Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Complexity skrev (10 minutter siden):

Unikum? Toyota Yaris? 😅

Nyere modeller har vel instrumentpanel bak rattet dog.

Edit: ble faktisk litt usikker nå på hvilken Toyota det er på første bildet. Trodde det var Yaris men den har litt annet cluster.

 

Toyota_Yaris_I_1.5_TS_interior.jpg

Her er forøvrig en moderne Toyota prius

k91a0003.thumb.jpg.0bb3e78b3cfed0bbd005e9c1f8fcce2b.jpg

Fant ut det var en yaris, har faktisk aldri kjørt eller sittet på med en eldre utgave av dem. Glem unikum da. 😂

Men de fleste biler har sett ut som det bildet jeg postet, ratt og cluster på rett plass mener jeg.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
29 minutes ago, Duriello said:

Fant ut det var en yaris, har faktisk aldri kjørt eller sittet på med en eldre utgave av dem. Glem unikum da. 😂

Men de fleste biler har sett ut som det bildet jeg postet, ratt og cluster på rett plass mener jeg.

Fleste Toyota solgt i Europa iallefall har vel standard oppsett ja. Men var litt morsomt at det ble nevnt med skjerm bak rattet og Toyota siden de har leket seg en del med å ha speedometer/skjerm i midten.

Selv er jeg veldig fornøyd med kun midtplassert skjerm på min. Da fikk jeg satt en egen skjerm bak rattet med info jeg selv ville ha som hovedskjermen ikke viser meg.

Og man får bedre sikt på veien siden dashbordet er lavere bak rattet

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Midtstilte instrumenter i gjerrigknarkbilen Yarris er bare en cheapskate-greie for å slippe å lage to utgaver av øvre og midtre del av dashbordet. En for land med ratt på venstre og en motsatt.

I nyere biler kan det løses med en langstrakt skjerm som dekker begge sider og bare programmere skjerminstrumenter til den siden man vil. Resten utenom selve ratt-innfestinga, kan være symmetrisk. Med steer by wire skal det i teorien bare være å bytte side på ratt og blindlokk, sånn rent praktisk. Det forenkler logistikken med tanke på produksjonslinjene. Rattside kan velges i siste del av fabrikken og dermed bli mer fleksibelt med logistikken (JIT).

Antar det er samme cheapskate logistikk-tankegang bak Tesla model 3 og Y sitt dashbord. Jeg sier ikke det er dumt fra et logistikkperspektiv - men jeg stiller meg kritisk til at Tesla valgte liten skjerm på midten, i stedet for en langstrakt som dekker begge sider. På samme måte som den yarrisen på bildet.

  • Liker 1
Skrevet
36 minutes ago, Simen1 said:

Midtstilte instrumenter i gjerrigknarkbilen Yarris er bare en cheapskate-greie for å slippe å lage to utgaver av øvre og midtre del av dashbordet. En for land med ratt på venstre og en motsatt.

I nyere biler kan det løses med en langstrakt skjerm som dekker begge sider og bare programmere skjerminstrumenter til den siden man vil. Resten utenom selve ratt-innfestinga, kan være symmetrisk. Med steer by wire skal det i teorien bare være å bytte side på ratt og blindlokk, sånn rent praktisk. Det forenkler logistikken med tanke på produksjonslinjene. Rattside kan velges i siste del av fabrikken og dermed bli mer fleksibelt med logistikken (JIT).

Antar det er samme cheapskate logistikk-tankegang bak Tesla model 3 og Y sitt dashbord. Jeg sier ikke det er dumt fra et logistikkperspektiv - men jeg stiller meg kritisk til at Tesla valgte liten skjerm på midten, i stedet for en langstrakt som dekker begge sider. På samme måte som den yarrisen på bildet.

15,4" så den er jo ikke så veldig liten.

Har nok mye med kostnad å gjøre at de valgte en slik hyllevare skjerm istedenfor en lang spesialskjerm, men er nok også for at skjermen brukes til media og spill også. Ser litt bedre ut i native 1080 oppløsning enn hos visse andre hvor bildet blir veldig lite når det ikke støtter wide opplysning.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (6 minutter siden):

15,4" så den er jo ikke så veldig liten.

En skjerm som er 34 cm bred er lite i denne konteksten. Det gjør at skjermen bare kan stå i midtkonsollen og dekker ikke området bak rattet på høyre og venstre side sånn at instrumentene kan programmeres fra den ene til den andre siden. Sånn som jeg beskrev ville vært mindre cheapskate (og mer brukervennlig).

Senter-senter avstanden på forsetene (ratt på høyre og venstre side) er ca 1 meter og skjermen burde være i hvert fall 15 cm bredere på hver side, altså rundt 1,3 meter bred for å få den funksjonaliteten.

Forsøk å se for deg hva jeg prøver å "finne opp" her, i stedet for å se deg blind på eksisterende Tesla-løsninger.

Skrevet (endret)

:thumbup:

Svært mye symmetrisk på H og V utgavene. Kun rattet som skifter posisjon. Skjermbildet er veldig enkelt å programmere hit eller dit. Tesla kunne gjort det på den måten - men de valgte å gjøre det på Yarris-måten.

Screenshot2025-06-11at22-41-42StartpageSkeresultater.png.7c86eec22fe2e527024e6a8fc85ae16e.pngScreenshot2025-06-11at22-41-57StartpageSkeresultater.png.7d27dd307f02dfbbcd4edc6dfa0b6c64.png

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
32 minutes ago, Simen1 said:

:thumbup:

Svært mye symmetrisk på H og V utgavene. Kun rattet som skifter posisjon. Skjermbildet er veldig enkelt å programmere hit eller dit. Tesla kunne gjort det på den måten - men de valgte å gjøre det på Yarris-måten.

