Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
HF- skrev (13 minutter siden):

Vi importerer på dagtid når naboane våre har rikelig med solkraft, og så eksporterer vi resten av døgnet

Screenshot_20250707_231541_com.android.chrome_edit_1113376427712914.jpg

Det varierer veldig med årstider magasinfyling mm

Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

Det varierer veldig med årstider magasinfyling mm

Ja, om vinteren er det stort sett eksport unntatt i perioder med mykje vind i nabolanda våre. Uansett minimalt import av kullkraft 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
16 hours ago, Trestein said:

Har du noen gang kjørt i nedover bakke eller på en vei med svinger? Man bremser ofte uten at man vil stoppe

Ingen problem at bremsepedalen er til å retardere med. Spiller ingen rolle hva den bremser med.

Ja, da slipper man gasspedalen og bilen bremser med regenerering. På gamle biler så skifter man selv gir, slik at bilen bremser på motor når man slipper gassen. Man har jo aldri sittet med bremsen inne i lange nedoverbakker, da går jo bare bremsene varme 

Det har jo aldri vært sånn at når man har tråkka inn bremsen så slår bilen inn motorbremsen. Mulig det er på tungtransport, har kjørt lettlastebil, og noen militærkjøretøy som har egen pedal for motorbrems, men det er jo bare sært.

15 hours ago, AL123 said:

Det var mekaniske bremser på bilen. ABS-computeren koplet seg ut, og da blir bedalen steinhard og stopp krever litt mer muskelkraft. Ikke noe nytt fenomen, føles litt som når bremsekraftforsterkeren er kaputt på eldre biler.

 

Så han xc90 føreren måtte velge å kjøre bilen i grøfta, fordi bremsekraftforsterkeren ga seg? Har du link til den forklaringen, for der jeg leste så var det ikke forklart hvorfor bilen ikke hadde bremser

Kjenner godt til biler uten bremsekraftforsterker ja, og hvis det kun var det, at det fortsatt var bremser der, så hadde jo den volvoen stoppa lett. Men det gjorde den ikke.

Her er altså videoen jeg postet lenger opp og som jeg refererer til.

9 hours ago, Trestein said:

Det varierer veldig med årstider magasinfyling mm

Vi må vel flere år tilbake for å finne noe import av betydning fordi vi faktisk har hatt lav magasinfylling, eller trengt strømmen. 2021 var sist gang etter det jeg kan finne. 

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Har for øvrig Volvo EX40 som leiebil da min er på verksted. Førsteinntrykket er at det er en veldig all-right elbil! Ikke like "tight" som tesla å kjøre, men mye mer vanlig bil om dere skjønner. God plass både foran og bak, greit gasspådrag og god å kjøre. 

Skjønner godt at fatter`n kjøpte denne. 

Eneste jeg har å utsette, er vel prisen ift konkurrentene. Virker i overkant med 589.000 kr for denne, når du kan få TMY for ca samme pris. Tenker da på rekkevidden.  

  • Liker 2
Skrevet (endret)
11 hours ago, Trestein said:

I følge NVE er krafta i norge svært skitten om du ikke kjøper oprinnelses garanti. De aller fleste har ikke kjøpt det. tror alt er dokumentert i linken under

https://www.nve.no/energi/energisystem/energibruk/stroemdeklarasjoner/

Du blander handel med oprinnelsesgarantier og handel med strøm. To egentlig ganske separate markeder.

Utover noen morgentimer fra desember til februar er det ingen grunn for at norge skal importere kraft på tider hvor fossil kraft er marginalkraft. (med mindre det har vært tørrår)

Hvis du ser på den beregnede CO2 intensiteten på strøm som ble brukt i norge i 2024 i din egen referanse så ser du umiddelbart at det er ikke mye fossil kraft som kommer hit.

Endret av sverreb
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Kina  innfører regulering av enpedalkjøring. 

Det vil ikke lengre være lovlig med en standardinnstilling som lar bilen stoppe helt uten bruk av bremsepedalen. 

Formålet er å unngå at bilførere utvikler vaner som gjør at de blir tregere til å bruke bremsene og å redusere risiko for pedalforvirring. 

Dette tar effekt for nye typegodkjenninger fra 1.1.2026 og vil gjelde almennt fra 1.1.2027

https://carnewschina.com/2025/07/08/chinas-new-auto-standard-curbs-single-pedal-driving/

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet

Har noen forslag til bra ladere med zigbee/zwave eller noen form for smarthus løsning som kan kobles til home assistant helt uten sky løsning? Har fått tilbud på Zaptec go som ser ut for å kommunisere med noe proprietært som er avhengig av sky så da tenker jeg den utgår. En annen elektriker tilbyr futurhome go og sier den har zigbee, men jeg synst det ser ut som man må kjøpe en utgangsenhet som var 16A og det virker som en dårlig løsning om den bryter sterkstrøm med full last hver gang. 

Skrevet
sverreb skrev (2 timer siden):

Kina  innfører regulering av enpedalkjøring. 

Det vil ikke lengre være lovlig med en standardinnstilling som lar bilen stoppe helt uten bruk av bremsepedalen. 

Formålet er å unngå at bilførere utvikler vaner som gjør at de blir tregere til å bruke bremsene og å redusere risiko for pedalforvirring. 

Dette tar effekt for nye typegodkjenninger fra 1.1.2026 og vil gjelde almennt fra 1.1.2027

https://carnewschina.com/2025/07/08/chinas-new-auto-standard-curbs-single-pedal-driving/

 

Kanskje like greit? Spesielt her i Norge hvor det saltes mye om vinteren, er det lurt å bruke bremsepedalen jevnlig. Selv bruker jeg «rull» mode på min Tesla, men passer på å bruke bremsen i blant for å unngå rust og for å sørge for at alt funker som det skal.

Med regenerering så bremser den gjerne litt av seg selv når gasspedalen slippes, men greit å bremse ned litt selv også fra stor til lav fart :) 

Skrevet (endret)
PanserJohan skrev (5 timer siden):

Har for øvrig Volvo EX40 som leiebil da min er på verksted. Førsteinntrykket er at det er en veldig all-right elbil! Ikke like "tight" som tesla å kjøre, men mye mer vanlig bil om dere skjønner. God plass både foran og bak, greit gasspådrag og god å kjøre. 

Skjønner godt at fatter`n kjøpte denne. 

Eneste jeg har å utsette, er vel prisen ift konkurrentene. Virker i overkant med 589.000 kr for denne, når du kan få TMY for ca samme pris. Tenker da på rekkevidden.  

Skjønner hva du mener ja. Det er vel en ganske så kurant bil, om ikke noe mer. Volvo er gode til å ta seg godt betalt da, men klart det er et velkjent og veletablert merke.

Titta litt på lille EX30cc her om dagen og den synes jeg så litt fristende ut, helt til jeg kom til slutten av konfigurasjonen og så hvor mye prislappen endte på med ekstrautstyr som hengerfeste++. Bikka jo nærmere 600k for den lille bilen jo…

Endret av Iterion
  • Liker 1
Skrevet (endret)
29 minutes ago, minim said:

Har noen forslag til bra ladere med zigbee/zwave eller noen form for smarthus løsning som kan kobles til home assistant helt uten sky løsning? Har fått tilbud på Zaptec go som ser ut for å kommunisere med noe proprietært som er avhengig av sky så da tenker jeg den utgår. En annen elektriker tilbyr futurhome go og sier den har zigbee, men jeg synst det ser ut som man må kjøpe en utgangsenhet som var 16A og det virker som en dårlig løsning om den bryter sterkstrøm med full last hver gang. 

Tesla sin støttes i hvertfall. Den kjører wifi.

Om den kobles til Tesla sky, eller om du kan koble rett til boksen over lokalnett er over min home assistant paygrade

https://www.home-assistant.io/integrations/tesla_wall_connector/

 

Edit Iflg. Gemini ser det ut til at den kan fungere lokalt uten sky

 

Screenshot 2025-07-08 at 14.59.02.png

Endret av bzzlink
Skrevet
1 hour ago, Iterion said:

Kanskje like greit? Spesielt her i Norge hvor det saltes mye om vinteren, er det lurt å bruke bremsepedalen jevnlig. Selv bruker jeg «rull» mode på min Tesla, men passer på å bruke bremsen i blant for å unngå rust og for å sørge for at alt funker som det skal.

Med regenerering så bremser den gjerne litt av seg selv når gasspedalen slippes, men greit å bremse ned litt selv også fra stor til lav fart :) 

Husk at selv om du bruker bremsepedalen så vil de aller fleste biler fortsatt bruke regenererende bremser før du ber om mer bremsekraft enn hva de kan levere. Men bremser du til full stopp er du rimelig trygg på at de mekaniske bremsene er blitt brukt (Selv om en sakte stopp neppe er veldig effektivt på å rense bremseskiver)

Mange biler har funksjonalitet til å legge på de mekaniske bremsene av og til for å tørke av de. 

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, minim said:

Se der ja. Får høre om de kan installere den da. Rart ikke andre aktører ser verdien av å ikke låse kunder til skyløsningen deres. 

Har Tesla M3, har Home Assistant, har Tesla Wall Connector, har nesten gitt opp å få det til å virke.

Gikk bra med Teslas gamle API, men med fleet API fikk vi det ikke til.

Ønsker meg tips hvordan jeg kan hacke meg forbi hele Tesla-delen ved å dra et eller annet signal inni TWC til 0 eller VCC eller hva det måtte være. Da kan jeg også styre laderen om en annen bil lades mens Teslaen er borte. 

Skrevet
trikola skrev (35 minutter siden):

Har Tesla M3, har Home Assistant, har Tesla Wall Connector, har nesten gitt opp å få det til å virke.

Gikk bra med Teslas gamle API, men med fleet API fikk vi det ikke til.

Ønsker meg tips hvordan jeg kan hacke meg forbi hele Tesla-delen ved å dra et eller annet signal inni TWC til 0 eller VCC eller hva det måtte være. Da kan jeg også styre laderen om en annen bil lades mens Teslaen er borte. 

Hmm jeg tolket det som at man kunne kommunisere direkte med wall connector via wifi Uten API også. Du bruker ikke det? Løsningen med API via sky er det jeg helst vil unngå siden jeg liker å bygge opp iot systemet mitt "autonom" så det virker uten tilkobling til Internett eller tredjepart. 

Skrevet
DrAlban3000 skrev (4 minutter siden):

Ja leste den artikkelen tidligere i dag. Men Tesla selv hever at den gamle Model 3 hadde bremselengde på 36, 5m. Spesielt hvis bremselengden har økt til 40.6m på Highland..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...