Markiii Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Andre1980 skrev (4 timer siden): I følge NRK så er det bare Israel som har fordeler... det er ingen fordeler for Iran... alt er bare revva for dem... Det er noe som ikke snakkes om... Virker ikke som om det er forsøk på en vinkling eller kontakt med den andre siden. når ble plutselig norsk media så utrolig pro isreaelsk? Har du tenkt på at kanskje ikke Iran har så mye å stille opp med? Hvorfor skulle media rapportere noe som ikke er reelt? Mener du Iran har noe å stille opp med? Hva da? 4 2
Vokteren Skrevet 15. juni Forfatter Skrevet 15. juni shockorshot skrev (18 timer siden): Dette er så historieløst når det kommer til de siste 40-50 årene i midtøsten at jeg blir helt oppgitt. Med mindre du kan fortelle litt om terrorbalansen mellom Israel og Jordan/Egypt i 2025? Hvem er det som i praksis har øket sitt landareal og fordrevet mennesker i denne perioden ? Hvem er det som har ødelagt mest infrastruktur, drept flest mennesker og brukt nødhjelp som pressmiddel ? Tror du Israel hadde våget dette hvis det hadde eksistert terrorbalanse i regionen ? Iran er ikke mye bedre, men proporsjonalitetsprinsippet er ikke sammenlignbart. 3
obygda Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Netanyahu elsker krig..og makt..så det var vel ingen bombe at Israel gikk til angrep. I praksis dreper jo Netanyahu egne innbyggere også. Selv om man ikke liker prestestyret i Iran så er det jo tullete å gå til krig. En atomavtale kunne vært inngått,men Israel ville vel aldri akseptere noe slikt uansett.. 3 1
Markiii Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni obygda skrev (4 timer siden): Netanyahu elsker krig..og makt..så det var vel ingen bombe at Israel gikk til angrep. I praksis dreper jo Netanyahu egne innbyggere også. Selv om man ikke liker prestestyret i Iran så er det jo tullete å gå til krig. En atomavtale kunne vært inngått,men Israel ville vel aldri akseptere noe slikt uansett.. Du tror virkelig Iran ville stolt på en atomavtale, når Trump spyttet dem i ansiktet og trakk seg fra den forrige? Israel vil ikke at Iran skal få atomvåpen. Hvilke valg har de da? En avtale ville aldri kommet i stand. 4
Populært innlegg Markiii Skrevet 15. juni Populært innlegg Skrevet 15. juni (endret) Vokteren skrev (4 timer siden): Hvem er det som i praksis har øket sitt landareal og fordrevet mennesker i denne perioden ? Hvem er det som har ødelagt mest infrastruktur, drept flest mennesker og brukt nødhjelp som pressmiddel ? Tror du Israel hadde våget dette hvis det hadde eksistert terrorbalanse i regionen ? Iran er ikke mye bedre, men proporsjonalitetsprinsippet er ikke sammenlignbart. Israel har forsvart seg selv. Ikke start en krig for så å syte når du taper. Israel burde egentlig ha rett til å annektere hele Gaza og Vestbredden fordi de 100% lovlig overtok områdene fra stater som angrep dem først. Endret 15. juni av Markiii 11
obygda Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Markiii skrev (1 time siden): Du tror virkelig Iran ville stolt på en atomavtale, når Trump spyttet dem i ansiktet og trakk seg fra den forrige? Israel vil ikke at Iran skal få atomvåpen. Hvilke valg har de da? En avtale ville aldri kommet i stand. Ja,jeg stoler på mennesker. Men er man religiøs så stoler man vel mer på religionen og de som påstår de handler i dets navn? 1
obygda Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni (endret) Markiii skrev (1 time siden): Israel har forsvart seg selv. Ikke start en krig for så å syte når du taper. Israel burde egentlig ha rett til å annektere hele Gaza og Vestbredden fordi de 100% lovlig overtok områdene fra stater som angrep dem først. Tull..Dette vet du godt,men velger å hoppe inn i historie timen når det passer deg best. Endret 15. juni av obygda 4
Tussi Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni obygda skrev (4 minutter siden): Ja,jeg stoler på mennesker. Men er man religiøs så stoler man vel mer på religionen og de som påstår de handler i dets navn? Det er noe merkelig å stille spørsmålstegn ved min religion, mens du uten spørsmål tror påshiamuslimsske ekstremister, særlig når IAEA har vært klare på at Iran bryter alle avtaler og er nær ved å utvikle atomvåpen 6 2
obygda Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Tussi skrev (23 minutter siden): Det er noe merkelig å stille spørsmålstegn ved min religion, mens du uten spørsmål tror påshiamuslimsske ekstremister, særlig når IAEA har vært klare på at Iran bryter alle avtaler og er nær ved å utvikle atomvåpen Du svarte på noe jeg svarte @Markiii...så jeg svarte ikke deg @Tussi. Litt snodig i grunn at du velger å hoppe inn i @Markiii sin samtale 1
Tussi Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni (endret) obygda skrev (10 minutter siden): Du svarte på noe jeg svarte @Markiii...så jeg svarte ikke deg @Tussi. Litt snodig i grunn at du velger å hoppe inn i @Markiii sin samtale Nei, det er ikke snodig, alle kan svare hverandre her, jeg påpeker at det er merkelig etter dine uttalelser om religion at du så ukritisk tror på shiamuslimske ekstremister. Når du blander inn religion (for å diskreditere?) Må du forvente svar, selv om du i det tilfellet svarte en annen. Alternativet er jo å ikke blande inn dine meddebattanters religion hvis du ikke hvis ha kritiske spørsmål rettet mot deg selv Endret 15. juni av Tussi Diskreditere, ikke diskriminere 7
