Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
kremt skrev (29 minutter siden):

Nærmer seg fort prisen på iX60 da, den er vel rundt 900 for en middels utstyrt. Var rykter om stort batteri på iX3, 107 kwh eller noe. Høres mye ut, men absolutt ikke feil. 

i følge BMWBlog skulle neue classe ix3 xDrive50 ha 107kwh nettokapasitet.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jotun skrev (12 minutter siden):

Oi. Ka rekkevidde snakker vi om da?

800 wltp km

 

Edit: Lagt til litt info fra carup .se

Sitat

Bilen har en synkronotor som driver bakaxeln och en mindre asynkron som driver framaxeln. Båda delarna väger mindre och är mer effektiva än BMW:s tidigare elmotorer samtidigt som de ger mer kraft, säger BMW. Den fyrhjulsdrivna iX3 50, genererar mer än 400 hk och 600 Nm och går från 0 till 100 på fem sekunder. 

Biltillverkaren uppger att den riktiga versionen kommer kunna köras 800 km på en laddning. Tack vare 800-volts elektriska arkitektur kan ladda med styrkor upp till 400kw DC laddare på 10 minuter som kan ge 414 km åkning.

https://carup.se/hemlig-bmw-far-rackvidd-pa-80-mil-hyllas-i-tester/#google_vignette

Endret av Syar-2003
Skrevet
Jotun skrev (1 minutt siden):

Den blir solgt 💪

Ja sikkert , så lenge man slipper 70 talls oransje interiør slik som vist i konseptet 🙃
Testkjøretøy så ut til å sort/grå skinn eller sensatec (kunstig) i seter.

Skrevet
Salvesen. skrev (7 timer siden):

Samme her, plastrer hele bilen nå for 1500 kroner. Da er det frunk, trunk, under trunk osv. De passer perfekt(etter erfaring) og de fleste har relativt høy kant slik at om det samler seg vann så renner det ikke over. 

Tesla sine er helt ok men de har lav kant etter min erfaring og ja koster 2-3x for like mye. 

Har du link til noen bra? 

Skrevet
Salvesen. skrev (17 timer siden):

Kan jo umulig stemme, flere franskmenn som fra super bil ekspertene her inne er best in class 😅

Et par spørsmål bare:

1. Er det noen som noengang har påstått her inne at franske biler er de beste på kvalitet? Og i såfall hvem?

2. Hvis det etter din logikk er slik at en feilrate på 24% på PKK gjør en bil dårlig, da må jo en feilrate på 31% gjøre doningen til en genuin drittbil, eller? Og da kan jo umulig Tesla være en bil som gir "mest for pengene" alikevel, eller?

  • Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (17 minutter siden):

Satser på den ikke blir alt for dyr da for specs var jo ikke så crazy akkurat..

Er vel forhjulstrekk og?

 

Screenshot_20250614_164700_Chrome.jpg

Lite som er så fett som forhjulsburnouts. 😂

  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (42 minutter siden):

Satser på den ikke blir alt for dyr da for specs var jo ikke så crazy akkurat..

Er vel forhjulstrekk og?

 

Screenshot_20250614_164700_Chrome.jpg

Slike specs sier ikke noe om kjørefølelse og hvor morsom den er å kjøre.
Se på f.eks Mazda MX5 og Fiat 124 Spider, er ikke massevis av hk og dreiemoment der.

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Complexity said:

Satser på den ikke blir alt for dyr da for specs var jo ikke så crazy akkurat..

Er vel forhjulstrekk og?

 

 

Alfa Junior, som den deler motor med og er litt større, starter på 430k, så jeg ville tippet noe rett i underkant av 400k. 

Ellers vil jeg bare si at hvis noen lurer på hvorfor en hot hatch har forhjulstrekk kan man fint ignorere alt de mener om bil. 

Skrevet
Syar-2003 skrev (53 minutter siden):

En særdeles spektakulær ulykke som involverer en Zeekr 001 i Kina. Kisen sitter fremdeles i føresetet tilsynelatende uskadd mens bilen er totalt oppløst i biter rundtomkring.

Noen overlever jo flystyrt også. Tror det handler om usannsynlig griseflaks kombinert med usedvanlig idiotisk kjøring. Veien ser ut som en norsk 50-70 sone med busser, biler og busstopp, samt en gangveg bak hekken. Kjører man så idiotisk at bilen ender opp så forvrengt så er det bare griseflaks at man overlever - uansett hvilken bil det er. Skjønner at kinesiske media forsøker å spille det til at bilen er kjempetrygg.

Skrevet (endret)
1 hour ago, Syar-2003 said:

Slike specs sier ikke noe om kjørefølelse og hvor morsom den er å kjøre.
Se på f.eks Mazda MX5 og Fiat 124 Spider, er ikke massevis av hk og dreiemoment der.

 Neida men om de tenker å selge mye av denne så blir det jo litt nisjemarked med den rekkevidden til den prisen.

37 minutes ago, Lord Britishface said:

Alfa Junior, som den deler motor med og er litt større, starter på 430k, så jeg ville tippet noe rett i underkant av 400k. 

Ellers vil jeg bare si at hvis noen lurer på hvorfor en hot hatch har forhjulstrekk kan man fint ignorere alt de mener om bil. 

Forstår hvorfor fossildrevne hothatch er FWD men med 280hk på forhjulene og fult moment fra 0 omdreininger omtrent får man jo bare masse torque steer. 

Polestar 2 FWD er vel eksempel på at FWD og mye elektrisk power ikke går helt hånd i hånd.. har ikke prøvd selv men det ryktes ubehagelig mye torque steer der. Er vel rundt 300hk.

Honda klarte jo å ha RWD i sin Honda e som er bitteliten. Den har jo sinnsyk svingradius siden det ikke er noe drivakslinger fremme og vistnok ganske morsom å kjøre.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet

Peugeot e-208 vanlig koster fra veil 330k

Peugeot e-208 GT koster fra veil 355k

Peugeot e-208 GTi vil sikkert legge på noen titusner

Veil er nok litt villedende som vanlig. I hvert fall for de variantene som har vært solgt et halvår eller mer.

 

Skrevet (endret)
Complexity skrev (18 minutter siden):

 

Polestar 2 FWD er vel eksempel på at FWD og mye elektrisk power ikke går helt hånd i hånd.. har ikke prøvd selv men det ryktes ubehagelig mye torque steer der. Er vel rundt 300hk.

 

Har tilbragt noen timer i Polestar 2 FWD utgaven, min erfaring var at torque steer ikke var noe problem for denne,  var oppriktig talt mer merkbart i diesel A3en jeg hadde i min ungdom med sine rolige 109 hester 😝.  Tror det er mange som tolker sporing som torque steer da det kan føles litt likt ut av ett kryss eller en rundkjøring hvor veibanen ofte er mer nedslitt og hvor en gjerne kan like å gi på litt. 

Endret av Evil-Duck
Skrevet
3 minutes ago, Evil-Duck said:

Har tilbragt noen timer i Polestar 2 FWD utgaven, min erfaring var at torque steer ikke var noe problem for denne,  var oppriktig talt mer merkbart i diesel A3en jeg hadde i min ungdom med sine rolige 109 hester 😝.  Tror det er mange som tolker sporing som torque steer da det kan føles litt likt ut av ett kryss eller en rundkjøring hvor veibanen ofte er mer nedslitt og hvor en gjerne kan like å gå på litt. 

Var ikke standardutgaven da? er vel 210hk i den eller noe.

Vært morro å teste selv

Skrevet
Elgen-Hansi skrev (På 13.6.2025 den 10.29):

Sniktitt på BMW iX3 Neue Klasse
 

Spent på denne her må jeg si og BMWs ‘Neue Klasse’ biler. Kommer garantert til å ligge i det øvrige prissjiktet denne her, men tipper den kommer til å score høyt på div tester, som BMW vanligvis gjør. Veldig digg å se at rekkevidde på 700+ km begynner å bli mer «normalt».

Skjedd ganske så mye på rekkevidde sida de siste 4 åra. For min del er så er det uaktuelt å kjøpe en elbil med under 500~550km WLTP i dag. 

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...