Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutes ago, Drunkenvalley said:

Ehh... Det er å strekke det langt å kalle det tryggere hvis du har prøvd ein Polestar 2. Du trille ikkje hvis du ikkje vil, og det er ein ganske fredfull start på pedalen. Eller med andre ord har eg aldri opplevd nokon form for plutselig rykk eller noko, og hvis eg slepp pedalen i denne hastigheten stopper den i praksis umiddelbart.

Til samanlikning har eg opplevd fleire krypemoduser som er ganske aggressive og skumle, og utgjer ein meir openbar risiko for å treffe noko eller nokon.

Ikkje at eg i prinsipp er uenig, men eg meine det er ganske overdramatisert i denne konteksten gitt faktiske realiteten her - det er snakk om knapt fots-tempo.

Og ja, eg forstår at mange er vant med funksjonen. Men ikkje alle biler treng å vera designet rundt det behovet.

Har ikke prøvd Polestar, så det kan jeg ikke uttale meg om. Kjørte manuell som hovedbil fram til for et par år siden, men kjørt en god del automat på leiebiler osv. Har ikke vært borti noen creep-moduser som har vært så aggressive at det har vært noe problem. Kan fort være en smak-og-behag greie dette. Når jeg begynte å kjøre elbil, så syntes jeg Leaf hadde for aggressiv regen i e-modus, men det har jeg vent meg til etterhvert. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/3MG5yP/mest-solgte-biler-mai-2025
Bilsalget: Verken Tesla-skam eller Kina-redsel i Norge

Jeg kjenner flere som ikke vil kjøpe EV fra Kina, pga. at de ikke vil støtte det kinesiske kommunistregimet.
Forruten det så begynner Kinesiske EV å bli like bra og noen er til og med bedre enn de som produseres i Europa og USA.

Er det noe vi bileiere kan gjøre for å begrense potensielle spyware fra Kina, eller unødvendig PhoneHome med våre bildata til kinesiske servere?
Men da kanskje med forbehold om at enkelte funksjoner ikke vil fungere.
Burde biler med mye elektronikk hatt en "brannmur"?

 

Både Zeekr og Volvo er bygget fra samme plattform. Samme motorer og samme batterier.
https://www.tek.no/test/i/zA2RVq/zeekr-7x-testet
Merk at Volvo er nå eid av et Kinesisk selskap. Men Volvo som selges i Europa er designet, utviklet og produsert i Europa, mens Zeekr er designet, utviklet og produsert i Kina.

Sitat

Dette er i praksis søstermodellen til Polestar 4 og Smart #5 innad i Geely-konsernet (hvor også Volvo er del), men der Polestar har litt ekstra fokus på ytelse, minimalisme og bærekraft, er Zeekr litt mer høyteknologisk og tradisjonelt «premium».

Skrevet

Volvo og Polestar er begge produsert i Kina vel? Designet og utviklet i Europa, men trur framleis sjølve produksjonen er i Kina. Min Polestar reiste i hvertfall derfra når eg bestilte.

Skrevet
ozone skrev (2 timer siden):

Mulig jeg overdrev den der litt ja! Men jeg har selv aldri sett forbrenningsmotor-bil hugge inn bremsene på slutten etter du bare har sluppet gassen og triller ut farten...

Det har nok mer med virkemåten til ICE er annerledes enn El så måten man implementerer dette systemet på er forskjellig. 

Skrevet (endret)
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Volvo og Polestar er begge produsert i Kina vel? Designet og utviklet i Europa, men trur framleis sjølve produksjonen er i Kina. Min Polestar reiste i hvertfall derfra når eg bestilte.

Jeg leste noe om at Volvo Cars fortsatt har hovedkontor i Sverige. Biler solgt i Europa er produsert i Europa (Sverige og Belgia). De er også designet og utviklet i Sverige. Volvo produseres også i Kina, men etter hva jeg leste så selges ikke disse i Europa.

Zeekr har visstnok et global design avdeling i Gøteborg Sverige.

Endret av DJViking
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Where Are Volvo Cars Manufactured?

Who makes Volvo vehicles? Volvo Cars, of course! The automaker created its first vehicle in Gothenburg, Sweden, almost one hundred years ago, and that's where many of its models are still manufactured today. There are also plants in other Swedish cities and nearby Belgium, as well as global production facilities in places like India, China, and even South Carolina.

Every Volvo manufacturing country and plant location produces different Volvo vehicles. If you're wondering, "where is the Volvo XC60 made," for example, the answer is: several places! In addition to the primary production plant in Torslanda, Sweden, the Volvo XC60 SUV is manufactured in China and Malaysia.

Similarly, the larger Volvo XC90 SUV is made in Sweden, China, Malaysia, and India.

Models like the Volvo XC40, Volvo C40, Volvo S60, and others are produced in Belgium.

https://www.gunthervolvocarsdaytona.com/where-are-volvo-cars-made.htm

 

EDIT: Kanskje litt mere oppdatert:

https://www.motortrend.com/features/where-is-volvo-made

Endret av Snowleopard
Lagt til info, se edit:
Skrevet
DJViking skrev (5 timer siden):

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/3MG5yP/mest-solgte-biler-mai-2025
Bilsalget: Verken Tesla-skam eller Kina-redsel i Norge

Jeg kjenner flere som ikke vil kjøpe EV fra Kina, pga. at de ikke vil støtte det kinesiske kommunistregimet.
Forruten det så begynner Kinesiske EV å bli like bra og noen er til og med bedre enn de som produseres i Europa og USA.