obygda Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni (endret) Tussi skrev (9 minutter siden): Nei, det er ikke snodig, alle kan svare hverandre her, jeg påpeker at det er merkelig etter dine uttalelser om religion at du så ukritisk tror på shiamuslimske ekstremister. Når du blander inn religion (for å diskriminere?) Må du forvente svar, selv om du i det tilfellet svarte en annen. Alternativet er jo å ikke blande inn dine meddebattanters religion hvis du ikke hvis ha kritiske spørsmål rettet mot deg selv Men du svarte direkte til meg at jeg stillte spørsmålstegn ved din religion..Jeg snakket ikke til deg @Tussi...men @Markiii Edit: Jeg tror forsåvidt ingenting om shia muslimer. Kjenner ingen muslimer.. Endret 15. juni av obygda
Tussi Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni obygda skrev (1 minutt siden): Men du svarte direkte til meg at jeg stillte spørsmålstegn ved din religion..Jeg snakket ikke til deg @Tussi...men @Markiii Det må da gå an å sikte til mer enn bare akkurat det aktuelle innlegget? Men greit... 2
Smule8o Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni 2 hours ago, Markiii said: Israel har forsvart seg selv. Ikke start en krig for så å syte når du taper. Israel burde egentlig ha rett til å annektere hele Gaza og Vestbredden fordi de 100% lovlig overtok områdene fra stater som angrep dem først. Men det innebærer i så fall å ta vare på menneskene som allerde bor der. Sørge for grunnleggende menneskerettigheter og slikt. På det området virker de ikke å være særlig ivrige. 1 1
FrihetensRegn Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni La de få sloss, bare ikke innvolver oss. Arabere, jøder og persere har hatet og kjempet mot hverandre i tusener av år, og om de ønsker å utslette hverandre så hver så god, men bare ikke kom til Europa som flyktning eller be oss om skattepenger på noen som helst måte slik Ukraina gjør. 4 1
Cervinus Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni 1 hour ago, Smule8o said: Men det innebærer i så fall å ta vare på menneskene som allerde bor der. Sørge for grunnleggende menneskerettigheter og slikt. På det området virker de ikke å være særlig ivrige. Gaza var jo en del av Egypt tidligere og Vestbredden en del av Jordan. Har ikke de et ansvar for å ta vare på de som bor der også? (eller er det slik at palestinerne egentlig okkuperer deler av Egypt og Jordan?) 4 2
Smule8o Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni (endret) 54 minutes ago, Cervinus said: Gaza var jo en del av Egypt tidligere og Vestbredden en del av Jordan. Har ikke de et ansvar for å ta vare på de som bor der også? (eller er det slik at palestinerne egentlig okkuperer deler av Egypt og Jordan?) Vestbredden er i praksis under full Israelsk kontroll, så hvordan skal noen andre ta vare på befolkningen der da? De kan selvsagt trekke seg ut, inkludert de ulovlige bosetningene de har der. Men det ønsker de ikke. Gaza er vel en annen historie, hvor ikke en gang Egypt vil blande seg. Men dette var en kommentar på at Israel rettmessig kan okkupere disse områdene. Det kan så være, men da kan man i alle fall ikke kreve at andre land skal ta våre på innbyggerne. Å eventuelt tvangsdeportere de som bor der havner vel greit under definisjonen folkemord. Endret 15. juni av Smule8o
Cascada81 Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Smule8o skrev (11 minutter siden): Å eventuelt tvangsdeportere de som bor der havner vel greit under definisjonen folkemord. Det er vel definisjonen på etnisk rensning, men det er jo så. Israel er jo for så vidt allerede anklaget for folkemord allerede. 2
Vokteren Skrevet 15. juni Forfatter Skrevet 15. juni Markiii skrev (5 timer siden): Israel har forsvart seg selv. Ikke start en krig for så å syte når du taper. Israel burde egentlig ha rett til å annektere hele Gaza og Vestbredden fordi de 100% lovlig overtok områdene fra stater som angrep dem først. 100 % lovlig å stjele dyrkbar jord og fordrive uskyldige mennesker fordi motstandsgrupper har angrepet okkupasjonsmakten ? Hvilken lov er det du støtter deg på ? «Den sterkestes rett» ? 2
Markiii Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni obygda skrev (4 timer siden): Tull..Dette vet du godt,men velger å hoppe inn i historie timen når det passer deg best. Israel var ikke inne i verken Gaza eller Vestbredden før henholdsvis Egypt og Jordan angrep dem. 7 2
Populært innlegg Markiii Skrevet 15. juni Populært innlegg Skrevet 15. juni (endret) Vokteren skrev (29 minutter siden): 100 % lovlig å stjele dyrkbar jord og fordrive uskyldige mennesker fordi motstandsgrupper har angrepet okkupasjonsmakten ? Hvilken lov er det du støtter deg på ? «Den sterkestes rett» ? Det skal straffe seg å angripe et annet land. Du kan ikke angripe et annet land og så syte og klage når du taper og det vinnende landet beholder landområder som er nødvendige for å forsvare seg selv. Hvis du mener det ikke skal straffe seg å starte krig så mener du jo tydeligvis at det skal lønne seg å starte krig. Endret 15. juni av Markiii 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå