Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Evil-Duck skrev (15 minutter siden):

Ja, det skulle stå 2023 😅 Hadde jeg hatt en i4 i 2013, måtte jeg nok hatt en tidsmaskin.

Det største problemet jeg hadde med i4-en var bakseteplassen. Den er ganske marginal hvis man er over 180 cm og skal ha noen sittende bak seg som også er litt lange. Bagasjerommet og alt det der var egentlig stort nok, selv om jeg enkelte ganger savnet litt mer høyde.

Bowers & Wilkins-stereoen er i en helt annen klasse sammenlignet med Harman Kardon-anlegget i i4-en. Jeg var egentlig ganske misfornøyd med hvordan Harman-anlegget spilte i i4-en, så jeg pushet en del på Bass Brothers for å utvikle en oppgraderingspakke for i4 med Harman. Min i4 endte faktisk opp som den første i Norge med Harman-anlegg som fikk Match-oppgraderingen som Bass Brothers nå tilbyr (det var min bil de utviklet pakken på). Bare for å illustrere hvor høyt jeg legger lista – og hvor kresen (eller sær) jeg er når det kommer til bilstereo. For de aller fleste er Harman Kardon stereoen veldig bra, eneste jeg vet  er en ganske gjennomgående kritikk er at det mangler litt i bunnregisteret, noe som trolig skyldes at de måtte flytte subben bak i bagasjerommet og ikke under setene som de har på fosil utgavene av bilen med harman. 

B&W-anlegget i iX-en har 30 høyttalere og temmelig high-end elementer spredt rundt omkring: karbonfibersubber under setene, høyttalere i nakkeputene og vibrasjonsmotorer i seteryggen. Det var en ganske heftig opplevelse første gang jeg virkelig skrudde opp. Det er ekstrautstyr som koster 45 000 kroner – så ja. Men absolutt en opplevelse, og er vel første gangen jeg virkelig har følt at oppgradering av en original stereo er helt unødvending. 

Takker! Hadde nok ikke blitt sort om jeg kjøpte nytt, syns oxide grey er peneste på akkurat disse bilene :). Så ja det blir nå i første omgang full shining og forsegling hos min lokale og heldigvis veldig dyktige detailer, så blir det i det minste litt enklere å holde rent, selv om sort bil uansett er ett mareritt 🫣

Hehe ikke sant :p 

Ja vet at bakseteplassen ikke er den beste på i4-en så ser jo den. Samtidig så kjøper jeg ikke bil for at lange kompiser skal kunne ha god plass baki når de sitter på en sjelden gang hehe. Er noe annet dersom man har flere tenåringer i hus. 

Ok, det er jo kjekt å vite. Tror de skulle ha 6 lapper ekstra for Harman Kardon anlegget på den ene I4'en de solgte hos Bilia så da er ikke det standard på alle virker det som.. Men ja høres jo heftig ut det B&W anlegget da. Vibrasjonsmotororer i seteryggen og høytalere i nakken høres jo ganske rått ut da. Bra anlegg er viktig for meg også, men 45k ekstra er en god del penger det så må defintivt se det an litt. Er jo hinsides med valgmuligheter hos BMW - noe jeg egentlig setter veldig pris på! Liker at man kan få bilen til å skille seg ut litt, både når det gjelder lakken og interiøret. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, Jotun said:

Ville vært bortimot en tragedie om de ikke fikk awd i revers på ix3 eller neue klasse forsåvidt.

De kunne sikkert fått til noe bra med elektronikk. Men prøvde en mg med kun bakhjulstrekk i revers. Det var ikke rare bakken med snø som skulle til. Hadde ikke kunnet ha den på hytta hvertfall.

Jeg har ikke hørt om andre enn MG som har kjørt den frihjulpatenten for å kople ut motoren. Nå vet jeg ikke hva slags motor BMW vil bruke på neue klasse, men i ix/i4 etc bruker de en eksternt eksitert motor som i likhet med en induksjonsmotor (og ulikt en permanentmagnetmotor) kan spinne fritt uten aktiv motorstyring. Dermed forsvinner motivasjonen til å ha clutch eller frihjul for å kunne drive på bare to hjul for å spare strøm (som nok er grunnen til at MG brukte frihjul)

Europeiske produsenter er gjerne noe mer motivert enn de kinesiske til å unngå permanentmagnetmotorer siden de gir en ekstra forsyningsrisiko siden godt som alt av magnetmatriale kommer fra kina.