Screenshot2025-06-11at22-41-42StartpageSkeresultater.png.7c86eec22fe2e527024e6a8fc85ae16e.pngScreenshot2025-06-11at22-41-57StartpageSkeresultater.png.7d27dd307f02dfbbcd4edc6dfa0b6c64.png

Breiere skjerm ville jo blokkert mye mere av lufteventilene. Hele glippa på dashbordet blåser jo ut luft.

Så det er mere som måtte vært redesignet om de gikk for en breiere skjerm.

De måtte kansje flytta luftekanalen ned slik BMW har gjort så man får varmet haka istedenfor overkroppen :p

 

bmw-ix-xdrive50-2022-732401.jpg

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
8 hours ago, Jotun said:

Tenkte bare det var greit for de andre å vite om det og finner det rart at uansett har den for høyt forbruk i abrp. Da ville eg personlig rettet på forbruket.

Nå har jeg ikke adgang til å endre på noe i ABRP, så jeg har ikke mulighet til å rette på det. 

Som sagt ikke noen stor greie for de som eier bilene, men om du prøver å bruke ABRP til å vurdere en bil du ikke eier og kjenner til da kan du få et veldig feil inntrykk. 

Skrevet (endret)

Det var nå rart.Eg velger iX og kan endre på absolutt det eg vil. Til og med legge inn batteridegradering om eg har det for å kompensere for dette også.

Det var snodig.

Kan velge å bruke værprognose, dette er uavhengig av bilen. Og hvis det ligger inne så kan man få veldig feil verdier. 

Men veldig godt poeng. Man skal, som alt annet, bruke huet litt. 

Men man får bedre informasjon om en tur med abrp enn med bmw's egen navigasjon, på en bil man vurderer men ikke eier. ;) 

Legger ved bilde av oppsett som påvirker estimert forbruk. Dette er fra leafen.

 

 

 

Screenshot_20250612-012425.jpg

Screenshot_20250612-012449.png

Endret av Jotun
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
13 minutes ago, Jotun said:

Det var nå rart.Eg velger iX og kan endre på absolutt det eg vil. Til og med legge inn batteridegradering om eg har det for å kompensere for dette også.

Det var snodig.

 

Kan sikkert endre for meg selv, men det har ingen videre hensikt siden jeg ikke bruker ABRP til noe i praksis. Det eneste som hadde hatt verdi ville vært å endre slik at det ble endret for alle. 

Jeg ser med litt testing at å sette referanseforebruket til 18.6kWh/100km ned fra 23 som modellen i ABRP bruker så blir det omtrent riktig for hele turen, men da ser jeg at forbruket til høyeste punkt blir lavere enn hva jeg ser. Så det er noe mer feil med hvordan modellen tar hensyn til bilens vekt og høyde. 

Endret av sverreb
Skrevet
2 hours ago, Complexity said:

De måtte kansje flytta luftekanalen ned slik BMW har gjort så man får varmet haka istedenfor overkroppen :p

 

bmw-ix-xdrive50-2022-732401.jpg

Ikke riktig slik dette funker. ventilasjonen varmer/kjøler opp hele kupeen ikke bare det som er rett foran dysene, det er langt flere dyser i bilen enn de du ser under skjermen.

  • Liker 2
Skrevet

En ting er hvor ventilene er plassert, men en annen ting er hvor man faktisk sitter i forhold til ventilene. I min BMW sitter jeg ganske lavt å det gjør at lufteventiler kan være plassert langt ned. Ventilene jeg har blåser lift både til panneluggen eller lårene. Alt etter hva jeg ønsker. 

Men er dysene plassert langt ned i en bil som feks. tesla hvor man sitter høyere og mer på "utstilling" så kan det fort bli feil kanskje. 

IMG_1159_Original.thumb.jpeg.807f3189cc4bfae6c1c4edab55b1b442.jpeg

Skrevet (endret)
5 hours ago, sverreb said:

Ikke riktig slik dette funker. ventilasjonen varmer/kjøler opp hele kupeen ikke bare det som er rett foran dysene, det er langt flere dyser i bilen enn de du ser under skjermen.

Fungerer sikkert bra var bare en spøk. Poenget var at Tesla ikke bare kunne slengt på en widescreen skjerm uten videre med det designet på dashbordet.

Kom forøvrig på Fiat Multipla. Men ville egentlig vært mere rart om den bilen hadde standard layout..

 

7RxFgLCkKm9qa0_TaNdcojW6jqCEX4LsVxRkoPtcxgA.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 2
Skrevet

Snakker om resirkulert diskusjon... Hvor mange ganger har det vært diskutert plassering av instrumentcluster / instrumentskjerm?

De fleste franske bilene jeg har hatt hadde midtstilt instrumentcluster, men det var nok kun basert på cheapscate, og ikke fornuft eller design. Jeg mener, hva vet vel franskmenn om bildesign...? 🤪

  • Liker 2
Skrevet

Jeg har en del kilometer i min egen Model S og min mors Model 3. Foretrekker oppsettet med skjermen på siden. Uansett hvordan jeg posisjonerer rattet føler jeg at noe informasjon blir borte bak rattet med tradisjonellt oppsett. Foretrekker å gløtte litt til høyre, fremfor å gløtte litt nedover og synes ikke det er noen stor endring. Min 60+ år gamle mor elsker bilen sin og ble veldig fort komfortabel med midstilt skjerm. Jeg forstår ikke helt hvorfor man er så opphengt i dette. De som hater midstilt skjerm ville uansett ikke vurdert tesla er min opplevelse. Da har man jo også mulighet til å kjøpe en S eller X dersom man må ha skjerm gjemt bak et ratt. :)

  • Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...