite gjennomtenkt.

En annen ting som taler imot kamera speil er at de aldri kan konkurrere mot vanlige speil på å få oversikt. 
I et vanlig speil, så kan man ved å flytte litt på hodet sitt, få en veldig god oversikt. For at et kamera skal matche det, så må det ha pan og zoom....

Videoannonse
Annonse
Skrevet
bzzlink skrev (2 minutter siden):

En annen ting som taler imot kamera speil er at de aldri kan konkurrere mot vanlige speil på å få oversikt. 
I et vanlig speil, så kan man ved å flytte litt på hodet sitt, få en veldig god oversikt. For at et kamera skal matche det, så må det ha pan og zoom....

...men likevel sliter man innimellom med dugg på vinduer og speil, så da kan dert være en fordel med kamera. Linsen blir langt mindre overflate, som er lettere å holde ren pga langt mindre energi til å varme opp. Det burde dessuten gå langt raskere...

Skrevet
bzzlink skrev (23 minutter siden):

ix3

I hvertfall på gjennomgangen til Thomas i Autogefuhl.

Er manuelt ratt på den, og han nevner at den ikke har option på ventilerte seter, men at BMW har sagt at det skal komme "senere".

Jeg deler bil med kona, og hvis jeg må manuelt stille inn rattet hver gang jeg skal kjøre, så blir det en dealnbreaker. (Nå har jeg ikke råd til denne bilen uansett da men :)) 

Må innrømme at jeg brukte 10 sekunders skip i tide og tydeligvis utide. Bør være noe de får på plass kjappt.

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (1 time siden):

ix3

I hvertfall på gjennomgangen til Thomas i Autogefuhl.

Er manuelt ratt på den, og han nevner at den ikke har option på ventilerte seter, men at BMW har sagt at det skal komme "senere"

BMW har alltid hatt el.regulert ratt kun høyere i hierarkiet (fra 5/x5 serie og opp). 
Aldri i 3/4 serier og lavere (inklusive X serie)
Ventilerte seter derimot kan nok komme.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

...men likevel sliter man innimellom med dugg på vinduer og speil, så da kan dert være en fordel med kamera. Linsen blir langt mindre overflate, som er lettere å holde ren pga langt mindre energi til å varme opp. Det burde dessuten gå langt raskere...

Testet kameraspeil en gang, men for meg som er avhengig av briller så måtte jeg på med lesebrillene for å se skjermen skarpt da den er for nært, og det blir for knotete :D
Det man ser i ett vanlig speil er alltid like skarpt som andre ting på lang avstand, så det er bedre (for meg)

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
jr_605 skrev (43 minutter siden):

Testet kameraspeil en gang, men for meg som er avhengig av briller så måtte jeg på med lesebrillene for å se skjermen skarpt da den er for nært, og det blir for knotete :D
Det man ser i ett vanlig speil er alltid like skarpt som andre ting på lang avstand, så det er bedre (for meg)

Ville tro det med kameraspeil ville være mulig å justere bildet slik at det er skarpt for sjåføren, at man kan korrigere i forhold til om man er nærsynt eller "fjernsynt" (ja, vet det heter langsynt... 😁). Ville jo vært en klar fordel.

Derimot dybde-effekten forsvinner med kamera istedet for direkte speilfunksjon. Flere som melder at de må fokuere mer for å tolke dybde, og å blir det igjen omstilling når de skal se på utsikten i fornt eller sideruter igjen.

Må sies at jeg aldri har testet, så dette går på hva jeg leser andre melder...

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Ville tro det med kameraspeil ville være mulig å justere bildet slik at det er skarpt for sjåføren, at man kan korrigere i forhold til om man er nærsynt eller "fjernsynt" (ja, vet det heter langsynt... 😁). Ville jo vært en klar fordel.

Derimot dybde-effekten forsvinner med kamera istedet for direkte speilfunksjon. Flere som melder at de må fokuere mer for å tolke dybde, og å blir det igjen omstilling når de skal se på utsikten i fornt eller sideruter igjen.

Nei, det funker ikke med kameraspeil for all type  synshemming. Jeg kan underskrive på det.
Det er grunnen til at jeg skrinla Polestar 4 som ikke har bakrute og innvendig "kameraspeil".

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

Nei, det funker ikke med kameraspeil for all type  synshemming. Jeg kan underskrive på det.

Hvilken synshemning mener du ikke virker på? Jeg skjønner jo at det ikke korrigerer for skjeve hornhinner f.eks. men burde jo fungere for å korrigere for nærsynthet/langsynthet. Men er sikkert en haug andre årsaker til synsfeil, som man ikke klarer korrigere for uten å gjøre det alt for avansert.