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Evil-Duck said:

Etter å ha prøvd en del forskjellig rundt, alt fra de tyske premium merkene, noen kinsere og de ikke fult så premium merkene endte jeg opp med å bytte inn i4en  i en lett brukt iX M60.  Så da var jakten på elektrisk SUV over 😁  Fantastisk bil å kjøre, og føles veldig mye mindre ut enn hva den er takket være bakhjulssving. Sparker og greit i fra for å være ett digert beist på over 2,5 tonn.  Så da gjennstår det bare å finne en destinasjon å ta seg en lenger roadtrip :wee:

TmFXVbN.jpeg

Gratulerer. Har kjørt en ix50 siden 2022. Det er veldig lite i sørnorge som ikke er innen rekkevidde fra hvor som helst annet sted i sørnorge. På norske veier og gode forhold ligger jeg på ca 17-18kWh/100km i min. Jeg ser derfor at det er veldg sjeldent at jeg lader for jeg må fremfor å lade når det er praktisk for meg med denne.

Ett tips er at du lader raskest rundt 30-40% SoC, siden under det blir ladingen begrenset av 500A grensen på ladekontakten. Så ingen grunn til å tyne rekkevidde om du må ha på litt ekstra på turen.

Skrevet
sverreb skrev (53 minutter siden):

Gratulerer. Har kjørt en ix50 siden 2022. Det er veldig lite i sørnorge som ikke er innen rekkevidde fra hvor som helst annet sted i sørnorge. På norske veier og gode forhold ligger jeg på ca 17-18kWh/100km i min. Jeg ser derfor at det er veldg sjeldent at jeg lader for jeg må fremfor å lade når det er praktisk for meg med denne.

Ett tips er at du lader raskest rundt 30-40% SoC, siden under det blir ladingen begrenset av 500A grensen på ladekontakten. Så ingen grunn til å tyne rekkevidde om du må ha på litt ekstra på turen.

Er du fornøyd med ix50’en din?  Og har du hatt noen som helst problemer med den til nå? Digga virkelig IX designet når det kom ut og det fremstår i dag like elegant og pent ut må jeg si. Virkelig en lekker bil!  Så blir det jo spennende å se hvor store endringer det blir på designet på Neue Klasse bilene. Om det kun blir små «tweaks» eller noe mer revolusjonerende. 

Skrevet (endret)
16 hours ago, Iterion said:

Er du fornøyd med ix50’en din?  Og har du hatt noen som helst problemer med den til nå? Digga virkelig IX designet når det kom ut og det fremstår i dag like elegant og pent ut må jeg si. Virkelig en lekker bil!  Så blir det jo spennende å se hvor store endringer det blir på designet på Neue Klasse bilene. Om det kun blir små «tweaks» eller noe mer revolusjonerende. 

Kun hatt en defekt som måtte utbedres (defekt frontkamera), ellers var det noen små servicegreier når den var ny. Utover det har den fungert upåklagelig. En alminnelig greie med de er et styrestagproblem som medfører en større service det er greit å værre obs på om man kjøper brukt, men det har ikke påvirket meg. 

Bilen er veldig stille og komfortabel å kjøre langt med. Tross størrelsen er den lettmanøvrert med bakhjulsstyring. Jeg teller litt på knappene om neste blir en ix60 refrersh eller en neue klasse ix3 (siden jeg ikke egentlig trenger størrelsen). Førerstøttesystemene er veldig behagelige og bare sitter i bakgrunnen uten å gi intrykk av at de tar over. I.e. du bare kjører som normalt men bare merker førersstøttesystemene om de er uenige med deg.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Skrevet (endret)
DrAlban3000 skrev (25 minutter siden):

Never change, Nordmenn ved grensa. Han første der ser ut som en karikatur av folk på grensa.

Det er vel stort vanlige nordmenn av alle slag som harry-handler. Både de med dårlig råd, og de med mer penger enn de vet å bruke.

Spesielt nå om sommeren, så er det mange som kommer ganske langveis fra, og som på vei hjem fra ferie nedover i Europa, om det så bare er Sverige og Danmark de har vært i, tar seg en shopping.

Mange folk som gjerne har lengre reisevei fra eget bosted til at man normalt sett handler langs grensa, benytter klokelig muligheten når de først er på tur.

Og det har lite å si hvilken drivlinje de kjører til vanlig, man benytter muligheten når den byr seg.

At det da sitter noen på forum og rister på hodet og hevder seg bedre enn (alle) andre, er vel ikke til å unngå. 🙃

Endret av Snowleopard
T9-feil i fleng rettet opp i...
  • Hjerte 2
Skrevet
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

At det da sitter noen på forum og rister på hodet og hevder seg bedre enn (alle) andre, er vel ikke til å unngå. 🙃

Du har rett i det du sier, men vil bare slenge på at jeg hevder meg ikke bedre enn alle andre - kun de som grensehandler!

