Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Nimrad skrev (3 timer siden):

Hva mener du? Det er jo det jeg sier, skulle ønske det fantes noe i segmentet en halvmeter kortere som har komfort, utstyr og delvis rekkevidde i samme klasse. Honda E, Fiat 500e, Mini Cooper E o.l. er jo dyrere/verre på de fleste områder. Synd for oss som vil ha småbil og ikke kompakt-SUV.

Ah, da misforsto jeg deg. Beklager det. My bad! ☺️

VW ID Polo som kommer nå oppfyller kanskje de parameterne? https://www.bilnorge.no/elektriske-biler-id2-norge/ryktene-fikk-rett-id-2-skal-hete-polo/4144588

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

morsom språkforvirring:

...det fantes noen i segmentet en halvmeter kortere enn denne,...

den ene mener: ... det fantes en 50 cm kortere bil i dette segmentet,

og den andre: ...det fantes bil i segmentet under - det segmentet som kanskje er en halvmeter kortere - ,...

🫤

Skrevet
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Ah, da misforsto jeg deg. Beklager det. My bad! ☺️

VW ID Polo som kommer nå oppfyller kanskje de parameterne? https://www.bilnorge.no/elektriske-biler-id2-norge/ryktene-fikk-rett-id-2-skal-hete-polo/4144588

Det er ingen sin "bad" tenker jeg;)

ID Polo/ID.2 var større enn forventet. Kanskje bare jeg som er så "nazi" på lengde, men vi har garasje og innkjørsel med begrenset plass så alt hjelper. Bilen er uansett en ren pendlebil, handlebil, maks 1 passasjer-bil. Jo kortere jo bedre. Jeg har Fiat 500e i dag, og den kan snu på en femøring, har veldig bra ryggekamera, Apple CarPlay. Det er en drøm å parkere i trange parkeringshus, har mer enn nok av plass. Men det er et støynivå av en annen verden på motorveien, har ingen seteventilasjon, appen er treg som et helvete osv.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Nimrad skrev (1 time siden):

Det er ingen sin "bad" tenker jeg;)

😇

Nimrad skrev (1 time siden):

Jeg har Fiat 500e i dag, og den kan snu på en femøring, har veldig bra ryggekamera, Apple CarPlay. Det er en drøm å parkere i trange parkeringshus, har mer enn nok av plass. Men det er et støynivå av en annen verden på motorveien, har ingen seteventilasjon, appen er treg som et helvete osv.

Seteventilasjon er vel ikke så vanlig i småbilklassen? Men helt klart kjekt å ha.

Treg app derimot er vel omtrent bransjestandard uansett klasse. 😉

Ryggekamera og CarPlay bør være "standard" minimum nå. Men det er stor forskjell på ryggekamera også. Er IKKE så fornøyd med ryggekamera på vår MX-30 f.eks.

Polo er nok en noe større bil en Fiat 500e ja. Polo er nå større enn Golf gen. 1. Den har vokst endel siden Polo gen. 1.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Skrevet

Kult! Men dette bør absolutt være en kostnnadsfri åpen standard som flere kan hive seg på. Vi vil jo ikke tilbake til den tiden mobiltelefonprodusentene hadde hver sin lader som ikke kunne brukes om hverandre.

• Liker 2
Skrevet
Jotun skrev (2 minutter siden):

Det der hadde eg kjøpt på flekken hvis eg kunne brukt det på alle bilene mine.

Bare passe på at alle bilene dine er den nye Cayenne Electric...! 😁

• Hjerte 1
Skrevet
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Porsche Cayenne Electric får støtte for trådløs lading som tilleggsutstyr. Riktignok med grense på 11 kW, så ikke støtte for hurtiglading med (morgen)dagens løsning...

Er det nå det begynner å ta av?

Det blir virkelig bra om det blir standarden og det blir overalt. 

Her er et par bilder av nye ix3. Synes den skuffer litt i forhold til konseptet. Hentet fra twitter. For høye lykter bak og litt vel anonymt karosseri. Men alt må ofres på aerodynamikkens alter. 

20250904_230023.jpg

20250904_230024.jpg

• Liker 1
Skrevet (endret)

Den var lekrere bakfra og på sidene. Grillen er heldigvis langt mindre, men er fremdeles ikke helt overbevisst siden den er langt høyere enn resten av "grillen". Men det der kunne jeg levd med!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Skrevet

Hva er greia med å lage en gigantisk blindsone foran bilen? Det er noe med høyder og proporsjoner som skriker helt feil. For all del, BMW er ikke alene og det er mange bensin og dieselbiler som lider av den samme design-diagnosen.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Bedre en nye X3, men den "glippen" i høyde mellom panser og nedre del av siderutene irriterer meg. (Jada, jeg vet det er pga den skjermen, men likevel)

Edit* Bare glem det, ser det er sånn på standard X3 og... 😝

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (På 3.9.2025 den 20.26):

Redigerte innlegget litt, uten å ha sett noe på hvor praktisk buzz er. 😅 (Proace er jo bra der.)

jeg trenger ikke å se bilen når prisen er høyere enn lommeboken. 

Skrevet
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Ladehastigheten begynner å bli rask nå. Ladestopp omtrent på nivå med bensinstopp nå; *Check* What's next? ;)

Ladehastighet har egentlig vært løst lenge. Helt fra da Tesla model S ble lansert for 13 år siden så har ladehastigheten vært bra nok til praktisk bruk på langtur. Fra ca 2018-2020 så var problemet utryddet og petrolheadsene debunket.

Det er artig at Xpeng tar dette et steg videre for å virkelig gni det inn, men strengt tatt var det godt nok fra før.

Kina virkelig i front på batteriteknologi og ladehastigheter. Det ser vi også i mobiltelefon-bransjen der f.eks Realme klarer å dytte vanvittige 240 watt inn i en mobiltelefon med 4600 mAh batteri (Ikke bare i laboratoriet, men i kommersielle telefoner som Realme GT3 og GT5). Det tilsvarer 14C laderate på deler av ladekurven. Tallet 14C sier i teorien fullading på 1/14 time, (men i praksis synker ladehastigheten mot slutten)

Skrevet

Hadde de bare klart å fikset den ubrukelig adaptive cruise kontrollen så kunne nok G9 ha trekt det lengste strået når jeg skulle ha ny bil nå nylig, men å leve med en bil hvor ACC oppfører seg som en bestemor som er allergisk mot noen form for G-krefter i en sving ble uaktuelt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...