Det er mange som vil kjøpe enhver bil de får tak i, så lenge den er bra og billig nok. Selv om de må kjøpe den direkte fra Kim Jong Un. Det er mange som ikke vil kjøpe Kinesisk og (ca 23% i følge elbilforeningen), så det blir jo nødvendigvis en del salg når det kommer nye modeller.

Samme går for Tesla, som 46% svarer er uaktuelt å kjøpe pga politikk. Med nye modeller i markedet er det mange nok av de øvrige 54% som benytter sjansen til å sikre seg en kraftig oppgradert Y eller 3, til at tallene blir gode. I hvertfall en stund.

Skrevet
DJViking skrev (10 timer siden):

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/3MG5yP/mest-solgte-biler-mai-2025
Bilsalget: Verken Tesla-skam eller Kina-redsel i Norge

Jeg kjenner flere som ikke vil kjøpe EV fra Kina, pga. at de ikke vil støtte det kinesiske kommunistregimet.
Forruten det så begynner Kinesiske EV å bli like bra og noen er til og med bedre enn de som produseres i Europa og USA.

Er det noe vi bileiere kan gjøre for å begrense potensielle spyware fra Kina, eller unødvendig PhoneHome med våre bildata til kinesiske servere?
Men da kanskje med forbehold om at enkelte funksjoner ikke vil fungere.
Burde biler med mye elektronikk hatt en "brannmur"?

 

Både Zeekr og Volvo er bygget fra samme plattform. Samme motorer og samme batterier.
https://www.tek.no/test/i/zA2RVq/zeekr-7x-testet
Merk at Volvo er nå eid av et Kinesisk selskap. Men Volvo som selges i Europa er designet, utviklet og produsert i Europa, mens Zeekr er designet, utviklet og produsert i Kina.

Kan være mange grunner for å ikke kjøpe fra Kina

https://www.nrk.no/vestland/danske-myndigheiter-etterforskar-_mystiske_-brytarar-i-kinesisk-solkraftutstyr-1.17437377

Tesla og kineserne har garantert mulighet til å slå av elbilen din også. Om bare en av 20 biler er kinesiske er det mere enn nok til å hindre evakuering fra en by ved et eventuelt gassangrep eller bombing.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (32 minutter siden):

Ser Mazda har ein ny "Takumi" elbil no. Nokon som har høyrd noko om dei? Ser konfiguratoren deiras nemner opp til 1500 kg henger. https://www.mazda.no/bygg-din-mazda/MAZDA 6e/5HB/#

Overraskende lekker.

Edit: Ganske vesentlig større enn forventet da.

Denne har jeg allerede lenket til tidligere i denne tråden. Er egentlig en kina-bil som Mazda via kinesisk samarbeidspartner har fått bygget i Kina med Mazda sin logo og litt design, selv om mesteparten allerede er samme som den bilen som den er basert på.

Bilen ser griselekker ut, og versjonen med det minste batteriet, lader ganske raskt. Den versjonen med det større batteriet, lades derimot langt tregere pga at det ikke tåler like rask lading.

Jeg er temmelig glad i Mazda, og mye tiltaler meg med den. Men jeg er sterkt motstander mot å kjøpe "kina-bil", så for meg vil denne utgå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Denne har jeg allerede lenket til tidligere i denne tråden. Er egentlig en kina-bil som Mazda via kinesisk samarbeidspartner har fått bygget i Kina med Mazda sin logo og litt design, selv om mesteparten allerede er samme som den bilen som den er basert på.

Bilen ser griselekker ut, og versjonen med det minste batteriet, lader ganske raskt. Den versjonen med det større batteriet, lades derimot langt tregere pga at det ikke tåler like rask lading.

Jeg er temmelig glad i Mazda, og mye tiltaler meg med den. Men jeg er sterkt motstander mot å kjøpe "kina-bil", så for meg vil denne utgå.

Det kommer visst en SUV i den størrelsen også snart, MX-60 (?). Usikker på om det blir på kinaplattform eller ikke, Mazda er et merkelig bilmerke som tar og har tatt endel litt rare valg med tanke på retningen de går i.

 

Skrevet
1 minute ago, DrAlban3000 said:

Det kommer visst en SUV i den størrelsen også snart, MX-60 (?). Usikker på om det blir på kinaplattform eller ikke, Mazda er et merkelig bilmerke som tar og har tatt endel litt rare valg med tanke på retningen de går i.

Ja, MX-30 er jo framleis eit veldig rart produkt. Skulle tru det var eit compliance produkt, men framleis rart mykje innsats lagt i det.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

Ja, MX-30 er jo framleis eit veldig rart produkt. Skulle tru det var eit compliance produkt, men framleis rart mykje innsats lagt i det.