Skrevet
DrAlban3000 skrev (19 minutter siden):

Du har rett i det du sier, men vil bare slenge på at jeg hevder meg ikke bedre enn alle andre - kun de som grensehandler!

dagens 😄

Skrevet
Snowleopard skrev (27 minutter siden):

Det er vel stort vanlige nordmenn av alle slag som harry-handler. Både de med dårlig råd, og de med mer penger enn de vet å bruke.

Spesielt nå om sommeren, så er det mange som kommer ganske langveis fra, og som på vei hjem fra ferie nedover i Europa, om det så bare er Sverige og Danmark de har vært i, tar seg en shopping.

Mange folk som gjerne har lengre reisevei fra eget bosted til at man normalt sett handler langs grensa, benytter klokelig muligheten når de først er på tur.

Og det har lite å si hvilken drivlinje de kjører til vanlig, man benytter muligheten når den byr seg.

Må innrømme at jeg var en tur til Sverige i fjor. Må også innrømme at jeg ikke kjøpte noe der. Muligens en hamburger. Har for liten greie på priser til å vurdere om noe var gunstigere i sveige

Skrevet
DrAlban3000 skrev (43 minutter siden):

Kjeften 😄

Jeg "harryhandlet" for noen måneder siden, men mest for turen sin skyld. Kjørte Oslo - Nordby/Svinesund - Oslo på én lading, og hadde masse rekkevidde igjen når jeg kom hjem. Behøvde ikke å tenke på å måtte tanke i Sverige for å spare penger... jeg sparte uansett MYE mer penger enn de som tanker i Sverige for å spare penger 😉

• Liker 2
Skrevet (endret)

Var på Nordby fredag. Tar meg en time og et kvarter å kjøre dit. 
Sparte vel en tre fire tusen kun på kjøp av noen kilo (5) entrecôte og noen (2.5) kilo ytrefilet av kalv.
Trengte ikke noe lading.
Er det harry ? Nei 😅

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (22 minutter siden):

Var på Nordby fredag. Tar meg en time og et kvarter å kjøre dit. 
Sparte vel en tre fire tusen kun på kjøp av noen kilo (5) entrecôte og noen (2.5) kilo ytrefilet av kalv.
Trengte ikke noe lading.
Er det harry ? Nei 😅

Å spare 3500kr på å kjøpe 7.5kg kjøtt er rimelig bra Da har du betalt 460kr mindre pr kilo i sverige? Har du smakt på kjøttet?

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (10 minutter siden):

Å spare 3500kr på å kjøpe 7.5kg kjøtt er rimelig bra Da har du betalt 460kr mindre pr kilo i sverige? Har du smakt på kjøttet?

Er mye å spare på kvalitets kjøtt som indre og ytrefilet av Black Angus.

Man velger selv om man vil betale for god kvalitet av premium kjøtt, eller billigste lårbiffen av uspesifisert rase.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (20 minutter siden):

Entrecote koster fra 500-700 pr kg i norge. Pris i Sverige litt over 300 kg(2000 spart) .Ytrefilet av kalv fra 700-800. Tilbud Sverige 199 kg(1500 spart)
Og jeg skrev vel 3000-4000 spart.
Blitt smakt og fortært av flere .
Kjøpte noen andre kjøttvarer også som flere kilo kjøttdeig, bacon m.m

Endret av Syar-2003
Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (7 minutter siden):

Entrecote koster fra 500-700 pr kg i norge. Pris i Sverige litt over 300 kg(2000 spart) .Ytrefilet av kalv fra 700-800. Tilbud Sverige 199 kg(1500 spart)
Og jeg skrev vel 3000-4000 spart.
Blitt smakt og fortært av flere .
Kjøpte noen andre kjøttvarer også som flere kilo kjøttdeig, bacon m.m

Kjøper gjerne høyrygg og bog, og kverner egen kjøttdeig. Sparer gjerne på det, og får bedre kjøttdeig itillegg, samt kverner til den grovheten jeg og brodern liker...

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Kjøper gjerne høyrygg og bog, og kverner egen kjøttdeig. Sparer gjerne på det, og får bedre kjøttdeig itillegg, samt kverner til den grovheten jeg og brodern liker...

Vet det 👍
Men gidder ikke når det er til innkjøp for bruk i gryteretter og taco.
Hjemmelagde burgere derimot 👌

• Liker 1
Skrevet

Interessant test av ADAS systemer

Har ikke fått sett igjennom hele, men kan se ut som kamerabasert funker like godt som LiDAR + kamera.

mange bra testscenarioer

Her er bilene som er med

IMG_3621.thumb.jpeg.37297378ca8cbc46e6a475fcaaa04c25.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...