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Hvilken synshemning mener du ikke virker på? Jeg skjønner jo at det ikke korrigerer for skjeve hornhinner f.eks. men burde jo fungere for å korrigere for nærsynthet/langsynthet. Men er sikkert en haug andre årsaker til synsfeil, som man ikke klarer korrigere for uten å gjøre det alt for avansert.

Fordi avstanden til det innvendig kameraskjermen er 40-50 cm. Da må du se klart på 40-50 cm (oppover) for å se klart det projiserte skjermbildet. Progressive briller er ikke laget for å støtte et slikt scenario. Om det derimot er et speil så er det avstanden til objektet man ser  i speilet som befinner seg bak bilen som blir gjeldende og det er kanskje 5m og mere.

Det er noe som heter presbyopsi som rammer folk fra 40 årene og oppover.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet
24 minutes ago, Snowleopard said:

Motargumentet er at feilkildene er 1:1 med de vanlig til speil
F.eks for lav vinkel,  for teleskopisk, feil plassering, etc.
Men den nyttigste funksjonen med vanlige speil er at du får automatisk parallakse ved å flytte hodet, samt at du kan gå LANGT utenfor speilstillingen for å se/verifisere mer.

Men, det er ikke ankepunktet. Ankepunktet er at skjermene er ofte for svake i kontrasten i dagslys. Dette problemet tror jeg genuint ikke forsvinner selv om bilene får 3D skjermer(tenker 2-3 generasjoner forbi hva N3DS presterte).

Skrevet
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Fordi avstanden til det innvendig kameraskjermen er 40-50 cm. Da må du se klart på 40-50 cm (oppover) for å se klart det projiserte bildet. Progressive bliller er ikke laget for å støtte et slikt scenario. Om det derimot er et speil så er det avstanden til objektet man ser  i speilet som befinner seg bak bilen som blir gjeldende og det er kanskje 5m og mere.

Det er noe som heter presbyopsi som rammer folk fra 40 årene og oppover.

Takker!

Ja, det er nok et tilfelle som ville blitt komplisert å korrigere for. Ser helt klart den!

Har fått progressive briller som databriller, der de er tilpasset nede for å se i tastatur ev. lese tekst på nært hold, mens rett frem er jstert for å se på skjermrekke som er litt lengre fra meg. Har 4 skjermer á 34" side-ved-side på en gigantisk desk, så for å få plass, så blir det litt avstand til de. Tidligere var det 6x27", men pga fjernstyring av diverse PC'er med større skjermer enn vi hadde, så ble det til tider vanskelig/umulig å få noe fornuftig ut av dette.

Kjørebrillene er dog enklere, ikke progressive der. PS! Bare akkurat over grensa for at jeg må ha briller på når jeg kjører, så er ikke veldig nærsynt. Men har og litt skjeve hornhinner som korrigeres for. Så skjønner problemet, selv om jeg ikke opplever det selv (i den graden)

Skrevet
1 hour ago, Syar-2003 said:

BMW har alltid hatt el.regulert ratt kun høyere i hierarkiet (fra 5/x5 serie og opp). 
Aldri i 3/4 serier og lavere (inklusive X serie)
Ventilerte seter derimot kan nok komme.

Er jo litt skuffende når BMW er en av få som har profiler med cloud løsning..

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (2 minutter siden):

Er jo litt skuffende når BMW er en av få som har profiler med cloud løsning..

Mulig det er skuffende for de som ikke er klar over det. Men BMW har alltid vært sånn , mere luksus features kommer med høyere modeller, og power justerbar ratt har alltid vært forbeholdt 5 serie og opp.
Kjøpe iX5 når den kommer da på neue klasse :p

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Snowleopard said:

Hvis du skal projisere en skjerm på en virtuell avstand som er lengre unna enn den fysiske skjermen må du inn med en optikk tilsvarende det man har i HUD, det blir stort og øker kostnaden en hel del. I tilegg vil det begrense innsynsvinkelen. Da er det mye bedre å bare ha et speil som gir deg et virtuelt bilde på samme avstand som objektet som vises i speilet uten noe mer om og men.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Syar-2003 said:

Men BMW har alltid vært sånn

Nye 5-serie/ i5 har vel ikke tilgjengelig softclose lenger. Og åpning av bakrute som var kjekt. Så de fleste sparer inn der de kan. 

Skrevet (endret)
kremt skrev (47 minutter siden):

Nye 5-serie/ i5 har vel ikke tilgjengelig softclose lenger. Og åpning av bakrute som var kjekt. Så de fleste sparer inn der de kan. 

Mistet soft close på G60 men er tilgjengelig på dagens X5 i comfort plus pakken.

Endret av Syar-2003

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...