Veldig rar, er en finfin bil nr 2 for oss da. Men hvorfor de har brukt masse tid og energi på å utvikle en Wankel-lader til MX-30 forstår jeg ikke. Det virker ikke som de har utviklet noe med tanke på elektriske biler, så det er jo en någet spesiell vurdering. 

Det er først i 2027 de skal vise frem sin egen elektriske SUV. 

Skrevet
DrAlban3000 skrev (4 minutter siden):

Det kommer visst en SUV i den størrelsen også snart, MX-60 (?). Usikker på om det blir på kinaplattform eller ikke, Mazda er et merkelig bilmerke som tar og har tatt endel litt rare valg med tanke på retningen de går i.

Dessverre, den er og et slikt prosjekt der Kina-bil fra samme bilmerke/leverandør er blitt "Mazda-fisert". Også en flott bil, men Kina-bil!

Skjønner det er enkelt for dem å få frem noe el-biler å ha i utvalget sitt, der de ikke blir sittende med noe "gammalt vræl". Men synes det er trist de ikke lager noe fra bunn av selv, og bygger i Japan eller ved andre fabrikker de har i vesten!

Er selvsagt vanskelig/umulig å ikke ha endel kinesiske deler i bilene, som f.eks. batteri, men samtidig så har jo Japan egen batterileverandør i Panasonic f.eks. som leverer til bl.a. Tesla. Men uansett, det ville gjort utslag for oss som er (litt mere enn veldig) skeptisk til å gå så dypt i "ekteskap" med kineserne at de nesten gir opp å utvikle selv.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Veldig rar, er en finfin bil nr 2 for oss da. Men hvorfor de har brukt masse tid og energi på å utvikle en Wankel-lader til MX-30 forstår jeg ikke. Det virker ikke som de har utviklet noe med tanke på elektriske biler, så det er jo en någet spesiell vurdering. 

Det er først i 2027 de skal vise frem sin egen elektriske SUV. 

Hadde nok sterkt vurdert å bytte til MX-30, om den ikke var så lite batteri på. Mazda virker nok fremdeles veldig skeptisk til BEV, så som nevnt, lett og se at det vurderes som bedre å "Mazda-fisere" en ferdig utviklet elbil med bra specs til prisen. Men det er synd og skam.

Håper dog de bruker kunnskapen de tilegner seg gjennom dette samarbeidet, til snart å komme med noe som er Mazda tvers igjennom. Da skal jeg stå langt fremme i køen, om de samtidig fyller noen essensielle krav på funksjoner (V2L, Camper Mode, HUD og gjerne kartbasert AAC) og krav til nok taklast (100+ kg) og tilhengervekt (1500+ kg).

  • Liker 2
Skrevet
Snowleopard skrev (20 minutter siden):

Men synes det er trist de ikke lager noe fra bunn av selv, og bygger i Japan eller ved andre fabrikker de har i vesten!

Ikke spesielt rart, Mazda har hatt lite til overs for EVer, de er en liten fabrikk og det er mye vanskeligere og henge med i konkurransen på EVer enn på ICE, selv VW med sin enorme satsning er ikke i nærheten av og henge med i Kina, de har ikke noe annet valg enn og basere seg på kinesiske platformer i og med deres egene platformer er helt utdaterte, kinesiske produsenter driver utviklingen i en fart ingen henger ned på.

Skrevet
1 hour ago, agvg said:

Ikke spesielt rart, Mazda har hatt lite til overs for EVer, de er en liten fabrikk og det er mye vanskeligere og henge med i konkurransen på EVer enn på ICE, selv VW med sin enorme satsning er ikke i nærheten av og henge med i Kina, de har ikke noe annet valg enn og basere seg på kinesiske platformer i og med deres egene platformer er helt utdaterte, kinesiske produsenter driver utviklingen i en fart ingen henger ned på.

Mazda har hatt et Kinesisk brand i over 10 år ser det ut til. 

https://www.changan-mazda.com.cn

Så elbilene til Mazda fremover blir vel re-brandede Avtr og Deepal, som er merkene til Changan.

https://www.globalchangan.com/deepal.html

https://www.globalchangan.com/avatr.html

Mazda 6e er en rebrandet Deepal L07. Den har vel vært på markedet 2-3 år, så sikkert kvitt barnesykdommene.

https://en.wikipedia.org/wiki/Deepal_L07

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Mazda har hatt et Kinesisk brand i over 10 år ser det ut til. 

https://www.changan-mazda.com.cn

Så elbilene til Mazda fremover blir vel re-brandede Avtr og Deepal, som er merkene til Changan.

https://www.globalchangan.com/deepal.html

https://www.globalchangan.com/avatr.html

Mazda 6e er en rebrandet Deepal L07. Den har vel vært på markedet 2-3 år, så sikkert kvitt barnesykdommene.

https://en.wikipedia.org/wiki/Deepal_L07

Dette er korrekt, det er de direkte modellene som disse bilene er basert på. OG ja, det er vel ikke nødvendigvis noen større risiko å kjøpe en av disse Mazda'ene siden de sånn sett er testet IRL før de badges om, og justeres inn i Mazda sin design-filosofi.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...